50-vuotisjuhlat ja vieraat (kysymys)
Ihanaa, kun vihdoinkin täytän 50! On tätä yli 49 vuotta odotettukin. ;)
Järjestän vastaanoton, juhlat, bileet... ihan millä nimellä kukin haluaa asiasta puhua.
Äitini mielestä pitäisi olla kaksi kattausta: klo 14 nk. virallinen osuus (työnantajani puolisoineen, parit järjestötyypit, kummit, kaukaisemmat sukulaiset) ja alkaen klo 18 ns. bileporukka eli ystävät ja muut läheiset.
En haluaisi arvottaa ihmisiä.
Haluaisin, että kaikki tulevat samalla rysäyksellä (Eivät tietenkään tule samalla ovenavauksella.), koska jos joku ensimmäisen kattauksen ihmisistä haluaakin jäädä pitempään kuin pariksi tunniksi, olisi mielestäni noloa, että alkaisikin tulla tupaan "rähjäisempää" porukkaa eli kaksi kattausta selviäisi.
Missään tapauksessa en aio kirjoittaa kutsuihin mitään aikarajoja tyyliin "klo 14-17".
Ne ihmiset, jotka kutsun, ovat tervetulleita viipymään niin kauan kuin haluavat.
Ei tänne mitään ministeritason konserninjohtajia kuitenkaan tulla kutsumaan. :D
Kommentit (22)
Eiköhän 5-kymppisenä jo voi järjestää sellaiset juhlat kuin itse haluaa eikä äidin mieleiset.
Ihan kuin isälläni 30 vuotta sitten. Pari kaveria on jo täyttänyt 50 ja meno on melkoisesti muuttunut. Iltabileet kavereille, hyvää ruokaa ja virvokkeita. En tiedä yhdenkään johtajan firmassammekaan pitäneen pönötyssynttäreitä päivällä, mutta jokainen tavallaan.
On hyvin tavallista, että suuremmissa juhlissa, kutsutaan vieraat tulevaksi eri aikoihin. Siihen on juhlan järjestäjällä omat syynsä.
Miltäs sekin tuntuu, jos kaikki tulee samalla kertaa, odottelevat oven suussa kuivin suin, että pääsevät onnittelemaan ja tervehtimään sinua.
Ja miten järjestät maljojen kohottamisen, jos sellainen on ohjelmassa.
Ja onhan se sitten sen tuttumman porukan kanssa mukavampii viettää ilta vapaimmissa ja railakammaissa tunnelmissa, kun se "virallisempi" osuus juhlasta on jo ohi.
Siis mikä oli ap:n ongelma? Olet suunnitellut kivalta kuulostavat juhlat ”yhdellä” kattausella, joten järjestä ne. Äidillesi voit sanoa, että olet jo iso tyttö, 50 vuotias, ja järjestät sellaiset juhlat kuin haluat. Äitisi järjesti sulle synttärit ehkä 1-15 kertaa, enää ei tarvitse.
Sinun pitää sitten varautua siihen, että kaikkia astioita riittää. Niitä ei välttämättä ehdi tiskata välillä. Ja lienee sanomattakin selvää, että tarvitse henkilökuntaa, kuohuviinin/shamppanjan kaatoa riittää, sama juttu kahvin kanssa. Ja sitten istuinpaikat pitää olla miltei kaikille tai paikka, missä syödä (jos väkeä kerralla paljon).
Pönötysjuhlat on niin 70-lukua, sitä aikaa äitisikin muistelee. Järjestä ihan sellaiset juhlat kuin haluat, selviät vähemmällä stressillä. Osa porukasta haluaa kuitenkin tulla aikaisin iltapäivällä ja osa illalla.
