Kaveri hakemassa ammattiin, joka ei sovi hänelle
Kaverini,keski-ikäinen nainen, on vaihtamassa ammattia jaksamisen vuoksi. Hänellä on jo kaksi aiempaa ammattia, joissa ei jaksanut. Ei kestänyt kiirettä ja stressiä. Nyt hakemassa taas uuteen koulutukseen. Välillä ollut pitkiä saikku- tai työttömyysjaksoja, vaikka töitä hänen aloillaan olisi paljon. Tuo koulutus, joka kaverini mukaan olisi just se hänelle täydellisesti sopiva, ei todellakaan minusta sovi hänelle. Kaveri siis ei kestä kiirettä, melua, vaatimuksia, stressiä yms. On nyt hakemassa luokanopeksi. Miten saada hänet uskomaan, että tuo ei tule olemaan hänen juttunsa. Luokanopen työ on todella stressaavaa. Ja ihan itse siis sanonut, että erityisherkkyytensä vuoksi ei noita em. kestä.
Kun olen yrittänyt asiasta puhua ja kertoa millaista koulumaailma on, niin kaveri sanoo, että tietenkin pitäisi löytää työ rauhalliselta luokalta. Ja sittenhän saisi itse määrätä mitä luokassa tehdään. "Olla oma pomonsa" tavallaan.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä sen tiedät kuinka pärjää?
Mun bestis vaihtoi raksalta lähihoitajaksi jota kukaan ei ois uskonu.
Hyvin jaksaa ja porskuttaa, kunnioitan.
No kun on kuvannut mitä kaikkea ei kestä ja luokanopen työssä niitä kaikkea. Esim. haluaa valmistautua ja tehdä työnsä rauhassa ja huolella, ei pidä yllätyksistä ja siitä, että pitää reagoida nopeasti. Melua ei siedä yhtään. Arvostelu ja vaatimukset on ihan sietämätöntä. Haluaa tehdä työnsä hyvin, riittämättömyyden tunnetta ei kestä.
Mä olen niin nähnyt tämän aiemminkin. Tunnettiin nimittäin silloin, kun viimeksi vaihtoi ammattia. Silloinkin sanoin, että ei kannata,tuo on tosi raskas homma, mutta ei uskonut.
Ap
Ei ehkä työllisty, vaikka jotenkin pääsisi opintoihin ja suorittaisi ne. Eivätkä opettajat voi valikoida itselleen rauhallista luokkaa.
Onko mahdollista hänellä edes päästä opeiksi eli riittääkö koulutus? Ei opeiksi niin vaan pääse.
Et sä voi kun vaan seurata vierestä, aikuinen ihminen tekee omat päätöksensä, vaikka kuinka surkeita päätöksiä olisivatkin.
Luokanopettajaksi ei noin vain pääse, käsittääkseni 2. vaiheeseen kutsutut haastatellaan ja heillä on erilaisia ryhmätehtäviä. Eiköhän valintaraati hoksaa itsekin ettei stressiä kestämätön kaverisi sovellu alalle, jos hän tosiaan on kuvailemasi kaltainen ihmistyyppi.
Hän on hakemassa opiskelemaan, ei töihin. Tämä lienee tavoitekin. Pitkät opinnot, joiden aikana ei tarvitse juuri töitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin jaksaa ja porskuttaa, kunnioitan.No kun on kuvannut mitä kaikkea ei kestä ja luokanopen työssä niitä kaikkea. Esim. haluaa valmistautua ja tehdä työnsä rauhassa ja huolella, ei pidä yllätyksistä ja siitä, että pitää reagoida nopeasti. Melua ei siedä yhtään. Arvostelu ja vaatimukset on ihan sietämätöntä. Haluaa tehdä työnsä hyvin, riittämättömyyden tunnetta ei kestä.
Mä olen niin nähnyt tämän aiemminkin. Tunnettiin nimittäin silloin, kun viimeksi vaihtoi ammattia. Silloinkin sanoin, että ei kannata,tuo on tosi raskas homma, mutta ei uskonut.
