Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästövinkkejä

Vierailija
26.01.2020 |

Kertokaas nyt te talousnerot, että mistä meidän tuhlurien pitäisi oppia säästämään. En polta, en käy kapakoissa, en juo erikoiskahveja, en käy kauneushoidoissa, kampaajalla käyn 2 krt vuodessa, kun tukkaajaan en värjää, maksullisia harrastuksia ei ole satunnaisia uimahallikäyntejä lukuunottamatta. En oikeasti tiedä, että mistä pitäisi säästää. Eli antakaa nyt niitä säästövinkkejä ja siis konkreettisia sellaisia, millä säästää satoja tai tuhansia euroja vuodessa eikä vain ”älä tuhlaa turhuuksiin”.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ruoan laadusta en tingi. Ei ruokaa meillä mitään älyttömiä menekään, kun itse tehdään terveellistä kasvisruokaa.

Kivoja nuo kosmetiikkavinkit, mutta niillä tulee ehkä parin kympin säästöjä vuodessa, kun en muutenkaan niihin rahoja kuluta.

Etsin sellaisia edes satasen tai parin sadan säästövinkkejä, joku parikyt euroa vuodessa ei muuta omassa budjetissa mitään.

Kasvissyöjän kannattaa mennä torille aina toripäivän lopussa. Silloin saa ostettua kunnon lastit ehkä vähemmän kauniita mutta syötäviä kasviksia, sieniä, hedelmiä ja marjoja. Niitä voi perata, käsitellä ja pakastaa annoksina. Esimerkiksi smoothiesekoitusten hinnat ovat torilta ostettuna huomattavasti edullisemmat kuin kaupan pakastesmoothiesekoituspusseja ostaessa.

Sosekeittoihin kaikki paahdetut munakoisot ja tomaatit ovat todella hyviä.

Ja jos asuu omakotitalossa, ympärillä todennäköisesti on pala maata eli ns tontti, jolla voi viljellä avomaan kasviksia ja marjoja. Mansikan taimiakin voi saada jostain ilmaiseksi kun vaan kyselee. Kurkut, salaatit, perunat, kaalit, raparperit ym kasvaa lähes joka puolella maata, yrtit myös monivuotisia. Lähes ilmaista ruokaa. Samalla lapset oppii työntekoa ja näkevät mistä sitä ruokaa tulee ja mitä sen eteen pitää tehdä.

Vierailija
62/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa todeta aina kun joku muu yrittää painostaa kuluttamaan vastustavansa ilmastonmuutosta ja välttävänsä ylikulutusta.

Vaatteissa klassiset ja hyvälaatuiset vaatteet tulevat halvimmaksi ajan myötä. Samoin oman painon pitäminen samana vuodesta toiseen.

Hyvän kehonkuorintavoiteen saa sekoittamalla käytetyttyjen kahvinporojen kanssa ihan hajustamatonta nestetankkisaippuaa. Sillä saippualla voi täyttää pumppupulloja vuodesta toiseen koska yleensä pumppupullot eivät mene rikki. Tottakai on hyvä pyyhkiä pumppupulloa välillä ihan desinfioivalla aineella ja pestä se päällisin puolin tiskiaineella.

Siis montako euroa säästät vuodessa tuolla nestetankkisaippualla? Käytän jo nyt uudelleen täytettäviä saippuoita, joihin ostetaan muutamalla eurolla litran täyttöpussi. Eli saippuaan kuluu ehkä 20€ vuodessa.

Vaatevinkki on hyvä ja jo käytössä, paino on ollut sama vuosikymmeniä, joten minulla on ihan 20 vuotta vanhoja vaatteita yhä käytössä.

Se hajustamaton kolmen litran kanisteri maksoi lähikaupassani viimeksi 3,5€.

Niin mutta paljon sisältö maksoi, jos kanisteri oli jo noin kallis ?

Zinccis

Trollaat tahallasi? Se kanisteri on täynnä nestesaippuaa. Ei se ole tyhjänä erikseen myynnissä pesuainehyllyllä. Eihän nestesaippuaakaan käydä mistään irtotavarana päälärin kanssa ostamassa.

En mä mitään trollaa. Mähän sanoin, että itsetehtynä olisi halvempaa.

