Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaaniruokavalio taitaa olla ainoa

Vierailija
05.02.2020 |

jolla suositaan lisäainekorvikkeita ja kehdataan vielä hehkuttaa sen terveellisyydellä.

Kommentit (188)

Vierailija
161/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut syötyä vegaaniruokaa lähiaikoina. Esim.

Sienikastike muusilla

Kasvisgoulash tofulla

Linssipata

Tofukasvis poke bowl

Valkopapusosekeitto

Juuressosekeitto

Kasviskevätkääryleitä, nuudeleita ja kasviksia

Kasvispullia, muusia ja broccolinia

Mekskolainen linssikeitto

Vegehamppari ja ranet

Pastaa tomaattisella härkissoosilla

Wokki kikherneillä ja kasviksilla

Tofu kimchikeitto

Kasvisminestrone (kidneypapuja)

Onko nyt kamalaa lisäainesotkua täynnä ja tosi epäterveellistä? 🙈

Syön myös salaatteja ja lisukekasviksia, ruisleipää, puuroa, marjoja, hedelmiä..

Ruuan nimet ei kerro sisällöstä mitään.

Miksei kerro?

Googleta vaikka goulaskeitto.

Minestrone keitossa on kasviksia, liemi, mausteita ja papuja, jos et tiennyt.

Linssikeitossa on linssejä, ehkä tomaattia ja mausteita.

Härkissoosissa on härkistä, mausteita ja tomaattimurskaa, seassa sieniä ja kesäkurpitsaa

Poke bowlissa on tofua, kastiketta, kasviksia ja riisiä.

Muun kasvispullat on eines, netissä ainekset.

Onko tämä nyt niin monimutkaista? 🤔

Joo, googlettaa täytyy, mutta eihän niistä näy juuri sinun ruokasi sisältöä.

Siis mitä väliä?

Mitä sä kelaat, että tungen johonkin perunamuusiin? Soijanakkeja? Palmuöljyä?

Ei kai nyt kovin monenlaista linssipatareseptiä ole olemassa, huoh. Ja juurihan kerroin esimerkkejä siitä, mitä siellä lautasella on ollut.

Eiköhän vaikka juuressosekeitossa lähinnä ole juureksia, äly hoi.

Mutta pelkät muussatut juurekset eivät tee siitä keittoa.

Mitä mahtaa olla vegaanisessa juureskeitossa?

Juureksia, vettä ja vähän mausteita.

Monesti viikonloppuna meillä aateloidaan juuressosekeitto (tykkään sosekeitoista tosissani) Soignonin vuohenjuustolla, tulee ihan älyttömän hyvää. Voisi sanoa että paras vegaaniruoka ikinä.

Mä ajattelin tehdä tänään vegaanista purjoperunakeittoa, johon cashew-pähkinät tuo kermaisuutta. Kasvisliemenä käytän itsetehtyä maustesekoitusta, jossa on yrttejä ja mausteita. Tavallisissa mausteissa ei käsittääkseni ole pelottavia e-koodeja.

Hitsi kun on epäterveellistä.

Vierailija
162/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohenjuustoko vegaaninen?  Minä luulin että vuohi on eläin, jonka maidosta juusto tehdään. Missä maassa vuohi-nimisiä kasveja kasvaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ei nyt mene perille että suomalainen liha ei ole sillä sademetsiä tuhoavalla tuontisoijalla syötetty? Vegaani sen sijaan  useimmiten on.

Soijan estrogeeni on  vähentänyt urosten hedelmällisyyttä hiiritutkimuksissa. Jos olisin itse vegaani, en todellakaan pojilleni soijaa tuputtaisi.

https://www.foodnavigator.com/Article/2010/03/03/Soy-again-linked-to-ma…

Kyllähän jonkun kotimaisen lihan on pakko olla soijarehua syönyt, kun soijaa tuodaan Suomeenkin paljon enemmän rehuna kun ihmisravintona. Joku mainitsi siipikarjan ja viljellyn kalan, oisko sitten niille. Ja sekin toki, että kuinka suuri osa sekasyöjistä syö vain kotimaista lihaa.

Ihmisille suunnattujen soijatuotteiden soija tulee yhäkin yleensä euroopasta, ei sademetsä-alueelta.

Mites lehmänmaidon estrogeeni?

Vierailija
164/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut syötyä vegaaniruokaa lähiaikoina. Esim.

Sienikastike muusilla

Kasvisgoulash tofulla

Linssipata

Tofukasvis poke bowl

Valkopapusosekeitto

Juuressosekeitto

Kasviskevätkääryleitä, nuudeleita ja kasviksia

Kasvispullia, muusia ja broccolinia

Mekskolainen linssikeitto

Vegehamppari ja ranet

Pastaa tomaattisella härkissoosilla

Wokki kikherneillä ja kasviksilla

Tofu kimchikeitto

Kasvisminestrone (kidneypapuja)

Onko nyt kamalaa lisäainesotkua täynnä ja tosi epäterveellistä? 🙈

Syön myös salaatteja ja lisukekasviksia, ruisleipää, puuroa, marjoja, hedelmiä..

Ruuan nimet ei kerro sisällöstä mitään.

Miksei kerro?

Googleta vaikka goulaskeitto.

Minestrone keitossa on kasviksia, liemi, mausteita ja papuja, jos et tiennyt.

Linssikeitossa on linssejä, ehkä tomaattia ja mausteita.

Härkissoosissa on härkistä, mausteita ja tomaattimurskaa, seassa sieniä ja kesäkurpitsaa

Poke bowlissa on tofua, kastiketta, kasviksia ja riisiä.

Muun kasvispullat on eines, netissä ainekset.

Onko tämä nyt niin monimutkaista? 🤔

Joo, googlettaa täytyy, mutta eihän niistä näy juuri sinun ruokasi sisältöä.

Siis mitä väliä?

Mitä sä kelaat, että tungen johonkin perunamuusiin? Soijanakkeja? Palmuöljyä?

Ei kai nyt kovin monenlaista linssipatareseptiä ole olemassa, huoh. Ja juurihan kerroin esimerkkejä siitä, mitä siellä lautasella on ollut.

Eiköhän vaikka juuressosekeitossa lähinnä ole juureksia, äly hoi.

Mutta pelkät muussatut juurekset eivät tee siitä keittoa.

Mitä mahtaa olla vegaanisessa juureskeitossa?

Juureksia, vettä ja vähän mausteita.

Monesti viikonloppuna meillä aateloidaan juuressosekeitto (tykkään sosekeitoista tosissani) Soignonin vuohenjuustolla, tulee ihan älyttömän hyvää. Voisi sanoa että paras vegaaniruoka ikinä.

Mä ajattelin tehdä tänään vegaanista purjoperunakeittoa, johon cashew-pähkinät tuo kermaisuutta. Kasvisliemenä käytän itsetehtyä maustesekoitusta, jossa on yrttejä ja mausteita. Tavallisissa mausteissa ei käsittääkseni ole pelottavia e-koodeja.

Hitsi kun on epäterveellistä.

Pähkinöistä kermaisuutta?? Varsinainen vitsiniekka olet =)

Vierailija
165/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vegaanit levittävät väärää tietoa soijasta.

Soijan tuotannon takia  mm Amazonin sademetsät ja niiden  suloiset eläimet  ja kasvit tuhoutuvat , soijaa todellakin rahdataan Suomeen kaukomailta  merten takaa

https://yle.fi/uutiset/3-10940457

Kannattais vegaanienkin syödä vain puhtaita kotimaisia ruokia, niin  ilmasto ja maailma ei saastuisi koska laivat polttaa fossiilisia polttoaineita ja kaikki kärsivät. Huh!

Joo niin rahdataan, eläinten rehuksi. Onkohan joku 10 % maailman soijan tuotannosta suoraan ihmisravinnoksi, kaikki muu kasvatetaan eläinten rehuksi.

Vegaanien ei siis todellakaan kannata kuvitella säästävänsä "luontoa tai ilmastoa" tai olevansa jotenkin muita parempia ihmisiä syödessään merten takaa kalliisti rahdattua soijamössöä, jonka tehoviljelyn vuoksi on tuhottu sademetsiä ja niiden eläimiä, ja jonka rahtaamiseen käytetään fossiilisia polttoaineita. Omatunto ei todellakaan voi olla puhdas siinä mielessä, hehän kenties tuhoavat maailmaa pelastamisen sijaan. Soijan tehoviljelyyn käytetään valtavasti keinolannoitteita, fosforia ja typpeä ym, ja nämä valuvat valtameriin rehevöittämään ja pilaamaan niitä.

Soijaa käytetään vaihdevuosissa  myös naisten estrogeenivajeeseen. Soijan sisältämät naishormonit, estrogeenit,  saattavat aiheuttaa kasvaville pojille sen, että hedelmällisyys laskee.. Eli  soijamössöjä pojilleen päivittäin tuputtavien vegaanimammojen  saattaa olla turha odotella lastenlapsia.

Yritä nyt hahmottaa tämä yhtälö, pinnistele pinnistele! Jaksaa jaksaa, tsemiä! Elikkäs, kun sinä syöt lihaa ja maitotuotteita ja munia, tulet käyttäneeksi eläinkunnan tuotteita. Eläimet eivät ilmaannu tyhjästä eivätkä elä pyhällä hengellä. Niitä ruokitaan. Sikoja, kanoja ja lohta ruokitaa soijalla. Jos syöt kilon kasvisproteiinia, soijaa niin se on siinä. Mutta jos syöt kilon eläinproteiinia, niin tuo syömäsi eläin syö elämänsä aikana monta kiloa soijaproteiinia. Eli miksi kierrättää soija moninkertaisesti eläimen kautta kun sen voisi syödä itse suoraan?

Suomeen tuodusta soijasta siis 95% menee tuotantoeläimille, vain 5 prossaa ihmisille. Myös lihaanit syövät soijaa monessa muodossa, soijakastike, lisäaineena(soijalesitiini löytyy monesta esim. suklaissa).

Vegaani syö paljon muutakin kuin soijaa. Esimerkiksi suomessa voisi viljellä paljon monenlaisia papukasveja ja linssejä mutta ovat jääneet unholaan 1900-luvun jälkeen.

Vierailija
166/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuohenjuustoko vegaaninen?  Minä luulin että vuohi on eläin, jonka maidosta juusto tehdään. Missä maassa vuohi-nimisiä kasveja kasvaa?

Älä tuhlaa energiaasi ikivanhaan provoon.

167/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on siitä että vegaanit hehkuttavat että ilmasto ja maailma pelastuu koska he mussuttaa soijaa eikä lihaa. Siinä he ovat väärässä , sillä kyllä kasvien tehoviljely ja rahtaaminen ulkomailta kuluttaa luontoa yhtä lailla.

Tosi on ettei suomalaista lihaa syövä ihminen syö soijaa siksi että hän juo maitoa tai syö lihaa. Soijarehua annetaan vielä jonkin verran kaloille ja ilmeisesti myös kanoille, joten jos syö niitä niin silloin syö tavallaan soijaakin. Ja kuten edellä joku sanoi, tuotantoeläinten lanta välttämätöntä kasvien luomulannoitteeksi joten kasvitkin siis eläinperäisiä samaan tyylin kuin viljelty kala on soijaperäinen.

Mutta et ymmärrä niin luovutan

Vierailija
168/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vegaanit levittävät väärää tietoa soijasta.

Soijan tuotannon takia  mm Amazonin sademetsät ja niiden  suloiset eläimet  ja kasvit tuhoutuvat , soijaa todellakin rahdataan Suomeen kaukomailta  merten takaa

https://yle.fi/uutiset/3-10940457

Kannattais vegaanienkin syödä vain puhtaita kotimaisia ruokia, niin  ilmasto ja maailma ei saastuisi koska laivat polttaa fossiilisia polttoaineita ja kaikki kärsivät. Huh!

Joo niin rahdataan, eläinten rehuksi. Onkohan joku 10 % maailman soijan tuotannosta suoraan ihmisravinnoksi, kaikki muu kasvatetaan eläinten rehuksi.

Vegaanien ei siis todellakaan kannata kuvitella säästävänsä "luontoa tai ilmastoa" tai olevansa jotenkin muita parempia ihmisiä syödessään merten takaa kalliisti rahdattua soijamössöä, jonka tehoviljelyn vuoksi on tuhottu sademetsiä ja niiden eläimiä, ja jonka rahtaamiseen käytetään fossiilisia polttoaineita. Omatunto ei todellakaan voi olla puhdas siinä mielessä, hehän kenties tuhoavat maailmaa pelastamisen sijaan. Soijan tehoviljelyyn käytetään valtavasti keinolannoitteita, fosforia ja typpeä ym, ja nämä valuvat valtameriin rehevöittämään ja pilaamaan niitä.

