En ole keskustelutaitoinen
Opiskelen uutta alaa AMK:ssa ja meillä on paljon ryhmätöitä joissa pitää esittää omia mielipiteitä ja argumentoida. Tuntuu että kaikki muut on niin fiksuja ja keskustelevat hienosti ja perustellusti ja itse en saa suustani mitään järkevää. Mikä avuksi tällaiseen?
Kommentit (12)
A) Hyväksy että tää ei ole sun vahvuus. Ei se ole niin vakavaa. Hanki joku muu vahvuus. Ja
B) Harjoittele, valmistaudu ekstra hyvin.
Yksi mitä itse koetan noudattaa on se että koetan löytää joka pakkotehtävään jonkun näkökulman mikä oikeasti kiinnostaa mua. Niin että haluan kertoa sen minkä aion sanoa. Että sillä olis aidosti arvoa.
Otat pari viskipaukkua alle, niin kyllä se siitä :)
Jep valmistautuminen tärkeintä! Itsekin oon tosi huono ja ennen pidättelin itseäni keskustelutilanteissa myös puhelut oli karseita. Pelkäsin niin paljon, että minua pidetään tyhmänä,mutta enää ei kiinnosta :) ei kantsi ottaa itseään liian vakavasti
Tuntuu, että kaikkien keskustelutaidot on niin kehittyneitä ja kypsiä, ja minä yli 30 v olen mielipiteineni ihan lapsen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kaikkien keskustelutaidot on niin kehittyneitä ja kypsiä, ja minä yli 30 v olen mielipiteineni ihan lapsen tasolla.
Riippuu paikasta ja tyypeistä onko lapsellista vai kehittynyttä.
Mä en jaksa sellasta tyhjänpäivästä lässytystä.
Mulla sama kuin ap:lla. Olen kohta jo 40. Ei vain onnistu spontaanit viralliset keskustelut, olen aivan surkea niissä, aina ollut. Töissä joutuu välillä esiintymään ja se on ihan hirveää.
En minäkään. Mutta ei siitä tarvitse mitään ongelmaa tehdä. Lusii jotenkin läpi nuo opiskeluajan pakkokeskustelut ja sitten hakeutuu työtehtäviin jossa ei tarvitse olla mikään sujuvan supliikki keskustelija. Esim. itse työkseni koodaan tietokoneohjelmia, ei tässä keskustelutaidolla kauheasti tee :D
Happamia koko puheet