Isoin purkki ei tarkoita halvin, koska halppissaippuoita KULUU enemmän. Näissäkin asioissa halvin ei aina ole halvin. Joskus laadukkaampi voi tulla halvemmaksi.

Zinc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytät jauhelihaa, puolita liha saat kaksi ruokaa yhdestä rasiasta.

Puolita konetiskitabletit

älä osta muovipusseja

osta vain kauppalistalla olevat tuotteet

Vierailija
64/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laske huoneiston tai talon lämpötilaa, siitä tulee äkkiä isoja säästöjä. Villasukkia jalkaan ja paitoja päälle.

Mulla on patterit säädetty 20 asteeseen ja tänäänkin sisällä 26 astetta!! Ainoastaan yrteille olen vajaata 100w lamppua poltellut, joka ei ole pattereihin nähden kummoinen (2000watin pattereita). Lämmittää se kuitenkin sisäilmaa pari astetta. 

Ei auta paljon pattereista lämmönkään laskeminen näköjään. Aurinko tosin paistoin tänään hetken, mutta tuskin se kummoisesti sisälämpötilaa nosti.

ZincZinc

Vierailija
65/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön ketju. Ehdotti AP:lle oikeastaan mitä tahansa, hän ei ole valmis tinkimään yhtään mistään. Silloin ei varmasti jääkään mitään säästöön.

Näinhän se aina on :D Halutaan rahaa mutta ei haluta tehdä mitään sen eteen. Selityksiä selityksien perään.

Vierailija
66/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älytön ketju. Ehdotti AP:lle oikeastaan mitä tahansa, hän ei ole valmis tinkimään yhtään mistään. Silloin ei varmasti jääkään mitään säästöön.

Näinhän se aina näissä ketjuissa aina on.

Ei voi, ei voi, ei voi. no tuota nyt en ainakaan tee...

Vierailija
67/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ruokapuoli, paljonko siihen menee rahaa? Entäs vaatteet? Onko lehti-/tv-/Netflixtilauksia? Liikkuminen?

Tässä nyt se, mitä minulle tulee omista säästövinkeistäni mieleen:

Valmistan lähes kaiken ruuan itse, joskus syön jotakin einestä. Noutoruokaa syön harvoin, ulkona käyn syömässä vielä harvemmin. Kala on ainoa liha jota syön, en käytä muita maitotuotteita kuin juustoa mutta sitäkin harvoin. Kasvisruokaa siis syön useimmiten, ja linssit, pavut, tofu on useimmiten proteiinin lähteenä.

Katson joka viikko lähikauppojen ja markettien (4 kpl) tarjouslehtiset läpi, ja hyödynnän tarjoukset. Ostan sopivia tarjoustuotteita yleensä enemmänkin, ja "varastoin" tarvittaessa myöhempää käyttöä varten. (En esim. muista koska olisin viimeksi ostanut tomaattimurskaa, papuja tai kaurakermaa normaalihintaan.) Kasviksissa ja hedelmissä suosin sesongissa ja tarjouksissa olevia. Silloin tällöin kun ehdin, haen Lidlistä 3 kg:n hävikkilaatikon (tai pari) vihanneksia ja hedelmiä (hintaa 2€/laatikko.) Kalan ostan myös tarjouksesta, ja suosin pakastettua/purkitettua kalaa, koska se on yleensä niin paljon halvempaa kuin tuorekala. Toki tuorettakin ostan, jos sattuu sopivan hintaista kohdalle. Punalapputuotteet hyödynnän aina kun kohdalle sattuu ruokavaliooni sopivia. Tilaan ruokaa säännöllisesti myös Matsmartista, sieltä olen tehnyt vaikka mitä löytöjä.

