Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sormiruokailijat ravintoloissa

Vierailija
29.01.2020 |

Tämän päivän äidit, voitteko valaista tällaista omat lapsensa 90-luvulla saanutta vanhaa tätiä! Onko nykyään ihan oikeasti normi käytäntö, että ravintolassa vauvan lautaselle (vauva= alle 12 kk vanha lapsi) lapataan porkkanaraastetta, raejuustoa, kurkkutikkuja, tomaattia, näkkileipää, mitä ikinä, ja sitten lapsi saa omin käsin ruokaa maistella ja kuorruttaa ruualla kaiken ravintolassa n. 1,5 metrin säteellä? Ja sitten ruokailun päätteeksi äiti pyyhkii korkeintaan lapsen kädet, mutta se kaikki mutusteltu ruokalieju jää niille sijoilleen syöttötuolin käsinojiin, kaikkiin pöydän pintoihin, lattialle ja niin edelleen? Että se on ihan normaalia, että jossain työssäkäyvien ihmisten lounasravintoloissa jätetään yksi ruokapöytä sotatantereeksi, johon kukaan muu ei enää halua istua? Mietin vaan, että itse en olisi ikinä kehdannut, eikä kukaan noin vielä 20 vuotta sitten toiminutkaan. Esim. kaatunut maitolasi on tietysti eri asia, koska se on vahinko, tuollainen vauvan sormiruualla sotkeminen on ihan tahallista toimintaa.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan on ihan normaalia nykypäivän mammojen mielestä. He ovat niin taantuneet vauvoihinsa etteivät ymmärrä että muista tuo on ällöttävää. :D 

Kerran näin tälläiset isän, ihan hullaantuneena vauvastaan suu auki, pesemässä sen ällöttäviä, kuolaisia, ruuantähde käsiä. Hyi helkkari. 

Vierailija
2/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että missähän vaiheessa tuollainen käytös alkaa vaikuttaa lasten aterioiden hintoihin. Nimittäin monissa paikoissahan tyyliin alle 3-vuotiaat syövät ilmaiseksi. Kiva ravintolalle, että ruoka annetaan ilmaiseksi, mutta vaiva on maksavaan asiakkaaseen verrattuna kymmenkertainen. Aikuisten lounasravintoloissa (tarkoitan siis näitä Fazer Amicoja sun muita) kun ei noin keskimäärin tarvitse kauheasti kesken päivän esim. pöytiä pyyhkiä, kun ihmiset syövät niin siivosti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sormiruokailijat"

Vierailija
4/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaan todistanut tuollaista kuorruttamista. Mä oon aina kerännyt lapselta pudonneet ruuat. Miten se kuorruttamiben käytännössä tapahtuu? En ihan hahmota, vaikka kaksi lastani ovat syöneet sormiruokaa.

Vierailija
5/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo koskaan todistanut tuollaista kuorruttamista. Mä oon aina kerännyt lapselta pudonneet ruuat. Miten se kuorruttamiben käytännössä tapahtuu? En ihan hahmota, vaikka kaksi lastani ovat syöneet sormiruokaa.

Ehkäpä itse et halua nähdä sitä sotkua...

Vierailija
6/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä itse et halua nähdä sitä sotkua...

No on kyllä totta, että en ole hirveän tarkasti tuijottanut muiden ruoksiluja ravintolassa.

Vierailija
7/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensäkin, mutta nyt kun on erityisen paljon puhetta käsihygieniasta, miten hyvin tuollaisen alle vuoden ikäisen sormiruokailijan kädet saa pestyä ennen ruokailua? Muutenkin, olen ollut käsityksessä, että aterimet on nimen omaan hygieniasyistä kehitetty.

Vierailija
8/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käydään jonkin verran koko perheen voimin (11 kk ja 3 v +vanhemmat) enkä koskaan anna lapselle kuin yksi kerrallaan jotakin, esim. Kurkku tikku, hedelmän pala, tms. Siivoan sitä mukaa kun tippuu.

Itsekään en ihan täysin tuota ap n kuvailemaa tilannetta ymmärrä, miksi jotkut näin toimivat. Itseäni hävettäisi mokoma sotku, ja samalla lapset oppisi että on ok sotkea siivoamatta...

Vierailija
9/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on joskus sormiruokailtu ravintolassa, mutta olen valinnut niitä vähiten sotkevia ja siivonnut kaikki jäljet. Pöytä (ja muu alue) on ihan yhtä siisti ollut ruokailun jälkeen kuin aikuistenkin jäljiltä. Toivottavasti kukaan nyt ei ole inhotusta kokenut käsillä syömisestä, mutta ainakaan sotkusta ei voi valittaa.

Vierailija
10/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensäkin, mutta nyt kun on erityisen paljon puhetta käsihygieniasta, miten hyvin tuollaisen alle vuoden ikäisen sormiruokailijan kädet saa pestyä ennen ruokailua? Muutenkin, olen ollut käsityksessä, että aterimet on nimen omaan hygieniasyistä kehitetty.

Tuollainen alle vuoden ikäinen työntää käsiään ja kaikkea muutakin jatkuvasti suuhun, joten en ole ihan varma, miten juuri sormin syöminen on erityisen suuri riski.

Vierailija
11/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sujuvasti itse lusikalla syövä 1v katseli ihmeissään, kun naapuripöydän sormiruokailija puristeli kurkunpalasia nyrkissään ja sitten klähmi sillä liejukädellä niin pöytää, lautasta, syöttötuolia kuin äitiäänkin. Motoriset taidot kehittyvät eri tahtiin.

Vierailija
12/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sujuvasti itse lusikalla syövä 1v katseli ihmeissään, kun naapuripöydän sormiruokailija puristeli kurkunpalasia nyrkissään ja sitten klähmi sillä liejukädellä niin pöytää, lautasta, syöttötuolia kuin äitiäänkin. Motoriset taidot kehittyvät eri tahtiin.

Totta kai katseli, ja juuri tuossa mielessä. Yksivuotiaat tunnetusti vertailevat toistensa kehitystä. Sormiruokailu kehittää motoriikkaa.

Vierailija
13/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kenenkäs käsillä jos ei omilla?

Vierailija
14/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jonkun sormiruokailijan mamma alapeukuttamassa :D

Vierailija
15/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailu aloitetaan, kun lapsi siirtyy kiinteisiin. Eli puoli vuottako se suositus tällä hetkellä on?

Mutta toki ainakin omat tuttavat joilla on pieniä vauvoja mukana ravintolassa, siellä antavat vähän vähemmän sotkevia ruokia lapsilleen kuin kotona.

Hassua muuten, pappani puhui tämän lähivuosina pinnalle nousseen, sormiruokailun puolesta jo 80-luvulla, meillä on videokin jossa tarjoilee siskolleni sormiruokaa. Mutta isoisäni olikin muissakin asioissa papoista parhain :)

Vierailija
16/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle vuoden ikäinen ei varmaankaan pääse niitä käsiään sotkemaan mihinkään, jos on julkisella paikalla vain omissa vaunuissaan. Eli ei koske esimerkiksi ovenkahvoihin, tavaroihin kaupassa tai bussin stopnappeihin.

Vierailija
17/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on jonkun sormiruokailijan mamma alapeukuttamassa :D

No miten tähän aiheeseen pitäisi suhtautua? En ole koskaan tuollaista kuorruttamista todistanut, niin miten pitäisi reagoida?

Vierailija
18/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai katseli, ja juuri tuossa mielessä. Yksivuotiaat tunnetusti vertailevat toistensa kehitystä. Sormiruokailu kehittää motoriikkaa.

Onneksi lusikan käyttämisellä ja motoriikalla ei ole mitään tekemistä keskenään! Motoriikkaa oppii nimenomaan sillä, että puristaa nyrkissä erilaisia ruoka-aineita ja tahrii sitten sillä kädellä ympäristöään. Niinhän me aikuisetkin motorikkaa hyväksikäytämme.

Vierailija
19/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sormiruokailu aloitetaan, kun lapsi siirtyy kiinteisiin. Eli puoli vuottako se suositus tällä hetkellä on?

Mutta toki ainakin omat tuttavat joilla on pieniä vauvoja mukana ravintolassa, siellä antavat vähän vähemmän sotkevia ruokia lapsilleen kuin kotona.

Hassua muuten, pappani puhui tämän lähivuosina pinnalle nousseen, sormiruokailun puolesta jo 80-luvulla, meillä on videokin jossa tarjoilee siskolleni sormiruokaa. Mutta isoisäni olikin muissakin asioissa papoista parhain :)

Ja lusikka annetaan lapselle käteen samantien, kun kiinteiden syöminen alkaa. Sormiruokailijoilla on vaikeuksia päiväkodissa ja heidän ruokavalionsa on suppeampi kuin lusikkaruokailijoiden.

Vierailija
20/24 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lusikka annetaan lapselle käteen samantien, kun kiinteiden syöminen alkaa. Sormiruokailijoilla on vaikeuksia päiväkodissa ja heidän ruokavalionsa on suppeampi kuin lusikkaruokailijoiden.

Tämä varmaan riippuu lähinnä siitä mitä kaikkea lapsi on saanut syödäkseen. Itse työskentelen pienten ryhmässä ja sormiruokailijoissa on ollut ihan monipuolisia ruokailijoita. Ja päiväkodissa on se hyvä puoli, että jo nuo pienetkin lapset yleensä iha muutamassa päivässä alkavat seurata ryhmän toisia lapsia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän