Määärääkö yksityiset lääkäriasemat helpommmin lääkkeitä kuin julkiset?
?
Kommentit (6)
Ei todellakaan.
Joka paikassa potilas tutkitaan ensin hänen ilmoittamansa oireidein mukaan.
Annetaan hoito-ohjeet, mahdolliset lähetteet laboratorioon ja kuvauksiin.
Lääkkeitä määrätään vain, jos ne ovat tarpeen sairauden tai vaivan hoitamisessa.
Yksityislääkärien suuri etu on se, että sinne pääsee heti, jopa samana päivänä, ei tarvitse jonottaa viikko tai kuukausi tolkulla.
Mutta käynti maksu on monta kertaa korkeampi kuin julkisella, kuitenkin useat pvat sen valmiita maksamaan, koska vastaanotolle pääsee nopeasti.
Kyllä. Monesti mennyt saman asian kanssa julkiselle ja lähtenyt tyhjin käsin. Sen jälkeen yksityiselle ja resepti on järjestynyt.
Olen elämännaikana yhden kerran käynyt yksityiselllä. Lääkkeet tipahti saman tiän lyhyeen diagnooosin perusteeella. Kirjoittti diagnoosin sanasta sanaaan mitä kerrroin hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan kyllä noin keskimäärin. Toki lääkäreillä on myös yksityispuolella oma harkintavalta ja jotkut lääkärit sielläkin voi olla tiukkoja. Mutta olen saanut yksityiseltä mm.
- leikkauksen jälkeisiin kipuihin kunnon kipulääkkeet, kun sairaalasta määrättiin pelkät buranat ja panadolit ja kieltäydyttiin määrämästä kotiin muuta
- ADHD lääkettä ilman mitään pitkäaikaista diagnosointiprosessia, ihan vain kokeiluun auttaisiko keskittymisvaikeuksiini joita oli elämäntilanteen aiheuttaman stressin takia (ei siis epäilyäkään että minulla olisi varsinaista ADHD:ta)
- Zopinox-nukahtamislääkettä, jota ei julkiselta saa enää millään vaan määräävät jotain kammoneurolepteja kuten Ketipinor univaikeuksiin
- lentopelkoon ja esiintymisahdistukseen rauhoittava lääkettä (Rivatril) ja näitä bentsojahan on nykyään julkiselta äärimmäisen vaikea saada
Melkoisen puoskarin olet kyllä löytänyt. Kyllä noita helppoheikkejä, jotka käytännössä kirjoittavat mitä pyydetään vielä löytyy, mutta viranomaistahot ruvenneet seuraamaan tarkemmin noiden kirjoittelua, niin touhu kyllä loppuu todennäköisesti aikanaan.
Julkisella puolella määräsivät aina vinon pinon pillereitä, varmaan arpaa heittemällä puolet. Yksityisellä pudotettiin heti puolet pois ja määrättin lisätutkimuksiin. Löytyi oikea diagnoosikin ja sain oikeat lääkkeetkin sieltä yksityiseltä.
Kokemukseni mukaan kyllä noin keskimäärin. Toki lääkäreillä on myös yksityispuolella oma harkintavalta ja jotkut lääkärit sielläkin voi olla tiukkoja. Mutta olen saanut yksityiseltä mm.
- leikkauksen jälkeisiin kipuihin kunnon kipulääkkeet, kun sairaalasta määrättiin pelkät buranat ja panadolit ja kieltäydyttiin määrämästä kotiin muuta
- ADHD lääkettä ilman mitään pitkäaikaista diagnosointiprosessia, ihan vain kokeiluun auttaisiko keskittymisvaikeuksiini joita oli elämäntilanteen aiheuttaman stressin takia (ei siis epäilyäkään että minulla olisi varsinaista ADHD:ta)
- Zopinox-nukahtamislääkettä, jota ei julkiselta saa enää millään vaan määräävät jotain kammoneurolepteja kuten Ketipinor univaikeuksiin
- lentopelkoon ja esiintymisahdistukseen rauhoittava lääkettä (Rivatril) ja näitä bentsojahan on nykyään julkiselta äärimmäisen vaikea saada