Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

A-studio tänään: Lähes puoli miljoonaa sosiaali- ja terveyspalveluiden maksua päätyy ulosottoon

Vierailija
29.01.2020 |

Eikö ihmisillä ole enää varaa edes "ilmaiseen terveydenhoitoon"

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo laskut on suoraan ulosottokelpoisia, jos niitä ei maksa. Eli jos posti hukkaa laskun, niin menee ulosottoon. Tai jos ihminen itse vaikka vain unohtaa sen laskun jonnekin sivupöydälle tai laukkuun. Ei tule muistutusta, tulee ulosotto heti.

Vierailija
22/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo laskut on suoraan ulosottokelpoisia, jos niitä ei maksa. Eli jos posti hukkaa laskun, niin menee ulosottoon. Tai jos ihminen itse vaikka vain unohtaa sen laskun jonnekin sivupöydälle tai laukkuun. Ei tule muistutusta, tulee ulosotto heti.

Epäinhimillistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, jos menevät ulosottoon, koska terv.hoidon laskuja ei laskuteta e-laskuna, joka olisi kätevää vanhuksille, jonka laskut muut ulkopuoliset maksavat.

Ja yhä huonompi kuntoisia vanhuksia asuu kotona, eivätkä he tajua, onko lasku tullut vai ei.

Ainakin omassa sotessa laskutus on ulkoistettu johonkin huitsin nevadaan ja itsekin olen joutunut selvittämää , kun laskua ei tullut aikaisemmasta käynnistä.

Vierailija
24/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen terveydenhuolto on ilmaista vain sellaisille, joita työ tai vastuu omasta elämästä ei muutenkaan kiinnosta.

Vierailija
25/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suuri määrä ulosottovelallisissa on eläkeläisiä.

Ja jos noin paljon on terv.keskus maksuja ulosotossa, niin eikö viimmein pitäisi käytäntöä muuttaa, eikä lähettää suoraan ulosottoon, vaan muistutus asiakkaalle laskun maksamattomuudesta, kun lasku voi kadota postissa tai muistisairas vanhus hävittää sen.

Meidänkin mummolla pari kertaa on mennyt lasku ulosottoon, vaikka olisi ollut rahaa maksaa.

Ja vanhoilla ihmisellä voisi olla joku rekisteri, mistä voisi tarkistaa, onko avoimia laskuja vai ei. Jotkut hoitomaksut laskutetaan e-laskuna, mutta terv.kesk.lääkärin laskua ei voi saada e-laskuna.

Vierailija
26/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen tammikuun polimaksut on 6*41,20€ eli ihan kiitettävä summa yhdelle kuukaudelle. Onneksi lapset vielä kerryttävät alaikäisinä minun maksukattoa. Poikkeus kuukausi mutta kaikilla pitkäikäinen hoitosuhde sairaalassa niin...

Vierailija
27/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on eläneet yli varojaan nyt sen verran kauan että homma räjähtää naamalle vuoden parin sisällä.

Eikä se johdu huonoista palkoista tai liian pienistä tuista.

Se johtuu ihmisten loputtomasta ahneudesta ja halusta saada kaikkea heti ja aina.

Sekä laiskuudesta ynnä välinpitämättömyydestä.

Arvasinkin, että joku kiirehtii selittämään tänne näin. Asia nyt kuitenkin on, että jossain kohtaa ne rahat loppuvat ja tulee maksuhäiriömerkintä. Jos se olisi pikavippeilystä, ne olisivat juuri niitä, jotka "katkaisevat kamelin selän".

Tilastollisesti ne rahat voivat loppua niin uuden sohvaryhmän lyhennyksen, jääkaapin tai lääkärikäynnin aikana. Kuitenkin se on juuri julkinen terveydenhuolto, minkä voi lukea tilastoista. Kelan mukaan se merkitsi vuonna 2016 400 000 merkintää ja kasvua oli vuodessa 20%. Nyt sitten ollaan jo puolen miljoonan paremmalla puolella.

Käytännössä pikavippeily voidaan tuosta yhtälöstä sulkea pois edellisestä syystä. IS:n vuonna 2014 haastattelema perintäyrityksen johtaja löi pöytään jo silloin kylmät luvut: pikavipit ovat vain murto-osa kaikkien luottohäiriömerkintöjen taustalla. Suurin tekijä ovat julkisen terveydenhuollon omakustanteet.

