Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toiset on niin monilahjakkaita :o

Kädetön
31.01.2020 |

Ite kun en osaa edes yhtä kunnolla.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilahjakkaissa ihmisissä yleensä on vain sellainen ominaisuus että tahtovat olla itsekeskeisiä, koske eivät välttämättä ole joutuneet "nöyrtymään" ikinä missään asiassa. Toki harvoja poikkeuksia voi tähänki sääntöön olla.

Vierailija
2/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilahjakkaita yhdistää usein kärsivällisyys, tunnollisuus ja monipuolinen kiinnostuneisuus. Se aika, joka monella menee telkkarin tuijotukseen tai netin selailuun, menee monilahjakkaalla harrastamiseen ja asioiden tekemiseen. Ei kukaan saa äisinmaidosta taitoja vaan ne tulevat myös monilahjakkaille harjoittelun kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö, kyllä geeneillä on valtava voima.

Vierailija
4/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sillä on merkitystä että jo lapsena vanhemmat tukevat, kannustavat, opettavat ja tarjoavat mahdollisuuksia kokeilla/ harrastaa erilaisia asioita. Heidän on oltava aidosti kiinnostuneita ja innostavia, myös sallia epätäydellisyyttä, virheitä ja erehdyksiä. Yleensä lahjakkuuksille on luotu pohja jo lapsuudessa, ja lapsella on hyvä itsetunto ja usko omaan osaamiseen. Harva tulee tosi hyväksi asiassa jonka harjoittelun aloittaa vasta aikuisena, vaikka olisi voinut olla todella lahjakas jos olisi saanut aloittaa jo lapsena.

Vierailija
5/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Monilahjakkuudessa" kärsivällisyys ja itseluottamus.

Suurin osa asioista on opittavissa pelkällä toistolla. "Lahjakkuus" on silloin yhtä kuin toistamiselle myönteinen ympäristö.

Itseluottamus näyttelee myös omaa osaansa. Meitä on karkeasti ottaen kahta eri tyyppiä. Kun yksi saa huonon koetuloksen, vika on kokeen laatijassa. Kun toinen saa huonon tuloksen, vika on omassa itsessä ja omissa taidoissa. Ensin mainittu voi tilanteesta huolimatta pitää itseään "lahjakkaana" ja jatkaa yrittämistä eli toistojen määrää ja niin myöhemmin myös onnistua, eli saada todisteen omalle käsitykselleen omasta lahjakkuudesta, tokan jättäessä leikin ja uskoessaan olevansa vähemmän "lahjakas".

Lahjakkuus edellä "lahjakkuus", koska syvä lahjakkuus on aika harvinaista ja harvoin järin laajaa. Silloinkin takana on usein paljon toistoja.

Vierailija
6/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh.. En oo seurannut kuka on ja kuka ei..ite oon lahjakas joissain asioissa. Ympäristöksi vaikuttaa. Jos esim on kannustava Puoliso, mulla se vaikuttaa tosi paljon suoriutumiseen, vs jos ei ole puolisoa eikä ketään joka tukee.

Vierailija
7/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ite en ainakaan oo ees kiinnostunu olemaan hyvä kaiken aikaa. Joku sanois alisuoriutujaks, itse taas näen sen enemmänkin motivoitumisen muihin asioihin xD

Vierailija
8/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu, mutta on silläkin merkitys, että vanhemmat vaativat minulta taitojen opettelua. Oli jos jonkinlaista maksettua harrastusta. Kauhea huuto, jos ei hyvin mennyt. Olen nyt 30v ja ahdistusta pukkaa, kun en koe olevani edelleenkään riittävä vanhemmilleni.

-yksi monilahjakkaan tunnusmerkit täyttävä

Vierailija
9/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harvoin käytän ”lahjojani” paitsi kielitaito ehkä ainut josta on hyötyä työelämässä. Monet kaverit yllättyneet, kun ovat nähneet esim. piirrustuksiani. Välillä itsekin unohan, että eihän kaikki tosiaan osaa

Vierailija
10/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen huomannut, että niille ihmisille,jotka ovat lapsena menestyneet klassisessa musiikissa, on usein aika helppoa oppia muita asioita musiikkiharrastuksen päätyttyä. Esimerkiksi lääketieteen tutkijat usein ovat myös muusikoita.

En sitten osaa sanoa, onko musiikillinen lahjakkuus ollut alun alkaen kytköksissä oppimis- ja keskittymiskykyyn, onko musiikki kehittänyt noita tarvittavia ominaisuuksia, vai onko kyse vain siitä että kun on tottunut täyttämään aikansa tavoitteellisella työllä, siitä tulee tapa ja toinen luonto.

Toisilla ihmisillä on myös virtaa enemmän kuin toisilla. Yksi minun lapsistani kuuluu tähän joukkoon. Hänellä on niin sanotusti muurahaisia housuissa, mutta kun hänelle keksii jonkin projektin, hän tekee sen loppuun ja selvittää mahdolliset esteet. Tämä näyttäytyy ulkopuolisille lahjakkuutena, vaikka todellisuudessa hän vain tekee tosi paljon kaikkea.

