Pikkuvinkki kotisiivoojille ja kotisiivoojiksi haluaville.
Asiakkaat ovat useimmiten sitä mieltä, että sinun on varattava lääkärinajat heidän aikataulujensa mukaisesti. Et voi ottaa mitä tahansa aikaa mitä sinulle tarjotaan, vaan sinun on sieltä työkalenterista valittava sopiva päivä kahden kuukauden päähän. Sairaslomaa et saa ottaa viikolle, sairastele sitten viikonloppuisin ja arkipyhinä. Sinulla ei ole muuta elämää kuin työsi ja asiakkaat menevät perheesi edelle. Ymmärrystä et saa, sinä et ole heille ihminen laisinkaan. Työolot ovat kaikkea muuta kuin inhimilliset. Lisäksi sinun pitää olla säidenkin hallitsija, jotta asiakas kaikki 50 mattoaan ulos ja sinä et saa ylittää sitä annettua aikaa, mutta mitään et saa jättää tekemättäkään vaikka miten menee aikataulu tiukille. Sinun tulee myös sietää juopuneitakin asiakkaita jotka sinun kuultesi sinut haukkuvat puhelimessa tutuilleen. Sinä olet paska, vaikka noudatat asiakkaan kanssa tehtyä palvelusopimusta. Et saa olla hidas, mutta et saa olla nopeakaan.
Mutta tärkeintä on, ettet mene lääkäriin ja älä helkkari sairastu.
T. Uutta työtä etsivä kotisiivooja
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
No huh ei me kaikki asiakkaat sentään hirviöitä olla! Aina kiitän kauniisti ja joskus autan siivoamaan 😄
Kaltaisenne ihmiset ovat harvassa
Ap
En ole tuommoinen! Mulla on tosi kiva kotisiivooja,ja tekee todella hyvää työtä,uskallan suositella eteenpäin!
Kotisiivoojan arki on juuri tuollaista. Ei kannata ryhtyä hommaan, jos ei ole terve kuin pukki aina ja hyvin järjestelmällinen.
Viime viikolla peruin siivoukset perjantailta, kun sain lääkäriin ajan ja samalla hoidin myös labrassa käynnin. Sain melkoisen ripityksen yhdeltä asiakkaaltani, jonka mielestä perumisen syy oli huono. Siis mitä helkuttia? Mun olisi pitänyt perua menoni hänen siivouksensa takia. En tiedä saiko esimiestäni kiinni, kun en häntä itsekään soittamalla kiinni saa, vastaa vain sähköpostiin ja tekstiviesteihin. Olen saikulla ja loput asiakkaat ymmärsivät kyllä, ja jopa toivottivat pikaista paranemistakin.
Mutta tuosta yhdestä asiakkaasta kyllä jäi paskan maku suuhun eikä kyllä paljoa kiinnosta mennä heille siivoamaan moisen kohtelun jälkeen.
Kun on paljon ihmisten kanssa tekemisissä niin tuollaista tulee väistämättä vastaan. Koeta muistaa kiitokset ja hyvät kokemukset näiden sijaan, niin vaikeaa kuin se joskus onkin. Teet tärkeää työtä.
Tästä syystä en tee kotisiivouksia. Siivoojan tulo minuutilleen ajallaan on asiakkaalle elämää tärkeämpi juttu, eikä muisteta ollenkaan että siivooja on ihminen jolla on omakin elämä. Toimistosiivouksissa on paljon enemmän joustoa koska siellä se ei ole mikään elämän ja kuoleman kysymys milloin siellä imuroidaan ja pyyhitään pölyt.
No ei ollut ollenkaan tuollaista kun joskus olin kotisiivoojana. Oli vain yksi vaikea asiakas ja pomo sanoi että ei sinne mennä enää.
Pidin työstä ja asiakkaista mutta palkka oli niin surkea ettei ollut järkevää tehdä.
Siis jos olette jossain firmassa töissä, niin eikö sen firman pitäisi hoitaa teille tuuraaja tai soitella sinne asiakkaalle, ettei siivooja nyt pääse paikalle. En ymmärrä siivoojan haukkumista, mutta kyllä minuakin ärsyttäisi, jos siivooja jättäisi tulematta. Jonkun se kämppä on sitten siivottava, ja jos minulla on sopimus siitä, että joku toinen hoitaa sen, niin silloin sen ei kuuluisi olla minä.
Tuossa on nyt mennyt jotain pahasti pieleen.
Minulla on ollut siivooja, joka oli useinkin kipeä. Tietty se oli ikävää, mutta minkäs sille tekee. Myös siivooja, jolla oli valtuudet laskuttaa tarvittava aika, että sai pyyntöni täytettyä (hänelle itselleen sopi tehdä pidempäänkin). Ne, jotka eivät voi olla yliaikaa, tekevät sen mitä ehtivät sovitussa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut ollenkaan tuollaista kun joskus olin kotisiivoojana. Oli vain yksi vaikea asiakas ja pomo sanoi että ei sinne mennä enää.
Pidin työstä ja asiakkaista mutta palkka oli niin surkea ettei ollut järkevää tehdä.
Minä kun ilmoitin pomolle yhden asiakkaan käytöksestä, jonka koin jopa uhkaavana, kun minut haukkui puhelimessa joka ikiselle tutulleen minun kuulteni ja haukkui vielä päin näköäkin. Ei pomo reagoinut mitenkään asiaan. Hammasta purren siellä on käytävä siivoamassa. Ikinä ei tiedä onko se akka päissään vai ei.
Itsekin etsin koko ajan uutta työtä, kun kohtelu on suurimmalti osaksi paskaa asiakkailta.
Meillä on aivan ihana auttaja!
Äidilläni kävi aivoinfarkti 3 vuotta sitten, hän onneksi toipui henkisesti hyvin - nyt tämä 93 v on edelleen on aktiivinen somessa, juttelee virtuaalihoitajien kanssa päivittäin, ja jaksaa olla minullekin kiva, vaikka varmasti on kipua nivelrikkoisista käsistä. Olen omaishoitaja.
Meille kotisiivous on arjen pelastaja! Löysin ihan sattumalta googlaamalla firman, ja heti meni hyvin! Piia auttaa äitiä suihkussa, ja tarvittaessa kokkaa; kollegansa siivoaa sillä välin.
Olemme niin tosi tyytyväisiä! Terveisiä Riihimäeltä!
Laitoshuoltajaksi, ei tarvitse hyppiä ihmisten typerien päähänpistojen mukaan eikä eri paikoissa. Täydet tunnit, työvoimapula-ala. Täällä peruspalkka 1914/kk, KVTES.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos olette jossain firmassa töissä, niin eikö sen firman pitäisi hoitaa teille tuuraaja tai soitella sinne asiakkaalle, ettei siivooja nyt pääse paikalle. En ymmärrä siivoojan haukkumista, mutta kyllä minuakin ärsyttäisi, jos siivooja jättäisi tulematta. Jonkun se kämppä on sitten siivottava, ja jos minulla on sopimus siitä, että joku toinen hoitaa sen, niin silloin sen ei kuuluisi olla minä.
Ei meillä ole tuuraajia ja itse pitää asiakkaille soitella. Esimiestä ei saa edes työntekijät puhelimella kiinni, vain säpöllä ja tekstareilla. Sitten saa asiakkailta haukut, kun sairastut, lapsi sairastuu tai tulee joku muu este, tai pomo laittelee omin päin asiakkaita päällekkäin ja nekin siirtelyt sitten me soitellaan asiakkaille.
Eihän meillä siivoojilla tietenkään omaa elämää ole ollenkaan.
Ap
Omaan työhöni on kuulunut jonkin verran kotisiivouksia. Kyseessä tukipalvelut eli asiakkaat ovat vajaakuntoisia. Kokemukseni on päinvastainen. Asiakkaat monesti sanovat, että tule siivoamaan mikä päivä ja mihin kellonaikaan vaan, koska ovat kotona pääosin aina. Toki aika aina sovitaan. Monesti haluavat tarjota kahvit, mehua ja pientä syötävää. Myös jouluna muistavat. Itse olen ainakin kokenut olevani arvostettu. Varmasti hankalia asiakkaita on myös, mutta myös yrittäjällä on oikeus valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole tuuraajia ja itse pitää asiakkaille soitella. Esimiestä ei saa edes työntekijät puhelimella kiinni, vain säpöllä ja tekstareilla. Sitten saa asiakkailta haukut, kun sairastut, lapsi sairastuu tai tulee joku muu este, tai pomo laittelee omin päin asiakkaita päällekkäin ja nekin siirtelyt sitten me soitellaan asiakkaille.
Ap
Teillä on paska firma.
En yhtään kiistä, etteikö voisi olla vittumaisiakin asiakkaita, mutta uskoisin olevan suht harvassa.
Jos siivous on jostain firmasta, niin sopimus on silloin firman kanssa ja heidän pitäisi hoitaa sijaistus. Peruutuksen tulisi myös tulla kohtuullisella varoitusajalla.
Meillä käy toiminimellä toimiva siivous ja yhteistyö on sujunut hyvin. Kulkee omalla avaimellaan, joten sovittu aika on enemmänkin viitteellinen. Ei ole kumminkaan puolin mitään valittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Teillä on paska firma.
Niin on. Siksi olen etsiny uutta hommaa etten tyhjän päälle jää ja joudu karenssiin, jos itseni sanon irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun ilmoitin pomolle yhden asiakkaan käytöksestä, jonka koin jopa uhkaavana, kun minut haukkui puhelimessa joka ikiselle tutulleen minun kuulteni ja haukkui vielä päin näköäkin. Ei pomo reagoinut mitenkään asiaan. Hammasta purren siellä on käytävä siivoamassa. Ikinä ei tiedä onko se akka päissään vai ei.
Itsekin etsin koko ajan uutta työtä, kun kohtelu on suurimmalti osaksi paskaa asiakkailta.
Voi ei! Nro 13 tässä - emme me asiakkaat kaikki ole tuollaisia kurjakkeita! En osaa ehdottaa, mitä tekisit, jos et saa uutta kotia pyytämällä. - Me äidin kanssa pidetään meidän siivous- ja kylvetystiimiä hyvänä, näin ne hommat etenee, ja kaikilla on kivaa!
Jouluna vaihdettin lahjoja, ja kaikesta voidaan puhua. Tiedän, että heillä on vaikeita asiakkaita, jotka mm. vaativat ylimääräisiä auttamisia työajan jälkeen; sehän ei käy.
Hyvää ja kivaa päivää kaikille teille kotihengettärille! Me arvostamme! ❤
No huh ei me kaikki asiakkaat sentään hirviöitä olla! Aina kiitän kauniisti ja joskus autan siivoamaan 😄