Huomaisiko lääkäri keuhkoja kuuntelemalla esim. keuhkosyövän?
Voiko keuhkoäänet olla normaalit ja silti jotain vakavaa keuhkoissa? Mulla limainen yskä ollut jo pari vuotta, tuntuu että limat on kurkunpään kohdalla ja nielussa. Mutta nyt olen alkanut miettiä et jos tämän syy onkin keuhkoissa, vaikka keuhkoäänet on olleet normaalit.
Kommentit (10)
Mene keuhkokuvaan heti ja sitten kurkunpään tähystys.
Offtopic: Syöpäkoirat voivat myös haistaa syövän josta ei ole vielä muita merkkejä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/02/kossi-haistelee-nakkipalkalla-…
Ei todellakaan huomaa. Vaatii keuhkokuvaa ja pelkästä hengityksestä ei oikein selviä mikä keuhkoissa kohisee.
Eipä taida kuuntelemalla mistään sairaudesta saada tarkkaa diagnoosia. Lähinnä siten havaitaan poikkeama jota sitten lähdetään tutkimaan tarkemmin.
Julkisella eivät ala kuvaamaan tuon pohjalta. Hankkiudu yksityiselle.
En ole lääkäri tai muukaan alan ihminen, mutta tuli silti mieleen, että eikös tuollainen "ylempänä" yskittävä limaisuus ole monesti nenästä peräisin? Siis tavallaan nuha valuu kurkkuun. Ja jos on vaikka keuhkoputkentulehdus niin sen kyllä todella tuntee että se lima tulee syvemmältä. Joten ap:n kuvaus kuulostaa mun mielestä siltä että nenää(kin) pitäisi ehkä tutkituttaa.
Jos kuuntelemalla selviää, niin on kyllä päässyt jo melko pahaksi.
Ja kuvauksen perusteella kuulostaa mieluummin että ongelma on nenässä eikä keuhkoissa, esim. joku allergia tms.
Vierailija kirjoitti:
Offtopic: Syöpäkoirat voivat myös haistaa syövän josta ei ole vielä muita merkkejä.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/12/02/kossi-haistelee-nakkipalkalla-…
Sekö se on mitä koirani aina aamulla haistelee hengityksestäni?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Vaatii aina ehdottomasti röntgenkuvan sen toteamiseksi.
Keuhkosyöpä ei läheskään aina näy röntgenkuvauksessa.
Keuhkoja kuunnellessa saattaa esim. hengitysäänet olla vaimeammat kasvaimen kohdalta, mutta äänistä ei voi suoraan päätellä, että kysymys on syövästä.
Jos on kaksi vuotta ollut limaista yskää, kyllä kuvataan julkisellakin, ei tarvi yksityiselle mennä.
Ei. Vaatii aina ehdottomasti röntgenkuvan sen toteamiseksi.