Miltä kuuloistaisi koulu, jossa jo ekaluokkalaisille tehtäisiin älykkyystestit ja ryhmiteltäisiin sen mukaan?
Tasa-arvoa ei ole se, että nykyisin teeskennellään, että jokainen oppii kaikki yhtä hyvin, kun vain asiaa taotaan päähän. Tasapuolista olisi se, että jokainen saisi oppia omalla tasollaan mahdollisimman hyvin.
Kommentit (52)
Koska kaikki älykkyydentutkijat ovat yhksimielidiä siitä, että älykkyys vaihtelee ja lehittyy iän myötä eri suuntiin, tuo ajatus olisi aivan hölmö, vahingollinen ja perusteeton
Huono idea. Lapsilla on niin merkittäviä kypsyyseroja, että todellakaan ei kannata jakaa porukkaa ekalla luokalla.
Sen sijaan kyllä kannatan luokatonta alkuopetusta, eli 1-2-luokkaa käydään niin kauan että tietty luku- ja laskunopeus on hallussa. Kolmoselle ei lukutaidottomia päästetä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä olisi testata kaikilla ADHD/ADD sekä lukiohäiriö ja muut oppimisvaikeudet. Esim. adhd-lääkitys voi parantaa koulumenestystä erittäin paljon.
Mitä sitten vaikka testattaisiin ja tulokset olisivat mitä olisivat? Eihän niillä ole nytkään mitään merkitystä vaikka testejä tehdään. Vanhemmat voivat kieltäytyä kaikesta lääkityksestä ja yhteistyöstä hoitotahojen ja koulun kanssa.
Ennemmin erityislasten tunnistaminen ja heille kaikki tarvittava tuki ja omat ryhmät. Muille taas tämä toisi paremman opiskelurauhan.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä olisi testata kaikilla ADHD/ADD sekä lukiohäiriö ja muut oppimisvaikeudet. Esim. adhd-lääkitys voi parantaa koulumenestystä erittäin paljon.
ADHD-diagnoosi on selvästi yleisempi loppuvuodesta syntyneillä, joten tällainen laajamittainen lääkitseminen johtaisi normaalien kehityserojen medikalisointiin. En siis kannata.
-3.
Tämän lukuvuoden alusta ainakin meidän neljäsluokkalaisen koulussa oppilaat jaetaa kolmeen ryhmään, osaamistason mukaan. Toiveesi on siis jo todellisuutta.
Nythän meillä on eskariopen lausunto, jonka pohjalta koulussa jakoa tehdään. Oman lapsen kanssa oli alussa ihmettelyä, kun ELTOn mukaan lapsella on monenlaista tunne-elämän säätelyn ongelmaa ja neurologisisista syistä johtuvaa oppimuskyvyttömyyttä yhdistettynä autistisiin piirteisiin (jep, ELTOt tekee diagnooseja ihan itsekseen). Lapsi osasi kouluun mennessään lukea ja kirjoittaa sujuvasti, päässälasku sujui kuin tokaluokkalaisella jne. ja kavereita ynnä harrastuksia löytyi. Hän ei vain pitänyt ELTOsta ja siitä, että tämä urkki hänen yksityisasioitaan. Onneksi opettaja oli vanha konkari ja kertoi, että moni fiksu lapsi katsotaan samanlaiseksi "vajaaoppijaksi".
Ei älykkyys- mutta osaamistestit. Nykyinen eka luokka on typeryyden huipentuma, kun samassa on lukutaidottomia sekä niitä, jotka ovat lukeneet kaikki Viisikko-kirjat
Ajatuksena ok, mutta käytännössö ei toimi, koska ålykkyystestit eivät kerro kaikkea.
Sen sijaan voisi esimerkiksi olla, että ne jotka ovat oppineet jo lukemaan ja laskemaan viskarissa menisivät omaan ryhmäänsä. Nytkin tyttöni sanoi, että ei ole oppinut eskarissa vielä yhtään mitään, kun siellä vasta opetetaan kirjaimia. Vaikka eskarissa on kuulemma oikein mukavaa ja viihtyy ja tekee niitä tehtäviä siellä innolla, vaikkei niissä mitään oppimista olekaan. Syksyllä koulussa on varmaan sama juttu kun kerran jo nytkin lukee kahta kieltä ja laskee.
