Voiko työnantaja määrätä töihin työajan ulkopuolella niin, ettei siitä työstä saa vapaata/palkkaa?
Jos on siis olemassa työtehtävä, joka on vain pakko tehdä. Asia ei kuulu minulle, vaan yleisesti työpaikalle. Eli työ, joka "jonkun on tehtävä". Pääasiassa tämä tehtävä kuuluu neljälle päällikölle, mutta olen joskus sijaistanut heitä työpäiväni aikana, jos he ovat olleet poissa. Siis tässä nimenomaisessa tehtävässä. Muuten työ siis kuuluu täysin näille neljälle päällikölle.
No, nyt on edessä deadline ja se työ on pakko saada tehdyksi. Neljästä päälliköstä kaksi on sairaana, yksi lomalla ja yksi työmatkalla.
Tämä työtehtävän tekemisestä työajan ulkopuolella en siis saisi vapaata enkä palkkaa. Työnantajan mielestä tämä nyt vaan pitää tehdä, koska olen aiemminkin sijaistanut tässä työtehtävässä, eikä kukaan muu pysty.
Mitä teen? Sanonko vaan, että en tee?
Kommentit (30)
Ei voi. Sinulle kuuluu tehtävästä asianmukainen korvaus.
Johtotason ihmisillä on usein "työajaton työ" eli jossa ei ole määriteltyjä työaikoja ja työ on vaan tehtävä. Mutta jos olet tavallinen rivitason työntekijä, jolla on työaika, niin ei sinua voi määrätä tekemään palkattomia töitä työaikasi ulkopuolella.
No aika idiootti saa olla, jos palkatonta ryhtyy tekemään.
Joustaminen saattaa kuulua työsopimuksiin projektiluontoisissa hommissa, mutta kyllä siitä aina saa joko palkkaa tai vapaata.
Lain mukaan ei, mutta esim. omissa hommissani it-alalla ei kyllä uskaltaisi olla tekemättä ellei ole pakottavaa syytä miksi ei käy. YT-neuvotteluissa kun on ollut tapana muistaa sitten näitä "joustamattomia" jäähyväisjalkineen kuvalla persauksiin.
Ei se ole sinun ongelmasi, että kaikki päälliköt ovat poissa. Se on työnantajan ongelma.
Tietty sinun kannattaa olla joustava ja tehdä työ, jos se sopii omiin aikatauluihisi, mutta sinulle kuuluu siitä palkka ja vieläpä ylityökorvauksella, koska työantaja sinut sellaisiin määrää. Palkattomana sinulla ei ole velvollisuutta tehdä mitään.
Ei ole normaalia. Sinulle voidaan määrätä tämä homma tehtäväksi normaalin työajan puitteissa ja silloin jokin normaali työtehtäväsi jää siltä päivältä/viikolta tekemättä tai vähemmälle panostukselle. Tai sitten se voidaan antaa ylimääräiseksi työajan ulkopuolella tehtäväksi hommaksi ja maksaa siitä ylityöt rahana tai vapaana. Vai oliko tässä nyt kyse siitä, että työ pitäisi tehdä eri kellonaikaan kuin työaikasi normaalisti on? Toki työnantaja voi vaihtaa työvuorojesi ajankohtaa mutta kokonaisaika pitää silti pysyä samana tasoittumisjaksolla.
Mikäli kuulut yrityksen ylimpään johtoon ja olet työajanseurannan ulkopuolella niin ymmärrät itsekin että tehtävä pitää tehdä.
Mutta jos olet normaalin työajanseurannan piirissä niin ei tietenkään pidä tehdä korvaukstonta työtä työajan ulkopuolella.
Itse hakisin sairauslomaa tuoksi ajaksi.
Eikö sitä vapaata voi vaan pitää vastaavasti, ilman että siitä tekee mitään numeroa? Tai no, ei varmaan kaikissa hommissa käy jos on jotain työajan seurantaa tms. Mun hommissa ei ole sellaista niin ihan vapaasti voisi vaan hiljakseen ottaa työtehtävien salliessa vapaana ylityöt takaisin, kirjaamatta asiasta mitään mihinkään. Tekisi vaikka tunnin lyhyempää päivää kunnes on tasattu tai pitäisi vapaapäivän jos projektit sallii.
Jos se on pakko jonkun tehdä, sitten on pakko jonkun myös maksaa palkkaa. Tuo sitten riepoo pomojen touhuissa, kun saavat isomman palkan ja muut edut, mutta silti ovat vyöryttämässä vastuuta työntekijöille. Oma esimiehenikin ruikutti aina, miten rankkaa on aina etsiä sairauslomille sijaisia ja käski työntekijän itse hankkia itselleen sijaisen. Mistä ihmeestä hänelle sitä isompaa palkkaa maksetaan, jos ei ne esimiehen työt kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kuulut yrityksen ylimpään johtoon ja olet työajanseurannan ulkopuolella niin ymmärrät itsekin että tehtävä pitää tehdä.