Ap
Opettajilla on palkallinen suunnitteluaika ja ovat hyvin pitkälti oman itsensä herroja koko työpäivän ajan. Ei siellä luokassa todellakaan esim. rehtori käy seuraamassa ja arvioimassa opetusta, eikä Suomessa edes ole sellaisia kouluauditointeja kuin joissain muissa maissa. Eli tosi itsenäisesti saavat opettajat puuhata.
Joo, olet varmaan oikeassa siinä, ettei opettajan työ ole kaverillesi hyvä. Mutta samaan aikaan olet itse aika rajaton ihminen. Ei ole sinun asiasi, mitä kaveri tekee elämällään. On todella outoa, että pohdit, miten saisit hänet muuttamaan mieltään. Miksi ihmeessä haluat ottaa tuollaista vastuuta toisen aikuisen elämästä? Erittäin kummallista.
Vierailija kirjoitti:
V*ttu sä oot tyhmä, oikein BESTIS jaxaa ja PorSzKuTTaa UUH
Anna hakea ja jos sattuisi pääsemään sisään, niin eiköhän tule viimeistään harjoitteluvaiheessa järkiinsä. Kun näkee käytännössä mitä työ ja sen vaatimukset nykyään ovat. Ala-aste ja oppilasaines on täysin eri maailma kuin se peruskoulu, minkä hän on itse aikoinaan käynyt.
Mitä tehdä ihmisille, jotka vaihtavat ammattikoululinjaa tai muuta kurssia aina muutaman kuukauden välein?
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajaksi ei noin vain pääse, käsittääkseni 2. vaiheeseen kutsutut haastatellaan ja heillä on erilaisia ryhmätehtäviä. Eiköhän valintaraati hoksaa itsekin ettei stressiä kestämätön kaverisi sovellu alalle, jos hän tosiaan on kuvailemasi kaltainen ihmistyyppi.
Juu. Haki jo viime vuonna, eikä päässyt haastatteluista läpi. Ei lähellekään. Paljon aiempia opintoja + nyt lukenut appron (?) avoimessa joten varmaan saa kivasti pisteitä. Ehkä taas siihen haastatteluun tyssää. Siinä tietenkin aikoo valehdella. Ei siis sano, että ei kestä melua yms.
Ap
Onhan se rasittavaa katsoa, kun joku tekee idioottimaisia päätöksiä, mistä itse tietää ettei tuosta hyvä seuraa. Mutta itse on jokaisen elämänsä elettävä, osa fiksummin, osa tyhmemmin.
Etpä voi oikein muuta kuin tsempata toista opinnoissa, ja sitten kun ne "yllättäen" keskeytyvät liian vaativina, niin voivottelet vaan ja tsemppaat että jotain löytyy varmasti. Vaikka tiedät että kukaan ei tuollaista hermoheikkoa halua töihin. Ehkä hän voittaa lotossa eikä tarvitse töitä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin jaksaa ja porskuttaa, kunnioitan.V*ttu sä oot tyhmä, oikein BESTIS jaxaa ja PorSzKuTTaa UUH
Ohhoh, unohtuiko lääkkeet tänään?
Tsemiä sulle hei!
Ei sitä voi etukäteen tietää. Jos pitää jostain työstä, ihmisestä löytyy erilaisia puolia. Eivät minunkaan tuttuni ymmärrä, miten minä introverttinä ja nössönä voin olla työssä, jossa minulla on monta alaista ja paljon organisoimisvastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi etukäteen tietää. Jos pitää jostain työstä, ihmisestä löytyy erilaisia puolia. Eivät minunkaan tuttuni ymmärrä, miten minä introverttinä ja nössönä voin olla työssä, jossa minulla on monta alaista ja paljon organisoimisvastuuta.
No kyllä sen vaan voi etukäteen tietää. Luokanopettaja nimenomaan joutuu kestämään kiirettä, melua, vaatimuksia, stressiä yms. Aloittajan kaveri ei vain tule pärjäämään siinä työssä sen tajuaa taunokin. Aloittajan kaverin perusteetkin on aika hataria.
Mutta valitettavasti Aloittaja ei voi oikein estää, jos hänen kaveri on niin jääräpäinen. Voi vain toivoa, että harjoitteluvaiheessa hän tulee järkiinsä ja tajuaa lopettaa (tosin silloinkin on tullut tuhlanneeksi alati hupenevaa aikaansa aivan liikaa...)