Vaatteeita ostan vain tarpeeseen. Kun tarvitsen jotakin (poislukien alusvaatteet, sukat ja t-paidat), katson saisiko vaatteen hyväkuntoisena käytettynä, ja mitä se maksaa. Ostan vain hyväkuntoisia käytettyjä vaatteita, en siis osta mitä vaan ryysyä, koska se on halpaa. Nettihuutokaupoista olen tehnyt tosi hyviä löytöjä, esim. tänä talvena ostin itselleni täysin käyttämättömät Pomarin kengät 45€:lla (ovh 180€) sisältäen postimaksun ja täysin uudenveroisen takin 18€:lla (sis. postimaksu.) Tämän lisäksi käytän hintavertailusaitteja ja googlaan, että mihin hintaan vaatteen saisi uutena. Katsastan myös ulkomaiset nettikaupat, ja erityisesti odottelen niiden aleja, jolloin olen saanut vaatteita ja kenkiä todella edullisesti (esim. 200€ saappaat 60€:lla, 150€ takin 35€:lla jne.) Olen tilannut paljon vaatteita myös brittiläisestä nettivaatekaupasta (https://www.mandmdirect.com), joka myy aitoja merkkituotteita halvalla. Ne on vaatteita (ja kenkiä ja muita), jotka on edellisen kauden/edellisten kausien tuotteita, valmistajalle ja kaupoille käteenjääneitä loppueriä jne. Olen säästänyt todella pitkän pennin tuolta tilatessa, esim. Adidaksen lenkkareista maksoin euroissa 25€, samat lenkkarit maksoi täällä reippaasti päälle 100€. (Tilasinkin niitä saman tien kolmet parit, koska kävelen paljon, ja ne kyllä kuluu ajan saatossa.) T-paitoja olen tilannut tuolta ihan parilla eurolla ja tätä rataa. Tilaan useimmiten kerralla sen verran vaatteita, että saan ilmaisen tilauksen (täytyy tilata yli 75 punnalla.) 

Lehtitilauksia ei ole (saan luettua lehdet muualla), Netflix-yms. tilauksia ei myöskään ole. Otan silloin tällöin niitä ilmaisia kokeilujaksoja kun tarjoavat. Sama Nextstoryn ja muiden äänikirjatilausten kanssa. Äänikirjoja lainaan ilmaiseksi kirjastosta ja lataan netistä. 

Asun keskustassa, joten liikkumaan pääsen kätevästi ilman julkisiakin. Minulla ei siis ole kuukausilippua, käytän arvokorttia sen kerran julkisilla matkustan. (Eikä ole edes omaa/pankin asuntoa vaan vuokra-asunto.)

Tässä oli paljon hyviä vinkkejä, kiitos. Lehtitilauksia ei ole, Netflix kyllä on, mutta se on ollut meille kaikille kätevä myös kielten opiskelun kannalta, joten en siitä ensimmäiseksi luopuisi. Muita kuukausimaksullisia huvituksia ei ole. Olisikin onni, jos voisi vaihtaa autot julkisiin. Mutta asumme peräkylässä.

Netflix pitäisi olla ihan ensimmäisten joukossa jotka karsitaan kun rahat ei riitä. Youtubessa voi opiskella kieliä ihan ilmaiseksi. On myös olemassa kirjastot, melkein joka kylällä. Laskepa montako sataa siitä jo tulee säästöä vuodessa!

British Councililla on netissä englanninopetusta ilmaiseksi alkeista lähtien.

Vierailija
68/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vuositasolla itse saan noin tonnin säästön kun vien eväät töihin vs söisin kalliissa henkilöstöruokalassa.

Lounas henkilöstöruokalassa maksaa 6,7 e ja omat eväät max 2 e. Evääksi teen esim pinaattikeittoa ja munan, leivän, hedelmän. Tai jotain muuta vastaavaa.

Toiset perustelee jokapäiväistä ulkona syömistä terveyssyillä, mutta itse koen että evääni on ihan terveelliset. Enkä kyllä ikinä sairastelekaan, viimeisen 10 vuoden aikana kerran on ollut kuumetta ja kerran oksennustauti. Ja sitäpaitsi usein tuolla henkilöstöruokalassa tulee syötyä turhan paljon ja otettua vielä jälkkäriäkin, joten se niistä terveysvaikutuksista.

Myös mies vie töihin eväät joten säästöä siis pari tonnia vuodessa.

Tässä nyt yksi vinkki. Ei toki kaikille sovi, toiset arvostaa valmista pöytää ja maksaa siitä mielellään.

No tämä oli ehkä parhain vinkki tähän mennessä ja oikeastaan ainoa, joka ei ole ollut jo käytössä. Laitan ruoat itse, eineksiä ei syödä, lähinnä ruoan säilyvyys ollut ongelma, kun ei ole jääkaappia töissä käytössä.

Osta kylmälaukku vaikka Henkkamaukan alennuksesta. Kylmäkalle pakastimesta eväiden päälle niin ruoka säilyy lounaaseen saakka.

