Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei halua matkustella eikä anna minun matkustaan kahdestaan lapsen kanssa

Vierailija
30.01.2020 |

Me ollaan tavallinen kahden aikuisen ja yhden alakouluikäisen lapsen perhe. Mä olen melko kokenut matkailija. Haluaisin matkustella enemmän, mutta miestä matkustelu ei niin kiinnosta. Tienaan myös enemmän kuin mies, joka joutuisi siis säästämään kauemmin osuuksiinsa matkoista, jos lähdettäisiin yhdessä johonkin. Kaikkein mieluiten matkustelisin perheen kesken, jakaisin kokemukset lapseni ja puolisoni kanssa. En halua painostaa miestä matkustelemaan väkisin. Jonkin verran olen tehnyt kauaskin ulottuvia ulkomaanmatkoja sitten yksin, kun ei ole ketään matkaseuraksi sopivaa kaveriakaan. Haluaisin lähteä reissuun lapsen kanssa kahdestaan tarjotakseni lapselle niitä elämyksiä mitä itse saan matkustelusta, ja tiedän lapsenkin olevan innostunut matkoista. Mies ei salli tätä, koska sitä epäilyttää että ulkomailla on niin vaarallista, että hänen täytyisi olla kyllä mukana suojelemassa lasta. En nyt mitään Lähi-Itää tai Brasilian slummeja ajattelisi matkakohteeksi meille kuitenkaan. Hankala ajatella asiaa objektiivisesti, onko tuo miehen vaatimus, etten saa matkustaa ulkomailla lapsen kanssa kahdestaan, ihan kohtuullinen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Mun tulot on siis peruduunarin luokkaa, eli en rahassa kieriskele itsekään. Kolmen ihmisen matkan maksaminen ei minullekaan olisi ihan helppo nakki. Mies priorisoi eri asioita ylimääräisillä rahoillaan, tekee isompia hankintoja muilla saroilla omaksi ilokseen, ja sen ymmärrän, pitää tietenkin olla vapaus tehdä mitä haluaa. Kustannan toki oman ja lapseni osuuden, kun matkustelusta yhdessä on keskusteltu, epätasapainoisen rahatilanteen vuoksi se on ihan selviö. Joskus olen tarjoutunut maksamaan myös miehen matkan, mutta se ei ole kelvannut, ei halunnut ottaa armopaloja. Jos toisella ei ole varaa eikä tosiaan edes halua matkustaa, mutta mulla on, ei ole reilua multa pakottaa. Kysymys oli kuitenkin nyt siitä mun ja lapsen kahdestaan matkustamisesta, jos syystä tai toisesta yhdessä ei onnistu.

Vierailija
22/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13 jatkaa: juridisesti ehkä voit matkustaa lapsen kanssa ilman "lupaa", mutta se on bye bye parisuhde sitten. Lapsi on miehen aivan yhtä paljon kuin sinunkin ja tuo olisi aivan uskomattoman epäkunnioittava teko miestäsi kohtaan.

Miettikää nyt jos joku mies sanoisi että ei kai tarvitse mammalta kysellä jos tahdon viedä lapsen ulkomaille, täällähän revittäisiin pelihousut. Ei äidillä sen enempää oikeuksia ole.

Ihan samoin miehellä on oikeus ja mahdollisuus viedä lapsi / lapset lomalle ulkomaille ilman äitiä. Miksei olisi?

Miksi se on parisuhteelle sitten bye bye jos äiti vie lapsen lomalle ulkomaille? Miksi juuri se miehen mielipide on tässä just se painavampi. Mieshän ei kunnioita, eikä luota puolisoonsa jos ei päästä häntä lasten kanssa reissuun. Eikö se sitten ole parisuhteelle bye bye? Naisenk8 vain pitää niellä miehen mielipide?

Onneksi olen fiksun ja järkevän miehen kanssa naimisissa, niin ei tällaisista asioista tarvi vääntää. Asiat keskustellaan selväksi molempia tyydyttävällä tavalla eikä kukaan päsmäröi ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Mun tulot on siis peruduunarin luokkaa, eli en rahassa kieriskele itsekään. Kolmen ihmisen matkan maksaminen ei minullekaan olisi ihan helppo nakki. Mies priorisoi eri asioita ylimääräisillä rahoillaan, tekee isompia hankintoja muilla saroilla omaksi ilokseen, ja sen ymmärrän, pitää tietenkin olla vapaus tehdä mitä haluaa. Kustannan toki oman ja lapseni osuuden, kun matkustelusta yhdessä on keskusteltu, epätasapainoisen rahatilanteen vuoksi se on ihan selviö. Joskus olen tarjoutunut maksamaan myös miehen matkan, mutta se ei ole kelvannut, ei halunnut ottaa armopaloja. Jos toisella ei ole varaa eikä tosiaan edes halua matkustaa, mutta mulla on, ei ole reilua multa pakottaa. Kysymys oli kuitenkin nyt siitä mun ja lapsen kahdestaan matkustamisesta, jos syystä tai toisesta yhdessä ei onnistu.

Ei ole reilua pakottaa miestä matkalle jollei halua, mutta samoin ei ole reilua häneltä vaatia ettet saa lapsen kanssa matkustaa.

Vierailija
24/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Ulkomailla ja minulla on vielä vauva niin tuntuu kyllä aivan naurettavalta tuo turvallisuusjuttu. Sen ihmeempiä riskejä ei ole kuin Heelsingissäkään oleskelussa. Mikä ihmeen juntti se sun miehesi oikein on? Senkun lähdet vaan, ei se mies kuitenkaan teitä mitenkään sen ihmeellisemmin osaa/voi suojella. 

Vierailija
25/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatkoon.

Vierailija
26/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä mies ei halua matkustaa vaan käyttää rahaansa muuhun. Nainen haluaisi matkustaa, mutta mies ei halua että hänkään matkustaa. Tietää sen ettei pysty aikuista ihmistä estämään, joten nyt yrittää estää vaimoa matkustamasta käyttämällä lasta tekosyynä.

Minusta tuossa on paljon muutakin ongelmaa suhteessa kuin vain ne raha-asiat.

Vierailija
27/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tajua näitä parisuhteita, joissa rajoitetaan toisen harrastuksia ja menoja.

Vierailija
28/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tässä mies ei halua matkustaa vaan käyttää rahaansa muuhun. Nainen haluaisi matkustaa, mutta mies ei halua että hänkään matkustaa. Tietää sen ettei pysty aikuista ihmistä estämään, joten nyt yrittää estää vaimoa matkustamasta käyttämällä lasta tekosyynä.

Samaa olisin sanonut. Kuulostaa siltä että suhteessanne on sen kaltaisia ongelmia että itse lähtisin kävelemään. Ehkä ensi alkuun sinne ulkomaille.

Vierailija
29/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan siis matkustaa miehen puolesta yksin kyllä. Harrastuksissa ja muissakaan riennoissa käyminen ei myöskään ole ongelma (puolin eikä toisin).

-Ap

Vierailija
30/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö passiin muka tarvita molempien vanhempien suostumus? 

Mutta ihmettelen tuota ap:n asennetta matkan rahoittamiseen. Jos miehellä on pienemmät tulot eikä häntä matkustelu kiinnosta, miksi ihmeessä ap ei tarjoudu maksamaan miehenkin matkaa? 

Matkustelen itsekin mielelläni, mutta kyllä se mielenkiinto lopahtaisi aika pahasti jos joutuisin oman matkani maksamaan. Meillä on miehen kanssa hyvin erilainen tulotaso, mutta rahat yhteiset ja perheenä on aina matkustettu silloinkin kun olen itse ollut työtön. 

Tuo lapsen matkustuskielto tuntuu myös oudolta. Nykyisin on ihan tavallista että harrastuksen tai koulun kanssa mennään ulkomaille. Meidän lapsi oli 5. luokalla 2,5 viikkoa ulkomailla yksin vieraassa perheessä. Olivat siellä koko koululuokka, mutta majoitus perheissä yksittäin. Kyllä menee lapsen elämä vaikeaksi jos ei pääse ulkomaille ennen kuin 18 täytettyään.

Mulla ei ylpeys antaisi periksi maksattaa matkaani miehellä, tuntuis jotenkin inhottavalta. 

Vierailija
31/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee juntti äijä, ei riitä sille ymmärrystä.

Vierailija
32/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuutonta. Fiksua olisi selvittää ensin, mistä moinen korostunut vaaran pelko johtuu. Sitten vasta lähteä matkalle. Miehelläsi on tuossa varmasti taustalla joku isompi turvattomuuden tunne.

Vierailija
33/33 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kuulostaa kontrolloivalta ja alistavalta. Ei ole normaalia kieltää toista matkustamasta.

Minö matkustan melkein pellästään kahdestaan lapseni kanssa. Myös ystäväni harrastaa sitä ja moni tuttu äiti.

Meilläkin on niin, että on kokonaan erilliset rahat. Mies ei halua käyttää omiaan matkustamiseen, enkä siihen häntä painostakaan. Kukin saa tehdä rahoillaan, mitä haluaa.