Soijaa käytetään vaihdevuosissa  myös naisten estrogeenivajeeseen. Soijan sisältämät naishormonit, estrogeenit,  saattavat aiheuttaa kasvaville pojille sen, että hedelmällisyys laskee.. Eli  soijamössöjä pojilleen päivittäin tuputtavien vegaanimammojen  saattaa olla turha odotella lastenlapsia.

Yritä nyt hahmottaa tämä yhtälö, pinnistele pinnistele! Jaksaa jaksaa, tsemiä! Elikkäs, kun sinä syöt lihaa ja maitotuotteita ja munia, tulet käyttäneeksi eläinkunnan tuotteita. Eläimet eivät ilmaannu tyhjästä eivätkä elä pyhällä hengellä. Niitä ruokitaan. Sikoja, kanoja ja lohta ruokitaa soijalla. Jos syöt kilon kasvisproteiinia, soijaa niin se on siinä. Mutta jos syöt kilon eläinproteiinia, niin tuo syömäsi eläin syö elämänsä aikana monta kiloa soijaproteiinia. Eli miksi kierrättää soija moninkertaisesti eläimen kautta kun sen voisi syödä itse suoraan?

Suomeen tuodusta soijasta siis 95% menee tuotantoeläimille, vain 5 prossaa ihmisille. Myös lihaanit syövät soijaa monessa muodossa, soijakastike, lisäaineena(soijalesitiini löytyy monesta esim. suklaissa).

Vegaani syö paljon muutakin kuin soijaa. Esimerkiksi suomessa voisi viljellä paljon monenlaisia papukasveja ja linssejä mutta ovat jääneet unholaan 1900-luvun jälkeen.

Jospa ihan itse pinnistelisit ja tutustuisit edes vähän biologiaan.

Vierailija
169/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä25817 kirjoitti:

Kysehän on siitä että vegaanit hehkuttavat että ilmasto ja maailma pelastuu koska he mussuttaa soijaa eikä lihaa. Siinä he ovat väärässä , sillä kyllä kasvien tehoviljely ja rahtaaminen ulkomailta kuluttaa luontoa yhtä lailla.

Tosi on ettei suomalaista lihaa syövä ihminen syö soijaa siksi että hän juo maitoa tai syö lihaa. Soijarehua annetaan vielä jonkin verran kaloille ja ilmeisesti myös kanoille, joten jos syö niitä niin silloin syö tavallaan soijaakin. Ja kuten edellä joku sanoi, tuotantoeläinten lanta välttämätöntä kasvien luomulannoitteeksi joten kasvitkin siis eläinperäisiä samaan tyylin kuin viljelty kala on soijaperäinen.

Mutta et ymmärrä niin luovutan

En hehkuta. En ole syönyt lihaa yli 20 vuoteen eläinoikeudellisista syistä. Ei 20 vuotta sitten kukaan edes puhunut kasvissyönnistä ja ilmastosta. Muut eläinperäiset tuotteet olen jättänyt sittemmin ruokavaliostani pois samaisesta eläinten oikeuksiin liittyvästä syystä.

Vierailija
170/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On paljon vegaaneja, jotka eivät käytä lisäainekorvikkeita. Yleensä nämä lisäaine-vegaani vasta opettelevat löytämään sopivia ruoka-aineita.

Miten syödään vegaanisesti ilman lisäainekorvikkeita? Esim. ”maitotuotteet”. Hirveä ritirimpsu kaiken maailman lisäaineita.

171/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ei nyt mene perille että suomalainen liha ei ole sillä sademetsiä tuhoavalla tuontisoijalla syötetty? Vegaani sen sijaan  useimmiten on.

Soijan estrogeeni on  vähentänyt urosten hedelmällisyyttä hiiritutkimuksissa. Jos olisin itse vegaani, en todellakaan pojilleni soijaa tuputtaisi.

https://www.foodnavigator.com/Article/2010/03/03/Soy-again-linked-to-ma… [/quote

"Ihmisille suunnattujen soijatuotteiden soija tulee yhäkin yleensä euroopasta, ei sademetsä-alueelta."

Soijaa tuodaan Eurooppaan esim Brasiliasta jossa sademetsiä kaadetaan soijan tehoviljely vuoksi.

