Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työnantaja määrätä töihin työajan ulkopuolella niin, ettei siitä työstä saa vapaata/palkkaa?

Vierailija
04.02.2020 |

Jos on siis olemassa työtehtävä, joka on vain pakko tehdä. Asia ei kuulu minulle, vaan yleisesti työpaikalle. Eli työ, joka "jonkun on tehtävä". Pääasiassa tämä tehtävä kuuluu neljälle päällikölle, mutta olen joskus sijaistanut heitä työpäiväni aikana, jos he ovat olleet poissa. Siis tässä nimenomaisessa tehtävässä. Muuten työ siis kuuluu täysin näille neljälle päällikölle.

No, nyt on edessä deadline ja se työ on pakko saada tehdyksi. Neljästä päälliköstä kaksi on sairaana, yksi lomalla ja yksi työmatkalla.

Tämä työtehtävän tekemisestä työajan ulkopuolella en siis saisi vapaata enkä palkkaa. Työnantajan mielestä tämä nyt vaan pitää tehdä, koska olen aiemminkin sijaistanut tässä työtehtävässä, eikä kukaan muu pysty.

Mitä teen? Sanonko vaan, että en tee?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli kuulut yrityksen ylimpään johtoon ja olet työajanseurannan ulkopuolella niin ymmärrät itsekin että tehtävä pitää tehdä.

Mutta jos olet normaalin työajanseurannan piirissä niin ei tietenkään pidä tehdä korvaukstonta työtä työajan ulkopuolella. 

Ainakin asiantuntijahommissa usein on niin ettei työajanseurantaa joko ole tai se on muodollisuus jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Meillä on nyt tämä viimemainittu, eli joku ay-pulju alkoi urputtamaan kun ei ole työajanseurantaa (mikä on meille ollut loistavaa, koska voi pitää vapaita jos ei ole paljon töitä ja joustaa toiseen suuntaan kuin on, ilman kyttäystä). Pomo sitten laittoi minimi seurannan eli kerran kuussa jokainen lähettää sähköpostin montako + tai - tuntia kuussa on ollut. Kaikki laittaa aina 0, riippumatta tilanteesta, ihan protestina moista kyyläystä kohtaan. Ei vaan sovi näihin hommiin kellon kanssa tekemiset.

Ja sitten liitot ja järjestöt ihmettelee, että työpaikoilla sovitaan jutut eikä heille edes kerrota.

https://yle.fi/uutiset/3-11182323

Itse olen aina tehnyt duunia siltä pohjalta että silloin kun on kiire jne. niin silloin tehdään vaikka 24/7, ja silloin kun on hiljaisempaa niin ollaan sitten vaikka hiihtämässä. Ei ole koskaan mennyt jakeluun sellainen asenne, että kun kello tulee 16 niin siihen tippuu rukkaset, oli hommat sitten kesken tai ei.

Mutta kun tämä ei kuulu työtehtäviini. Olen joustanut aiemmin ja tehnyt tätä työtä omalla työajallani kesken päivän tarvittaessa, mutta miksi ihmeessä minun pitäisi omalla vapaa-ajallani tehdä toiselle kuuluvia töitä? 

ap

Vierailija
22/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotus: Kerro työnantajalle että olet halukas sen tekemään ylityönä TES mukaisesti. TES:ssä sitten varmaan määritellään miten ylityö korvataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät nyt kiinni siitä, että työstä on saatava korvaus. Eli: sano tekeväsi homman ilman muuta, mutta koska oma työsopimuksesi on aivan eri kuin heidän, näistä ylimääräisistä töistä on AINA maksettava tessin mukainen palkkio tai saatava vapaata. Näin sanoo laki.

Vierailija
24/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tee se homma ja ilmoita pomolle, että tulet vastaavasti seuraavana päivänä vasta iltapäiväksi töihin tai lähdet perjantaina aikaisin kotiin tai miten ikinä tykkäät. Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa vaan joskus voi joustaa molemmin puolin. Ehkäpä joustavuuttasi katsotaan hyvällä kun bonuksista/ palkankorotuksesta puhutaan.