Kutsu kaikki kerta rysäyksellä, jos vaan on tilaa. Toiset kuitenkin vaan käväisevät ja toiset juhlivat pitkään. Kaikille mukavampi. Tämmöisissä juhlissa ainakin itse olen ollut ja hauskaa oli, vaikka oli suku ja kaverit yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Jep, se on selvä, mutta haluaisin mielipiteitä.
ap
Mielipiteitä mihin? Ja miksi sä niitä mielipiteitä tarvit? Sähän oot jo päättänyt minkälaiset kemut sä pidät.
Tee niin tai näin, toivon sinulle hauskoja juhlia. Hyvää syntymäpäivää!
Minä täytän myös 50 parin kuukauden päästä. Olen kahden vaiheilla, että pitäiskö juhlat vai jättäiskö välistä. Mikä motivoi sua pitämään juhlat? Mitä hyötyä niistä on? Toisaalta ne tuntuu turhilta ja itsekkäiltä. Toisaalta taas olisi kiva nähdä ystäviä.
Nämä yhden kattauksen juhlat on usein sellaisia, että ensimmäiset vieraat saavat tuoretta tarjottavaa syödäkseen, sen jälkeen tuleville tarjolla on sellainen ruotsinlaivojen loppuajan seisovapöytä eli tuhruisia tarjoiluastioita, ei enää ihan kaikkea ruokaa (astia silti yhä pöydässä) ja tiskejä löytyy pöydänkulmilta ja kirjahyllyltä ja päivänsankari itse yrittää keitellä lisää kahvia. Vieraille tulee tunne, että ihan tervetulleita ei olla!
Miks juhlit vanhenemista? Vaikutat tyypiltä joka haluaa olla tärkeilijä, naurettava pelle.
Kyllä kaksi eri osuutta on ihan järkevää. Tekisin jopa niin, että virallinen osuus olisi jo klo 12 eteenpäin ja klo 15 tai 16 eteenpäin kaverit, sukulaiset ja muu bileporukka. 50-vuotisia ei kuitenkaan ole tarkoitus juhlia yömyöhään muuten kuin perheen sisäisesti ja mahdollisesti muutama paikalle jäänyt kaveri.
Vierailija kirjoitti:
50-vuotisia ei kuitenkaan ole tarkoitus juhlia yömyöhään muuten kuin perheen sisäisesti ja mahdollisesti muutama paikalle jäänyt kaveri.
Missä noin sanotaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä oli ap:n ongelma? Olet suunnitellut kivalta kuulostavat juhlat ”yhdellä” kattausella, joten järjestä ne. Äidillesi voit sanoa, että olet jo iso tyttö, 50 vuotias, ja järjestät sellaiset juhlat kuin haluat. Äitisi järjesti sulle synttärit ehkä 1-15 kertaa, enää ei tarvitse.
Kiitos kaikille vastauksista. ♥♥♥
Synttärithän ne ovat eivätkä mikään ihmeellinen tapahtuma pönötyksineen.
Ongelmaa ei ole, vaan halusin lukea mielipiteitänne.
Mitä äitiini tulee hän maksaa osan kuohareista.
Ei tää hänen pillinsä mukaan menekään and it`s my party and I cry if I want to...
Vierailija kirjoitti:
Minä täytän myös 50 parin kuukauden päästä. Olen kahden vaiheilla, että pitäiskö juhlat vai jättäiskö välistä. Mikä motivoi sua pitämään juhlat? Mitä hyötyä niistä on? Toisaalta ne tuntuu turhilta ja itsekkäiltä. Toisaalta taas olisi kiva nähdä ystäviä.
Kerranhan ihminen 50 vuotta täyttää ja noihin vuosikymmeniin mahtuu moni aihmisiä, tapahtumia ja tilanteita.
Olen niin itsekäs, että juhlistan minua.
Jos joku haluaa juhlia kanssani, olen onnistunut.
ap
Mulla tulee syksyllä 50 täyteen enkä aio sormeanikaan nostaa mokoman takia enkä juhlistaa vaikka joku muu järjestäisi.
Jos kerran tiedät mitä haluat, niin sitten teet niin. Mitäpä siinä muuta.