Äidit, kysymys teille!
Otetaanko raskausaikana/synnytyksen yhteydessä miten verikokeita? Olen 35-v nainen, joka haluaisi äidiksi, mutta epäröi ihan tyhmästä syystä. Minulla on oikeassa kyynärtaipeessa arpi/kuoppa muistona teini-iän hetkellisestä huumeidenkäytöstä. Olin tosi villi teini, ja ajauduin hetkeksi huonoon seuraan kunnes tajusin lopettaa (nykyään ihan normaali akateeminen nainen, jolla oma asunto ja vakaa psyyke ym.).
Minua pelottaa siis päihdeäidiksi leimautuminen raskausprosessin yhteydessä. Onko siis mahdollista, että hoitohenkilökunta huomaisi tuon arpeni? Kaipaan asiallisia vastauksia.
Kommentit (8)
En muista, että olisi otettu kertaakaan verta. Synnytyksessä laitettiin kolme kanyylia riskisynnytyksen takia, että leikkaussalissa sitten joku pelittää. Ja leikkaussaliin sitten päädyinkin.
Sormenpäästä otetaan hemoglobiininäytteet. Siellä kyllä täytellään lappuja että oletko joskus käyttänyt jotain. En tiedä kannattaako noihin vastata että kyllä, jos käyttö oli joskus vuosien takana. Sitten pihtailevat kipulääkkeitä synnytyksen jälkeen kun olet ”riskikäyttäjä”. Jostain arvesta eivät voi mitään kirjoittaa mihinkään, se pitää itse kertoa.
Otetaan kaikilta sukupuolitautitestit ja määritetään veriryhmä, koska tietyt veriryhmät voi aiheuttaa komplikaatioita synnytyksissä jos syntyvä lapsi onkin eri veriryhmää. Lisäksi tehdään pitkin matkaa hemoglobiinitarkistuksia, mutta ne otetaan yleensä sormenpäästä. Jos on virtsassa sokeria, voit joutua sokerirasituskokeeseen, jossa otetaan useampia verinäytteitä. Onko sulla molemmat kädet arvilla? Jos ei niin voithan aina tarjota vaan sen paremman kyynertaipeen näytteenottoa varten.
Jos veriryhmäsi on negatiivinen, otetaan verinäyte. Samoin sokerirasituksessa otetaan verinäyte, se taitaa vaihdella paikkakunnittain, otetaanko bmi:n mukaan ylipainoisilta vai "vanhoilta" synnyttäjiltä.
Tarjoat vain sinnikkäästi toista kättä. Mikäli aletaan vaatimaan(minulta on vaadittu nimenomaan oikeaa kättäni, vaikka olen sanonut että siitä ei voi ottaa, kyseessä kosketusarka käsi/hermovika) niin sanot että se käsi on nyt kipeä, joten otat näytteetn toisesta kädestä. Kiitos.
Jos syystä tai toisesta raskaudessa ilmenee ongelmia ja joudut vaikka sairaalaan, niin voi ihan hyvin olla, että verinäytteitä otetaan vaikka kuinka paljon.
Minulta otettiin useamman kerran viikossa kun olin osastolla.
Ehkä kannattaisi vaan kertoa asiasta suoraan neuvolassa. Jos nykyään kerran mitään ongelmaa ei ole. Tehdäänhän siellä semmoinen kyselykin kyllä missä asia tulisi ilmi jos rehellisesti vastaa.
Ei sun tarvi mitään selitellä, ei kuulu heille. Eikä todellakaan kannata kertoa neuvolaan kaikkea, kun jollain nuoruuden päihteiden käytöllä ei ole mitään vaikutusta nykyiseen elämääsi eikä riskiä raskaudelle tai lapselle.
Minä sanoin rehellisesti neuvolassa polttaneeni joskus kannabista, ja neuvolatäti ruksitti sinne ”huumeet: KYLLÄ”.
Neuvola vaihtui raskauden aikana ja seuraavassa neuvolassa terkka sitten kyseli, että mikä merkintä tämä täällä on ja kun kerroin, hän poisti sen silmiään pyöritellen ja painotti, ettei missään nimessä tuollaista pidä vanhoista jutuista olla, kun aiheuttaa vaan turhia ja inhottavia toimenpiteitä sitten synnärillä.
Se on niin paljon työntekijästä kiinni miten suhtautuu, etten kertoisi mitään.
Myöhemmin ehkä, kun olet tutustunut terkkaan tarpeeksi ja tiedät, että hän osaa suhtautua asiaan oikein eikä tee siitä turhaa numeroa.
Ei äiti voi olla kaikesta rehellinen, äitiyteen kuuluu jostain syystä sellainen tietyn puhtoisen, kiltteyttä ja viattomuutta huokuvan kulissin ylläpitäminen.
Up