Suomessa on muuten EU:n kallein julkinen sektori.

Vierailija
28/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja suuri määrä ulosottovelallisissa on eläkeläisiä.

Ja jos noin paljon on terv.keskus maksuja ulosotossa, niin eikö viimmein pitäisi käytäntöä muuttaa, eikä lähettää suoraan ulosottoon, vaan muistutus asiakkaalle laskun maksamattomuudesta, kun lasku voi kadota postissa tai muistisairas vanhus hävittää sen.

Meidänkin mummolla pari kertaa on mennyt lasku ulosottoon, vaikka olisi ollut rahaa maksaa.

Ja vanhoilla ihmisellä voisi olla joku rekisteri, mistä voisi tarkistaa, onko avoimia laskuja vai ei. Jotkut hoitomaksut laskutetaan e-laskuna, mutta terv.kesk.lääkärin laskua ei voi saada e-laskuna.

Lain mukaan kuntien ei pitäisi käyttää yksityisiä perintäfirmoja. Siitä huolimatta ne käyttävät. Perintä voi moninkertaistaa laskun. Jokaiseen perintäkirjeeseen lisätään 5e toimitusmaksu ja maksuun itsessään lisätään erillinen viivästyskorko. Siinä saa muutaman kympin laskusta kertymään helposti satasen laskun. Lähettelevät kuulemma muistutuksia parin viikon välein. Tätäkin outoa käytäntöä käsiteltiin vuosia sitten. Mikään ei näytä muuttuneen, ja tuskin muuttuukaan, kun tuntuu olevan "maan tapa".

Vierailija
29/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ihmettele tätä. Mieti itse, jos nyt joutuisit yhtäkkiä sairaalaan. Kestäisikö budjettisi 600 e sairaalalaskua kuukaudessa?

terveisin terveyssosiaalityöntekijä

Juuri niin. Sairastuin syöpään, pääsin vähin hoidoin, ja sairaalaskuni olivat tuota luokkaa (+ 900 kilometrin bensiinit sädehoitomatkojen takia). Maksan laskuja perintäyhtiölle siten, että viimeinen lasku on maksettu yli puolitoista vuotta ensimmäisen lääkärikäynnin ja leikkauksen jälkeen.

Tiedoksi, että en juo, en polta, en syö ravintolassa. MInulla on yli viisi vuotta vanha ei-älypuhelin ja todella vanha televisio. En matkustele. Olen korkeakoulutettu ja tehnyt työtä yli 30 vuotta. Maksukykyni romutti samaan aikaan syövän kanssa sattunut tulojen romahdus, ja kyllä ne muutenkin olisivat ottaneet lujille.

Vierailija
30/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin vaan kummasti monilla naisilla on varaa esim kaikenlaisiin tekokynsiin ja silikooneihin ja tekoripsiin kerran kuussa ja ties mihin vastaavaan.

Hehheh, Suomen talous laitetaan kuntoon, kun naiset lakkasivat ostamasta rakennekynsiä, silikoneja tekoripsiä? Eihän nuo ole enää edes muotia.

Meidän yli 90v mummolla ei koskaan ole ollut yllämainittuja, mutta niin vain terveyskeskus maksuja on mennyt ulosottoon, kun alkuperäistä laskua ei ole löytynyt, eikä lähiomaiset ole muistaneet kaivata. Ja rahastakaan ei ole ollut kiinni.

Eiköhän suurin osa noista ulosottoveloista ole juuri heikkokuntoisten vanhuksien, joita kotihoito roudaa ambulansilla (sekin maksaa) terveyskeskukseen ja sieltä takaisin kotiin.

Vierailija
31/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni ulosottoon. En ollut saanut laskua postissa, olen aivan varma siitä. Olisi ollut kyllä rahaa maksaa se ihan hyvin. Mutta tuli suoraan ulosottomieheltä kirje. Sen sitten maksoin heti samana päivänä, mutta arvatkaa v i tuttuko ja paljon.

Myös nämäkin laskut voi laittaa elaskuiksi, niin sujuu laskutus suoraan omalta tililtä eikä tarvitse selitellä.

Vierailija
32/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni ulosottoon. En ollut saanut laskua postissa, olen aivan varma siitä. Olisi ollut kyllä rahaa maksaa se ihan hyvin. Mutta tuli suoraan ulosottomieheltä kirje. Sen sitten maksoin heti samana päivänä, mutta arvatkaa v i tuttuko ja paljon.

Myös nämäkin laskut voi laittaa elaskuiksi, niin sujuu laskutus suoraan omalta tililtä eikä tarvitse selitellä.

Ainakin mummoni paikkakunnalla niitä ei voi todella laittaa e-laskuksi, senhän olisi liian helppoa. Ainoastaan hoitolaskut onnistuvat mutta ei terv.kesk.lääkärin tai joku ambulanssi kuljetus.

Vierailija
33/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en ihmettele tätä. Mieti itse, jos nyt joutuisit yhtäkkiä sairaalaan. Kestäisikö budjettisi 600 e sairaalalaskua kuukaudessa?

terveisin terveyssosiaalityöntekijä

Kestäisi helposti. Pitäisikö tuon olla isokin summa?

34/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa monesti  voi joutua pulaan ihan vaikka vaan lyhyen 14 pv maksuajan vuoksi. Kun lasku viimein saapuu niin maksuaikaa saattaa olla jäljellä vain viikko, ja vaikka lisää maksuaikaa saisikin niin voi siltikin olla vaikeuksia saada rahaa järjestettyä jos lasku on vähän isompi ja siihen tarvitsee jostain tukea.

Olen asunut nyt puolisen vuotta Hollannissa. Täällä hammaslääkärini lasku oli ulkoistettu ulkoiselle toimijalle, maksuaikaa oli kuukausi, ja sitten kun kävi niin että suomen matkani venähti ja lasku oli jäänyt hollantiin niin puhelinsoitolla laittoivat kuukauden maksuaikaa lisää ilman mitään lisäkuluja, eli yhteensä 2 kuukautta oli laskulla maksuaikaa.

Vierailija
35/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä täyttä puppua. Kaikista laskuista täytyy tulla ainakin yksi huomautuslasku, yleensä tulee kaksi tai kolme. Jos ei tule, niin jossain on tapahtunut iso virhe.

Suoraan ulosottokelpoinen tarkoittaa sitä, että saatavan ulosottoon ei tarvita käräjäoikeuden päätöstä - ei sitä, että lasku menee ilman muistutusta ulosottoon. Ns. julkisoikeudelliset velat (kuten juuri esim. terveyskeskus- ja poliklinikkamaksut, kunnalliset hammaslääkärilaskut jne.) ovat näitä suoraan ulosottokelpoisia. Muut laskut ja velat tarvitsevat sen käräjäoikeuden päätöksen.

Vierailija
36/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko tätä. Jos on totta, niin olisit varmaan voinut tehdä valituksen jonnekin. Ei ole laillista toimintaa tuollainen.

Kaupungissa, jossa itse asun, tulee maksumuistutus n. parin kolmen viikon päästä, jos ei eräpäivään mennessä ole maksanut. Sen jälkeen tulee parin viikon päästä maksuvaatimus ja sitten käsittääkseni vielä 2. maksuvaatimus, jos ei edellenkään ole maksanut. Vasta sitten menee ulosottoon.

Vierailija
37/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän menee suoraan ulosottoon! Johtuisiko yhtään siitä? Viimeksi kun maksoin kys. laskun siinä luki, että jos sitä ei maksa eräpäivään mennessä se menee välittömästi ulosottoon. Eli näistä ei ilmeisesti tule edes muistutuksia, vaan asia lähtee suoraan eteenpäin. Aika moni saattaa unohtaa laskun, maksaa sen myöhässä tai jos on tosiaan sairas, voi olla että ei pärjää yksin kotona vaan on esim. sairaalassa tai sukulaisten luona eikä sen takia saa laskua ajallaan.

No aivan varmasti tulee muistutuksia - ellei sitten posti hukkaa tai tapahdu muuten jotain virhettä jossain.

38/38 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan Helsingin sairaanhoitopiirin hammaslääkärilaskuja ei ole mahdollista saada e-laskuina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi