Kokemattoman kysymys työhaastattelutilanteesta
Kävin työhaastattelussa ja olen siis vielä melko kokematon, en ole kovin montaa kertaa käynyt työhaastatteluissa. Rekrytoija siis haastatteli minut ja muutaman muun ja saan pian tietää, pääsenkö vielä itse esimiehen haastateltavaksi. Minua jäi hämmentämään yksi haastattelussa esitetty kysymys enkä tiennyt miten olisi pitänyt vastata. Hän siis selaili papereitani ja kysyi jokseenkin epäileväisellä äänensävyllä "jaa sä olet syksyllä ollut vaan kuukauden töissä tuolla *piip*?
Olin siis eräässä myymälässä asiakaspalvelijana syksyllä, ja kyllä, työsuhde päättyi lyhyeen. Työpaikalla oli surkea ilmapiiri ja havaittavissa kiusaamista; ihmiset puhuivat toisistaan pahaa selän takana jne. Etenkin yhdellä työntekijällä tuntui olevan heti alusta asti jotain minua vastaan, ehkä siksi, että olin vielä kokematon ja jouduin usein pyytämään neuvoa uusissa tehtävissä. Esimies oli kuitenkin neuvonut minua kysymään niin usein ja niin paljon kuin tarvitsee. En tykännyt paikasta joten päätimme työsuhteen melko pian sen alkamisen jälkeen.
Menin hieman hätiin tuosta kysymyksestä ja vastasin vain mitä ensimmäisenä mieleeni tuli, eli että "kyseinen paikka ei ollut ehkä minulle se oikea ja työilmapiirikään ei ollut erityisen hyvä". En tiedä teinkö virheen kun sanoin noin. Sen jälkeen rekrytoija kysyi että mistä kyseisen ketjun kaupasta tarkalleen oli kyse. Kyseessä kilpaileva yritys joten en ymmärrä, mitä hän tekisi tuolla tiedolla. En vastannut tarkkaan, vaan pelkästään alueen noin suurin piirtein ja kyseiseltä alueelta löytyy useampi myymälä. Hän ei tuntunut välittävän muista työkokemuksistani ollenkaan, ei edes siitä yhdestä jossa olin ollut melko pitkään ja saanut sieltä itselleni myös suosittelijan.
Jäinköhän nyt itse liikaa analysoimaan tuota tarkentavaa kysymystä edellisestä työpaikastani? Minulle jäi ikävästi sellainen olo, kuin olisi halunnut tietää siksi, että voisi kysellä paikasta millainen työntekijä olen tai yrittää udella miksi työsuhde päättyi niin nopeasti. Tekevätkö jotkut oikeasti sellaista ja onko se sallittua? Minua ei sinänsä haittaisi vaikka kyselisikin, se vain tuntuu hieman erikoiselta. Anteeksi ehkä typerät kysymykseni, mutta tämä oli vasta neljäs virallinen työhaastatteluni ja minulta ei ole ennen kysytty tuollaista kysymystä, joten se jäi mietityttämään minua.