Joustavuuteen vetoaa työnantajakin. Kyllähän nuo neljä päällikköä joustavat ja tekevät töitä iltaisin ja viikonloppuisin tarvittaessa. Minä en kuitenkaan ole samassa asemassa ja minulla on tarkkaan määritetty työaika. En oikeasti voi olla 24/7 töissä, jos minulle ei makseta siitä.

ap

Kyllä sinulle on maksettava tai annettava vapaata - eli myös työnantaja joustaa. Nyt vaan vaadit työnantajalta selvän vastauksen: joustaako antamalla vapaata vai vaaditko palkan sillä avin lomakkeella jos ei näy seuraavassa palkassa.

Vierailija
25/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskohan asiaa kysyä luottamusmieheltä ensin? Tai liitolta? Kai sulle ainakin kuuluisi ylityökorvaukset asiasta ja mahdollisesti joku päivystyslisä tai vastaava jos joudut vapaa-ajalta palata töihin? Ei kannata suostua tuollaiseen tai pian koko homma on ikuisesti sun ilman mitään lisäkorvausta. Kauan homman suorittamiseen sinulla siis menee ja miten pitkät työmatkat tulee?

Vierailija
26/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tee se homma ja ilmoita pomolle, että tulet vastaavasti seuraavana päivänä vasta iltapäiväksi töihin tai lähdet perjantaina aikaisin kotiin tai miten ikinä tykkäät. Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa vaan joskus voi joustaa molemmin puolin. Ehkäpä joustavuuttasi katsotaan hyvällä kun bonuksista/ palkankorotuksesta puhutaan.

Joustavuuteen vetoaa työnantajakin. Kyllähän nuo neljä päällikköä joustavat ja tekevät töitä iltaisin ja viikonloppuisin tarvittaessa. Minä en kuitenkaan ole samassa asemassa ja minulla on tarkkaan määritetty työaika. En oikeasti voi olla 24/7 töissä, jos minulle ei makseta siitä.

ap

Jos kyse on vaan tästä yhdestä kerrasta niin kyllä hoitaisin homman. Saattaa olla että siitä koituisi jotain hyvääkin. Varmaa on toki se, että sellainen työntekijä, joka ei jousta lainkaan, ei myöskään koskaan ylene sinne pomoksi. Ei se toki ole kaikkien toivekaan, ihan noihin pystyy itse myös vaikuttamaan.

Vierailija
27/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen mesta alunalkaen jos neljä pomoa ei saa keskenään sovittua miten hoitavat (ilmeisesti) toistuvan tehtävän. Jos kukaan ei tajua/ehdi/viitsi eli ap joutuu jatkuvasti paikkaamaan niin järkevintä olis varmaan antaa homma ap:n vastuulle ja pieni palkankorotus koska jatkossa ap joutuu tekemään esimiestason hommia. Kuulostaa todella amatöörimäiseltä teidän pomojen toiminta.

Nyt ollaan taas tilanteessa jossa kyvyttömät pomot ovat päästäneet asiat luisumaan hallitsemattomasti eikä yksikään ole ottamassa vastuuta hommasta. Sairastumisia tulee mutta ellei olla hengityskoneessa tms. niin saikulta voi hyvin tehdä kyseisen homman. Jompikumpi on varmasti riittävästi tolkuissaan. Reissussa olevan voi olla hankalaa tehdä ylimääräistä samoin lomalaisen ellei ole kotimaassa nettiyhteyden päässä. Tilannetta tietenkin muuttaa se jos homma täytyy tehdä paikan päällä.  Vähintään lomalaisen ja työmatkalaisen olisi pitänyt keskenään sopia kumpi joustaa heille kuuluvan homman tekemisessä.

Ap:lle sanon samaa kuin muutkin, jos nakki napsahtaa niin pidät huolta että saat korvauksen, tavalla tai toisella. Voisithan tietenkin itsekin ehdottaa että hoidat homman x jatkossa, toki palkkaa täytyy tarkistaa.  

Vierailija
28/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäli kuulut yrityksen ylimpään johtoon ja olet työajanseurannan ulkopuolella niin ymmärrät itsekin että tehtävä pitää tehdä.

Mutta jos olet normaalin työajanseurannan piirissä niin ei tietenkään pidä tehdä korvaukstonta työtä työajan ulkopuolella. 

Ainakin asiantuntijahommissa usein on niin ettei työajanseurantaa joko ole tai se on muodollisuus jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Meillä on nyt tämä viimemainittu, eli joku ay-pulju alkoi urputtamaan kun ei ole työajanseurantaa (mikä on meille ollut loistavaa, koska voi pitää vapaita jos ei ole paljon töitä ja joustaa toiseen suuntaan kuin on, ilman kyttäystä). Pomo sitten laittoi minimi seurannan eli kerran kuussa jokainen lähettää sähköpostin montako + tai - tuntia kuussa on ollut. Kaikki laittaa aina 0, riippumatta tilanteesta, ihan protestina moista kyyläystä kohtaan. Ei vaan sovi näihin hommiin kellon kanssa tekemiset.

Ja sitten liitot ja järjestöt ihmettelee, että työpaikoilla sovitaan jutut eikä heille edes kerrota.

https://yle.fi/uutiset/3-11182323

Itse olen aina tehnyt duunia siltä pohjalta että silloin kun on kiire jne. niin silloin tehdään vaikka 24/7, ja silloin kun on hiljaisempaa niin ollaan sitten vaikka hiihtämässä. Ei ole koskaan mennyt jakeluun sellainen asenne, että kun kello tulee 16 niin siihen tippuu rukkaset, oli hommat sitten kesken tai ei.

Ap sanoo avauksessa, että hänelle ei makseta ylityöstä palkkaa eikä hän saa sitä myöhemmin vapaana. Kuitenkin hänellä on kiinteä työaika ja oletettavasti pienempi palkka kuin tuuraamillaan pomoilla. Tilanne ei ole edes ensimmäinen kerta, vaan toistuva

Mielestäni kyse on selkeästi yksisuuntaisesta joustosta. Oikein tyyppi esimerkki siitä, miksi työaikajoustoihin suhtaudutaan epäillen.

Väitän, että vastaavassa tilanteessa edellinen vastaaja häipyisi hiihtämään. Hänen tapauksessaan kun jousto on molempiin suuntiin. Ap ei pääse hiihtelemään silloin kun löysempää.

Vierailija
29/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä se tehtävä homma on, paljonko sinulta menisi siihen aikaa ja voitko tehdä sen kotoa käsin? Jos se on tunnin homma työpäivän jälkeen, niin turha siitä on riidellä, mutta jos se vaatii sulta koko illan kökkimistä työpaikalla, niin kyllä sä voit siitä pyytää edes tekemäsi tunnit takaisin lomana. Ystävällisesti kun selität pomolle, että sulle ei makseta joustavista tunneista, niin voit tämän nyt tehdä, mutta ottaisit sitten mielelläsi joustoa toiseen suuntaan joskus.

Vierailija
30/30 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jos kyse on vaan tästä yhdestä kerrasta niin kyllä hoitaisin homman. Saattaa olla että siitä koituisi jotain hyvääkin. Varmaa on toki se, että sellainen työntekijä, joka ei jousta lainkaan, ei myöskään koskaan ylene sinne pomoksi. Ei se toki ole kaikkien toivekaan, ihan noihin pystyy itse myös vaikuttamaan.

Näin mä kanssa tekisin. Samalla sitten viesti näille neljälle poissa olevalle pomolle, että nyt kun ette ollut paikalla, niin mä hoidin homman teidän puolesta - olkaa hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän