Miten narsistin kanssa ollaan tekemisissä?
Minulla on lähipiirissä narsisteja ja koen jatkuvasti heidät ahdistavina. En voi lasten takia näitä kokonaan hylätä.. Miten narsistin kanssa kuuluu kommunoida? Ei ainakaan kannata odottaa mitään ymmärrystä itselle missään tilanteessa.
Kommentit (4)
Narsistia pitää tempoa suoraan turpaan. Yllättyy siitä nimittäin niin ettei varmasti ryttyile enää voittajalle. Hyväksi havaittu keino. T. Narskujen vihaaja
Kiitos, kyse on siis iasteni isovanhemmista. "mahdollisimman vähän ja mahdollisimman neutraaleja kuulumisia. Tapaamisissa on hyvä ylläpitää vieraskoreutta. Kun tällainen henkilö kyselee liian yksityiskohtaisia kysymyksiä (utelu tai mustamaalaus mielessään), niin kuvittelet niiden tilalle soveliaamman kysymyksen ja vastaat siihen." = loistavat neuvot! Kiitos!! Olen ollut aivan liian kiltti ja sepostanut aina tarkkaan ja sitten jäänkin ihmettelemään reaktioita.. Tästä lähin, otan neutraalin linjan!
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä lapset hyötyvät narsistin läheisyydestä? Tietysti jos kyseessä lasten isä/äiti, niin sille ei paljoa mitään mahda. Jos taas lasten isovanhempi tmv. niin ihan hyvällä omatunnolla voi rajata tapaamiset aivan minimiin. Vähintäänkin niin, että lapsia jätetä edes samaan huoneeseen kahden tällaisen henkilön kanssa.
Etäisyyden lisäksi tällaiselle ihmiselle kerrotaan mahdollisimman vähän ja mahdollisimman neutraaleja kuulumisia. Tapaamisissa on hyvä ylläpitää vieraskoreutta. Kun tällainen henkilö kyselee liian yksityiskohtaisia kysymyksiä (utelu tai mustamaalaus mielessään), niin kuvittelet niiden tilalle soveliaamman kysymyksen ja vastaat siihen. Minun narsistinen vanhempi (tuskin nyt ihan persoonallisuushäiriöinen, mutta terapeuttini kanssa olemme miettineet tätäkin) haluaa tietää päivärytmimme tarkalleen ja sitten päivitellä sitä muille ja tällä tavalla hän myös esittää muille tietävänsä kaiken lapsenhoidostani yms. Ihan normaali kysymys häneltä on viestitse: "Hei, mitä kuuluu? Joko olet käynyt ulkoilemassa, nukutatko nyt pikku-Mattia?" Asuu siis eri paikkakunnalla, joten tieto mitä teen juuri nyt on täysin merkityksetön hänelle, vaikka toki vaikuttaa harmittomalta (voitte tietysti itse miettiä, kuinka usein itse kysytte muuten vain tutulta mitä hän tekee juuri nyt). Vastaan noihin aina: "Ihan hyvää kuuluu, mitä sinulle kuuluu?".