Mummi kuljetti 1.5-vuotiasta lasta turvavyöistuimessa!
Sanokaa av-laiset hermostuinko turhaan. Lapset oli hoidossa mummilassa ja vain isomman l4v. apsen istuin oli mukana, koska sitä on helppo siirrellä jos jonnekin pitää mennä. Olivat retkellä ja oli tarkotus, että pienempää 1.5-vuotiasta kuljetetaan rattaissa ja isompi menee auton kyydissä. Isompi lapsi 4v oli sitten pistänyt kampoihin ja vaatinut päästä rattaiden kyydissä ja totta kai mummi ja paappa antavat periksi (tässäkin asiassa). Laittoivat sitten 1.5-vuotiaan isoveljensä turvavyöistuimeen ja kuulemma sopi siihen hyvin! Huh huh.
Matka ei ollut kuin 4 kilometriä mutta silti...Kaiken tämän lisäksi istuin oli etupenkillä, koska mummi ei halunnut että lapsi on takana niin että häntä ei näe. Voi jestas sentään kuinka vastuutonta...Yleensä huolehtivat lapsista 100 prosenttisesti, mutta turvaseikat eivät tunnu menevän jakeluun, antavat myös isomman ajaa pyörää ilman kypärää jos poika ei suostu laittamaan sitä päähän.
Kommentit (26)
meillä kun ei ole istuimia eikä niitä ole takseissakaan.
Ehkä isovanhemmat ajattelevat, että he ovat oman kasvatushommansa tehneet ja lastenlasten kohdalla voi antaa "vähän periksi". Ehkä he ajattelivat, että turvavyöistuin on riittävä 1½-vuotiaalle ja olihan hän sentään istuimessa. :)
En silti minäkään katsoisi hyvällä.
Minun äitini kerran oli kuljettamassa 3-vuotiastani sellaisella istuimella, jossa ei saa turvavöitä kiristettyä. "Mutta eihän sillä kuljeteta, kuin silloin tällöin.", hän sanoi. Just joo, senhän tietää, milloin se törmäys mahtaa sattua kohdalle.
Helvetin ärsyttävää tuollainen. Luottamus menee.
annatte lapsenne hoitoon ihmisille, jotka eivät piittaa turvallisuusasioista! Eikä loppujen lopuksi pidä kuitenkaan mummoa tai muita syyttää, miksi olette ITSE luovuttaneet lapsenne heidän suojiinsa?
Hauku vanhemmat oikein kunnolla miehellesikin, niin miehesikin hermostuu ja muuttaa muualle.
1,5v lasta ei yksinkertaisesti kuljeteta vyöistuimessa. Olisin minäkin suuttunut tuosta kun kerran oli selväksi tehty että istuin on tarkoitettu 4v:lle. Ei voi selitellä ettei tajunnut että teki väärin. Itse olen monta kertaa joutunut tehdä selväksi omalle äidilleni että meidän pieniä lapsia ei kuljeteta autossa edes pieniä matkoja ilman sopivia istuimia (lapset harvoin hoidossa, ehdottanut silloin kun minulla ei autoa käytössä). Ei vain tunnu tajuavan kun eihän ne ole silloin olleet pakollisia kun me ollaan oltu pieniä. Vaikeahan se varmaan minullekin on tulevaisuudessa tajuta ja hyväksyä että jokin miten olen toiminut omien lasteni kohdalla on lastenlasten aikaan suorastaan vaarallista.
Ap on huolissaan lastensa turvallisuudesta, kuten meidän vastuullisten aikuisten kuuluukin olla, ja ohjeet oli isovanhemmille selvästikkin annettu joiden mukaan olisi pitänyt toimia.
Meillä mummo antoi lapsen istua etupenkillä turvaistuimessa turvavyöt auki, kun ei muistanut miten ne saa kiinni, asetteli ne vaan nätisti näyttämään siltä kuin olisivat kiinni siis jos poliisit sattuu näkemään.
Kyllä siitä asiasta keskusteltiin pitkään ja hartaasti, ja on suostunut senkin jälkeen hoitamaan lapsiani.
mutta isovanhemmat olivat sitä mieltä, että voivat kuljettaa taaperoa rattailla ja mielellään sen tekevätkin kun saavat sitä niin harvoin tehdä. Siksi ei jätetty pienemmälle istuinta kun sanoivat etteivät sitä tarvitse. Ihme että kehtasivat sanoa mitä olivat tehneet!
Täytyy ensi kerralla sanoa selvästi, että lapsia ei kuljeteta kuin omissa istuimissaan. ap
jopa kuollessa, että olihan se turvaistuimessa. Joopa joo, turvaistuimessa joka on tarkoitettu monta vuotta vanhemmalle ja useita kiloja painavammalle lapselle.
että jos omat vanhempani tekisivät noin ja jotain tapahtuisi, mä varmaan kuristaisin vanhempani.
Olen ehkä nipo mutta meillä ei turvallisuusasioista lintsata.
Isommalle lapselle se ostettiin lapsen ollessa 3v ja silloinkin tuntui vähän liian pieneltä lapsi siihen. Vieläkin ärsyttää anopin naama kun se hymyssä suin kertoi kuinka hauskaa oli kun pikkuinen sai mennä isoveikan istuimeen ja paappa siinä vieressä että hyvin sopi siihen! ap
Minä olen myös tarkka siitä, että meidän kohta 3-vuotiasta ei kuljeteta kuin asianmukaisessa istuimessa.
Miehen sisko ei poikansa ollessa pieni ollut niin tarkka, ja lasta kuljetettiin esim. aikuisen sylissä samassa turvavyössä ja jopa niin, ettei ollut turvavöissä lainkaan ja lapsi _seisoi_ keskipaikan välissä ja kurotteli etupenkille!
Useamman kerran olen joutunut muistuttamaan isovanhempia, että meidän lasta ei kuljeteta ilman istuinta! Onneksi eivät ole niin tehneetkään... Suuttuisin kyllä tosi paljon, jos kuulisin että ovat niin tehneet joka tapauksessa. En tiedä, miten vaikuttaisi lapsen kyläilyreissuihin - ei ainakaan hetkeen jäisi yökylään :(
Ei se nyt niin tarkkaa aina ole. Ite, kun olin lapsi, niin ei edes ollu turvavöitä autoissa. Niin se maailma muuttuu.
Se mikä minua hermostuttaisi, olisi se, että isovanhemmat ovat antaneet periksi isomman sisaruksen mielihaluille. Olisivat ottaneet sen toisenkin istuimen, jos sitä olitte antamassa. Ärsyttää tuollainen vetkuilu ja mieliksi oleminen: kun se isompi nyt halusi rattaisiin...
Että minäkin olisin enemmän varmaan suuttunut ja pikemminkin pettynyt siihen, että minun toiveitani ei olisi kuunneltu. Lisäksi tuo "kun se nyt halus" - tyyppinen perustelu olisi saanut niskavillat nousemaan!
Meillä mummo on juuri tuollainen, mitään ei voi lapsilta kieltää "ettei ne vaan suutu mulle". Turvallisuusasiat on kyllä sellaisia, että niistä ei saa tinkiä varsinkaan lapsen niin vaatiessa!
Ja kaiken tämän "parjauksen" lisäksi on sanottava, että olen kyllä muuten tosi onnellinen ihanasta mummosta. Suurimmaksi osaksi hän on aivan mahtava ja luotettava hoitaja! :)
Ei se nyt niin tarkkaa aina ole. Ite, kun olin lapsi, niin ei edes ollu turvavöitä autoissa. Niin se maailma muuttuu.
Eikö sinusta kehitys näissä asioissa ole ollut tervetullut?? Ennen ei ollut turvavöitä joo, mutta lapsia myös kuoli enemmän kolareissa.
Eikö sinusta kehitys näissä asioissa ole ollut tervetullut?? Ennen ei ollut turvavöitä joo, mutta lapsia myös kuoli enemmän kolareissa.
Ei tuo ole kehitystä.
tuolla tavoin ajattelemalla tulee lisää Keravoita ja Myyrmaneja
Harmittaisi minuakin ja hermostuisin tuosta, että antavat noinkin tärkeissä asioissa lapselle periksi.
Isovanhempien nuoruudessa ei ollut edes turvavöitä kaikissa autoissa ainakaan takapenkeillä eikä lasten istuimista oltu kuultukaan. Onnettomuustilastot olivat sitten sen mukaiset (tietenkin autojen määrä oli pieni vielä silloin). Kuka tietää, milloin tulivat nopeusrajoitukset ja turvavyöt yleistyivät, 60-luvulla? Tätä ajatellessa minusta ei ole ihme, että tooodella monet esim. kuusikymppiset pitävät turvaistuimia ihan höpönä! Mutta tosi kurjaa se on, ettei valistus ole mennyt perille.
Eräs eläkkeellä oleva n.65v. tuttu poliisi kertoi rennosti puolen vuoden ikäisen lapsenlapsensa pitkästä automatkasta: "Hyvin se meni. Sitten tietenkään ei ois mennyt, jos olisi kaikkien direktiivien mukaan vain istuimessa ollut, oli osan matkaa sylissä."
Miten nuo isovanhemmat saisi ymmärtämään, en tiedä, olen tullut omien appivanhempieni kanssa siihen tulokseen, että ei mitenkään. Eivät kyllä lapsiamme kuskaile, mutta tiedän, että pitävät turvaistuimia tarpeettomina, eivät käyttäneet muilla lapsenlapsilla ennen kuin se tuli lain mukaan pakolliseksi. Hei, sanokaa, että poliisi tulee ja sakottaa, jos ei ole asianmukaisessa istuimessa, se yleensä tehoaa kaupungeissa! ("Mitä, eihän täällä maalla poliiseja ole.")
Takseihin saa joissakin kaupungeissa turvaistuimen, jos ilmoittaa asiasta taksia tilatessaan. Siis taksi hakee sen toimistolta ja siitä hakumatkan verran ylimääräistä taksaa, mutta ei varmaan hirveän paljon.
Hoida itse lapsesi, niin ei tarvitse keuhkota hoidon laadusta. Miten matkustaisit esimerkiksi taksilla 1,5-vuotiaan lapsesi kanssa?