Herpes, synnytys ja estolääkitys!?
Onko kenelläkään kokemusta herpeksestä raskausaikana? Eniten pelottaa tämän tarttuminen synnytyskanavasta vauvaan... Tiedän, että estolääkitys aloitetaan n kuukausi ennen laskettua aikaa, mutta onko se 100% varmaa ettei heroes tartu jos näkyviä rakkuloita ei ole? Tarttuihan herpes minuunkin mieheltäni, jolla ei herpesrakkuloita ollut näkyvissä. Sektiohan tehdään aina jos herpes on näkyvissä, mutta mietityttää juurikin saisiko sen vaikka rakkuloita ei näkyisi?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Kyse on nyt siis genitaaliherpeksestä? Itse vaatisin sektiota, ja eiköhän sen noilla perusteilla saa, varsinkin jos raskausaikana herpes ollut kovin ärhäkkä. Herpes vastasyntyneellä voi tappaa. Eiköhän lapsen henki ole tuossa etusijalla, älä pelkää :)
Kyllä, genitaaliherpestä tarkoitin!
AP
Mites jos synnytys alkaakin rv35! Tuskinpa koko raskausajan syöt sitä estolääkitystä, ja kuten sanottu sehän voi tarttua vaikkei niitä rakkuloita VIELÄ ole ilmaantunut....
Vierailija kirjoitti:
Mites jos synnytys alkaakin rv35! Tuskinpa koko raskausajan syöt sitä estolääkitystä, ja kuten sanottu sehän voi tarttua vaikkei niitä rakkuloita VIELÄ ole ilmaantunut....
Niin, esimerkkinä tämä skenaario itseäni huolettaa kovasti...
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkkinä tämä skenaario itseäni huolettaa kovasti...
AP
Ap, Suomessa ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse! Eikä varsinkaan, jos tiedossa on alatiesynnytyksestä johtuva riski lapselle - kuten aktiivinen herpes!
Ole huoleti.
Onko uusiutunut vai primääriherpes?
Vierailija kirjoitti:
Onko uusiutunut vai primääriherpes?
Ensimmäiset rakkulat tulivat raskauden toisella kolmanneksella. Miehellä tämä on ollut kauan, ja oltu useampi vuosi yhdessä niin eiköhän ole jo minuunkin tarttunut ennen raskautta, mitään oireita en vaan ollut saanut ikinä ennen raskautta...
AP
Vierailija kirjoitti:
Sektio tehdään, jos pienikin epäilys tartunnan mahdollisuudesta.
Et ole ap eka joka on raskaana vaikka herpes. Kyllä sairaalassa osataan ottaa riskit huomioon.
Mulle ei tehonnut noi estolääkitykset, niin suunniteltu sektio tehtiin. Kolmesti. Kaikki meni hyvin. Enempää lapsia ei tule. Jännä muuten, mulla ei herpes ole ensioireiden jälkeen koskaan muulloin aktivoitunut, paitsi raskaana!!! Joka raskaudessa n. 2-4 rakkulaviikkoa. Ja nimenomaan siinä keski- ja lopouraskaudessa!
Mulla mös genitaaliherpes ja ollaan yrittämässä tän vuoden aikana vauvaa. Onko siis niin, että todettu genitaaliherpestartunta tarkoittaa automaattisesti sektiota? Siis silloinkin, jos se ei ole aktiivisena/oireile synnytyksen aikana/juuri sitä ennen tai jos on estolääkitys? Mulla on myös ihan sairas synnytyspelko, mutta toisaalta sektion suuremmat riskit sekä äidille että lapselle sekä pitkä toipumisaika mietityttävät. Toisaalta myös alapään mahdollinen repeäminen kauhistuttaa, ajatus siitä että pahimmillaan menettää pidätyskyvyn ja kyvyn nauttia seksistä. Ääh, miksi lapsi ei voi vaan putkahtaa maailmaan, voisin mielellään skipata koko synnytyksen! :x
Vierailija kirjoitti:
Mulla mös genitaaliherpes ja ollaan yrittämässä tän vuoden aikana vauvaa. Onko siis niin, että todettu genitaaliherpestartunta tarkoittaa automaattisesti sektiota? Siis silloinkin, jos se ei ole aktiivisena/oireile synnytyksen aikana/juuri sitä ennen tai jos on estolääkitys? Mulla on myös ihan sairas synnytyspelko, mutta toisaalta sektion suuremmat riskit sekä äidille että lapselle sekä pitkä toipumisaika mietityttävät. Toisaalta myös alapään mahdollinen repeäminen kauhistuttaa, ajatus siitä että pahimmillaan menettää pidätyskyvyn ja kyvyn nauttia seksistä. Ääh, miksi lapsi ei voi vaan putkahtaa maailmaan, voisin mielellään skipata koko synnytyksen! :x
Suunniteltu sektio on lapselle aina turvallisin tapa syntyä ja myös äidille synnyttää. Suunniteltu sektio on rutiinileikkaus. Jos olisin saanut valita olisin valinnut ehdottomasti sektion.