Vierailija
11/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys. Älykkään on helppoa ja nopeaa oppia eri taitoja. Ei älykäskään toki kaikkea opi, koska kaikkiin suuntiin ei ole kiinnostusta tai luontaista lahjakkuutta yhtä paljon. Mutta pienemmällä äo:lla joutuu puurtamaan pidemmän aikaa kunkin yhden asian kanssa ja uusissa kestää pidempään hoksata pääperiaatteet. Ahkeruutta siis tarvitsee paljon enemmän, kun taas älykäs näyttää oppivan kuin itsestään.

Vierailija
12/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulu suomalaisten erityispiirteisiin

Vierailija
13/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse harvoin käytän ”lahjojani” paitsi kielitaito ehkä ainut josta on hyötyä työelämässä. Monet kaverit yllättyneet, kun ovat nähneet esim. piirrustuksiani. Välillä itsekin unohan, että eihän kaikki tosiaan osaa

Et ole kuitenkaan oppinut oikein sanaa piirustus. Äidinkielessä et varmaankaan ole loistanut?

Vierailija
14/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sillä on merkitystä että jo lapsena vanhemmat tukevat, kannustavat, opettavat ja tarjoavat mahdollisuuksia kokeilla/ harrastaa erilaisia asioita. Heidän on oltava aidosti kiinnostuneita ja innostavia, myös sallia epätäydellisyyttä, virheitä ja erehdyksiä. Yleensä lahjakkuuksille on luotu pohja jo lapsuudessa, ja lapsella on hyvä itsetunto ja usko omaan osaamiseen. Harva tulee tosi hyväksi asiassa jonka harjoittelun aloittaa vasta aikuisena, vaikka olisi voinut olla todella lahjakas jos olisi saanut aloittaa jo lapsena.

Tunnen parikin perhettä, joissa yksi lapsissa äärimmäisen monilahjakas, muut sisarukset ei tietääkseni missään asioissa erityisen lahjakkaita. Ei voi olla suurta eroa kasvatuksessa.

Vierailija
15/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole kuitenkaan oppinut oikein sanaa piirustus. Äidinkielessä et varmaankaan ole loistanut?

Huoh 😂 harmittaako kun oma ainut ”lahjasi” on neuroottisesti kiinnittää huomiota ihmisten sanavirheisiin tällasella pskapalstalla

Vierailija
16/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh 😂 harmittaako kun oma ainut ”lahjasi” on neuroottisesti kiinnittää huomiota ihmisten sanavirheisiin tällasella pskapalstalla

En nyt tiedä onko kovin neuroottista, kun niin perustavanlaatuinen virhe on kyseessä, että vaikea kuvitella sinun ainakaan lukeneen kovin monta kirjaa.

Vierailija
17/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen huomannut, että niille ihmisille,jotka ovat lapsena menestyneet klassisessa musiikissa, on usein aika helppoa oppia muita asioita musiikkiharrastuksen päätyttyä. Esimerkiksi lääketieteen tutkijat usein ovat myös muusikoita.

En sitten osaa sanoa, onko musiikillinen lahjakkuus ollut alun alkaen kytköksissä oppimis- ja keskittymiskykyyn, onko musiikki kehittänyt noita tarvittavia ominaisuuksia, vai onko kyse vain siitä että kun on tottunut täyttämään aikansa tavoitteellisella työllä, siitä tulee tapa ja toinen luonto.

Toisilla ihmisillä on myös virtaa enemmän kuin toisilla. Yksi minun lapsistani kuuluu tähän joukkoon. Hänellä on niin sanotusti muurahaisia housuissa, mutta kun hänelle keksii jonkin projektin, hän tekee sen loppuun ja selvittää mahdolliset esteet. Tämä näyttäytyy ulkopuolisille lahjakkuutena, vaikka todellisuudessa hän vain tekee tosi paljon kaikkea.

Ovat älykkäitä geeniensä puolesta sekä ovat saaneet jo nuoresta hyvät puitteet, mikä on mahdollistanut sekä musiikin harrastamisen, että lääkikseen pääsyn.

Vierailija
18/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kyllä itseäkin, että sitä voisi osata vaikka mitä enemmän, jos a) nukkuisi vähemmän ja b) tekisi aina ennemmin jotain hyödyllistä mieluummin kuin roikkuisi palstalla tai vastaavaa. Minulla vaan aivot väsyy ja tarvitsen viihdettä ja rentoutusta älyllisen tekemisen vastapainoksi :D

Vierailija
19/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä onko kovin neuroottista, kun niin perustavanlaatuinen virhe on kyseessä, että vaikea kuvitella sinun ainakaan lukeneen kovin monta kirjaa.

Jospa vähän löysäisit sitä pipoa :)

Vierailija
20/33 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein lahjakkuus on sitä kaiken muun kustannuksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän