Tuttavani kiisti kotivaransa
Olin tuttavani luona kylässä hiljakkoin. Vein roskia hänen keittiön roskikseensa sillä aikaa, kun hän kävi vessassa. Kaappeja availlessani (en ole aiemmin hänen keittiön roskistaan tarvinnut, joten jouduin etsimään) huomasin hänellä olevan melkoisen kotivaran: tonnikalatölkkejä ainakin 20 kpl, kaurahiutaleita kolme avaamatonta pakettia, tölkkihernekeittoa monta purkkia, kuivalihaa, jotain säilykesianlihaa, valtavat kasat nuudeleita.... Eilen kysyin häneltä puhelimessa koronaviruskeskustelun yhteydessä kotivarasta, että onko hänellä. Ajattelin vain että siitä olisi mielenkiintoista vaihtaa pari lausetta, kun hän kerran oli niin hyvin varautunut ja varmasti oli ajatellut asioita. Yllätyksekseni hän kiisti itsellään olevan kotivaran. Sanoi vielä, ettei ymmärrä moista hysteriaa eikä ole koskaan ajatellut hankkia kotivaraa. Olin vain että aijaa vai niin.. Hävetäänkö kotivaraa, miksi?
Kommentit (25)
Kel onni on se onnen kätkeköön. Ehkä hän ei halua että kotivarattomat tulevat apajille raidaamaan hänen stäässinsä :o
Eihän noi määrät ole vielä mitään kotivaraa. Välillä ostetaan tarjouksesta jotain enemmän. Ei niitä tonnikalojakaan viitti purkki kerrallaan ostella joka kauppareissulla. Sama ostaa kerralla enemmän kun kerran säilyvät. Ei ne silti mitään kotivaraa ole. han normi ruokakaappi vaan.
Ajattelin, että kyse oisi kotona olevista käteisvaroista.
Sun Ap pitäisi hävetä, kun pengot toisen ruokakaappeja ja teet sieltä inventaarion. T:1
Hyvin harva on kiinnostunut säästämisestä ja esim. kotivarasta, varautumisesta tulevaisuuteen. Ja niistä on mukavaa keskustella vain samanhenkisten kanssa. Kukaan ei jaksa perustella yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän noi määrät ole vielä mitään kotivaraa. Välillä ostetaan tarjouksesta jotain enemmän. Ei niitä tonnikalojakaan viitti purkki kerrallaan ostella joka kauppareissulla. Sama ostaa kerralla enemmän kun kerran säilyvät. Ei ne silti mitään kotivaraa ole. han normi ruokakaappi vaan.
Sellainenhan se kotivara juuri on - normaali ruokakaappi vaan, jossa tavaraa on sen verran että sillä pärjää hätätilanteessa noin viikon. Kotivaraa ei säilötä käyttämättömänä jottei ruokatorven mene vanhaksi. Niitä käytetään ja varastoa täydennetään sitä mukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainenhan se kotivara juuri on - normaali ruokakaappi vaan, jossa tavaraa on sen verran että sillä pärjää hätätilanteessa noin viikon. Kotivaraa ei säilötä käyttämättömänä jottei ruokatorven mene vanhaksi. Niitä käytetään ja varastoa täydennetään sitä mukaa.
Kyllä mun kotivara on isompi kuin viikon. Ja kierrossa kaikki tottakai koko ajan. Olen laskeskellut, että tuolla pärjää puoli vuotta, eikä tarvitsisi teoriassa mennä kauppaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan sillä piti pärjätä kyllä kuukausi. Ei se nykypäivänäkään kahden viikon lakko mahdottomuus ole.
Muistan kun viimexi oli noita lakkoja joskus 10 vuotta sitten ja kaupasta alkoi loppumaan paperit ja vähän kaikki.
ZincZinc
Meilläkin löytyy tuon verran avaamattomia pakkauksia. Lisäksi löytyy useampia hernesoppapurkkeja, papupaketteja ja tomaattimursketta. Käytän tarjouksia sillon kun niitä on ja ollaan kaupassa autolla. En silti koe, että minulla olisi kotivara-varastoja. Välillä saattaa olla jotain muuta tavaraa enemmän, ihan sen mukaan, mitä saatu tarjouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin löytyy tuon verran avaamattomia pakkauksia. Lisäksi löytyy useampia hernesoppapurkkeja, papupaketteja ja tomaattimursketta. Käytän tarjouksia sillon kun niitä on ja ollaan kaupassa autolla. En silti koe, että minulla olisi kotivara-varastoja. Välillä saattaa olla jotain muuta tavaraa enemmän, ihan sen mukaan, mitä saatu tarjouksissa.
Oletko huolehtinut myös päiväyksistä.
Sillä esim. mulla meni pari kookosta nyt vanhaksi, kun en vain kerennyt kaikkia syömään. Muuten yritän pitää päiväysjärjestyksessä.
Normaaliperusvara itselläni pitää varastoa, jos vaikka jotain sattuu. (on ennenkin sattunut)
Eikä pääse kunnolla liikkumaan.
Zinccis
Tuo kotivara käsitteenä mielletään ehkä täällä survivalistien touhuiluksi. Piilotellaan säilykkeitä autotallin ylisille, vesikanistereita sängyn alle tms. Ehkä sun ystäväsi ei siis ajattele että useammaksi viikoksi riittävät säilykkeet ovat kotivara, vaan ovatpahan vaan useamman viikon ruoka?
Tuo on suurin piirtein kuvakaappini sisältö. Lisäksi jauhoja, makaronia, ananas- ja persikkasäilykkeitä, kaakaota, maitojauhetta, kuivahiivaa, näkkileipää, hapankorppuja... mitähän vielä. Noh, kaikkea pidempään säilyvää.
En ole ajatellut sitä minään kotivarana, siellähän ovat jos tarve yllättää. Vaikka leipoa.
Jos jokin katastrofi iskisi, ei tuosta paljon hyötyä olisi, koska vettä minulla ei ole varastoituna :D
Keittiön roskis yleensä on tiskialtaan alla. Ihan vaan vinkiksi ap:lle, ettei jatkossa tarvi ratsata ihmisten kaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on suurin piirtein kuvakaappini sisältö. Lisäksi jauhoja, makaronia, ananas- ja persikkasäilykkeitä, kaakaota, maitojauhetta, kuivahiivaa, näkkileipää, hapankorppuja... mitähän vielä. Noh, kaikkea pidempään säilyvää.
En ole ajatellut sitä minään kotivarana, siellähän ovat jos tarve yllättää. Vaikka leipoa.
Jos jokin katastrofi iskisi, ei tuosta paljon hyötyä olisi, koska vettä minulla ei ole varastoituna :D
Vettä tulee taivaalta joka päivä. Ei sitä Suomessa tarvi varastoida, paitti jos on laiska.
ZincZinc
Kävitkö stalkkaamassa myös alusvaatelipastot?
Mulla ei ole ollenkaan kotivaraa. En usko.,että tulee tarvetta.
Käyn joka päivä kaupassa. Ainoat kuivatavarat ovat hienosokeri, vehnäjauho ja suola. Nämäkin lettujen tekoa varten, kun lapsenlapsi käy pari kertaa kylässä asuu ulkomailla ja pari pakettia kahvia.
Jos venäläiset hyökkää, emme ehdi edes rukousta sanoa.
Muutamassa minuutissa maa on tuhottu.
Tuttavani joka kouluttaa kertausharjoituksissa olevia sanoi, että
armeija ja aseistus on vain sitä varten, että halutaan näyttää kansalle ja viholliselle, että puolustustahtoa on. Tositilanteessa sillä ei ole mitään merkitystä.
En ole koskaan miettinyt asiaa varautumiskysymyksenä, mutta meidän keittiöstä löytyvillä aineksilla eläisi nelihenkinen perhe varmaan puoli vuotta, varsinkin jos jääkaappi ja pakastin toimisivat. Menee ihan ruoanlaittoharrastuksen piikkiin.
Aika säästeliäästi pitäisi vetää ja alkoholi loppuisi parissa kuukaudessa (paitsi jos tilanne olisi päässyt jotenkin perkelöitymään, jolloin se loppuisi huomattavasti nopeammin 😆).
Vettä kyllä pitäisi saada jostain, 9 litran kivennäisvesistashillä ei kauan sitkistellä.
Ehkä hän ymmärtää kotivaran vähän suuremmassa mittakaavassa. Toi taisi olla hänen normaali ruokakaappi.