Voinko jättää 17 - vuotiaan lukiolaisen kotiin kun lähden 15 - vuotiaan kanssa hiihtolomalle lappiin?
Vai joudummeko lisävaikeuksiin? Olemme lastensuojelun tarkkailussa 15 - vuotiaan törttöilyjen vuoksi.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut jo 14v asti yksin kotona kun vanhemmat lähtivät mökille enkä enää halunnut mukaan. 16v reissasin jo yksin ulkomailla. 17 v muutin pois kotoa.
Yhdeksänkymmentäluvullako?
Silloin nyt ei mikään muukaan toiminut.
Pelkäätkö että sossut ottavat sen 15 vuotiaan huostaan 17 vuotiaan bileiden takia?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut jo 14v asti yksin kotona kun vanhemmat lähtivät mökille enkä enää halunnut mukaan. 16v reissasin jo yksin ulkomailla. 17 v muutin pois kotoa.
Niin mäkin aikoinaan ja siksi mun lapset ei tosiaankaan toimi samoin.
14-vuotias on ihan kakara, 16-vuotiaankaan aivot ei ole niin kehittyneet, että voisi vastuullisesti ja objektiivisesti arvioida yksinään toisella puolella maailmaa mikä on järkevää ja turvallista ja mikä ei.
17-vuotias voi varmaankin pärjätä jo omillaan, mutta itsenäisyyttä ja oman elämän herruutta voi opetella mielestäni täysi-ikäisenä ja aikuisenakin, jos ei pakottavaa tarvetta ole lähteä lapsuudenkodista.
En ymmärrä ihan tätä logiikkaa. Vauvoista ja taaperoista ollaan hysteerisiä, yökylään ei voi jättää, kun kiintymyssuhde häiriintyy, ruokavalion terveellisyyttä vahditaan haukanlailla, jne. Sitten kun ne pienet kasvaa häthätää yläasteikäisiksi, niin sitten niiden kuuluu olla täysin itsenäisiä, viettää kesät kotona itseksensä ja muuttaa lukioikäisinä pois.
Mun mielestä teinit tarvitsee läsnäoloa ja turvallista ohjausta. Toki ne voi joskus jättää keskenään kotiin viikonlopuksi/viikoksi, mutta musts siinä ei ole mitään kehuskelun arvoista, että 14-vuotiaana on kaikki lomat itsekseen ja 16-vuotiaana asuu jo omillaan. Enemmän se musta vanhemmista kertoo kuin teinistä.