Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puheliaat ihmiset sote-alan opinnoissa

Vierailija
26.01.2020 |

En oikein tiedä, miten lähestyisin tätä dilemmaa. On pakko purkaa turhautumista jotenkin.

Aloitin siis sote-alan opinnot nyt tammikuussa. Ryhmässämme on hyvä henki ja mukavia ihmisiä. Olen kuitenkin huomannut, että luokassa on paljon puheliaita ihmisiä - suurin osa puhuu asiaa, mutta sitten on niitä, joilla puheenpälätys menee liiallisuuksiin. Viime viikolla oli muuan tilanne, jossa minun esitykseni keskeytettiin koko ajan ja jutustelu luokassa meni ihan epäolennaisuuksiin. Ikävintä oli se, että kyseistä tuntia pitävä opettajakin on todella puhelias eikä millään lailla kehottanut luokkaa pysymään aiheessa.

Ilmeisesti ala vetää puoleensa ekstrovertteja ihmisiä ja myös niitä, jotka kuvittelevat, että koulun saa läpi pälättämällä. Olen törmännyt myös ryhmätöissä siipeilijöihin, jotka eivät osaa oikein mitään, eivät tiedä mitään eikä heillä ole mitään annettavaa itse ryhmätyöhön. Puhetta tulee kyllä, mutta se ei liity välttämättä mitenkään itse aiheeseen.

Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia? Miten voisin käsitellä turhautumistani?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ovat puheliaita, sillä sellainen tuppisuu hoitaja on aivan kauhea!

Vierailija
2/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia n. 5 v. sitten. En osaa neuvoa muuten kuin että katse tulevaisuuteen ja tulevaan työhön. Siihen asti voit purkaa tuntojasi kavereille tai keskustelupalstoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi olla yhtä aikaa sekä sopivan puhelias (tilanteen mukaan toki) että asiakeskeinen - esimerkiksi itse olen sellainen. Osaan olla tarvittaessa myös hiljaa. En näe mitään hyötyä siitä, että tunnilla keskustellaan epäolennaisuuksista.

- ap

Vierailija
4/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaisia kokemuksia n. 5 v. sitten. En osaa neuvoa muuten kuin että katse tulevaisuuteen ja tulevaan työhön. Siihen asti voit purkaa tuntojasi kavereille tai keskustelupalstoilla.

Kiitos tuesta!

- ap

Vierailija
5/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi olla yhtä aikaa sekä sopivan puhelias (tilanteen mukaan toki) että asiakeskeinen - esimerkiksi itse olen sellainen. Osaan olla tarvittaessa myös hiljaa. En näe mitään hyötyä siitä, että tunnilla keskustellaan epäolennaisuuksista.

- ap

No onneksi edes sinä olet täydellinen tässä suhteessa!

Vierailija
6/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita tyhjän kälättäjiä riittää joka ammattiin, luulevat olevansa ”sosiaalisia”. Jatkuvalla ääntelyllä peitetään omaa epävarmuutta ja yritetään hämätä. Työ kuin työ, tiedolla ja taidolla pärjätään, asiallinen kommunikointi asiakasta/potilasta kohtaan kuuluu olla.

Kuka ylipäätään aina jaksaa puhua? Itsekästä ja turhaa olla aina äänessä, asiaa ei liene milloinkaan!

Vierailija
7/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko hoitajan, joka hölöttää jatkuvasti eikä kuuntele ohjeita? Jolla ei ole minkäänlaista tietopohjaa, kunhan vain puhua pälättää muuten vain? Luottaisitko tuollaisen hoitajan ammattitaitoon? Luottaisitko hänen kykyynsä pitää luottamukselliset asiat salassa? Antaisitko lapsesi hänen hoitoonsa?

- ap

Vierailija
8/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

No onneksi edes sinä olet täydellinen tässä suhteessa!

En ole väittänyt olevani täydellinen. Peräänkuulutan tilannetajua, jota noilta hölöttäjiltä ei tunnu löytyvän.

- ap

Vierailija
9/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se pälätys loppuu kun pääsee töihin kolmeen vuoroon väsymään. Koulussa kelpaa vielä mölistä.

Vierailija
10/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita tyhjän kälättäjiä riittää joka ammattiin, luulevat olevansa ”sosiaalisia”. Jatkuvalla ääntelyllä peitetään omaa epävarmuutta ja yritetään hämätä. Työ kuin työ, tiedolla ja taidolla pärjätään, asiallinen kommunikointi asiakasta/potilasta kohtaan kuuluu olla.

Kuka ylipäätään aina jaksaa puhua? Itsekästä ja turhaa olla aina äänessä, asiaa ei liene milloinkaan!

Joo, samaa mieltä. Kiitos kommentistasi!

- ap

Vierailija
11/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallisia puheenvuoroja joissa perustellaan näkemyksiä on kiva kuunnella, mutta tyhjänpäiväinen hölöttäminen ja äänessäolo rasittaa. Ihmiset eivät ymmärrä miten kuormittavaa se on toisille.

Hoitaja saa olla tuppisuu kunhan olemuksesta jää ystävällinen vaikutelma ja on valmis silloin puhumaan jos itse haluaa puhua. Sairaana voi olla kiukkuinen ja hankala olo. Arvostan jos hommat tehdään reippaasti ja osaavasti, mutta tyhjänpäiväistä höpötystä ja sisällötöntä jutustelua en jaksa kuunnella. Potilaita on erilaisia, joten myös erilaisia hoitajia tarvitaan.

Vierailija
12/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti koulutuksen aikana oppivat myös kuuntelemaan. Se on äärimmäisen tärkeä taito sote-alalla työskennellessä. Jyräävä asenne ei kauas kanna eikä luo hedelmällistä pohjaa asiakassuhteelle.

Positiivisena asiana tietenkin se, että kertomasi perusteella käsittelemäsi aihe herätti keskustelua, liika kuitenkin liikaa.

Vierailija
13/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on huomata, että arvosanoihin ja koulusta läpi pääsemiseen tosiaan vaikuttaa se epäolennainen jutustelu tunnilla. Opettaja ei ohjaa tilannetta mitenkään. Jee...

Vierailija
14/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kouluttauduin alalle, tajusin miten vaikea taito monelle on kuunteleminen. Puhutaan ja puhutaan, mutta ei osata kuunnella. Ja varsinkin sote-alalla kuunteleminen on ihan älyttömän tärkeä taito!! Mun mielestä kuuntelemista pitäisi ihan opettaa kouluissa. Että oikeasti keskitytään mitä toinen sanoo, ja ollaan hiljaa vaikka olisi samankaltaisia kokemuksia joista olisi kiva alkaa pälättämään toisen puheen päälle.

Vierailija
15/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti koulutuksen aikana oppivat myös kuuntelemaan. Se on äärimmäisen tärkeä taito sote-alalla työskennellessä. Jyräävä asenne ei kauas kanna eikä luo hedelmällistä pohjaa asiakassuhteelle.

Positiivisena asiana tietenkin se, että kertomasi perusteella käsittelemäsi aihe herätti keskustelua, liika kuitenkin liikaa.

Herätti kyllä keskustelua, mitä en vastusta. Mutta kun puhe polveili ihan miten sattuu, ja lasten sydänvioista päädyttiin kaupungin vuokra-asuntojen hintoihin.

- ap

Vierailija
16/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vasta aloittanut koulun, joten siinä vaiheessa kaikki on vielä uutta ja innostavaa. Siksi intoa piisaa, puhetta myös. Kyllä se siitä, kun opiskelut etenee ja harjoittelut alkaa vihjata mitä se työ tulee olemaan. Nuorisopuolella se ikäkin vaikuttaa, joten aika korjaa pahimpia ylilyöntejä. Mutta olemme erilaisia, joten kaikkia on opittava sietämään. Kunhan työt tulee tehdyksi.

Vierailija
17/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahinta on huomata, että arvosanoihin ja koulusta läpi pääsemiseen tosiaan vaikuttaa se epäolennainen jutustelu tunnilla. Opettaja ei ohjaa tilannetta mitenkään. Jee...

Olen miettinyt tätä ja pelännyt sitä. Olen itse melko asiakeskeinen, ja minulla on korkeat standardit koulussa tehtäville töille, olipa kyseessä yksilö- tai ryhmätyö. Pelkään, että tuo puhelias opettaja antaa arvosanat pärstäkertoimen ja "sosiaalisuuden" perusteella. Vaikka hän hallitsee oman alansa hyvin, muissa asioissa hän ei vaikuta kovin... miten sen sanoisi... järkevältä tai asiantuntevalta. 

- ap

Vierailija
18/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut aikuispuolen lähihoitajakoulutukset ovat juuri tätä. Mitään järkevää opettaja ei jaksa opettaa, mutta tunnit käytetään johonkin loputtomaan ryhmäkeskustelulöpinään. Opettaja antaa suulaiden puhua, koska niin hän itse pääsee vähällä, eikä tarvitse oikeastaan varsinaisesti "opettaa" mitään.

Suosittelen ehdottomasti oppisopimusvaihtoehtoa, jos sitä on tarjolla. Koulutunteja on vähemmän ja kentällä työskentelemällä pääsee kiinni olennaisiin asioihin. Koulun materiaalitkin avautuvat mielenkiintoisempina ja pystyy paremmin suodattamaan epäolennaisen aineksen pois.

Vierailija
19/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätti kyllä keskustelua, mitä en vastusta. Mutta kun puhe polveili ihan miten sattuu, ja lasten sydänvioista päädyttiin kaupungin vuokra-asuntojen hintoihin.

- ap

Tuohan kertoo vaan että oppilaat on kiinnostuneita ja innokkaita. Ei mitään pahaa. Opettajan tulisi rajata keskustelua. Ettet nyt vaan itse vähän nipota?

Vierailija
20/55 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kouluttauduin alalle, tajusin miten vaikea taito monelle on kuunteleminen. Puhutaan ja puhutaan, mutta ei osata kuunnella. Ja varsinkin sote-alalla kuunteleminen on ihan älyttömän tärkeä taito!! Mun mielestä kuuntelemista pitäisi ihan opettaa kouluissa. Että oikeasti keskitytään mitä toinen sanoo, ja ollaan hiljaa vaikka olisi samankaltaisia kokemuksia joista olisi kiva alkaa pälättämään toisen puheen päälle.

Ilmeisesti noille pälättäjille on suositeltu sote-alaa työkkärissä "kun oot niin sosiaalinen ja tulet ihmisten kanssa hyvin toimeen". Monihan laittaa yhtäläisyysmerkit puheliaisuuden ja hyvien sosiaalisten taitojen välille, vaikka todellisuudessa kyse on ihan eri asioista.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi