Lapset on valtava kuluerä
Tienaan hoitoalalla n. 3000e kuukausituloja, olen lapseton nainen. Palkka riittää aivan älyttömän hyvin ja matkustelen myös paljon, rahaa jää myös säästöön.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen jotenkin yksinkertainen, mutta mikä pointti elämässä edes olisi ilman lapsia? Ihan vakavasti, mikä pointti? Syntyä, kuluttaa ja kuolla pois, yksin, eikä mitään jäisi jäljelle. Lasten myötä sentään elämä jatkuu ja se rakkaus mitä äitinä saa kokea on sanoinkuvaamatonta, koko elämän tarkoitus, ainakin minulle.
Juu kenenkään ei nyt tarvitse tikahtua kieleensä tms, koska toki on muitakin tarkoituksia, myös itselläni, mutta vanhemmuuden koen niistä suurimpana, antoisimpana ja rikkaimpana ja olen äärettömän kiitollinen, että olen saanut sen kokea, yksinkertaisesti.~Ä2~
Elämässä nyt vaan ei ole mitään pointtia lastenkaan kanssa. Ja minä en lapsia halua itselleni mukamas siksi, että elämässä olisi jotain "pointtia", kuulostaa todella itsekkäältä tuollainen "hankinpa lapsia elämäni sisällöksi". Ja sitten lapsettomia haukutaan itsekkäiksi.
Jos lapsi maksaa sen 150 000 0-18 v, niin tässä olisi poltettu sellaiset 600 000 euroa.
Selkeästi väittämä on epätosi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi maksaa sen 150 000 0-18 v, niin tässä olisi poltettu sellaiset 600 000 euroa.
Tämähän on alle 700e/kk /lapsi. Huomioi myös se, että lapsesta on myös epäsuoria kuluja esim asunnon ja auton suhteen. Vakuutukset, sähkö, vesi ym.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo on. 3000e on iso raha ja jos oikeasti järjellä miettii niin kyllähän sillä nyt jestas sentään kuukauden elää. Sitten kuukauden päästä tuleekin jo uusi palkka. Elämä on täynnä valintoja, jos menot on pieniä eikä ole isoja velkoja niin ei tarvitse olla edes mikään iso palkka jotta elää mukavasti.
Jos 3000e on brutto, niin tämä diplomi-inssi ei tuollaisella nälkäpalkalla lähde edes työhaastikseen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä rahaa käyttäisi, jos ei lapseen?
Omaan elämään ja harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ottavat paljon, antavat enemmän.
mies51v
Totta. Antavat huolia ja murheita. Ikinä et ole enää vapaa.
Välillä huolia ja murheita mutta myös iloa ja onnea. T. Ammattivalittaja
Mitä tekisin rahalla, ilman ketään, jonka kanssa jakaa elämääni? En haluaisi asua yksin hienossa asunnossa merkkilaukkujeni kanssa, ja käydä yksin kalliilla lomilla.
Kaikki elämässä maksaa, itsehän valitsemme mihin rahamme käytämme. Minä haluan jakaa ne rakkaiden ihmisten kanssa, joihin kuuluvat lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olen jotenkin yksinkertainen, mutta mikä pointti elämässä edes olisi ilman lapsia? Ihan vakavasti, mikä pointti? Syntyä, kuluttaa ja kuolla pois, yksin, eikä mitään jäisi jäljelle. Lasten myötä sentään elämä jatkuu ja se rakkaus mitä äitinä saa kokea on sanoinkuvaamatonta, koko elämän tarkoitus, ainakin minulle.
Juu kenenkään ei nyt tarvitse tikahtua kieleensä tms, koska toki on muitakin tarkoituksia, myös itselläni, mutta vanhemmuuden koen niistä suurimpana, antoisimpana ja rikkaimpana ja olen äärettömän kiitollinen, että olen saanut sen kokea, yksinkertaisesti.~Ä2~
Miten sinun elämäsi jatkuu kun kuolet jos sinulla on lapsia? He ovat omia persooniaan, eivät sinä itse. Elämä maapallolla jatkuu kuoltuasi aivan sanalla tavalla kuolemasi jälkeen oli sinulla sitten lapsia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän rahani tälläkin hetkellä asuntolainan lyhennykseen, itsestäni kaikin tavoin huolehtimiseen, matkusteluun, harrastuksiin ja huvituksiin, sijoituksiin ja osa menee automaattisesti säästötilille joka kuukausi. Nautin elämästä nyt kaikin tavoin ja vanhuutenikin tulee olemaan turvattu.
En koe lasten hankimista ja niihin rahan käyttämistä millään tavalla mielekkääksi.
Sossusuomi kirjoitti:
Suomessa työssäkäyvät ihmiset kustantavat veroina jo toistenkin perheiden ja lasten elämää. Suomessa on maailman eniten tukia lapsiperheille ja näitä ihmetellään Euroopassakin.
Suomen tukiviidakkoa jotka veroista maksetaan; Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha.
Teet yhden lapsen niin työnteon voit Suomessa lopettaa.
Oujee, nyt kun kerrot vielä miten sais noi kaikki kerralla ja huolimatta siitä, että nuorinkin on yli kolme, niin ei tarttiskaa mennä enää töihin 😏
Tällähetkellä saan kotihoidontukea ja lapsilisää kahdesta lapsesta ja kotihoidontukikin loppuu jo vuodenpäästä.
Mieskin tienaa alle 3000, tulot riittää silti älyttömän hyvin, matkustellaan ja rahaa jää säästöönkin. Mitenköhän sitten kun menen töihin, meiltä jää säästöön koko mun palkka miinus päivähoitomaksut 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on alle 700e/kk /lapsi. Huomioi myös se, että lapsesta on myös epäsuoria kuluja esim asunnon ja auton suhteen. Vakuutukset, sähkö, vesi ym.
Puhumattakaan tulonmenetyksistä vanhempainvapaalla ja kotihoidontuella. Keskimäärin yksi lapsi on kotona 2 vuotiaaksi asti, jolloin jo keskituloisella (palkka brutto 3500e) tulonmenetys tältä ajalta on karkeasti luokkaa 25-30 tonnia.
Välillisiä kuluja tulee vielä päälle, esim ylitöiden menetys, vaikeus muuttaa töiden perässä, eli ylipäätään uraan panostaminen on vaikeampaa joka näkyy myös palkassa koko loppuiän ajan. Ja toki myöhemmin eläkkeellä.
Todennäköisesti yhden huoneen isompi asunto (10m2 kertaa neliöhinta 1000-4000e), isompi auto tai auto ylipäätään. Päivähoitomaksut.
Jo näistä kaikista tulee helposti 50+ tonnia, eikä vielä ole maksettu yhtään mitään ruokia, harrastuksia, vaatteita, lääkkeitä, jne jne. Itselläni on vaikea uskoa että summa olisi noinkin pieni kuin 150 tonnia per lapsi!
Jos rehellisiä ollaan, minulla ei juuri ole parempia rahanreikiä ollut kuin lapset. Sain onneksi nuorena matkustella ihan tarpeeksi ja asuakin ulkomailla, eli matkailu ei ole enää keski-ikäisenä mikään kovin kiinnostava juttu. Koti on ihan riittävän hyvä ja maksettu. Kalliita harrastuksia minulla ei ole ikinä ollut, enkä ole osannut kaivata. Ilman lapsia tilillä olisi varmaan 100 000 euroa enemmän rahaa, mutta mitä sitten? Ei sillä voisi ikinä ostaa sitä onnea, minkä lapsista saa.
Sinänsä huvittavaa, että vapaaehtoisesti lapsettomat myöntävät, että lapset ovat valtava kuluerä. Kuitenkin sama porukka väittää, että lapsettomat kustantaisivat lapsiperheiden elämisen.
Otetaan esimerkki: jos Suomessa yhden lapsiperheen lapset "poistuvat", niin lapsettomien perheiden käytettävissä olevat tulot nousevat ehkä joitakin kymmeniä senttejä, max euron pari, kuukaudessa. Tämän entisen lapsiperheen käytettävissä olevat tulot moninkertaistuvat, koska "valtava kuluerä" poistui. Kumpi maksoikaan enemmän?
Lapsia on kaksi, lapsenlapsia neljä. Hyvin on pärjätty, ollaan rakennettu talo ja mökki, annettu lapsille alkupääoma ensimmäiseen omaan asuntoon, sijoituksiakin on riittävästi vanhuuden turvaksi.
En ole koskaan tuntenut, että minulta puuttuisi jotain oleellista, vaikka ollaan kasvatettu lapset. Päinvastoin, lapset ovat tuoneet niin paljon hyvää ja onnea, ettei mikään ole sen tärkeämpää.
Siksi kysyn aloittajalta, miten hänen vanhemmilleen kävi? Kärvistelivätkö vuoksesi? Olisiko ollut parempi, jos olisivat olleet lapsettomia?
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä huvittavaa, että vapaaehtoisesti lapsettomat myöntävät, että lapset ovat valtava kuluerä. Kuitenkin sama porukka väittää, että lapsettomat kustantaisivat lapsiperheiden elämisen.
Otetaan esimerkki: jos Suomessa yhden lapsiperheen lapset "poistuvat", niin lapsettomien perheiden käytettävissä olevat tulot nousevat ehkä joitakin kymmeniä senttejä, max euron pari, kuukaudessa. Tämän entisen lapsiperheen käytettävissä olevat tulot moninkertaistuvat, koska "valtava kuluerä" poistui. Kumpi maksoikaan enemmän?
En nyt saa kiinni sun logiikasta ollenkaan.
Otetaan vastaavaksi esimerkiksi puliukko joka elää täysin sossun tuella. Poistetaan hänet yhtälöstä, ja kas, verotaakka kevenee muutamilla euroilla. Tarkoittaako se ettei puliukko elänytkään veronmaksajien rahoilla?
Eihän nämä siis mitenkään toisensa poissulkevia totuuksia ole. Lapsiin menee rahaa niin vanhemmilla että muilla veronmaksajilla, ei vain toisilla näistä. Jos veronmaksaja on vanhempi, hän vaan saa maksamistaan veroista huomattavan paljon enemmän takaisin kuin se lapseton. Eli lapsettoman veroja käytetään myös lapsiperheille - he siis kustantavat OSAN lapsiperheiden elämästä. Kukaan ei ole varmaan väittänyt että KAIKEN.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia on kaksi, lapsenlapsia neljä. Hyvin on pärjätty, ollaan rakennettu talo ja mökki, annettu lapsille alkupääoma ensimmäiseen omaan asuntoon, sijoituksiakin on riittävästi vanhuuden turvaksi.
En ole koskaan tuntenut, että minulta puuttuisi jotain oleellista, vaikka ollaan kasvatettu lapset. Päinvastoin, lapset ovat tuoneet niin paljon hyvää ja onnea, ettei mikään ole sen tärkeämpää.
Siksi kysyn aloittajalta, miten hänen vanhemmilleen kävi? Kärvistelivätkö vuoksesi? Olisiko ollut parempi, jos olisivat olleet lapsettomia?
Ei ap, mutta mun vanhemmat ainakin kärvistelivät, ja ihan varmasti olisivat olleet onnellisempia ilman lisääntymistä.