Euroopassa tuotteet voidaan jatkojalostaa ja pakata ja jakaa eteenpäin.

Vierailija
172/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon vegaaneja, jotka eivät käytä lisäainekorvikkeita. Yleensä nämä lisäaine-vegaani vasta opettelevat löytämään sopivia ruoka-aineita.

Miten syödään vegaanisesti ilman lisäainekorvikkeita? Esim. ”maitotuotteet”. Hirveä ritirimpsu kaiken maailman lisäaineita.

Tämä kerrottiin ihan äsken, mutta toistetaan taas. Vihannekset, palkokasvit (pavut, herneet, linssit), pähkinät, siemenet, viljat ja hedelmät.

Nimenomaan vegaaneille ei ole ollut edes tarjolla mitään lisä-aineellisia tuotteita, vaan kaikki on pitänyt valmistaa itse perus raaka-aineista. Nyt kun muutaman vuoden on ollut erilaisia valmistuotteita tarjolla vegaanisina, niin jotkut kuvittelee vegaaniruokavalion perustuvan sellaisiin.

Vierailija
173/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut yli 20 vuotta vegaani, vaikka olen ollut sen ajan lihaton. Vegaanisesti olen syönyt vasta muutaman vuoden. Oikein hyvin olenkin syönyt. En ole edes kaivannut maidon korvikkeita. Joskus käytän kookosmaitoa tai -kermaa, joskus tätä nykyä kaurakermaa, kun sellainen on kehitetty. Mutta ei se ole ruokavalioni perusta kuten eivät myöskään nyhtikset, härkikset tms.

Kerro minulle, miksi sinua riipii se, että minä ja jotkut muut olemme vegaaneja. Mikä meidän ruokavaliossamme on sinulle ongelma ja miksi? Minua ei liikuta tippaakaan, mitä sinä syöt; miksi sinua liikuttaa se, mitä minä syön?

Vierailija
174/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin valmistetaan esim appelsiinimehua tai kiivijogurttia. Appelsiinit kuitenkin tuodaan ensin ulkomailta.

Vierailija
175/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plant based dietissä ei käytetä vegaanisia maidon korvikkeita eikä muitakaan teollisia tuotteita. Maidon voi tehdä itse muutenkin tehosekoittimessa kaurahiutaleista, tai vaikkapa manteleista tai hampunsiemenistä. Jogurtit voi hapattaa itse ilman lisäaineita.

Kaikissa vegemaidoissa ei ole lisäaineita.

Oatly kaurajuoma: Kaurapohja (vesi, kaura 10%), merisuola/ Vatten, havre 10%, havssalt

Kyllä sitä paitsi maitotuotteissakin on lisäaineita: tuorejuusto:Pastöroitu rasvaton maito ja kerma, vesi, ruohosipuli (3,0 %), sipuli (1,5 %), suola, sakeuttamisaineet (E410, E440), persilja (0,5 %), tilli (0,2 %), aromi ja hapate

maitovanukas:87% maito, sokeri, muunnettu tärkkelys, vähärasvainen kaakaojauhe (0,6%), sakeuttamisaine (karrageeni), aromi, suola, väri (karotenoidit), stabilointiaine (natriumkarbonaatti)

Katsopa huvikseen ens kerralla kun olet kaupassa  lihaanituotteiden valmistusaine sisällöt, saatat yllättyä.

Vierailija
176/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut yli 20 vuotta vegaani, vaikka olen ollut sen ajan lihaton. Vegaanisesti olen syönyt vasta muutaman vuoden. Oikein hyvin olenkin syönyt. En ole edes kaivannut maidon korvikkeita. Joskus käytän kookosmaitoa tai -kermaa, joskus tätä nykyä kaurakermaa, kun sellainen on kehitetty. Mutta ei se ole ruokavalioni perusta kuten eivät myöskään nyhtikset, härkikset tms.

Kerro minulle, miksi sinua riipii se, että minä ja jotkut muut olemme vegaaneja. Mikä meidän ruokavaliossamme on sinulle ongelma ja miksi? Minua ei liikuta tippaakaan, mitä sinä syöt; miksi sinua liikuttaa se, mitä minä syön?

