Voiko lentokone lentää yhdellä siivellä?
Kommentit (17)
Ei voi. Ei saa riittävästi nostetta eikä ole tasapainoinen.
Vain toisella puolella konetta nostetta -> kone alkaa kieppua ympäri -> koneeseen ei enää kohdistu sitä ylös nostavaa nettovoimaa -> tullaan kieppuen tonttiin
Voi, mutta aika lyhyen ajan. Samoin ihminen voi hyvin olla syömättä lopun ikänsä, mutta loppuelämä ei kestä silloin kovin kauaa.
Ei ellei ole lentävä siipi-mallinen.
Zeppeliini lensi ilman siipiä. Mutta yksi siipi ei riitä.
Kyllä voi, siitä on paljon tutkimuksia.
Israelilainen hävittäjäpilotti onnistui laskeutumaan onnistuneesti kun hänen F-15 koneensa menetti toisen siiven törmätessään toisen koneen kanssa. Siipi repeytyi kokonaan irti.
Voi lentää kunhan lentää kohti maata ja kieppuu samalla.
Vierailija kirjoitti:
Israelilainen hävittäjäpilotti onnistui laskeutumaan onnistuneesti kun hänen F-15 koneensa menetti toisen siiven törmätessään toisen koneen kanssa. Siipi repeytyi kokonaan irti.
Silloin kun työntövoimana on rakettimoottori, ei siiven nostovoimalla ole niin väliä. En silti usko juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Israelilainen hävittäjäpilotti onnistui laskeutumaan onnistuneesti kun hänen F-15 koneensa menetti toisen siiven törmätessään toisen koneen kanssa. Siipi repeytyi kokonaan irti.
F-15 keskiosa on ilmanottoaukkoineen ja moottoreineen on niin leveä ja muotonsa puolesta käytännössä "lentävä siipi", ilman sitä ei olisi laskeutunut minnekään.
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israelilainen hävittäjäpilotti onnistui laskeutumaan onnistuneesti kun hänen F-15 koneensa menetti toisen siiven törmätessään toisen koneen kanssa. Siipi repeytyi kokonaan irti.
Silloin kun työntövoimana on rakettimoottori, ei siiven nostovoimalla ole niin väliä. En silti usko juttuun.
Sulla menee sekaisin X-15 ja F-15.
Vierailija kirjoitti:
Israelilainen hävittäjäpilotti onnistui laskeutumaan onnistuneesti kun hänen F-15 koneensa menetti toisen siiven törmätessään toisen koneen kanssa. Siipi repeytyi kokonaan irti.
Ja todellakin jos toinen siipi repeytyy kokonaan irti, ei konetta taatusti saada maan pinnalle kuin rysähtämällä. Pilotti jotuu käyttämään heittoistuinta.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israelilainen hävittäjäpilotti onnistui laskeutumaan onnistuneesti kun hänen F-15 koneensa menetti toisen siiven törmätessään toisen koneen kanssa. Siipi repeytyi kokonaan irti.
Silloin kun työntövoimana on rakettimoottori, ei siiven nostovoimalla ole niin väliä. En silti usko juttuun.
Sulla menee sekaisin X-15 ja F-15.
No sanotaan sitten, että suihkumoottori jälkipoltolla. Se on melkein kuin raketti.
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israelilainen hävittäjäpilotti onnistui laskeutumaan onnistuneesti kun hänen F-15 koneensa menetti toisen siiven törmätessään toisen koneen kanssa. Siipi repeytyi kokonaan irti.
Silloin kun työntövoimana on rakettimoottori, ei siiven nostovoimalla ole niin väliä. En silti usko juttuun.
Sulla menee sekaisin X-15 ja F-15.
No sanotaan sitten, että suihkumoottori jälkipoltolla. Se on melkein kuin raketti.
Ei se asiaan vaikuta työntääkö konetta eteenpäin raketti, suihkumoottori tai vaikka startrek impulse drive, ei se aerodynamiikkaan vaikuta jos ei ole thrust vectoring ominaisuutta. F-15ssa ei ollut.
Tuon koneen pelasti se että tultiin tyhjällä koneella aivan helvetin lujalla laskeutumisnopeudella pitkälle kiitoradalla maalla siten että pelkän rungon noste juuri ja juuri riitti. Merellä tyypillä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta laskeutua.
F-15 stoori. 60cm levyinen kaistale siipeä jäi jäljelle. Lasku onnistui ja molemmat kyydissä olleet selvisi vammoitta.
Ei, koska fysiikka ja aerodynamiikka.