Vierailija kirjoitti:
Ei älykkyys- mutta osaamistestit. Nykyinen eka luokka on typeryyden huipentuma, kun samassa on lukutaidottomia sekä niitä, jotka ovat lukeneet kaikki Viisikko-kirjat
Ei nyt sentään. Ei nykyään enää Viisikoita lueta.
Kyllä siltä heikommin pärjäävältä osalta oppilaista voisi poistaa oppivelvollisuuden kokonaan, kun eivät ole koulussa kuin muiden oppilaiden häirioksi. Vanhempainillassa kun näistä häiriköistä mainitsee muille vanhemmille, niin alkaa hirveä raivoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei älykkyys- mutta osaamistestit. Nykyinen eka luokka on typeryyden huipentuma, kun samassa on lukutaidottomia sekä niitä, jotka ovat lukeneet kaikki Viisikko-kirjat
Jep, ja sitten sä heräsit...
Vierailija kirjoitti:
Ei älykkyys- mutta osaamistestit. Nykyinen eka luokka on typeryyden huipentuma, kun samassa on lukutaidottomia sekä niitä, jotka ovat lukeneet kaikki Viisikko-kirjat
Kyllä siellä tehdään heti eka luokan alussa sekä lukutaito- että matematiikkatestit, ja tuloksien mukaan eriytetään.
Vanhemmille vois tehdä asennetestit ja ne joiden vanhemmat ei arvosta koulutusta vois laittaa tarkkikselle samantien. Lopuilla olisi oppimisrauha.
Tulisi hirveä valmennusbisnes jossa ainakin "paremmat perheet" laittaisivat 5-6 -vuotiaat lapsensa treenaamaan noihin testeihin.
Koulu on muutakin kuin vain tiedollista oppimista. Jokainen oppii kyllä ihan tarpeeksi, varsinkin ne älykkäimmät. Oudoksuttaa, että niille parhaille oppilaille pitäisi koulun tehdä kaikki mahdollinen eteen, vanhempien ei mitään. Useimmiten nämä kumminkin ovat niistä perheistä, joissa vanhemmilla on resursseja ja kykyjä haastaa sitä lasta ihan itsekin. Myös ylemmille luokille siirtäminen on mahdollista, jos siihen edellytyksiä on.
t. vuotta aiemmin koulun aloittanut, joka ei meemihokemista huolimatta koskaan pitkästynyt koulussa, vaikka olikin ensimmäisenä valmis
Hmm. Haastava kysymys, mutta vierastan sitä, että hyvin nuoria alettaisiin jakamaan nuoria älykkyytensä perueela kovin herkäsi. - Jos on selkeäsi ikäryhmäänsä kehiyksestä jäljessä (, joka ei tarkoita samaa kuin, että lapsi olisi esimerkiksi tyhmä ja/ tai vähemmän älykäs) saattaisi olla peruteltua, että aloittaa koulunkäyntinsä vuotta myöhemmin ja ottaisi näin "aikalisän".
Mutta yleisemmin sanon, että osa oppimista on sekin, että oppii nuoresta pitäen tulemaan toimeen erilaisten ihmisen kanssa...
Sinkkumies
Tällaisena mielensäpahoittamisen aikakautena, en edes uskalla ajatella millainen haloo tällaisesta syntyisi. Ne vanhemmat joiden jälkikasvu lukemisen ja laskemisen opettelun sijaan keskittyy häiriköintiin ja muiden kiusaamiseen, saisivat aivan järjettömiä raivareita ja mielensäpahoittamisella ei olisi mitään rajaa. Nykyään kukaan ei saa olla huonompi toista missään, kenenkään käytöstä ei saa kyseenalaistaaa, tai se on heti eriarvoistamista, vihapuhetta tai luoja ties mitä. Häiriköt ja kiusaajat porskuttaa, muut kärsivät, eikä kukaan saa tähän puuttua.
Loppuisi tämä kokeilu tasan siinä vaiheessa kun aletaan tutkia testien perusteella luotujen ryhmien etnistä sisältöä.
Tärkeintä olisi testata kaikilla ADHD/ADD sekä lukiohäiriö ja muut oppimisvaikeudet. Esim. adhd-lääkitys voi parantaa koulumenestystä erittäin paljon.