Tunnetteko facesta tai instasta seuraavanlaisia ihmistyyppejä..
1. Fitnestyyppi. Aloittaa joka tammiku fitneslifen. Tammikuun kaikki päivitykset on tyyliin #fitneslife. Sitten tulee salilta ja aktiivisuusrannekkeesta jatkuvasti kuvia. Helmukuussa touhu hiipuu. Ja maaliskuussa tulee taas niitä mättöruokapäivityksiä.
2. Fanaattinen kaiken päivittäjä. Tunnissa n.5-6 päivitystä ihan kaikesta diipadaapasta tyyliin: "onneksi minulla on maailman paras kummitäti."jne...
Ja sitten ihmetellään julkisesti facessa, kun on vain noin 4 tykkäystä per päivitys, vaikka kavereita on yli 1000.
Tämä on vain niin huvittavaa. Ja tätä hulluutta ei tietäisi, jos somea ei olisi. Onhan se kyllä tavallaan omansalaista viihdettä. Mitä sometyyppejä teille tulee mieleen?
Kommentit (23)
Mä tunnen tuon fitnestyypin. Onko reilusti ylipainoinen?
En tunne.
Yhden kestofitnesspositiivisuus-tyypin tunnen, mut se on vuoden ympäri sitä. #aamulenkki #juostessakelpaahymyillä #aikainenlenkkeilijämadonnappaa #raitistailmaa #lempihetki
3. "Entinen" anorektikko. Selfietä selfien perään. Salikuvia, mahdollisimman vähissä vaatteissa tietysti, jotta edelleen sairaan näköinen kroppa varmasti erottuu. Vetää kilarit, jos joku kehtaa kommentoida mitään riittävän tai terveellisen syömisen tärkeydestä. Koska on terve, ja saanenko huomauttaa, entinen syömishäiriöinen, joka triggeröityy ruokapuheesta. Terve ihminen liikkuu ja ottaa salikuvia tikkureisistä. Pakko saada huomiota oman itsensä kuvaamisella, kun letkukuvia ei enää ole antaa.
Jatkuvasti päivittävä, siis 10 kertaa päivässä ja ylikin ja joka päivä. Sitten vielä nostaa jo kertaalleen julkaistuja päivityksiä uudelleen ja lähettelee yksityisviestejä. Suuttuu kun ei peukuteta.
4. Lainaus- ja mietelausespämmääjät. Osa näistä on musta ihan kivoja, postaavat joltain "sisterhood"-sivulta kivoja keijukuvia positiivisin lausahduksin. Osa taas on ihan käsittämätöntä epäloogista hurahtelua. :D Tiedän yhdenkin joka oli vannoutunut kissaihminen ja heti kun hänen läheisensä otti koiran niin hän postasi meemejä meemien perään siitä miten koirat>kissat, kuinka koira on ihmisen sielunkumppani ja ihmiset on perseestä koiriin verrattuna, "why search for a soulmate, got my dog", "etsin auttavaa kättä, löysinkin tassusi" ja kuva koiran jalasta jne. :DD
Ei siis ole mitään hätää eikä mitään kriisiä meneillään, silti postaavat tyylillä "tarvitsin pelastusrenkaan, löysinkin karvakaverin, miten voikaan rakastaa niin paljon <3<3" ja "en tarvitse ystäviä, mulla on koira". Tämä tietämäni tapaus ei siis edes omista koiraa, koira on hänen läheisensä oma. D:
Nelikymppinen nainen, joka postaa tissikuvia ja perseherutuskuvia. #sexybeibe #gkupit #finnishgirl
#siunattukiitollinenonnellinen päivittäjät
Ja kyllä, lapsista saa ja pitää olla onnellinen , en ole kiistämässä.
Muutamalla facekaverilla on nyt karannut ihan mopo käsistä näiden ”testaan kuinka moni oikeasti lukee päivityksiäni” ja ”tiedän ettei 90% kavereistani tule jakamaan tätä päivitystä” -juttujen kanssa. Joka päivä uusi päivitys. Poistan kohta kavereista jos vielä jatkavat. Ja huom, keski-ikäisistä naisista kyse, jos nyt tulee kellekään yllätyksenä.
Eräs kaveri käyttää facebookia valokuvien säilyttämiseen. Tyhjentää aina kaikki kuvat kamerasta facebookiin. Olen sanonut että olisi niitä oikeitakin paikkoja, joissa valokuvien laatukaan ei kärsisi, mutta tämä on hänen tyylinsä.
Itse katson noita tykkäyksiä ihan prosentuaalisesti. Itsellä on 100 kaveria ja kaikkiin tulee about 35 tykkäystä, eli 35 prosenttia kavereistani reagoi. Kaverilla on 350 frendiä ja saa ehkä 25 tykkäystä. Reilusti alle 10 prosenttia siis reagoi. Ei se tykkäysten määrä vaan niiden suhde kaverimäärään. Se kertoo paljon.
