Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitko perintöveroja?

DeiX
02.02.2020 |

Jos sait, miten selvisit maksuista? Sain isohkon summan maksettavaa, parikymmentätuhatta euroa. Jostain on rahat kaivettava, pankki jos lainaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskinäinen testamentti tehdään aina lesken suojaksi.

Tehdään lesken ahneuden johdosta.

Eihän koskaan tiedä, kumpi puolisoista kuolee ensin. Meillä on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Ollaan rakennettu yhdessä talo ja mökki. Halutaan, että jälkeenjäävä saa nauttia molemmista. Sen lisäksi on pieni säästöpotti vanhuuden turvaksi. Lapset ovat jo omillaan ja paremmissa varoissa kuin me. Heidän avullaan tehtiin testamenttikin lausekkeella että lapset eivät vaatisi lakiosuuttaan.

Hallinto-oikeustestamenttia en suosittele kenellekään.

Keskinäinen omistusoikeustestamentti onkin ok. Tosin siihen kannattaa lisätä lause, että leski voi halutessaan ottaa vastaan sen vain osittain. Näin leski voi harkintansa mukaan antaa osan perinnöstä suoraan lapsille, jos katsoo sen ensimmäisen puolison kuollessa järkeväksi.

Sen sijaan keskinäinen hallintaoikeustestamentti on tosi ikävä lapsille, jotka saavat maksettavakseen perintöverot, mutta eivät vielä senttiäkään perintöä, jolla verot voisi maksaa.

Vierailija
22/31 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kuusinumeroisen summan maksoin. Osan otin suoraan perinnöstä, osan otin lainana (korot alhaalla, joten lainankotot olivat pienemmät kuin sijoitusten tuotot).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aikaa valmistautua eikä kyse ole suurista summista, niin lienee parempi jotta poistuva tyhjentää tiliään itse ja antaa asianomaisille käteisenä? Verottajalle ei kenenkään ole pakko kertoa mitään ja kaikki säästävät. Nykykoroilla kun ei ole juurikaan väliä silläkään onko raha tilillä vai ei.

Vierailija
24/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulen saamaan perintöveroa, kahuissani päätöstä odottelen. Perintöä ei ole vielä jaettu, koska asunto, joka kuuluu perintöön, on alueella jossa asunnot ei mene kaupaksi ja vaikka kp:n tilillä on rahaa, ei sitä uskalla jakaa, jos taloon tulee remonttia maksettavaksi. Itsellä ei ole talletuksia maksaa, joten velkaa joudun ottamaan. Itsellä pienipalkkainen työ ja omaa asuntovelkaa, olen myös ollut kahden lapsen yksinholtaja, jos ihmettelette miten ei mitään ole säästössä. Asuntolaina ja vastike on halvempi kuin vuokrat alueella jossa asun, jos joku ehdottaa oman asunnon myyntiä.

Vierailija
25/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen saamaan perintöveroa, kahuissani päätöstä odottelen. Perintöä ei ole vielä jaettu, koska asunto, joka kuuluu perintöön, on alueella jossa asunnot ei mene kaupaksi ja vaikka kp:n tilillä on rahaa, ei sitä uskalla jakaa, jos taloon tulee remonttia maksettavaksi. Itsellä ei ole talletuksia maksaa, joten velkaa joudun ottamaan. Itsellä pienipalkkainen työ ja omaa asuntovelkaa, olen myös ollut kahden lapsen yksinholtaja, jos ihmettelette miten ei mitään ole säästössä. Asuntolaina ja vastike on halvempi kuin vuokrat alueella jossa asun, jos joku ehdottaa oman asunnon myyntiä.

Asunto on siis arvoton, jos se ei mene kaupaksi. Arvottomasta omaisuudesta ei mene veroa.

Vierailija
26/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankesi maksettavaksi muutama tonni. Onneksi testamentista huolimatta saimme realisoitua asunnon.

Vierailija
27/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut pari kymmentä tuhatta, vaikka perittävät ovat vielä elossa. Vanhempani ovat siis jakaneet perintöään parin vuosikymmenen ajan neljän vuoden välein lahjoina, joista on maksettu lahjavero. Näin vero ei kerralla nouse mahdottomaksi ja vanhukset pääsevät myös eroon vaivasta omaisuuden hoidossa.

Viimemainittuun tähtäävät myös vanhempien kanssa tehdyt osamaksukaupat: olemme ostaneet sitä sun tätä tuottavaa omaisuutta vanhemmiltamme ja maksamme sitä aina muutaman satasen /tonnin kuussa. Vanhemmilla on mukava säännöllinen tulo, ei työvelvoitteita omaisuuden kanssa ja aikanaan omaisuus on meidän. Hinta on tietysti asetettu niin, että ei tule sen enempää myyntivoitto- kuin lahjaverojakaan.

Vierailija
28/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain perinnön rahana tililleni, joten helppohan siitä oli maksaa. Sinä vuonna maksoin muuten veroja enemmän kuin sain palkkatuloja.

Mun perintöveroni tulee olemaan 200 000 euroa. Vtuttaa kuin pientä eläintä, miten ison veronmaksajan se minusta kertaheitolla tekee. Siitä voi jauhaa ja leuhkia veroitkijöille lopun elämäni, että heidän palkkaveronsa ovat hyttysenpaskaa mun verojeni rinnalla. Kolme vuotta sitten maksoin lahjaveroa 24 000. Sekin useamman vuoden palkkaveroni.

Ajattelinkin hyvällä omallatunnolla jäädä aika varhain pois työelämästä sitten.

Ihan sikahirveet vero, 200 000!!!

Vierailija
29/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en, mutta mieheni sai yli kymppitonnin. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun itse perintöä hän ei ole vielä saanut senttiäkään, koska keskinäisen testamentin vuoksi leskellä on kaikkeen (myös pankkitilillä oleviin rahoihin) hallintaoikeus. Perintöveron eräpäivä oli kyllä jo monta vuotta sitten. Onneksi miehelläni oli tarpeeksi säästöjä sen maksamiseen.

Mieheni olisi periaatteessa voinut vaatia lakiosaansa, mutta testamentissa oli määräys, jonka mukaan lakiosan vaatija saa vain lakiosansa eli käytännössä menettää puolet perinnöstään. Leski ei taas voi luopua hallintaoikeudestaan, koska hän on dementian vuoksi edunvalvonnassa.

Kaiken huippu on se, että appivanhempani tekivät tällaisen testamentin perintöasioihin erikoistuneen lakiasiaintoimiston varatuomarijuristin suosituksesta. En todellakaan usko, että nykyinen tilanne vastaa sitä, mitä he olisivat alunperin halunneet.

Ihan hirveetä. Mä menin jkunen vuosi sitten kysymään eräältä lakimielheltä, että tekisin testamentin, koska omistan kaksi kiinteistöä ja osakehuoneiston, plus puolet omakotitalosta avopuolisoni kanssa, jonka kanssa meillä on lapsia. Lakimies neuvoi, ettei kannata tehdä mitään testamenttia, koska siinä minä vain sotken tilannetta mahdollisesti erilaiseksi, kuin mikä on jäljellejääville sillä hetkellä mahdollisesti parasta.

Hieman ihmettelin, että eikö tosiaan ole mitään järkevää tapaa tehdä testamentti, mutta päädyin siihen, etten tee, koska tuossa oli mielestäni pointtia. Käytin samaa lakimiestä isäni edunvalvontaoikeudenkäynnissä isän uutta vaimoa vastaan, voitimme. Että ihan ok lakimies on kyseessä. Nyt isäni kuoli ja saan ison perinnön. Mietin, että pitääpä taas kysyä lakimiehen kantaa kasvavaan omaisuuteeni, että teenkö testamenttia vieläkään.

Lähinnä mietitytti se, että miten mies pärjäisi, jos minä kuolen, kun emme ole aviossa. Lapsethan kaiken perisivätja ovat vielä alaikäisiä.

Vierailija
30/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain viime vuonna, tänä vuonna ja joka vuosi tulevaisuussakin.  Hieno, vaikkakin epäreilu systeemi.  Pitäisi lopettaa kokonaan.  Mutta tätänykuyä saan sillä maksettua yhteiskunnan palveluita.

Onneksi en ole joutunut maksamaan sitä koskaan, vaikka olenkin saanut perintöä jo kolme kertaa.  Asunnon myyntivoittoveroa olen kyllä maksanut rankasti.

Vierailija
31/31 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain perinnön rahana tililleni, joten helppohan siitä oli maksaa. Sinä vuonna maksoin muuten veroja enemmän kuin sain palkkatuloja.

Mun perintöveroni tulee olemaan 200 000 euroa. Vtuttaa kuin pientä eläintä, miten ison veronmaksajan se minusta kertaheitolla tekee. Siitä voi jauhaa ja leuhkia veroitkijöille lopun elämäni, että heidän palkkaveronsa ovat hyttysenpaskaa mun verojeni rinnalla. Kolme vuotta sitten maksoin lahjaveroa 24 000. Sekin useamman vuoden palkkaveroni.

Ajattelinkin hyvällä omallatunnolla jäädä aika varhain pois työelämästä sitten.

Ihan sikahirveet vero, 200 000!!!

En tiedä vielä, miten maksan sen. Joko pankkilainalla jota lyhennän perinnön tuotoilla, tai sitten myyn jotain. Mieluiten myisin jotain tuottamatonta, jolloin pääsisin itse nauttimaan perinnön tuotoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä