Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihaan työtäni ja koko ravintola-alaa! Että pitikin olla tyhmä ja hakeutua tällaiseen työhön.

Vierailija
03.02.2020 |

Kadun päivittäin ammatinvalintaani. Tein aikoinaan kaksoistutkinnon, tarjoilija ja yo. Kirjoitin vielä ihan hyvät paperit lukiosta mutta päädyin sitten kuitenkin lyhytnäköisesti "töihin tienaamaan" ja sillä tiellä ollaan. Todella typerä valinta, olisi pitänyt pyrkiä yliopistoon tai ammattikorkeaan aivan toiselle alalle.

Nyt olen ollut jo monta vuotta kurkkuani myöten täynnä tätä työtä. Ei auta työpaikan vaihdot, täysin samaa pskaa eri paketeissa. Vihaan itse työtä, työaikoja, ilmapiiriä, huonoa palkkaa jne.

Mutta eniten vihaan sitä että en voi elää normaalia elämää ja tunnen syrjäytyväni kaikesta, sillä olen aina illat ja viikonloput töissä, myöhään. En voi ottaa mitään säännöllistä harrastusta tai pääse ikinä illanviettoihin. Ja joskus jos työvuorolistan mukaan pitäisikin päästä viikonlopouna aiemmin, tuleekin rysä ja kukaan ei pääse lähtemään ja taas päivä venyy. Jos lähtee, niin joutuu silmätikuksi ja piinan kohteeksi. Vihaan myös sitä melua, joka ravintolassa aina on. Olen todella rauhaton ja stressaantunut.

Elämä menee rankoista työilloista ja ennustamattoman pitkistä ja rankoista työvuoroista palautumiseen (aina vain minimimäärä henkilökuntaa töissä). Ei tämä ole mitään elämää, kun ei tästä edes saa järkevää korvausta.

Nyt olen pikkuhiljaa säästänyt riittävästi rahaa karenssin varalle ja aion irtisanoutua ensi kuussa. Ehkä haen opiskelemaan keväällä, mutta noihin hommiin en aio enää palata ainakaan vakituiseksi työntekijäksi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet ratkaissut asian :) Onnea matkaan!

Vierailija
2/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, että olet ratkaissut asian :) Onnea matkaan!

Suunnitelmana tuilla eläminen jatkossa ei ole ratkaisu. Opiskelemaan haku ja jos ei natsaa niin sitten mennään takaisin niihin töihin, kunnes natsaa. Harvemmalle ne työt on herkkua, mutta pakko niitä on tehdä.

Ap.lle sanoisin että vaihda työpaikkaa ja hae opiskelemaan, mutta ei ole oikein että työkykyinen ihminen nen heittäytyy tuille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjoitit hyvät paperit, hae korkeakouluhaussa 18.3.-1.4. Keskimäärin puolet otetaan yo-arvosanoilla ja sulla ei ilmeisesti ole korkeakoulupaikkaa/tutkintoa.

Vierailija
4/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että lopputulos on se että jäät eläkkeelle ko. ammatista noin 45- vuoden kuluttua. Virhe on jo tapahtunut.

Nyt kun lähdet kouluun, kyllästyt muutaman sadan euron opintoraha kitkutteluun ja palaat entisiin hommiin alle vuodessa. Mikähän ihme sai alunperin valitsemaan TUON AMMATIN? Etko käynyt nuorena baareissa jotta olisit nähnyt mitä setyö siellä tiskin toisella puolella on.

Vierailija
5/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you. Mulla oli sama tilanne ja se ratkesi vain uuden ammatin opiskelulla. Nykyään olen tyytyväinen säännölliseen päivätyöhöni, jossa saa pitää rauhassa tauot, ei ole koko ajan tulipalokiire ja viikonloput vapaita. Ja kroppakin kiittää kun ei tarvitse olla jalkojen päällä koko päivää. Rahaa tästä saa melkein yhtä huonosti, mutta se ei tunnu niin ikävältä kun itse työ on ok ja on aikaa muullekin elämälle.

Niin ja itse tein sillä tavalla että kun kypsyin ravintolatyöhön, niin opintojen hakuaikaa odotellessa vaihdoin vakipaikkani vuokratyöntekijäksi. Siinä voi itse valita keikkansa ja ei tarvitse jäädä ylitöihin, tai muutenkaan olla kiinnostunut karvan vertaa koko työpaikasta/työstä. Kunhan hoitaa hommansa ja lähtee kotiin. Onhan siinä sitten huonot puolensakin toki.

Vierailija
6/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua. Itse olen tosin kokkina, ja mulla kävi tuuri että sain työpaikan jossa voi itse suunnitella työnsä, niin ettei ole koskaan kiire. Nyt olen itse ajatellut säästää vähän rahaa, ja sitten ehkä koettaa vielä opiskella. 

Vierailija
7/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että lopputulos on se että jäät eläkkeelle ko. ammatista noin 45- vuoden kuluttua. Virhe on jo tapahtunut.

Nyt kun lähdet kouluun, kyllästyt muutaman sadan euron opintoraha kitkutteluun ja palaat entisiin hommiin alle vuodessa. Mikähän ihme sai alunperin valitsemaan TUON AMMATIN? Etko käynyt nuorena baareissa jotta olisit nähnyt mitä setyö siellä tiskin toisella puolella on.

No toivottavasti ei sentään ihan 78-vuotiaaksi asti sentään tarvitse töitä tehdä. Ainakaan tarjoilijan töitä.

Kävin nuorena baareissa ja juuri siksi halusinkin sinne tiskin taakse. Siinä oli jotain coolia silloin. Mutta nuorena nyt ei tajua aina parastaan.

Ap

Vierailija
8/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae opiskelemaan yliopistoon. Opintotuki on melko hyvä ja voit tienata opiskelun ohella. Lisäksi opiskelu on kivaa ja avaa täysin uuden maailman. Maisteriksi valmistuttuasi olet kuin uusi ihminen. Ajattelutapasi muuttuu ja maailmankuvasi avartuu. Myös ajattelun taidot kehittyvät opiskelun myötä huimasti. Ja työsi tulee taatusti olemaan paremmin palkattua, mielenkiintoista ja antoisampaa.

Vierailija
9/9 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on hyvät lukiopaperit niin todellakin kannattaa hakea korkeakouluun nyt keväällä, saatat päästä pelkällä yo-todistuksella sisään eikä tarvitse mennä pääsykokeisiin. Työstä on hyötyä se että voit tehdä opiskelun ohessa esim keikkatöitä ja saat lomille/yms töitä jos et uudelle alalle saa vielä.

Selvitä oletko oikeutettu aikuiskoulutustukeen(pitää olla työhistoriaa 8 vuotta).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme