Vaihdevuosista, taas kerran, mutta
Millainen oli viimeinen vuosi, ennenkuin kuukautiset loppuivat kokonaan?
Viime vuosi meni itsellä niin, että kuukautiset tuli parin, kolmen viikon välein ja nyt on mennyt tasan kuukausi viimeisistä. Olo on karsea, hikoiluttaa, vatsa kipeä, mutta menkkoja ei tule. Ikä 48v.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
On varmaan melko harvinaista, että kuukautiset loppuvat kerrasta. Nyt hoksasin, että mun pahenevat lonkkakivut johtuukin ehkä vaihdevuosista. Hikoilua on ollut muutaman vuoden, mutta viimeiset kuukaudet on ollut pahin. Koko aika semmoinen nihkeä olo. Ap
Niin minäkin luulin että lonkka kivut johtuvat vaihdevuosista. Ne olikin kulumia ja sain marraskuussa lonkkaproteesin. Käytän myös estrogeeliä kuumiin aaltoihin ja muihin vaihdevuosi oireisiin. Helpottaa oloa kummasti. Ja saan myös nukuttua yöt hyvin.
Mitä te kärvistelette. Käytän Femilar-pillereitä ja eipä juuri oireista tarvitse kärsiä. Viikon tauon aikana tulee lievästi pääkipua, u eytomuutta ja muuta oiretta, ei olisi mitään järkeä olla siinä olotilassa koko ajan. Samalla hoituu ehkäisy, kun sen tarvetta vielä on, tai siis gynen mielestä pitää vielä ehkäistä. Olen vähän päälle 50v.
Olen 47-vuotias ja kuukautiset olivat viimeksi elokuussa. Elättelin jo toivoa, että josko loppuisi kokonaan, niin eikös alkanut taas tällä viikolla tiputella! Se tietää taas kuumia aaltoja, univaikeuksia, mielialan muutoksia... itse olen käyttänyt soijavalmisteita, ne tuntuvat auttavan oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuo kk-kierron lyheneminen liittyi esivaihdevuosioireisiin. Eli alkoi jo 7-8 v ennen kuin kuukautiset loppui. Samoin silloin alkoi jo tulla välillä noita että menkat ei tahtoneet alkaa ja saattoi olla viikko-pari menkkakipuja ja PMS-vaivoja.
Mutta sitten ehkä muutama vuosi ennen menopaussia alkoi kk-kierto pidentyä niin että ensin tuli 9 kk menkkatauko. Luulin jo että loppuivat kokonaan ilman oireita, mutta sitten tuli ennätysvuodot. Tämän jälkeen välillä normaaleja 30 pv kiertoja, välillä jäi välistä muutama kuukausi. Viimeisenä vuonna oli vain kahdet menkat, sitten vaan ei enää lopulta tulleet ollenkaan.
ei ole helppoa naiseus :(
Totta. Mutta vaikka ne kuukausien vuototaukojen jälkeiset hirviövuodot oli välillä kauheita, kun piti laittaa sisään peräkkäin 2 extra plus koon tamponia ja lisäksi aikuisten vaippa ohivuotoon, niin helpolla olen tainnut lopulta päästä, koska minulla ei koskaan ollut mitään kuumia aaltoja, kipuja, mielialanvaihteluita, lihomista, unettomuutta tms.
Nyt on hyvin epäsäännölliset. Väli voi olla kaksi viikkoa tai sitten kolme kuukautta. Muuten ei ole mitään oireita ja tunnen oloni oikein hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te kärvistelette. Käytän Femilar-pillereitä ja eipä juuri oireista tarvitse kärsiä. Viikon tauon aikana tulee lievästi pääkipua, u eytomuutta ja muuta oiretta, ei olisi mitään järkeä olla siinä olotilassa koko ajan. Samalla hoituu ehkäisy, kun sen tarvetta vielä on, tai siis gynen mielestä pitää vielä ehkäistä. Olen vähän päälle 50v.
