Lapselle ilkuttu koulussa vaatteista. Miten toimisit?
Lapselle oli pari luokkakaveria ivaillut koulussa vaatteista. Olisi pitänyt olla tietynlaisia vaatteita.
Lapsi oli kertonut opettajalle ja opettaja oli puhutellut kavereita.
Ostaisitko lapselle näitä vaatteita, jotka nyt "pitäisi" olla? Oppiiko lapsi, että tietynlaisilla vaatteilla saa hyväksyntää? Rahasta ei ole kiinni. En kuitenkaan haluaisi opettaa lapselle, että täytyy näyttää tietynlaiselta kelvatakseen joukkoon.
Pikkukoululaisista kyse.
Kommentit (73)
Eroaakone vaatteet paljon mitä lapset nykyään pitävät? Aikoinaan annoin lapsen itse valita tietystä hintaryhmästä. Poika oli tarkka mikä kuvio puserossa ja mitä lukee.
Hankkisin uusia vaatteita vaikka käytettyjä merkkivaatteita.
Joo ei missään nimessä kannata lähteä tottelemaan LASTEN käskyjä mitä pitää pukea omalle. Puet mitä puet.
Ja jos ilkkuminen jatkuu niin soitto reksille ja että pyytävät lapset vanhempineen rehtorin luo. Katkaisette heti moisen.
Kiusaamisen jatkuessa ilmoitatte koulukuraattorille jnejne.
Kerro tarkemmin. Jos kyse on siitä, että käyttää esim. pikkulasten vaatteita, vaikka on iso, niin hankkisin uusia vaatteita. Turha jatkaa kiusattuna, jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisitko lapselle näitä vaatteita, jotka nyt "pitäisi" olla? Oppiiko lapsi, että tietynlaisilla vaatteilla saa hyväksyntää? Rahasta ei ole kiinni. En kuitenkaan haluaisi opettaa lapselle, että täytyy näyttää tietynlaiselta kelvatakseen joukkoon.
Samalla opettaisit lapselle, että kiusaajilla on määräysvalta elämäänne.
Totta. Toisaalta usein kiusatut ovat kertoneet, että syy kiusaamiseen oli se, että kiusattu oli epämuodikas. Tietysti kiusaajat voivat vaihtaa kiusaamisen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Eroaakone vaatteet paljon mitä lapset nykyään pitävät? Aikoinaan annoin lapsen itse valita tietystä hintaryhmästä. Poika oli tarkka mikä kuvio puserossa ja mitä lukee.
Ei minun mielestä. Lapsi käyttää lähinnä urheilumerkkien vaatteita, mutta nyt pitäisi olla juuri tietynlaiset.
Täytyy olla tietynlaiset vaatteet jos lapsi itsekin sitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Hankkisin uusia vaatteita vaikka käytettyjä merkkivaatteita.
Lapsella on merkkivaatteita.
No, mun lapsen vaatteista huudeltiin vaikka ne oli merkkivaatteita. Luulen, että se joka haluaa ilkkua ja kiusata, löytää siihen aina syyn.
En lähtisi pelkästään kiusaamista ehkäistäkseni "varusteluun" mukaan. Ei tämä maailma kestä sellaista pidemmän päälle.
Minusta koululaisen pitää saada olla itse mukana vaateostoksilla. Tuossa iässä lapsi yleensä haluaa sulautua joukkoon ja olla samantyylinen kuin kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin. Jos kyse on siitä, että käyttää esim. pikkulasten vaatteita, vaikka on iso, niin hankkisin uusia vaatteita. Turha jatkaa kiusattuna, jos ei ole pakko.
Lapsella on siis lähinnä urheilumerkkien vaatteita, mitä koululaiset käyttävät, mutta nyt pitäisi olla juuri tietynlaiset.
Jos lapsi on esiteini ja puet hänet lapsellisiin vaatteisiin, suosittelen että käytte yhdessä ostamassa uudet. Lasta ei välttämättä kiusata, mutta hän haluaa varmasti pukeutua samalla tavalla kuin luokan muut lapset. Usein ongelmia tuottaa ylitiukat vanhemmat, jotka eivät halua päästää vauvastaan irti - erityisesti jos on kyseessä kuopus ja ikääntyneet vanhemmat!
Eivät vaatteet ole kiusaamisen syy. Ei ellei tenava haise tai kulje pylly paljaana.
Syy on kiusaajien tunne-elämässä ja kenties kiusatunkin. Ei pidä kasvattaa lasta puolustuskyvyttömäksi vetäytyjäksi, vaan opettaa hänelle oma arvonsa ja antaa lupa puolustautua.
Ja yleensäkin kuunnella tarkemmin, mitä asiaa hänellä on. Se kasvattaa itseluottamusta.
Vierailija kirjoitti:
No, mun lapsen vaatteista huudeltiin vaikka ne oli merkkivaatteita. Luulen, että se joka haluaa ilkkua ja kiusata, löytää siihen aina syyn.
En lähtisi pelkästään kiusaamista ehkäistäkseni "varusteluun" mukaan. Ei tämä maailma kestä sellaista pidemmän päälle.
Tätä juuri ajattelinkin. Että sitten kiusaamisen syy vain vaihtuu.
Keskustelisin lapsen kanssa ja miten hän kokee asian. Kertoisin ettei kannata välittää ja että tuollaiset yhden merkin vaatteiden käyttäjät ja muita kiusaavat (oli aihe mikä tahansa) ovat tyhmää käytöstä ja rohkaisisin etsimään muuta seuraa.
sormet pois kirjoitti:
Joo ei missään nimessä kannata lähteä tottelemaan LASTEN käskyjä mitä pitää pukea omalle. Puet mitä puet.
Ja jos ilkkuminen jatkuu niin soitto reksille ja että pyytävät lapset vanhempineen rehtorin luo. Katkaisette heti moisen.
Kiusaamisen jatkuessa ilmoitatte koulukuraattorille jnejne.
Tässä muuten nähdään perimmäinen syy,miksi kouluissa kiusataan! NELJÄ alapeukkua sille että asiaan puututaan asiallisesti. Nämä tyypit siis antaisivat LASTEN sanella ehdot mitä perheeseen ostetaan vaatteita,tai eivät puutu kiusaamiseen kuten vanhemman kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on esiteini ja puet hänet lapsellisiin vaatteisiin, suosittelen että käytte yhdessä ostamassa uudet. Lasta ei välttämättä kiusata, mutta hän haluaa varmasti pukeutua samalla tavalla kuin luokan muut lapset. Usein ongelmia tuottaa ylitiukat vanhemmat, jotka eivät halua päästää vauvastaan irti - erityisesti jos on kyseessä kuopus ja ikääntyneet vanhemmat!
Pikkukoululainen on kyseessä, ei esiteini. Lapsella on tavallisia urheilumerkkien vaatteita, ei pikkulasten vaatteita.
Jos lapsi on itse tyytyväinen vaatteisiinsa niin en lähtisi uusia ostamaan. Kiusaajat löytävät kyllä aina syitä.
Hyvä että ilmoitit kouluun ja että asiaan puututtiin siellä, onhan myös ilkkujien kotiin ilmoitettu asiasta?
Samalla opettaisit lapselle, että kiusaajilla on määräysvalta elämäänne.