Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino vanhentaa

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin hirveän surullista lukea näitä otskikoita joissa parikymppiset on onnistunut pudottamaan useista kymmeniä kiloja ja itsessänikin on jotain vikaa kun ne ei herätä ihastusta vaan sääliä miksi nuorilla on asiat jo noin huonosti.

Täytyy sanoa, että en ymmärrä ajattelutapaasi. Tuollainen sääli ja surkuttelu ei ainakaan niitä kiloja nuorilta karista, vaan saattaa jopa lisätä niitä. Ruoka on helppo lohduttaja silloin, kun kanssaihmisiltä ei tukea tai ymmärrystä liikene. Minusta on sekin outoa, että sinusta on "hirveän surullista" lukea otsikoita näiden nuorten ihmisten onnistuneista laihdutusprojekteista. Mikä siinä on niin surullista? Eikö ole pikemminkin hyvä asia, että nämä painonpudotuksessaan onnistuneet tulevat julkisuuteen kertomaan tarinansa? Näin joku muu liikapainon kanssa kamppaileva voi saada lisää motivaatiota ja uskoa siihen, että sama on mahdollista myös hänelle.

Vierailija
22/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jotenkin hirveän surullista lukea näitä otskikoita joissa parikymppiset on onnistunut pudottamaan useista kymmeniä kiloja ja itsessänikin on jotain vikaa kun ne ei herätä ihastusta vaan sääliä miksi nuorilla on asiat jo noin huonosti.

Täytyy sanoa, että en ymmärrä ajattelutapaasi. Tuollainen sääli ja surkuttelu ei ainakaan niitä kiloja nuorilta karista, vaan saattaa jopa lisätä niitä. Ruoka on helppo lohduttaja silloin, kun kanssaihmisiltä ei tukea tai ymmärrystä liikene. Minusta on sekin outoa, että sinusta on "hirveän surullista" lukea otsikoita näiden nuorten ihmisten onnistuneista laihdutusprojekteista. Mikä siinä on niin surullista? Eikö ole pikemminkin hyvä asia, että nämä painonpudotuksessaan onnistuneet tulevat julkisuuteen kertomaan tarinansa? Näin joku muu liikapainon kanssa kamppaileva voi saada lisää motivaatiota ja uskoa siihen, että sama on mahdollista myös hänelle.

Ehkä en ole saanut kanssa ihmisiltä tukea ja ymmärrystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä sankaritarinat voivat varmasti rohkaista muita laihduttamaan - siksi kai näitä julkaistaan - mutta itsekin mietin usein, että nuorten ihmisten paisumista sairaisiin mittoihin ei pitäisi normalisoida. Ylipainon syntymiseen pitäisi puuttua paljon ennen kuin vaaka näyttää sata kiloa.

Vierailija
24/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ihminen on saanut itsensä tuohon kuntoon on hirveän surullista ja sekin, että ne henkilöt jotka on vastuussa lasten ja nuorten terveydestä ole mitenkään tuohon puuttunut eli olen huolissani nykyvanhemmuudesta.

Vierailija
25/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä sankaritarinat voivat varmasti rohkaista muita laihduttamaan - siksi kai näitä julkaistaan - mutta itsekin mietin usein, että nuorten ihmisten paisumista sairaisiin mittoihin ei pitäisi normalisoida. Ylipainon syntymiseen pitäisi puuttua paljon ennen kuin vaaka näyttää sata kiloa.

Kehopositiivisuus on elämäntapa ja kaikki haluaa päästä siihen osalliseksi. Ja puuttumalla voidaan pahoitta se toisen mieli. Kelpaat sellaisena kuin olet <3

Vierailija
26/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoikka 37 v. Mulla oli juuri lihava asiakas, joka syntynyt samana vuonna kuin minä, hän näytti kasvoista 25-vuotiaalta, minä 40-vuotiaalta.

No, kropassa voitan :) 

Vierailija
27/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus on elämäntapa ja kaikki haluaa päästä siihen osalliseksi. Ja puuttumalla voidaan pahoitta se toisen mieli. Kelpaat sellaisena kuin olet <3

Jos tämä artikkelin nuori nainen olisi ollut yli satakiloisena juuri hyvä, miksi sitten on tehty juttu hänen laihdutuksestaan? Miksi ihmiset haluavat lukea sellaisia juttuja?

Eikö ”mielen pahoittuminen” ole pieni hinta terveydestä? Eikö kannattaisi tähdätä siihen, ettei yhdenkään nuoren tarvitsisi kantaa niin paljon ylimääräistä mukanaan?

Kehopositiivisuus ei tarkoita epäterveiden elämäntapojen pitämistä uutena normaalina. Paksut reidet tai hölskyvät allit eivät haittaa - ei myöskään se, jos on ryppyinen vatsanahka tai kuhmuraiset polvet. Kehipositiivisuutta on hyväksyä tällaiset asiat. Sitä ei ole se, että ahmitaan suhteettoman paljon roskaruokaa ja pilataan oma terveys jättämällä kaikki liikunta pois elämästä. Omaa epätäydellistä kehoa pitää rakastaa niin paljon että pitää sen terveenä.

Vierailija
28/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan hän kovin lyhyt? Mietin vain, kun jutun mukaan hän painoi liki 125kg, mutta minusta näytti kyllä isommalta, kun vertaan itseeni. Painoin liki 110kg ja olin TODELLA kaukana tuon näköisestä, enkä vain omasta mielestäni, monet eivät uskoneet paljonko painan, kun kerroin, koska en näyttänyt niin isolta. Olen kuitenkin reilu 170cm pitkä, joten paino ei näy samalla tavalla kuin esim 160cm pitkillä. 