Eniten ärsyttää se että ns vegaanit julistaa pelastavansa maailmaa ja syyttävät meitä lihansyöjiä luonnon ja ilmaston tuhoamisesta. Suurta valhetta kaikki.

Vierailija
177/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen susien sukua ja mulla sama oikeus syödä eläimiä niinkuin sudellakin. Minun suolisto sulattaa lihan kaikki ainekset huolellisesti hyödykseni, lihalle ei ihmissuku ole kehittänyt allergioita.

Voin hyvin kun syön päivittäin lihaa. Eläimet eivät kärsi siitä että minä syön ja ne tulevat hyötykäyttöön. Niillä on oikein hyvä elämä, ne saavat ruokaa ja lämpöä ja niillä paljon saman lajin kavereita kun. Ne pidetään hyvin terveinä, sairaita eläimiä on enemmän luonnossa .

Säälikää luonnon eläimiä, niillä hän on tosi kurjaa. Ne pelkäävät henkensä puolesta eikä ne saa kuolla luonnollista kuolemaa vaan joku peto raatelee tai haavoittaa niitä ennen pitkää. Niillä e

Vierailija
178/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Plant based dietissä ei käytetä vegaanisia maidon korvikkeita eikä muitakaan teollisia tuotteita. Maidon voi tehdä itse muutenkin tehosekoittimessa kaurahiutaleista, tai vaikkapa manteleista tai hampunsiemenistä. Jogurtit voi hapattaa itse ilman lisäaineita.

Kaikissa vegemaidoissa ei ole lisäaineita.

Oatly kaurajuoma: Kaurapohja (vesi, kaura 10%), merisuola/ Vatten, havre 10%, havssalt

Kyllä sitä paitsi maitotuotteissakin on lisäaineita: tuorejuusto:Pastöroitu rasvaton maito ja kerma, vesi, ruohosipuli (3,0 %), sipuli (1,5 %), suola, sakeuttamisaineet (E410, E440), persilja (0,5 %), tilli (0,2 %), aromi ja hapate

maitovanukas:87% maito, sokeri, muunnettu tärkkelys, vähärasvainen kaakaojauhe (0,6%), sakeuttamisaine (karrageeni), aromi, suola, väri (karotenoidit), stabilointiaine (natriumkarbonaatti)

Katsopa huvikseen ens kerralla kun olet kaupassa  lihaanituotteiden valmistusaine sisällöt, saatat yllättyä.

Mikä ihme on lihaanituote?

Vierailija
179/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kerrottiin ihan äsken, mutta toistetaan taas. Vihannekset, palkokasvit (pavut, herneet, linssit), pähkinät, siemenet, viljat ja hedelmät.

Nimenomaan vegaaneille ei ole ollut edes tarjolla mitään lisä-aineellisia tuotteita, vaan kaikki on pitänyt valmistaa itse perus raaka-aineista. Nyt kun muutaman vuoden on ollut erilaisia valmistuotteita tarjolla vegaanisina, niin jotkut kuvittelee vegaaniruokavalion perustuvan sellaisiin.

Niinhän se perustuukin. Miksi sinä kuvittelet muuta?

Vierailija
180/188 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen susien sukua ja mulla sama oikeus syödä eläimiä niinkuin sudellakin. Minun suolisto sulattaa lihan kaikki ainekset huolellisesti hyödykseni, lihalle ei ihmissuku ole kehittänyt allergioita.

Voin hyvin kun syön päivittäin lihaa. Eläimet eivät kärsi siitä että minä syön ja ne tulevat hyötykäyttöön. Niillä on oikein hyvä elämä, ne saavat ruokaa ja lämpöä ja niillä paljon saman lajin kavereita kun. Ne pidetään hyvin terveinä, sairaita eläimiä on enemmän luonnossa .

Säälikää luonnon eläimiä, niillä hän on tosi kurjaa. Ne pelkäävät henkensä puolesta eikä ne saa kuolla luonnollista kuolemaa vaan joku peto raatelee tai haavoittaa niitä ennen pitkää. Niillä e

Ihmissusi? Raateluhampaat ja kaikki? Ok. Ite oon enempi sellainen ihmisapina. Olen sekasyöjä eli elimistöni pystyy käyttämään hyödyksi sekä kasviksia että lihaa mutta ihmismieleni valitsee kasvikset kun kerran mahdollisuus on. Eläimet ovat kavereitani eikä kavereita syödä.