Paljonko maksaisit vuokraa omakotitalon huoneesta?
Juu tiedän, riippuu paikkkunnasta, mutta kuvitellaan keskisuuri kaupunki, jossa keskustasta saa peruskuntoisen kaksion 550 eurolla, noin vertailupohjaksi. Kaverin omakotitalossa alivuokralaisena käytössäsi olisi keskikokoinen makuuhuone ja lisäksi vapaasti käytössä kaverin keittiö, kylppäri jne. jne. ja iso piha, talo varsin hulppea mutta 80-lukua. Ja ihan pakko ei ole ottaa nyt kantaa tilanteeseen muuten, ihan se vuokra vain.
Kommentit (45)
En maksaisi edes puolta tuosta kaksion hinnasta koska ei ole tosiaan omaa kylppäriä tai keittiötä ja lisäksi omaa rauhaa ei ole käytännössä ollenkaan, kaikessa joutuu ottamaan huomioon talon muut asukkaat koska ovat samassa asunnossa. Max 200e suostuisin maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Puolet tuosta kaksiosta, eli 275€.
Liikaa. Kaksiossa olisi kaikki vain omassa käytössä, esimerkkitapauksessa ei olisi kuin yksi huone, ei olkkaria ja jaetut kylppäri ja keittiötilat.
Jos saat käyttää olohuonetta ym., 250-300 euroa/kk, sisältäen sähkön ja veden.
Muuten 200 euroa sähkön ja veden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko että toi 300 kattaisi vesi- sun muut kulut jo sinällään? Olin itse kaavaillit 400 euroa.
apjos keskustakaksion saa 550 eurolla, niin tuskin kukaan lähtee soluasumaan 400eurolla.
Paitsi jos on väliaikainen ratkaisu. Kun Suomessa vuokrasopimukset on yleensä sellaisia, että toistaiseksi voimassa oleva sopimus sisältää pitkän määräaikaisuuden... Mut joo eihän soluasuminen mikään pitkäaikainen koskaan ole, vaikka niin aluksi luultaisiin.
150-200 ihan maksimissaan. Oma rauha ja yksityisyys on niin tärkeää, että toisen nurkissa asumisesta en enempää maksaisi.
100 e on maksimihinta yhdestä huoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko että toi 300 kattaisi vesi- sun muut kulut jo sinällään? Olin itse kaavaillit 400 euroa.
ap
Mihin perustuen 400? Olettaisitko vuokralaisen osallistuvan myös lumitöihin ja pihatöihin? Kerran näin kuuri samankaltaisen tapauksen, että okt:ssa vuokralla huone ja jaetut muut, eli kylppäri ja keittiö ihan törkeän kalliiseen hintaan ja siinä edellytettiin juuri lumi- ja pihatöihin osallistumista, taisi olla ehtona osallistuminen myös talon kunnossapitotöihin. Naurettavaa.
Korkeintaan saman verran kuin ko. kaupungissa maksaa soluasunto 80-luvun talosta kaupungin laidalta. Vesi ei oikeasti maksa montaa kymppiä /hlö/kk.
Poikani maksaa Teekkarikylän soluhuoneesta vuonna 2005 valmistuneessa talossa noin 300 euroa kuukaudessa. Meren rantaan on 50 metriä ja viiden minuutin kävelymatkan päässä on metroasema, jolta pääsee alle 15 minuutissa Helsingin keskustaan.
200 - 300. Tällaista olen harkinnut arkipäiviksi kun painan pitkää päivää vieraalla paikkakunnalla. Käytännössä kävisin neljä tai viisi yötä nukkumassa viikolla, suihkussa käynti ja illalla lasi kuumaa vettä. Aamupalat syön töissä. Viikonloput kotona.
Jos paikka syrjässä ja huonot yhteydet sekä oma huone alle 20 neliötä niin 250 e. Jos taas asunto hyvällä paikalla eli läheltä löytyy kauppa ja bussipysäkki sekä oma huone riittävän iso jotta saa tuntumaan edes pieneltä yksiöltä sekä äänieristys kunnossa tai vuokratoveri oikeasti rauhallinen ja järkevä tyyppi niin sitten 300-400 e. Ja tuolla 400 e pitäisi sitten kuulua jo sähkö ja vesi hintaan kyllä jos muut tilat ovat yhteiset. Tämä kyllä tarkoittaa myös sitä että sinä teet osasi myös pihatöistä koska sitä yhteisasuminen on omakotitalossa. Äläkä unohda hiiri ansoja, hämähäkkejä tai muita omakotitalon riemuja ;)
Kiitos vastauksista, tästä sain nyt mielikuvaa.
ap
Vertaat keskustan kaksiota sivummalla olevaan vuokrahuoneeseen, ei ole totta.
Jos se omakotitalo on työpaikan vieressä viiden minuutin kävelymatkan päässä, niin voisin maksaa korkeintaan 200 €. Jos tulee matkakuluja, en muuttaisi ollenkaan kenenkään nurkkiin.
Soluasunnossa keittiö ja yhteiset tilat ovat oikeasti yhteiset ja niiden käytöstä sovitaan tarvittaessa yhdessä, ne ovat siis "enemmän omat" kuin toisen talossa asuvalla. Jos vuokraa huoneen omakotitalosta, nämä tilat ovat talon omistajan, ja vuokralainen vain saa niitä lainata hieman, omistajan sanellessa ehdot niiden käyttämiseen. Siksi maksaisin omakotitalon huoneesta vähemmän kuin vastaavasta soluasunnosta.
Entä jos avomies mykkäkoulussa punkkaa talon ns. vierashuoneessa ja tekee etätöitä päivät. Muilla perheenjäsenillä ei ole vapaata pääsyä suihku- ja saunatiloihin. Myöskin pesukone on valitettavasti tuon takana. Paljonko häneltä voisi vaatia? Talo on kuitenkin minun omistuksessa, joten kaikki laskut tulevat minulle suoraan?
200 maksaisin, koska muuta omaa ei ole kuin huone ilman mukavuuksia.
100-150 e ihan maksimissaan. Kyseessä on kuitenkin soluasumiseen verrattavissa oleva asumismuoto, eli ei ole varsinaisesti omaa rauhaa, joutuu jakamaan yhteiset tilat jonkun muun/muiden kanssa.
50€ korkeintaan. Siis yksi huone on kuitenkin vain omassa käytössä.
jos keskustakaksion saa 550 eurolla, niin tuskin kukaan lähtee soluasumaan 400eurolla.