Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sushia muutakin kuin raa'asta kalasta

Vierailija
05.02.2020 |

🤔😲

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää!

On. On vaikka mitä. On kypsästä kalasta ja kokonaan ilman kalaa. On kasvisversioita esim california. Sitten on mun herkut eli erilaisia rapuja (aina kypsiä). Sushissa on mielikuvitus rajana. 

Olikohan tämä tosissaan laitettu kysymys?

Vierailija
2/5 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temppareissa joku sankari ihan tosissaan pohti, että ei viitsi maistaa sushia, kun se on varmasti hänelle liian tulista. Joten onhan se jopa mahdollista, että joku oikeasti kyselee. Ihmiset ovat aina lopulta vielä hölmömpiä kuin luulisi...

Mutta tosiaan erilaisia susheja on lukemattomia, ja merkittävä osa ei ole tehty raa'asta kalasta. Esimerkiksi tonnikalamajoneesi, kurkku, munakas, inarisushi, avokado jne. ovat suosittuja täytteitä. Lihaakin voidaan käyttää, vaikka se on harvinaisempaa. Olen nähnyt täytteinä myös parsaa ja sieniä. Kinkkipaikoissa sovelletaan japanilaista keittiötä joskus aika rajustikin, ja sushissa voi olla kaikkea mansikasta banaaniin ja juustoon. Suomalais-japanilaista fuusiota edustavat savulohi ja porosushit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Temppareissa joku sankari ihan tosissaan pohti, että ei viitsi maistaa sushia, kun se on varmasti hänelle liian tulista. Joten onhan se jopa mahdollista, että joku oikeasti kyselee. Ihmiset ovat aina lopulta vielä hölmömpiä kuin luulisi...

Mutta tosiaan erilaisia susheja on lukemattomia, ja merkittävä osa ei ole tehty raa'asta kalasta. Esimerkiksi tonnikalamajoneesi, kurkku, munakas, inarisushi, avokado jne. ovat suosittuja täytteitä. Lihaakin voidaan käyttää, vaikka se on harvinaisempaa. Olen nähnyt täytteinä myös parsaa ja sieniä. Kinkkipaikoissa sovelletaan japanilaista keittiötä joskus aika rajustikin, ja sushissa voi olla kaikkea mansikasta banaaniin ja juustoon. Suomalais-japanilaista fuusiota edustavat savulohi ja porosushit.

Just olin sushikurssilla ja japanilainen kokki totesi, että majoneesi ei kuulu japanilaiseen keittiöön ollenkaan, ei missään nimessä sushiin. Mutta ap:lle: sushia on vaikka minkälaista ilman mitään kalaa.

Vierailija
4/5 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just olin sushikurssilla ja japanilainen kokki totesi, että majoneesi ei kuulu japanilaiseen keittiöön ollenkaan, ei missään nimessä sushiin. Mutta ap:lle: sushia on vaikka minkälaista ilman mitään kalaa.

Turhan rajoittunut ajattelutapa, että sushin pitäisi olla juuri aitoa japanilaista. Esim juuri tuo mainittu tonnikalamajoneesi on minusta yksi parhaista täytteistä.

Vierailija
5/5 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sushista on ajat sitten tullut koko maailman omaisuutta kuten pitsasta. Ei varmaan porokaan kuulu italialaisen mielestä pitsaan mutta niin vaan täällä pohjan perukoilla väännetään poropitsaa. Esimerkiksi californiamakista on jo tullut klassikko, vaikka se on nimensä mukaisesti keksitty jenkeissä. Ei taida kuuluu avokadokaan perinteiseen sushiin, vaikka sitä californiamakissa on. 

Sitä paitsi olet täysin väärässä tuosta majoneesista. Googlaapaa japanilainen majoneesi. Se on erittäin tunnettua ja sitä kutsutaan kewpieksi. On ihan tavallista ainakin nykyään käyttää sitä myös sushiin. Sitä on tyypillisesti esimerkiksi grillilohinigirin päällä.

Olet varmasti ymmärtänyt tai muistanut kokin puheet väärin. Kukaan japanilainen ei voi väittää, ettei Japanissa käytetä majoneesia. Muistan nähneeni mm. Australian masterchef-jakson, jossa oli haasteena tehdä jotain nimenomaan japanilaisesta majoneesista.