Vierailija
29/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoikka 37 v. Mulla oli juuri lihava asiakas, joka syntynyt samana vuonna kuin minä, hän näytti kasvoista 25-vuotiaalta, minä 40-vuotiaalta.

No, kropassa voitan :) 

Tuttu eläkkeelle vasta jäänyt nainen puhui paljon lahdutusprojekteistaan ne 15 v, jolloin olimme samassa harrastusryhmässä. Kävin sitten kylässä, hän oli lihonut jonkin verran ja itse kertoi että jotain 65+ -ikäisenä hän alkoi huomata, että ryppyyntyy enemmän ja pieni pyöreys onkin parempi.

Ajatuksiani laihduttamisesta muutti aika paljon Virpi Hämeen-Anttilan uusi kirja Paino. Hän kirjoittaa omista kokemuksistaan, on tällainen joka näki itsensä vain "painona",  sairastui syömishäiriöön vaikka  painoa pudonnut jotain 60 kiloa tms.

Vierailija
30/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidäkään, mutta mielestäni tämäkin asia käy käsi kädessä nuorten kasvavien mielenterveysongelmien kanssa.

Valtava määrä pahoinvoivia nuoria, jotka purkavat oloaan syömiseen, toiset sitten syömättömyyteen, anoreksiaan tai bulimiaan.

Vierailija
31/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä... Monilla nuorilla tuollainen sairaalloinen lihavuus johtuu tunnesyömisestä eli taustalla on vakavaa masennusta ym.

Tunnesyömistä ja masennusta on ikään katsomatta,laidasta laitaan.On vaan pakko olla kilpailukykyinen tässä maailmassa,ei saa tunteitaan näyttää,tai pidetään heikkona.

Vierailija
32/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalorirajoitus ja proteiinirajoitus hidastavat ikääntymismuutoksia. 

Vierailija
33/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku asia vanhentaa, niin eipä siihen voi todeta oikein muuta kuin entä sitten. Ei vanhuus ole yhtään sen huonompi ikävaihe kuin nuoruuskaan. 

Vierailija
34/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yli nelikymppinen rusinalaihana on vanhentunut nopammin kuin normaali tai vähän pyöreä ihminen

Vierailija
35/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä... Monilla nuorilla tuollainen sairaalloinen lihavuus johtuu tunnesyömisestä eli taustalla on vakavaa masennusta ym.

Tunnesyömistä ja masennusta on ikään katsomatta,laidasta laitaan.On vaan pakko olla kilpailukykyinen tässä maailmassa,ei saa tunteitaan näyttää,tai pidetään heikkona.

Olen sitä mieltä, että tuohon pitää puuttua jo lapsena/nuorena, ettei ongelmat paisu tuollaisiksi. Joku muutaman kilon ylipaino selittyy usein laiskuudella ja epäterveellisellä ruokavaliolla, mutta kun mennään sinne +50 kg ylipainoon parikymppisenä, niin silloin on kyllä muitakin ongelmia, kuin laiskuus.

Vierailija
36/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidäkään, mutta mielestäni tämäkin asia käy käsi kädessä nuorten kasvavien mielenterveysongelmien kanssa.

Valtava määrä pahoinvoivia nuoria, jotka purkavat oloaan syömiseen, toiset sitten syömättömyyteen, anoreksiaan tai bulimiaan.

Lasten ja nuorten pahoinvointi lähti hurjaan nousuun kun kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä perustettiin ja lasten kasvatus ulkoistettiin yhteiskunnalle. Ja nyt pitäisi kasvattaa ammattilaisten määrää valtavasti vaikka lapsen pitäisi hoitaa kotona. Suomen väkiluvun lasku on mahdollisuus ihmisen hyvinvoinnille, eikä uhka.

Vierailija
37/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Keski-ikäiset naiset muuttuu äkkiä kurttuisiksi mummoiksi, jos ovat liian laihoja.

Vierailija
38/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten kun mennään +40 puolelle niin on päin vastoin. Laihoilla paljon enemmän kurttua.

Kannattakin tähdätä normaalipainoon ja sopivaan lihaksikkuuteen. Ei ylipaino mitään terveellistä ole. Sitä paitsi suurin osa kurtuista johtuu auringon aiheuttamasta vahingosta eikä yli/alipainosta.

Vierailija
39/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten kun mennään +40 puolelle niin on päin vastoin. Laihoilla paljon enemmän kurttua.

Tätä lihavat toistelee. Mutta ei pidä paikkaansa. Kyllä se kehon muoto vanhan olemuksen tekee. Harva on niin laiha, että niitä ryppyjä olisi todella paljon.

Laihdutapa 23 kg 45-vuotiaana, niin tiedät totuuden. Mutta harva silti ottaa ylipainoaan takaisin.

Olin normaalipainoinen yli nelikymppiseksi, nuorissa ikäluokissa tulee olemaan suuri ongelma tämä ylipaino ja painon jojoilu. Saavutetettu paino on varmasti hyvin vaikea pitää, jos ruokailutottumukset ovat väärät, kun se on vaikeaa silloinkin, kun osaa ja on tottunut syömään oikein lapsena ja nuorena.

Olen ollut koko ikäni hoikka, syönyt terveellisesti ja liikkunut. Edelleen 50+ iässä on hyvät lihakset ja ryppyjä ei juurikaan ole. Kysyin myös mieheni mielipidettä ja sanoi, että lihavuus vanhentaa hänen mielestään eniten.

Vierailija
40/65 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vaihdevuodet nuorempana. Tukka ohenee, limakalvot kuivuu, marina senkuin lisääntyy.