Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omalle eläkkeelle" 61 vuotiaana, vai ei ehkä sittenkään

Vierailija
09.09.2025 |

Olen siis tilanteessa, missä voisin jäädä jo työelämästä pois taloudellisesti. Minulla on uudehko velaton asunto ja hyvin pieni yhtiövastike. Säästössä on yli satatuhatta euroa, eli huolta rahatilanteesta ei tule ihan heti. Elän rauhallista ja vaatimatonta elämää, eli mihinkään suurempaan en tuhlaa, enkä mitään sellaista elämääni kaipaakaan. Kiinteät menot ovat ruoka mukaan lukien alle tonnin/kk. 

Olen tehnyt töitä nelisenkymmentä vuotta, jopa vähän ylikin. Työ on raskasta hoitotyötä kolmessa vuorossa ja jaksaminen yövuoroissa alkaa olemaan huonoa ja vapailla en tahdo palautua enää riittävästi enen seuraavaa työrupeamaa. Työstä siis haluaisin jo pois. 

MUTTA, mitäs sitten? Valtaosa työkavereista on myös ystäviä ja muuten sosiaalisia kontakteja on vähän, kun työn vuoksi ei ole ollut aikaa pitää ystävyyttä yllä. Niin ja mitä tekisin sillä vapautuvalla ajalla, kun mitään ihmeempiä harrastuksia ei ole. En tosiaan tiedä, että miten saisin aikani kulumaan ns. eläkkeellä. En oikein tiedä, että mitä tässä pitäisi tehdä? Onko muita samassa tilanteessa tai muita hyviä ideoita? 

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry ensin osa-aikatyöhön ja kuulostele tuntemuksiasi. Mieti toiveitasi ja suunnitelmiasi. Totuttaudu tekemään niitä mukavia asioita, joihin sinulla ei ole tähän mennessä ollut aikaa ja voimia.

Vierailija
2/3 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuota osa-aikaisuutta en ole edes ajatellut. En tosin tiedä, että olisiko se mahdollista. Mutta kiva olisi siirtyä eläkkeelle asteittain, niin ehkä siihen olisi sitten helpompi oppia. Tätä kirjoittaessani huomaan itsekkin, että miten hölmösti asiaa ajattelen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
09.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeellä on hyvä olla! Itsekin jäin 62-vuotiaana OVE-eläkkeelle, sitä ennen tein vuoden 3-päiväistä työviikkoa, joten oli matala lasku lopettaa työt kokonaan. Tekemistä kyllä keksii!