Vierailija
69/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin säästää ja vittuilla kaikille jotka pystyvä säästämään jopa pienistä tuloistaan.

En kerro mihin rahani tuhlaan, enkä ole loppupeleissä valmis myöskään mistään tinkimään, mutta auttakaa nyt kun aina sitä apuanne niin tarjoilette.

Osta halvempaa ruokaa.

Ei voi kun kasvisravinnosta ei aleta tinkimään.

Säästä harrastuksista.

No ei voi kun lapsen harrastuksista ei voi tinkiä.

Tarvitsetteko välttämättä kahta autoa ja kuinkas olisi halvemmat.

Ei voi kun asumme kaukana ja työn takia tarvitsemme hyvät autot.

Myykää torppanne ja muuttakaa halvempaan.

No ei voi kun saisimme liian vähän ja jäisi velkaa.

Haistakaa paska koko torvisoittokunta.

No ei voi kun torvikin on jäässä ja tunkio lumen peittämä.

Vierailija
70/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakuluissa todella saa säästettyä, etenkin jos syö kasvispainotteisesti.

Minä teen ison kattilallisen keittoa, josta syön joko lounaaksi tai päivälliseksi. Keitto vaihtelee, mutta on aina jotakin kasviskeittoa (esim. sosekeitto, linssikeitto, soijanakkikeitto, kaalikeitto quornilla tai soijarouheella). Tuon kanssa sitten leipäviipale tai pari, päällä itsetehtyä hummusta tai itsetehtyä kurpisansiementahnaa. Päivän toinen lämmin ruoka on esim. kasvis/linssi/papupihvejä tai -pullia perunamuusilla oheisvihanneksineen, quorn/soijarouhetomaattikastiketta ja pastaa tai perunoita, jotakin laatikkoa, munakas kasvistäytteellä, riisiä pavuilla ja kasviksilla, kasvistortilloja, nuudeliwokkia, etc. Aamuisin syön yleensä puuroa, johon laitan sekaan hedelmänpaloja tai marjoja. Joskus syön paahtoleivän (tai kaksi), jonka päällä on lämmitettyjä valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Väli-ja iltapaloina menee esim. kasvistikkuja hummuksella, hedelmän paloja maapähkinävoilla (tosi halpaa ja helppoa tehdä itse!), kulhollinen jogurttia marjoilla tai hedelmän paloilla ja siemenillä tai tarjousmyslillä. 

Vierailija
71/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun iso askel parempaan nykyhetkeen oli karsiminen.

Kun jouduin myymän tarpeetonta, jotta sain ruokaa pöytään, tajusin hyvin nopeasti missä tavaratalossa asun.

Karsin kierros kiertokselta.

Olen jakanut kodin 6 osaan ja joka kk käyn yhden osan läpi. Esim keittiö = kaikki hyllyt tyhjäksi, pyyhin hyllyt ja mietin tarvitsenko tätä vai en.

Tänä päivänä keittiön läpikäymiseen menee n 6 h aikaa. Joskus meni 2 pv.

Vaikka tuntuukin hölmöltä, kun karsii, saa oikeasti rahaa irtaimistosta.

Itse käyn 2 x kk valvomassa ystäväni lapsia.

Saan rahaa 20 e ja pussillisen kirppistavaraa. Ystäväni koti on jo putsattu, mutta tavaraa tulee hänen sisaruksilta ja vanhemmilta.

Joulukuussa sain 2 pussia vauvan vaatteita.

Koska niillä ei ole peruskirppiksellä hyvä menekki,

laitoin ne vaihtopalstalle.

Yksi odottava äiti laittoi viestiä olisiko hänellä jotain. Vaihdoin nämä vaatteet ja vähän extraa hänen hääpukuunsa. Jonka annoin ystävälleni. Hääpuku oli tullut tulevalle äidille käytettynä ja ystäväni on melkoinen kierrätysihminen.

Ja tämä oli häälahjani ystävälleni.

Vaihtaminen vaatii vaivaa ja mielikuvitusta, mutta parhaassa tapauksessa on vain voittajia.

Kun näkee vaivaa tavaran laittamisessa, ei ole pienintäkään innostusta ostaa mitään ihan kivaa. Päinvastoin.

