Onko kuinka outoa, että saunotaan vieläkin yhdessä?
Lapset, tyttö 16 ja poika 13 eivät halua saunoa erikseen tai ilman meitä vanhempia. Ollaan sanottu niille, että valinta on heidän, useamman kerran. Sanovat ymmärtävänsä ja "tietää että se on kai nykyään vähän outoa mutta ihan sama". On kuulemma kivempaa saunoa yhdessä. Itse lopetin 12 vuotiaana, kun oma isäni kommentoi jotenkin vartaloani. Saatiin nuo lapset aika nuorina jos sillä on jotain merkitystä.
Kommentit (24)
Ei se ole outoa jos ette itse koe sitä oudoksi.
Vanhan ajan Suomessa siinä ei olisi ollut mitään outoa, mutta nykyajan amerikkalaispuritaanisessa kauhistuja-Suomessa se on lööppiainesta.
Asutaan kodissa jossa ei oo saunaa. Mut mökin saunassa ollaan perheen kanssa saunottu.
Saunon äitini kanssa 70 vuotta joka viikko, mukana myös 4-vuotias tyttäreni.
Emme koe sitä itse oudoksi, se on vaan jotain mitä ollaan tehty kahdesti viikossa. Vuodet vierii, mutta ne on vielä meidän lapsia, ollaan vielä sama perhe. Äiti istuu tytön vieressä ja isä pojan, niin saavat oman tilansa kulmista kuitenkin.
Ap
Lapsillanne on normaali, luonteva suhtautuminen alastomuuteen. Onko teillä, kun hätyytätte heitä pois saunasta? Pelkäättekö muiden ajatuksia?
Minusta on outoa. Ei meillä koskaan ole yhdessä saunomisesta puhuttu taivartaloita arvosteltu tms, mutta silti lapset vain jättäytyivät yksi kerrallaan pois tietyn ikäisenä.
Eli outoa, ettei lapselle tule sellaista tarvetta.
Ei ole outoa. Meillä saman ikäiset haluavat välillä käydä yksin, mutta välillä myös yhdessä. Ei siitä kannata suurta numeroa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa. Ei meillä koskaan ole yhdessä saunomisesta puhuttu taivartaloita arvosteltu tms, mutta silti lapset vain jättäytyivät yksi kerrallaan pois tietyn ikäisenä.
Normaali suhtautuminen mielestäni on. Emme hätyytä, mutta ajattelin, että siitä täytyy mainita ja keskustella kuitenkin. Pidin mahdollisena, että voivat kuvitella että tullaan hätyyttämään saunaan sitten kun eivät joku kerta tulekaan, eikä ymmärretä heidän kasvaneen. 🤭
Ap
Itse saunoin vielä 16-vuotiaana vanhempieni kanssa. Ei tullut mieleenkään, että olisi ollut outoa.
Ei ole outoa. Sauna on ollut perinteisesti suomalaisuudessa lähes pyhä paikka ja varsinkin seksuaalisuudesta vapaa alue,mikä on tosi hyvä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli outoa, ettei lapselle tule sellaista tarvetta.Normaali suhtautuminen mielestäni on. Emme hätyytä, mutta ajattelin, että siitä täytyy mainita ja keskustella kuitenkin. Pidin mahdollisena, että voivat kuvitella että tullaan hätyyttämään saunaan sitten kun eivät joku kerta tulekaan, eikä ymmärretä heidän kasvaneen. 🤭
Ap
Itse asiassa, voihan meillä se liittyä siihenkin, että olen vanhempana antanut mallin yksin saunomisesta. Tykkään maata lauteilla ja saunoa yksin, ja meillä kaikki saunovat nykyään yksin. Ei edes veljekset mene saunaan yhdessä.
Edellinen vastaukseni tuli väärälle kommentoijalle.
Ap
Uusi normaali olisi saunoa jokainen perheenjäsen erikseen.
mies51v
Perhe voi saunoa yhdessä alasti ihan niin kui; aina ennenkin on meillä Suomessa tehty.
Ei tarvitse lähteä tähän Amerikan ”siveys-hysteriaan” mukaan. Alastomuus on normaalia saunassa ja tekee hyvää lapsille nähdä, miltä normaali kroppa näyttää. Samalla vanhemmat voivat opettaa oman vartalon hyväksymistä ja sitä, että alastomuus saunassa on ok.
Me olemme tosi läheinen ja tiivis perhe, muttei se meillä peseytymisessä näy. Teinitytöt eivät ole halunneet yhteissaunaan isänsä kanssa enää pitkään aikaan - oikeastaan en edes ole huomannut, koska se loppui. Tosin mitään saunarituaalia meillä ei muutenkaan ole koskaan ollut. Se on vain jotain mitä tehdään treenien tai hiihtolenkin jälkeen tai silloin kun huvittaa.
Joskus joku tytöistä tulee saunaan minun, äitinsä, kanssa ja joskus menee yksin tai siskojensa kanssa. Meillä on kylpyhuoneessa vain kaksi suihkua ja löylyhuonekaan ei ole suuren suuri, joten kovin monen ihmisen ei muutenkaan ole niin kätevää saunoa yhtä aikaa. On tilaakin paremmin oikaista itsensä vaikka makuulle jos huvittaa.
Mieheni saunoo joskus yksin ja joskus minun kanssani. Ei siinä sen kummempaa.
Pitäisin ehkä vähän outona jos saunassa olisi kanssani 16-vuotias poika, vaikka kuinka olisi oma. Mutta jokainen tyylillään.
Lähestyin asiaa 11v tytön kanssa ja hän otti näkemyksen, etten halua häntä saunaan. Ihmetteli että yksinkö hänen pitäisi saunoa? Ei olisi ketään kenen kanssa jutella.
Isän ja veljen kanssa lopetin saunomisen varmaan joskus 10-vuotiaana, mutta äidin kanssa kyllä saunon edelleenkin kolmekymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi yksinhuoltajaäidin tytär?
Meillä pojat lopettivat joskus 12 v yhdessä saunomisen.