Mutta jos olet normaalin työajanseurannan piirissä niin ei tietenkään pidä tehdä korvaukstonta työtä työajan ulkopuolella.
Ainakin asiantuntijahommissa usein on niin ettei työajanseurantaa joko ole tai se on muodollisuus jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Meillä on nyt tämä viimemainittu, eli joku ay-pulju alkoi urputtamaan kun ei ole työajanseurantaa (mikä on meille ollut loistavaa, koska voi pitää vapaita jos ei ole paljon töitä ja joustaa toiseen suuntaan kuin on, ilman kyttäystä). Pomo sitten laittoi minimi seurannan eli kerran kuussa jokainen lähettää sähköpostin montako + tai - tuntia kuussa on ollut. Kaikki laittaa aina 0, riippumatta tilanteesta, ihan protestina moista kyyläystä kohtaan. Ei vaan sovi näihin hommiin kellon kanssa tekemiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin asiantuntijahommissa usein on niin ettei työajanseurantaa joko ole tai se on muodollisuus jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Meillä on nyt tämä viimemainittu, eli joku ay-pulju alkoi urputtamaan kun ei ole työajanseurantaa (mikä on meille ollut loistavaa, koska voi pitää vapaita jos ei ole paljon töitä ja joustaa toiseen suuntaan kuin on, ilman kyttäystä). Pomo sitten laittoi minimi seurannan eli kerran kuussa jokainen lähettää sähköpostin montako + tai - tuntia kuussa on ollut. Kaikki laittaa aina 0, riippumatta tilanteesta, ihan protestina moista kyyläystä kohtaan. Ei vaan sovi näihin hommiin kellon kanssa tekemiset.
Ja sitten liitot ja järjestöt ihmettelee, että työpaikoilla sovitaan jutut eikä heille edes kerrota.
https://yle.fi/uutiset/3-11182323
Itse olen aina tehnyt duunia siltä pohjalta että silloin kun on kiire jne. niin silloin tehdään vaikka 24/7, ja silloin kun on hiljaisempaa niin ollaan sitten vaikka hiihtämässä. Ei ole koskaan mennyt jakeluun sellainen asenne, että kun kello tulee 16 niin siihen tippuu rukkaset, oli hommat sitten kesken tai ei.
Kyllä sä voit pomon aanusta lipoo.
No tee se homma ja ilmoita pomolle, että tulet vastaavasti seuraavana päivänä vasta iltapäiväksi töihin tai lähdet perjantaina aikaisin kotiin tai miten ikinä tykkäät. Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa vaan joskus voi joustaa molemmin puolin. Ehkäpä joustavuuttasi katsotaan hyvällä kun bonuksista/ palkankorotuksesta puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
No aika idiootti saa olla, jos palkatonta ryhtyy tekemään.
Joustaminen saattaa kuulua työsopimuksiin projektiluontoisissa hommissa, mutta kyllä siitä aina saa joko palkkaa tai vapaata.
Yksipuolinen "joustaminen". Ei kiitos hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Johtotason ihmisillä on usein "työajaton työ" eli jossa ei ole määriteltyjä työaikoja ja työ on vaan tehtävä. Mutta jos olet tavallinen rivitason työntekijä, jolla on työaika, niin ei sinua voi määrätä tekemään palkattomia töitä työaikasi ulkopuolella.
Asia on juuri näin. Näillä neljällä johtajalla ei ole samanlaista 8-16 virka-aikaan tehtävää työtä kuin minulla, vaan tekevät töitä, kun töitä on kellosta välittämättä.
Jos minä olen jo valmiiksi töissä 8-16, niin en tajua, miksi minun pitäisi palkatta ja ilman mitään korvausta (edes vaihtamista vapaaksi) olla velvollisuus tehdä yhtään mitään. Sehän on minun vapaa-aikaani!
Ja kyllä, olen kuulun tietenkin liittoon ja TES olemassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
No tee se homma ja ilmoita pomolle, että tulet vastaavasti seuraavana päivänä vasta iltapäiväksi töihin tai lähdet perjantaina aikaisin kotiin tai miten ikinä tykkäät. Ei kaikesta tarvitse tehdä niin vaikeaa vaan joskus voi joustaa molemmin puolin. Ehkäpä joustavuuttasi katsotaan hyvällä kun bonuksista/ palkankorotuksesta puhutaan.
Joustavuuteen vetoaa työnantajakin. Kyllähän nuo neljä päällikköä joustavat ja tekevät töitä iltaisin ja viikonloppuisin tarvittaessa. Minä en kuitenkaan ole samassa asemassa ja minulla on tarkkaan määritetty työaika. En oikeasti voi olla 24/7 töissä, jos minulle ei makseta siitä.
ap
Mikä tämä kysymys tämä on? Ei tietenkään tavalliset työntekijän tarvitse palkatonta työtä tehdä.
Et tietenkään ole ammattiliiton jäsen. Siispä käänny Avin työsuojelun puoleen. Siellä on lomake työnantajalle maksamattomien palkkojen karhuamiseen.