Itse halusin kokea prosessin ihan luomuna läpi, enkä muutenkaan ole hormonilääkkeistä koskaan tykännyt. e-pillereitäkään en syönyt kuin aika lyhyen kokeilun nuorena. Ehkäisyyn ei ollut minulla vaihdevuosi-iässä tarvetta kun ei kumppania eikä sukupuolielämää. Ja oikeastaan se oli ihan mielenkiintoista kokea se muutosprosessi sellaisenaan, ottaa vaan vastustelematta vastaa mitä milloinkin tulee.
Mun siskolla loppui kuukautiset vasta 54v. hänellä ei ollut vaikeita oireita, joskus öisin heräsi hikoiluun, ei paljon muuta. Itse tässä porskutan 52 vuotiaana hormonikierukka sisässä, ei ole ollut juuri mitään oireita. Meidän äidillä sitten taas oli kaikki mahdolliset oireet ja vaikeat vaihdevuodet.
Vierailija kirjoitti:
Nostan ylös, jos tulisi kokemuksia. Ap
Minua hikoilutti ja tuli todella runsaita ja kivuliaita kuukautisia. Käytin sovinnolla Tenan housuvaippoja kuukautisten vuoksi. Välillä kipu oli niin kova, että oli viittä vaille etten lähtenyt päivystykseen koska se ei pysynyt kurissa ibuprofeenin ja parasetamolin yhdistelmällä.
Minulla ei ollut mitään tarvetta kokeilla vaihdevuosia luomuna. V*tutus oli niin kova ettei mitään rajaa, en nukkunut kuumien aaltojen takia pariin vuoteen, hiuksia lähti päästä ja joka paikkaan koski. Aloitin estrogeelin ja viikon jälkeen elämä muuttui paremmaksi. En suosittele kärvistelemään, menee vaan mielenterveys.
Mulla hormonikierukka eikä kuukautisia ole ollut 15 vuoteen ollenkaan, mutta nyt kuumia aaltoja ja pesä kuivana. Kuumiin aaltoihin käytän femarelle valmistetta ja pesään laitan 2×vko vagifem tabletin. Tuntuu auttavan ja menen gyneen heti hakeen hormonikorvaushoidon jos tarvii, oireista ei tarvitse kärsiä.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aalloissa menee kaikki ;) Pari vuotta sitten alkoi kuukautisia jäämään väliin, sitten tuli puolen vuoden tauko. Kuukautiset oli välillä hirveän runsaita. Nyt ollut n 8 kk tauko, ja pari kuukautta sitten oli useamman viikon hankala vaihe, heräsin yöllä hikeen, töissä lehahtelin punaiseksi... Mutta juuri kun ajattelin mennä valittamaan oireet loppuivat, ja nyt on minikuukautiset, joku viimeinen rusinaksi rutistunut munasolu siellä vielä oli yrittänyt onneaan... Eli (onneksi) näyttää vaihtelevan tuo olotila, saa nähdä kuinka etenee, en noita raskaita kuumia aaltoja todellakaan haluaisi pitkään kokea, mutta kun olen jo näin vanha niin elän toivossa, että loppu menopaussi menee nopeasti ohi. N57.
Ei ole mitään munasolua vaan kohdun limakalvo paksuuntuu ja irtoaa, sitä on vuoto.
Kyllä, mutta tuo valmistautuminenhan tapahtuu sille munasolulle joka munasarjoista vaeltaa kohti kohtua ja toivoo tärmäävänsä matkalla siittiöihin - ja kun ei kohtaa tai ei kiinnity tulee vuoto ;)
Kuukautisvuoto ei edellytä munasolun irtoamista, tyypillisesti ainakin osa kierroista on munasoluttomia.
Kierto alkoi lyhentyä noin nelissäkymmenissä ja 42-vuotiaana tuli yllätysvauva. Sen jälkeen lyhyttä kiertoa ja runsaita vuotoja, rautavarastot tyhjenivät ja tukka alkoi pudota ennen kuin sen hoksasin. 56-vuotiaana tuli finaali ja samalla ankara unettomuus. Onneksi on hormonikorvaushoito, 2 viikon kuluttua olo oli ihan tavallinen.
