Ovatko peräpukamat yleisiäkin alle 30-vuotiailla?
Tänään havahduin siihen: minulla on peräpukama.
Olen 29-vuotias nainen, lapseton enkä ole raskaana. En ole ylipainoinen, mutta teen kyllä istumatyötä.
Minulla on myös IBS, jonka takia vatsa reistailee, eli suoli ei tyhjene ”itsestään” vaan saan toisinaan ponnistella ihan kunnolla. Johtuisiko siitä?
Ovatko peräpukamat ihan tyypillisiä alle kolmekymppisillä? Mikä teillä oli niille syynä?
Kommentit (11)
Mulla ollu niitä jo varmaan 25v sitten eli noin 20 vuuotiaana. Ibs minullakin ja istumatyötä teen. Ylipainoa on nykyään, tuolloin ei.
Jatkuva ulostaminenkin voi saada pukamat äitymään ja tuo ponnistaminen varsinkin.
Ovat ne tavallisia kenellä tahansa, varsinkin jos on taipumusta ummetukseen. Nuoremmissa ikäluokissa kuulemma tavallisempia nuorilla naisilla kuin miehillä.
Sinulla tuo ulostaessa ponnistelu + istumatyö taitaa olla aika klassinen syy peräpukamien kehittymiseen.
Pukamiin kannattaa ostaa apteekista voidetta päiväkäyttöön ja jos on kovin kivulias pukama, niin suppo yöksi. Helpottaa oloa parissa päivässä.
on lisääntynyt reilusti ylipainon lisääntyessä ja liikkumisen vähennyttyä.
Ja toki syömiset vaikuttaa.
On. Istumatyö ja suolisto-ongelmat. Olen 26v.
Olen 28-vuotias, tässä hiljattain huomasin pukaman. Takana kaksi raskautta, normaalipaino, ei kipuile. Saako tuota kotikonstein pois?
Joskus 16-vuotiaana oli kerran, ja paha, ei ole toistunut enää. Sain lääkäristä reseptin. Ja en ollut ylipainoinen.
Ei ole tavallisia.