Alatiesynnyttäneet naiset ovat monesti tosi huonossa kunnossa ja sairaalahoidossakin pitkään vammojen vuoksi. Niin luonnollista on synmyttåä.
Minulla on neljä lasta, ja käytin estolääkitystä jokaisessa raskaudessa viikolta 36 lähtien. Kaikki vauvani syntyivät viikoilla 38-39, eikä ollut mitään ongelmia synnytyksissä herpeksen suhteen. Minulla on käsitys, että vasta-aineita alkaa siirtyä äidiltä lapselle viikolta 28 lähtien, ja lapsen riski saada herpes synnytyksessä on pieni, kunhan äiti ei ole saanut tartuntaa raskauden aikana.
Muistan lukeneeni joskus raskaana ollessani, että estolääkitys laskee tartuntariskiä hyvin alhaiseksi, olisiko ollut luokkaa 0,4 %. Riski suurenee, jos vauvan päähän täytyy kiinnittää synnytyksen aikana anturi mittaamaan sydänääniä. Minulla ei sellaista tarvinnut onneksi tehdä yhdessäkään synnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on neljä lasta, ja käytin estolääkitystä jokaisessa raskaudessa viikolta 36 lähtien. Kaikki vauvani syntyivät viikoilla 38-39, eikä ollut mitään ongelmia synnytyksissä herpeksen suhteen. Minulla on käsitys, että vasta-aineita alkaa siirtyä äidiltä lapselle viikolta 28 lähtien, ja lapsen riski saada herpes synnytyksessä on pieni, kunhan äiti ei ole saanut tartuntaa raskauden aikana.
Muistan lukeneeni joskus raskaana ollessani, että estolääkitys laskee tartuntariskiä hyvin alhaiseksi, olisiko ollut luokkaa 0,4 %. Riski suurenee, jos vauvan päähän täytyy kiinnittää synnytyksen aikana anturi mittaamaan sydänääniä. Minulla ei sellaista tarvinnut onneksi tehdä yhdessäkään synnytyksessä.
Onhan tuo pieni tartuntariski, mutta pelottaa erityisesti koska sain ensioireet raskauden aikana..
AP
Vierailija kirjoitti:
Ei tarkoita automaatyisesti sektiota, jos herpes ei ole synnytyksen aikaan aktiivinen. Itse pelkään alatietä lähinnä siksi, koska sain herpeksen ekat oireet raskaana, ja vaikka estolääkityksen alaisena riski tarttua lapseen kuulemma pieni, en halua ottaa sitä riskiä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei tehonnut noi estolääkitykset, niin suunniteltu sektio tehtiin. Kolmesti. Kaikki meni hyvin. Enempää lapsia ei tule. Jännä muuten, mulla ei herpes ole ensioireiden jälkeen koskaan muulloin aktivoitunut, paitsi raskaana!!! Joka raskaudessa n. 2-4 rakkulaviikkoa. Ja nimenomaan siinä keski- ja lopouraskaudessa!
Lisäisin vielä, että lapset 7v, 5v ja 1v. Täysin terveitä olleet kaikki, kun paljon saa lukea raskausajan aktiivisen herpeksen vaikutuksesta lapsen kehityshäiriöihin.. Liekö totta vai ei, ei toteutunut meidän kohdalla. Että ei pidä säikähtää, vaikka lääkkeet ei tehoaisi. Inhottava riesa toki.
Tähän vaivaan on tulossa rokote, joka tuhoaa HSV:n hermotumakkeista. Optimistisin arvio 3 vuotta, mutta todennäköisesti 5-7 vuotta.
http://engage.fredhutch.org/site/TR/PersonalFundraisingPages/General?px…
Google:
https://www.fredhutch.org/en/news/center-news/2020/08/herpes-simplex-ge…
Kyse on nyt siis genitaaliherpeksestä? Itse vaatisin sektiota, ja eiköhän sen noilla perusteilla saa, varsinkin jos raskausaikana herpes ollut kovin ärhäkkä. Herpes vastasyntyneellä voi tappaa. Eiköhän lapsen henki ole tuossa etusijalla, älä pelkää :)