Mulla ei ole kavereina yhtään yllämainituista enkä seuraa myöskään näitä. Kaverini ovat ihan oikeita kavereita tai kaverin kavereita ja jutut on erilaisia.
Minulle facebook on vähän kuin päiväkirja, mutta en kuitenkaan sinne jaksa joka päivä päivittää. Silloin tällöin jotakin asioita, jotka saattavat sukulaisia ja ystäviä kiinnostaa. Ystävinä minulla on tosiaankin vain sukulaisia ja ihan oikeita ystäviä, ei yhtään ns. satunnaista tuttavaa. En saattaisi omaa elämääni yhtään avata jollekin puolitutulle.
Lemmikilleen oman tilin tehnyt höperö, joka kirjoittelee koiransa nimissä siitä kuinka kiva lenkki oli tänäänkin mamin kanssa.
Juoppo. Fiidi täynnä kännipäivityksiä, tuopin kuvia, darramässyjä ja näin tammikuussa viettää tipatonta jonka kangertelevasta sujumisesta raportoi väsähtäneen peukku-kuvan kanssa jos ei päivittäin, niin ainakin viikottain.
Se blondattu huulitäytemuikkeli, jonka some on täynnä pelkkiä naamakuvia, yleensä vielä samasta kulmasta ja samoissa asennoissa. Välissä tietenkin muutama biksukuva ja jos ollaan vähänkään eksoottisemmassa/hienommassa paikassa niin sitten tietenkin. Jokaisessa kuvassa hashtag #finnishgirl, vaikka kyseessä olisi jo reippaasti kolmenkympin paremmalle puolelle ehättänyt perheenäiti. Mikäli siniset silmät löytyy, kuten useimmilta meistä, myös se muistetaan mainitassa joka kuvassa: #blueeyes.
Poliittinen aktivisti. Edusti sitten vasemmistoa, oikeistoa tai jotain siltä väliltä, tämä tyyppi jakaa kaikki hassunhaustat Trump-meemit tai postailee todistusaineistoa muinaisen Suur-Suomen olemassaolosta MV-lehden artikkeileihin pohjautuen.
Reppureissaaja. Madventuresin innoittamana on lähtenyt sille samalla Goan matkalle kuin joka toinen ikäisensä, missä näyttää lähinnä roikkuvan puhelin kädessän - sen verran tiuhaan niitä "hajotkaa pakkaseen" -päivityksiä satelee.
Sata kuvaa lapsistaan, joka päivä. Tai lapsenlapsistaan. Nämä jälkimmäiset ovat ehkä vielä pahempia.
Tiedättekö tyyppiä, joka laittaa kuvia ja tekstiä, mutta poistaa ne jo seuraavana päivänä, kun päivitykset eivät kestä päivän valoa pidempään. Tämä toistetaan usein.
Kakkonen kuulostaa eräältä ex-facebook kaverilta.
Jakoi kaiken lasten neuvolareissuista tiedotukseen siitä miten on kotiutunut putkasta. Olipa myös laittanut hetki sitten kuvan fritsujen peittämästä kaulastaan. Siis pelkästä kaulasta.
Kyseessä kolmekymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole kavereina yhtään yllämainituista enkä seuraa myöskään näitä. Kaverini ovat ihan oikeita kavereita tai kaverin kavereita ja jutut on erilaisia.
Kyllä mun ihan oikeilla kavereilla on kummallisia tapoja. Tykkään kavereistani silti.
Perus instabeibejä löytyy kavereista monia. Fiidi on täynnä omaa naamaa ja päivän asukuvia, mutta antaakseen syvällisemmän vaikutelman joka itsulin väliin heitetään pari täytekuvaa vaikkapa kukista tai höyryävästä kahvikupista, ettei koko insta olisi täynnä vain omaa naamaa.
Pahimmat sitten rehellisesti eivät ajattele näinkään pitkälle, vaan poseeraavat huulet töröllään harva se päivä pää kenossa yläviistosta kuvakulmasta. Työkavereista, jotka siellä töissä ovat ihan järkeviä ihmisiä, näitä löytyy useita. En ymmärrä miksi tätä tehdään.
Ja joo, itsekin olen nuorehko nainen ja omassakin instassa on kuvia minusta, mutta ehkä yksi kymmenestä, jos kuva sattuu olemaan erityisen onnistunut tai mielenkiintoisesta tilanteesta.
Yhden elämänsä ihquttajan. Kaikki on #ihanaa. Jakaa pärstästään, merkkivaatteistaan ja parisuhteestaan jatkuvasti päivitystä. Epämiellyttävä ihquttaja. Varmaan vihattu.
Omaani pidän ns terapeuttisessa mielessä. Postaan kaiken mahdollisen tajunnanvirran ja katson mitä tapahtuu.
Nytkin on pms ja tuotokset senmukaiset.
Taiteilijan vapaus💕