Mistä johtuu kun lukiessa häviää tekstin ensimmäiset kirjaimet?
Kokonaan. Oireina on myös värisateen näkyminen silmissä, samanlainen värisade kun tv on epäkunnossa ja sahalaita kuviota näkyi myös silmissä. Ikää 24v. Tämä alkoi yhtäkkiä. Muita oireita ei ole.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Soitin päivystykseen 45min sitten ja mun numero tallentui heidän takaisin soitto järjestelmään mutta kukaan ei oo soittanut mulle takaisin päin. Pitäiskö mun soittaa seuraavaksi 112?
Sinuna soittaisin, eihän tuossa muuta vaihtoehtoa enää ole. Tai lähtee päivystykseen paikan päälle.
Nyt sieltä soitettiin takaspäin ja meen maanantai aamuna päivystykseen. Epäili aivoverenvuotohäiriöö tai migreeniä. Apua miten uskallan nukkua!?
Minulla oli tuollainen noin 11 v sitten.
Soitin päivystykseen, ja neuvoivat odottamaan, että menee ohi.
Menikin. Ehkä jotain 20 minuuttia kesti.
Neuvo ei silti mielestäni ollut oikea, olisi voinut olla myös vakavampi aivoverenkiertohäiriö.
Ao, mene edes huomenna lääkäriin. Käsittääkseni kuvista voi joskus myös jälkikäteen todeta, jos kyseessä oli aivoverenkiertohäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sieltä soitettiin takaspäin ja meen maanantai aamuna päivystykseen. Epäili aivoverenvuotohäiriöö tai migreeniä. Apua miten uskallan nukkua!?
Kannattaa mennä ihan vaan paikan päälle tiskille eikä soitella niin saa asiaa eteenpäin. Ne yrittää pitää mahdollisimman paljon potilaat kotona ettei päivystys ruuhkaannu. Minun piti esim. tänään käydä päivystyksestä hakemassa silmävoideresepti kun silmä tulehtui viime yönä, niin menin vaan päivystykseen ilmoittautumaan. Noin 2 tuntia jouduin istumaan siellä ennenkuin pääsi lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuollainen noin 11 v sitten.
Soitin päivystykseen, ja neuvoivat odottamaan, että menee ohi.
Menikin. Ehkä jotain 20 minuuttia kesti.
Neuvo ei silti mielestäni ollut oikea, olisi voinut olla myös vakavampi aivoverenkiertohäiriö.
Ao, mene edes huomenna lääkäriin. Käsittääkseni kuvista voi joskus myös jälkikäteen todeta, jos kyseessä oli aivoverenkiertohäiriö.
Sulla oli siis aivoverenkiertohäiriö?
Sahalaidat viittaisi auralliseen migreeniin. Tuliko sulle edes lievää toispuoleista päänsärkyä tuon kohtauksen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Sahalaidat viittaisi auralliseen migreeniin. Tuliko sulle edes lievää toispuoleista päänsärkyä tuon kohtauksen jälkeen?
Ei.
Minulla on kuvaamasi oireet. Kestokin ajallisesti melko sama: 15-20min. Ja särytön, aurallinen migreenihän se!
Ambulanssi kävi mun luona ja mulle tehtiin testejä ja he oli kans sitä mieltä että aurallinen migreeni :) aamulla vielä lääkäriin ja nyt voin ruveta levollisin mielin nukkumaan.
Kävin tk:ssa niin kun päivystyksestä kehoitettiin, mutta en saanut tälle päivälle lääkäri aikaa vaikka pyysin ja kerroin että se oli myös päivystyksen kehoitus. Menee lääkäriaika ensviikon tiistaille asti ja jos oireita vielä ilmenee tai ne pahenee niin sit lähtee Haartmannin sairaalaan päivystykseen. Ei kai tässä auta nyt muu kuin ottaa rauhallisesti ja elää päivä kerrallaan.
Minulla on noita "kohtauksia" pari kertaa vuodessa. Menee ohi levolla just n. 15-30 min. Kivuton migreeni. Äidilläni oli myös migreeni mutta hänellä oli kyllä kipua ja pahoinvointia.
Olen nyt seurannut näitä sahalaitojen ilmestymisiä puolen vuoden ajan: toistuu melko tarkkaan kk:n välein.
-29-
Mutta te keillä on aurallinen migreeni, niin katoaako teillä osa kirjaimista lukiessa ja onko oire molemmissa silmissä?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla joku joku verkkokalvon- tai lasiaisenirtaumakin. Kannattaa kysyä lääkäriltä.
Lasiainen on nestettä. Jos se irtautuu, silmässä on reikä.
Meillä on suvussa aurallista migreeniä lähes kaikilla.
Ja se alkaa kaikilla siten, että nimenomaan tekstiä lukiessa tulee sellainen pallo just siihen kohtaan, mitä yrittää lukea. Siitä tietää, että nyt iski aurallinen migreeni.
Eka näkyy siis valoilmiöitä näkökentässä. Sitten äkkiä haen jostain jotain tekstiä ja jos se pallo menee just siihen tekstiin sitä mukaa, kun yrittää lukea, tiedän sen olevan migreeni. Se pallo värisee ja suurenee pikkuhiljaa.
Sitten vain lääkkeet naamaan ja pimeään huoneeseen makaamaan.
Tuo aura kestää noin 15 minsaa. Sen jälkeen joko tulee päänsärky tai ei tule. Nyt vanhempana ei enää tule päänsärkyä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on suvussa aurallista migreeniä lähes kaikilla.
Ja se alkaa kaikilla siten, että nimenomaan tekstiä lukiessa tulee sellainen pallo just siihen kohtaan, mitä yrittää lukea. Siitä tietää, että nyt iski aurallinen migreeni.
Eka näkyy siis valoilmiöitä näkökentässä. Sitten äkkiä haen jostain jotain tekstiä ja jos se pallo menee just siihen tekstiin sitä mukaa, kun yrittää lukea, tiedän sen olevan migreeni. Se pallo värisee ja suurenee pikkuhiljaa.
Sitten vain lääkkeet naamaan ja pimeään huoneeseen makaamaan.
Tuo aura kestää noin 15 minsaa. Sen jälkeen joko tulee päänsärky tai ei tule. Nyt vanhempana ei enää tule päänsärkyä.
Mulla vaan sumeni ne kohdat. Ei tullut mitään palloa joka olisi värissyt ja suurentunut pikkuhiljaa.
Soitin päivystykseen 45min sitten ja mun numero tallentui heidän takaisin soitto järjestelmään mutta kukaan ei oo soittanut mulle takaisin päin. Pitäiskö mun soittaa seuraavaksi 112?