Kadotin kirjastokorttini, jos menen hakemaan uutta, näkyykö siellä vanhat rästimaksut?t
Kommentit (27)
Luulin, että kaikki typerät kysymykset on jo kysytty, miten väärässä olinkaan. Jos kadotat pankkikorttisi, onko uuden kortin saldo nolla?
Näkyy, etkä saa korttia ellet maksa rästejä pois.
Eivät ne rästimaksut minnekään katoa tililtäsi, vaikka korttisi katoaisi. Uusi kortti maksaa varmaan jonkun pari euroa, riippuu ehkä kirjastosta että mitä veloittavat. Kannattaa nyt ainakin heti lukita se kortti, ettei kukaan lainaile mitään nimiisi.
Mitäpä luulet? Tietosi ovat kirjaston järjestelmässä. Vai ajattelitko hakea uutta korttia tekaistulla identiteetillä?
Esim jos on asunut ulkomailla ja kortin käytöstä vaikka kymmenen vuotta aikaa, ei maksut/rästit näy enää siellä.
Kyllähän ne maksamattomat maksut näkyvät tiedoissasi.
Jos niitä on liikaa, saat uuden kirjastokortin vasta kun olet maksut maksusi.
Kirjaston käyttö on ilmaista, joten kannattaisi pitää huoli siitä, että itsekin hoitaa asiat niin, että ei tule maksuja pelkästä huolimattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Esim jos on asunut ulkomailla ja kortin käytöstä vaikka kymmenen vuotta aikaa, ei maksut/rästit näy enää siellä.
Yksi parhaita syitä lähteä maanpakoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tiedot sieltä kirjaston järjestelmästä minnekään katoa, vaikka muuttaisi ulkomaille tai kortti olisi pitkään käyttämättä.
Jep. Asuin kerran eräässä kaupungissa ja minulla oli paikallinen kirjastokortti. Muutin pois ja asuin toisaalla n. 6 vuotta. Muutin takaisin ja menin hakemaan uutta korttia, koska entinen oli kadonnut johonkin tarpeettomana. Selitin tilanteen ja työntekijä kirjasi tietoni uutta korttia varten. Sitten hän sanoi: sulla näyttäis tän mukaan olevan yks palauttamaton kirja. Olin ihan että wtf. Ja laskin mielessäni kuuden vuoden rästimaksuja. Nehän ovat kai nykyään aika kovia, ihan useita euroja viikossa? Selitin ettei ole mahdollista(olen aina kärryillä lainaamistani kirjoista) ja kirjastonhoitajakin nauroi ja sanoi että lienee joku vika järjestelmässä, eivätkä muutenkaan voisi sellaisia maksuja karhutakkaan.
Myöhästymismaksut vanhenee viidessä vuodessa. Ja meillä ainakin uuden kortin saa vaikka maksuja olisikin. Jos maksuja on yli 10 euroa niin ei voi kuitenkaan lainata mutta esim. e-aineistoja ja omatoimikirjastoja voi käyttää.
T. Kirjastotäti
Ja mitä vielä. Mulla ei näkynyt vanhoja velkoja missään. Kortti käyttämättä kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Myöhästymismaksut vanhenee viidessä vuodessa. Ja meillä ainakin uuden kortin saa vaikka maksuja olisikin. Jos maksuja on yli 10 euroa niin ei voi kuitenkaan lainata mutta esim. e-aineistoja ja omatoimikirjastoja voi käyttää.
T. Kirjastotäti
Päteekö tämä maanlaajuisesti?
Vierailija kirjoitti:
T. Kirjastotäti
Eikö ne maksut "uusita" viiden vuoden välein, etteivät vanhenisi? AInakin mulle tullut sellaista postia.
Vierailija kirjoitti:
T. Kirjastotäti
Tässä ilmeisesti kuntakohtaisia eroja. Mun maksut näkyi vielä 7 vuoden jälkeen. En ollut kertaakaan käynyt kirjastossa tuona aikana ja kortti oli kateissa. Uusi kortti maksoi 2e ja sitä ei saanut ennen kuin rästissä olevat maksut oli maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kirjastotäti
Päteekö tämä maanlaajuisesti?
Ei. Kunnilla on eri käytäntöjä näissäkin asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että kaikki typerät kysymykset on jo kysytty, miten väärässä olinkaan. Jos kadotat pankkikorttisi, onko uuden kortin saldo nolla?
:D :D aina kun otat uuden pankkikortin, saldo on 10 000 €.
Se on EK:n tutkimus, millaiset ihmiset tuplaavat ja kuinka nopeasti ko summan ja ketkä taas hävittävät ja miten nopeasti tuon summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kirjastotäti
Eikö ne maksut "uusita" viiden vuoden välein, etteivät vanhenisi? AInakin mulle tullut sellaista postia.
Myöhästymismaksuja ei voi nykyään uusia. Vanheneminen perustuu lakiin.
Miksi ihmiset eivät maksa myöhästymismaksujaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne maksamattomat maksut näkyvät tiedoissasi.
Jos niitä on liikaa, saat uuden kirjastokortin vasta kun olet maksut maksusi.
Kirjaston käyttö on ilmaista, joten kannattaisi pitää huoli siitä, että itsekin hoitaa asiat niin, että ei tule maksuja pelkästä huolimattomuudesta.
Näin on ja kun nykyään on niin helppo vaikka uusia netissä se kirjan lainaus, jos ei heti jaksa palauttaa. Kirjaston karhumaksuja on kyllä tosi hölmöä kerryttää!!
Näkyy ja maksaa.