Lapsi panttaa kakkaa, maha kipeä
Kuivaksi opetteluvaihe menossa. Pissahädän tunnistaa ja osaa käydä pissalla.
Kakasta on tullut mörkö. Ei millään suostu pottaan/pönttöön kakkaamaan, vain vaippaan.
No nythän ei juuri ole vaippoja käytössä, kun pissahommat onnistuu.
Maha on kipeä, "kun en antanut tänään kakan tulla". "Mun piti nousta potalta pois, kun kakka meinasi tulla". Argh.
Kakkaa illalla sängyssä kun on yöksi laitettu vaippa. Pitää herättää pyllypyykille.
Miten tästä eteenpäin? On kokeiltu potan pohjalla vaippaa, ei onnistu. On käytetty nallea kakalla.
Olen tainnut muutaman kovan sanankin asiasta sanoa. Puhuttu mikä siinä pelottaa; "kun pissa ja kakka sekoittuu".
Menee hermot kun ei edisty, jumpittaa vastaan huolella. Seinä vastassa koko ajan. Turhauttaa.
Kommentit (23)
Oisko joku palkinto? Vaikka keräätte tarroja ja kun saa viisi tarraa, niin teette jotain kivaa.
Pegorionia apteekista, niin että kakkaaminen ei satu. Toki alkuun kannattaa kokeilla luomukonstein, eli luumua, vettä, kuituista puuroa, ei banaania. Kun kakka on vähän löysempi, on vastahakoisen taaperon helpompi kakata. Panttaaminen aiheuttaa ummetusta ja ummella olevaa kakkaa on kivuliasta kakata. Jos tuo kierre pääsee syntymään, sen purkamiseen voi mennä jopa yli vuosi.
Kannattaa ainakin varoa että ei muutu toiminnalliseksi ummetukseksi. Meillä kävi niin ja jouduttiin 9 kk antaa ulostuslääkettä kun ummetus pääsi niin pahaksi, kun kakkaaminen alkoi pelottaa. Eli kyllä se lapsi oppii kakkaamaan sinne pottaan vähän pidemmälläkin aikavälillä. Tärkeää olisi löytää jokin lasta motivoiva palkinto tai kannustin kuten joku edellä jo totesi (esim.tarrat). Pitäkää vaikka tauko koko hommasta ja lähestykää asiaa uudestaan esim. lukemalla pöytäkirjoja jne. Paitsi mikä minä olen neuvomaan, ei mennyt kuten elokuvissa meilläkään..
Lahjottiin tosi kivalla lahjalla, kun ab kuurin yhteydessä sattui pikku nökäre vahingossa tulemaan pottaan, vatsa oli löysällä. Ei vaikutusta.
Ikää 3,5v+. Joo vanha on.
Totahan mä justa pelkään, että tästä tulee joku vuoden kierre ummetuksineen.
Olen itsekin tauon kannalla, toisaalta lapsi itse höpisee koko ajan kakkaamisesta, niin jollain tavalla sitä tulee aina vastattua ja aihe on tapetilla.
Eikä pottailu sinänsä ole mikään uusi juttu.
Mikä ihme siinä lasta pelottaa?
Meillä oli kakkaamiskammon takana ummetusongelmaa. Suolistossa oli ilmeisesti ulostekovettumia joiden ulostulo teki kipeää pöntöllä istuessa, vaippaan sai kai sitten helpommin tehtyä, kyykkyasennossa. Tuota ummetusta ei osattu itse epäillä, kun kakka tuntui olevan hyvinkin pehmeää, mutta lääkäri sitten kertoi että noita kovettumia voi olla hyvinkin pehmeän tavaran joukossa. Lapsi ei itse valittanut että ulostaminen sattuu, mutta mentiin lääkäriin kun takapuolesta alkoi tulla verta. Tämänkin syynä oli siis ne kovettumat, jotka repivät peräaukkoa. Pegorianin säännöllinen käyttö toi avun, ja kakkaamiskammo hävisi.
Jos on yhtään mahdollista että kakkaamiskammon takana on jotain ummetusperäistä, niin tuota Pegoriania voi kokeilla huoletta. Sitä voi käyttää vaikka useita vuosia putkeen päivittäin, koska siitä ei imeydy mitään elimistöön. Se vain sitoo vettä ulostemassaan jolloin kovettumat pehmenee.
Tykkäiskö enemmän käydä pöntöllä? Meillä ei poika suostunut oikein käymään potalla (vaippa oli pop) mutta pönttö kelpasi kun isikin käy pöntöllä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäiskö enemmän käydä pöntöllä? Meillä ei poika suostunut oikein käymään potalla (vaippa oli pop) mutta pönttö kelpasi kun isikin käy pöntöllä.
Olen kysynyt kummalla haluaa käydä, "potalla". Pissalla käy joskus pöntöllä, useimmiten potalla, kai se tuntuu tutummalta.
Ap
Kerro lapsellesi, että kakkapökele tulee surulliseksi, jos ei pääse viemäriin leikkimään kavereittensa seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerro lapsellesi, että kakkapökele tulee surulliseksi, jos ei pääse viemäriin leikkimään kavereittensa seuraksi.
Koitetaan:)
Olen kyllä sanonut, että kakka haluaa päivänvaloa nähdä, mutta muotoillaanpa uusiksi!
Ap
Tauot usein auttaa vaikeissa asioissa. Vaikka onkin jo "vanha" kakkaamaan vaippaan, niin nuo ummetuskierteet on lapsella niin ikäviä, että antaisin vähän aikaa kakata vaippaan. Voisitteko tehdä niin, että hän pyytäisi vaipan aina, kun on kakkahätä ja muuten olisi ilman vaippaa? Sekin on jo askel eteenpäin, jos tunnistaa hädän ja pystyy ennakoida pyytämällä vaipan.
Meillä oli käytössä kakkakarkki. Kun oli saanut kakan pönttöön, niin sai karkin. Ja heti pestiin tietysti hampaat. Lisäksi meillä ei kelvannut potta ollenkaan, vaan teki kaikki asiat heti pönttöön. Pöntöllä istuessa tuin lapsen jalkoja, että hän sai hyvin ponnistettua kakan ulos.
Tuleeko kakka kuitenkin vaippaan, vai eikö vaippaa ole käytössä.
Meillä vähän isompi lapsi, ei käytä vaippaa enää, mutta yrittää jatkuvasti estää kakkaamista.
Asiaan on auttanut
-pergorion (että kakkaaminen oikein helppoa)
-Säännölliset kakka-ajat (ruuan jälkeen, kun ruoka painaa suolistoa, niin silloi tulee usein kakkahätä)
-aikuinen mukaan potalle lukemaan tms., että toimitus on kivaa
Voisko teillä autta toinen potta. Eli jos pottaa tulee ensin pissa, niin vaan äkkiä vaihto toiselle potalle, että "eivät sekoitu"?
1. Juota enemmän vettä
2. Lahjo jollain mikä oikeasti kiinostaa ja minkä saa heti. Esim. 1 karkki kun kakka potassa. Tai osta valmiiksi vaikka pikkuauto, kerro että lapsi saa sen heti kun on tehnyt kakan pottaan. Anna palkkio heti kun edes pieni kikkare kakkaa tulee ;)
3. Oppii kyllä pian ja vuoden päästä et muista koko asiaa. Vasta kun luet että jollain toisella sama ongelma niin muistelet että miten ihmeessä oot jaksanu stressata siitä tuleeko kakka pottaan.
Ottakaa tauko, ja antakaa tehdä vaippaan. Sitten kun paine ja stressi kakka-asiasta rauhoittuu, niin uusi yritys ja joku palkinto mukaan. Kakkakarkki on toiminut meilläkin!
Vierailija kirjoitti:
Tauot usein auttaa vaikeissa asioissa. Vaikka onkin jo "vanha" kakkaamaan vaippaan, niin nuo ummetuskierteet on lapsella niin ikäviä, että antaisin vähän aikaa kakata vaippaan. Voisitteko tehdä niin, että hän pyytäisi vaipan aina, kun on kakkahätä ja muuten olisi ilman vaippaa? Sekin on jo askel eteenpäin, jos tunnistaa hädän ja pystyy ennakoida pyytämällä vaipan.
Saa vaipan kyllä, jos kakka olisi tulossa. Toisaalta on niin hämmentynyt koko asiasta, kun kakattaa, että rupeaa itkemään eikä tiedä mitä haluaa, sitä vaippaakaan ei sitten välttämättä.
Vierailija kirjoitti:
1. Juota enemmän vettä
2. Lahjo jollain mikä oikeasti kiinostaa ja minkä saa heti. Esim. 1 karkki kun kakka potassa. Tai osta valmiiksi vaikka pikkuauto, kerro että lapsi saa sen heti kun on tehnyt kakan pottaan. Anna palkkio heti kun edes pieni kikkare kakkaa tulee ;)
3. Oppii kyllä pian ja vuoden päästä et muista koko asiaa. Vasta kun luet että jollain toisella sama ongelma niin muistelet että miten ihmeessä oot jaksanu stressata siitä tuleeko kakka pottaan.
Lahjottin, oli valmiiksi ostettu hieno kakkalahja kun kikkare vahingossa tuli, sen sai. Ei apua.
Ehkä joskus oppii, säälittää jo vain kun tulee masu kipeäksi mokomasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Lahjottiin tosi kivalla lahjalla, kun ab kuurin yhteydessä sattui pikku nökäre vahingossa tulemaan pottaan, vatsa oli löysällä. Ei vaikutusta.
Ikää 3,5v+. Joo vanha on.
Totahan mä justa pelkään, että tästä tulee joku vuoden kierre ummetuksineen.
Olen itsekin tauon kannalla, toisaalta lapsi itse höpisee koko ajan kakkaamisesta, niin jollain tavalla sitä tulee aina vastattua ja aihe on tapetilla.
Eikä pottailu sinänsä ole mikään uusi juttu.
Mikä ihme siinä lasta pelottaa?
Äitiään se pelkää ku on jo kovan sanan sanonu ja hermostunu.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kakka kuitenkin vaippaan, vai eikö vaippaa ole käytössä.
Meillä vähän isompi lapsi, ei käytä vaippaa enää, mutta yrittää jatkuvasti estää kakkaamista.
Asiaan on auttanut
-pergorion (että kakkaaminen oikein helppoa)
-Säännölliset kakka-ajat (ruuan jälkeen, kun ruoka painaa suolistoa, niin silloi tulee usein kakkahätä)
-aikuinen mukaan potalle lukemaan tms., että toimitus on kivaa
Voisko teillä autta toinen potta. Eli jos pottaa tulee ensin pissa, niin vaan äkkiä vaihto toiselle potalle, että "eivät sekoitu"?
Vaippa on öisin ja pihalla käytössä. Niin ja päiväkodissa ei myöskään kakkaa ollenkaan, missään olosuhteissa.
Tuota toista potta-ajatusta voisi kokeilla.
Lahjonta. Pitää vain löytää se oikea lahja. Ei yksi lelu vaan joku jatkuva juttu, esim. just tarra, karkki, suklaa.
Löysä kakka, eli luumusosetta, ei banaania. Tulee nopeammin, eikä lapsi pysty panttaamaan.
Kirjanluku, videon katsominen potalla, jotta malttaa istua tarpeeksi kauan.
Ilman stressiä. Lapselle ei kannata erityisesti edes mainostaa että nyt ollaan kakalla.
minkä ikäinen?