Oletko urkkinut tuttusi tienesit?
Oletko käynyt verotoimiston tietokoneella katsomatta, mitä ovat tuttusi verotiedot? Mitä ajatuksia herätti?
Itse kävin verotoimistossa omia veroasioita hoitamassa ja sitten koneella huomasin, että tässähän oli myös tällainen palvelu. Vähän hävetti, mutta muutaman deitin verotiedot kävin katsomassa, itseni lisäksi.
Tuohan on siis ihan sallittua, siitä ei jää merkintää mihinkään. Ja tuosta voi olla apua, jos haluat verrata omaa palkkatasoa muihin tai vaihtaa alaa.
Silti koin tehneeni väärin, katsottuani toisten tietoja.
Ajatuksia tästä!
Kommentit (15)
Muiden raha-asiat eivät kuulu minulle. En viitsisi nähdä noin paljon vaivaa, että lähtisin verotoimiston koneille, tutkimaan toisten ihmisten tuloja.
Todellakin käyn tarkastamassa monenkin tienestit. Se on oikeuteni ja suoranainen velvollisuuteni, varmistaakseni oikeudenmukaisuuden toteutumisen. Tarkastaakseni etten ole tietämättäni palkkakuopassa. Hyvä että tällainen palvelu on olemassa, se osaltaan pitää huolen palkkauksen läpinäkyvyydestä, ettei pääse tapahtumaan isoja väärinkäytöksiä.
Kävin katsomassa kaikki tutut läpi. Vain yksi yllätys löytyi. Pääomatuloa oli yhdellä tutulla yli 500000€. Kysyin hänen vaimoltaan, eikä hän tiennyt asiasta mitään.
En. -Mitä minä tuolla tiedolla tekisin? - Suhaudun vähän ristiriitaisesti siihen, että tulo ja veroiedot ova julkisiia. Kyllähän lähes vuosittain saattaa hämmästyä sitä miten verraten piene tulot monella b-luokn julkkiksella on....
Oon käynyt katsomassa. Eipä sieltä mitään ihmeellisiä yllätyksiä löytynyt, semmoset palkat kun aattelinkin. Ei ole huono omatunto, en oo ees aatellut että pitäis olla.
En ole käynyt ja tuo on varakkaille turvallisuusuhka. Pitäisi ehdottomasti lopettaa. Keskipalkat saa selville muutenkin kuin muiden verotuloista. Jos et ole palkkaasi tyytyväinen, niin pyydä korotusta vai vaihda parempaan työpaikkaan. Ole hyvä.
Arvatenkin tähän tuli tällaisia ”olet sairas”-kommentteja.
Ja kieltämättä itsekin koin hyvin ristiriitaisia fiiliksiä tuosta, niinkuin sanoin, tuntui jotenkin väärältä.
Ketään ei varmaan kiinnosta sukulaisten tms palkat, mutta itse olen joskus miettinyt mitä muutama ex-deitti tienasi työssään (erikoisissa, erittäin hyväpalkkaisissa ammateissa) sekä yksi, joka on ollut unelma-ammattini ja kävin katsomassa, yllätyin tulojen suuruudesta ja pakenin paikalta. :D
Olenko nyt siis kuvottava ja sairas? Ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Arvatenkin tähän tuli tällaisia ”olet sairas”-kommentteja.
Ja kieltämättä itsekin koin hyvin ristiriitaisia fiiliksiä tuosta, niinkuin sanoin, tuntui jotenkin väärältä.
Ketään ei varmaan kiinnosta sukulaisten tms palkat, mutta itse olen joskus miettinyt mitä muutama ex-deitti tienasi työssään (erikoisissa, erittäin hyväpalkkaisissa ammateissa) sekä yksi, joka on ollut unelma-ammattini ja kävin katsomassa, yllätyin tulojen suuruudesta ja pakenin paikalta. :D
Olenko nyt siis kuvottava ja sairas? Ilmeisesti.
Et ole kuvottava, etkä sairas sen sijaan ole vain utelias. Kyllä se, että voi saada selville muiden tulo ja veroieoja osalaan on myös osa avointa yhteiskuntaa.
Katson netistä yli 100 000 euroa tienanneita. Löytyy yllättävän paljon kavereita tuoltakin.
Olen. Meille tuli fuusio työpaikalla ja kaikki siirrettiin uuteen organisaation vanhoilla palkoilla. Epäilin olevani palkkakuopassa suhteessa muihin, samaa työtä tekeviin työntekijöihin toisesta organisaatiosta. Verohallinnon koneelta kävin tarkistamassa palkat. Käytin tietoa omissa neuvotteluissa.
Kannatti.
En todellakaan.
Näen muutenkin ihan käytännössä, miten tuttu tai naapuri käyttää rahaa.
Heidän tulonsa eivät kiinnosta minua, pidän huolta omista tuloista ja menoistani ja hyvin olen pitänytkin.