Epäilen, että itselläni on premenopaussi. Ikä on 45. Vuoden sisällä säännölliset kuukautiset ovat kaksi kertaa venyneet yli 50 päivän kiertoväliin. Myös kuumat aallot ovat olleet vaivana muutaman viikon kerrallaan pari kertaa viimeisen vuoden aikana. Kuumat aallot alkoivat kuntoilutauon aikana. Kävelen säännöllisesti, mutta kun ryhmäliikunnassa oli tauko tulivat kuumat aallot. Kuuma aalto ei ole minulla onneksi hikoilua vaan kuumotusta. Tuona ajanjaksona myös heräilin yöllä monta kertaa.
Iän puolesta veilkaan, että sinulla on premenopaussi ainakin.
Vierailija kirjoitti:
On varmaan melko harvinaista, että kuukautiset loppuvat kerrasta. Nyt hoksasin, että mun pahenevat lonkkakivut johtuukin ehkä vaihdevuosista. Hikoilua on ollut muutaman vuoden, mutta viimeiset kuukaudet on ollut pahin. Koko aika semmoinen nihkeä olo. Ap
Tässä iässä voi jo alkaa polvi ja lonkka NIVELET kulumaan. Siihen kuten verenpaineeseen, kolesteroliin ym kehotetaan pudottamaan painoa.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta huutelen, että kuinka lyhyeksi teillä on kierto mennyt lyhimmillään (suht. säännöllisenä siis, kaikki poikkeuslyhyet poislukien)? Mulla näemmä viimeisimmä vuoden ajan suunnilleen ollut kierto tasaisesti sellaista 24-26 päivää, sitä ennen on jo vuosien ajan asteittain lyhentynyt ja koko ajan säännöllistynyt. Kolmikymppisenä vielä saattoi kierto helpostikin olla 31-35 päivää (epäsäännöllinen ollut aina, nykyään on säännöllisin ikinä)
-tänä vuonna 45v
Minäkin täytän 45 tänä vuonna ja ihan samat kokemukset. Vuoto on myös runsastunut sen jälkeen kun täytin 40. Parin päivän ajan haittaa normaalia elämää, kokonaisuudessaan vuoto kestää 5-6 päivää. Mitään muita oireita ei vielä ole ollut, mutta ilmeisesti tässä on vielä vuosikymmen aikaa kokea kaikenlaista :(
Pakko kävistellä kun minulle tuli 48v. veritulppa reiteen. On veren hyytymishäiriö. En uskalla mitään hormoneja/korvaushoitoa käyttää. Onneksi ei ole kuumia aaltoja, hikoilua, vitutusta tai unettomuutta.
Tosin vielä ehtii koska on vasta epäsäännöllinen kierto. Hiukset ja iho ovat kuivat ja ohuet. Alakerta ok. Pissalla saa juosta useammin. Jatkuvasti tosiaan kipuja jossain kohtaa kehoa. Välillä särkee jalkoja, välillä vihloo munasarjoja, tissejä pakottaa, niska on jumissa tai maha kipeä ym. Ennen 48v olin perusterve.
Menkat tuli kellontarkasti kuten aina. Juuri kun täytin 48 v ne vain loppui. Ei tiputtelua eikä muitakaan oireita
Paras luontaistuote vaihdevuosiin - https://hespac.com/menopausafi.htm Helpotti alkavia vaihdevuosi oireita,mm. kuumia aaltoja yöllä ja hikoilua päivisin. Vaikutti myös mielialaan myönteisesti. Lieneekö tuotteen ansiota että olen pysynyt terveenä koko talven vaikka lähipiirissä ollut flunssaa. Olen erittäin tyytyväinen! Suosittelen!
Mulla tuli menkat säännöllisesti, koska käytin e-pillereitä. Vaihdoin lennossa hormonikorvaushoitoon. Olin 46v.