Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valehtelitko neuvolassa? (Päihteet ja raskaus)

Pohdin
04.02.2020 |

https://yle.fi/uutiset/3-11182329 moi! luin tän jutun ja mietin että miten päihteet voi olla vielki niin tabu 😔

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kyllä valehtelin siinä kyselyssä, niin mieskin. Ei neuvolassa voi kertoa käyttäneensä huumeita 10 vuotta aiemmin kun edes tuli raskaaksi. Lasu se on samantien. Ikinä ei ole mitään otettu, piste.

Vierailija
2/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunisteli joo. En kertonut koko totuutta koska en halunnut saarnoja/vahtimista, olisin kertonut jos olisi ollut ongelma ja olisin tarvinnut apua. Ei ollut mikään ongelma lopettaa käyttöä jo silloin kun epäilin olevani raskaana (vajaa viikko ennen kuin mekkojen piti alkaa) ja jättää käyttö vähemmälle raskauden jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tarvetta. Ihmettelen kyllä moniko kokee että voi puhua totuudenmukaisesti jos päihteet ovat ongelma tai uskaltaa täyttää niitä Audit-kyselyjä rehellisesti. Hyvä tietysti että apua on tarjolla.

Vierailija
4/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokenut tarpeelliseksi puhua nuoruuden ajan kertakokeiluista. Olen 15 vuotiaana polttanut kaksi kertaa pilveä, sen jälkeen en ole ottanut mitään, en juurikaan edes alkoholia.

Miksi olisin yli 10 vuotta tapahtuneen kokeilun vuoksi halunnut lasuasiakkuuden ja ravata päihdeklinikalla?

Vierailija
5/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valehdellut. Kerran pissasin purkkiin ja se oli siinä. Seurantaa ei tarvittu, enkä sellaista olettanutkaan.

Vierailija
6/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kokenut tarpeelliseksi puhua nuoruuden ajan kertakokeiluista. Olen 15 vuotiaana polttanut kaksi kertaa pilveä, sen jälkeen en ole ottanut mitään, en juurikaan edes alkoholia.

Miksi olisin yli 10 vuotta tapahtuneen kokeilun vuoksi halunnut lasuasiakkuuden ja ravata päihdeklinikalla?

Tuskinpa nuoruuden kokeiluista olisi mitään jatkotoimenpiteitä seurannut mutta ymmärrän täysin ettei niitä halua tietoihinsa kirjattavan. Itseäni ärsytti suunnattomasti jo ne vauva-ajan parisuhdekyselyt, missä kysyttiin esim. kuinka usein harrastatte seksiä.

Vierailija
7/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskinpa nuoruuden kokeiluista olisi mitään jatkotoimenpiteitä seurannut mutta ymmärrän täysin ettei niitä halua tietoihinsa kirjattavan. Itseäni ärsytti suunnattomasti jo ne vauva-ajan parisuhdekyselyt, missä kysyttiin esim. kuinka usein harrastatte seksiä.

Kyllä siitä seuraa. Ei noissa tervettä järkeä käytetä.

Vierailija
8/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki, mitään en niille ylimääräistä kertonut tai mitään mikä voi vähänkään johtaa siihen että asioihini puututaan. Haen kyllä itse apua jos tarvitsen, muuten en siedä ties minkä tätien nokkansa tunkemista yksityisasioihini. Ja mihinkään seksiin liittyviin kyselyihin tms en suostunut edes vastaamaan, sanoin että ei kuulu muille.

Vierailija
9/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun ekalla vastaajalla. Itse oon nuorempana käyttänyt kaikenlaista, mutta siitä on jo vuosia, enkä ole missään tekemisissä noiden aikojen ihmisten kanssa. Nykyään en ees juo.

Vierailija
10/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut aihetta valehdella. Jos olisi ollut, niin olisin valehdellut.

Vierailija
11/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut syytä valehdella. Jos nykyisin tulisi sama tilanne vastaan, en tiedä mitä tekisin. Työn puitteissa jokainen tehty audit on tuottanut näennäisen tuloksen alkoholiongelmasta, vaikka olen käytännössä absolutisti. Alkoholia siis käytän vain työhön liittyvissä juhlatilaisuuksissa+sauna-illoissa joita on hyvinkin harvakseltaan, väliä voi niillä tilaisuuksilla olla toisiinsa 1-2 vuottakin. Annosten määrä tai koko vaihtelevalla menestyksellä on kerta kerran perään saanut testin vinksalleen, asia minkä testaaja on onneksi huomioinut.

Vierailija
12/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiks neuvolassa vois tehdä huumetestitkin samalla kun otetaan virtsa/verinäytteitä. onks joku syy, miksei?

ehkä tietty jos sitten nää ongelmatapaukset ei hakeudu ollenkaan neuvolapalveluihin mut... millanen vanhempi sit ylipäätään edes on jos ei sen verran pysty lapsen etua pistämään omansa edelle?

Vierailija
13/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käynyt mielessäkään kertoa, että vedin parit konttauskännit kun olin jo raskaana, mutten vielä tiennyt sitä.

Vierailija
14/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo valehtelin.

Mut en käyttänyt alkoa kunnes selvis et oon raskaana. 1 tupakan poltin ehkä viikolla 10.

Vierailija
15/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut nuoruuden anoreksiasta.

Päihteistä ei tarvinnut valehdella. Uskon, että moni valehtelee.

Vierailija
16/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ? Ei meiltä ainakaan kysytty koskaan tuollaisia, tosin vauva-ajasta on jo aikaa. Lapset 18v, 16v ja 14v. Mitä kukaan tekee mitään tuolla tiedolla?

Osui vähän tunteisiin, kun meillä on nyt toooooooosi kuiva kausi. Viimeisen vuoden aikana oltu sängyssä kuusi kertaa.. Minkähänlaiset johtopäätökset tuosta voi vetää, meillä menee kuitenkin hyvin.

Vierailija
17/18 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ? Ei meiltä ainakaan kysytty koskaan tuollaisia, tosin vauva-ajasta on jo aikaa. Lapset 18v, 16v ja 14v. Mitä kukaan tekee mitään tuolla tiedolla?

Osui vähän tunteisiin, kun meillä on nyt toooooooosi kuiva kausi. Viimeisen vuoden aikana oltu sängyssä kuusi kertaa.. Minkähänlaiset johtopäätökset tuosta voi vetää, meillä menee kuitenkin hyvin.

Nykyään kysellään. Itseä ei enää kolmatta kertaa kolmannen lapsen kohdalla kiinnostanut täyttää sitä lappua niin jouduin sit vastaanotolla täyttämään.

Vierailija
18/18 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin pari vuotta sitten kyseltiin 🙄. Ymmärrän että asiasta puhutaan ja tarjotaan apua, jos joku kokee sitä tarvitsevansa. Mutta miksi kaikkien on tarpeen ihan lomakkeelle kirjata seksikertojen määrä ym.?