Vierailija
72/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta kylmälaukku vaikka Henkkamaukan alennuksesta. Kylmäkalle pakastimesta eväiden päälle niin ruoka säilyy lounaaseen saakka.

Jos ei halua kylmälaukkua raijata, niin Frozzypack-eväsrasia on kätevä. Kylmäkalle on integroitu rasian kanteen, ja kun sen laittaa 10 tunniksi pakkaseen, pitää se eväsrasian sisällön kylmänä todella pitkään. Itse olen käyttänyt tuota jo useamman vuoden. Aika kallishan se kyllä on, halvimmillaan vissiin 15€, mutta maksaa kyllä itsensä takaisin.

Vierailija
73/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, säästät ainakin tonnin vuodessa jos alat ottamaan töihin omat eväät ja luovut netflixistä.

Kaksi pienen pientä muutosta, jotka ei vaikuta arkeen millään tasolla - tubesta ja yleareensta näkee kaiken tarvittavan se lapsi, ja eväitten teko on hyvin vaivaton homma kun sen tavaksi ottaa.

Ihan turha valittaa ettei ole mistä säästää, kun jo kaksi pikkuseikkaa elämässä muuttamalla saat säästöön satoja euroja.

Vierailija
74/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakuluissa voi säästää mielettömät määrät.

Googleta halpa arkiruoka tai vst ja ala vaan tekemään omaa reseptikansiota.

Kokeile ja jos maistuu, tee uudestaankin.

Ystäväni asuu maalla.

Lapset (3) ovat muuttaneet pois kotoa. Ja heidän makuuhuoneet ovat tyhjiä.

Airbnb.n kautta vuokraa huoneita. Vuodessa on saanut vakiokävijöitä, mm kaupparatsuja.

Pyytää huoneesta 40 euroa. Joka viikko on väh 1 yöpyminen.

Talo on myös myynnissä, mutta ei ketään kiinnosta. Pitää tätä businessta, kunnes talo on myyty.

Vierailija
75/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä sen taas näkee, kun ihminen väittää, että muka kaikesta on jo säästetty eikä mistään voi enää säästää, sitten tulee ilmi monia kohteita, joista voisi säästää, mutta ne eivät käykään säätökohteiksi. tuo juuri erottaa ihmiset, toiset ei vaan osaa.

Sillä tavalla ihmiset säästävät, että säästävät oikeasti kaikesta, pienistä puroista tulee suuri virta....

Vierailija
76/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloa ei saa myydyksi, joten ei voi muuttaa lähemmäs työpaikkaa ja toinen tarvitsee autoa töihin joka tapauksessa. Lämmitys on jo minimissä, meillä on 19-20 astetta näin talvisin, siihen itse asiassa tottuu ja tulee nukuttuakin paremmin viileässä.

Eväissä voisi yrittää säästää ja Netflixiä ehkä miettiä, mutta se on varsinkin lapselle tärkeä. Hänellä on jo halvin mahdollinen kännykkä eikä esim. pleikkaria tms. ollenkaan, joten tuntuisi vähän kurjalta ottaa Netflixikin pois. Mutta meneehän siihen yli satku vuodessa.

Toinen autoko on vain huvin vuoksi käytössä eikä työmatkakäytössä? Myykää pois, heti säästyy tuhansia euroja vuodessa. Elintason laskeminen tuntuu aina vähän kurjalta, mutta ei voi syödä ja säästää kakkua yhtä aikaa. Lapsikin sen ymmärtää. Mitenkäs perheen vesilaskut? Tuleeko loroteltua kuumaa vettä puoli tuntia joka päivä? Jokaisella?

Vierailija
77/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämisessä on vain kyse siitä, että jaksaako kuunnella toisten ivailua ja naureskelua asiasta ja haittaako se että saa jonkun hullun leiman asuinalueellaan. Moni ei tämän takia viitsi pihistellä, koska täytyy pitää imagoa yllä.

Vierailija
78/79 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei laajakaista sisälly vastikkeeseen/vuokraan, ota halvin mahdollinen tarpeeseesi sopiva liittymä ja jaa kotikaista vanhasta puhelimesta. Tai jos netinkäyttö on vähäistä, ei erillistä liittymää edes tarvita ja käytössä oleva puhelinkin liittymineen käy. Tuo kuitenkin tuhoaa akun jatkuvassa käytössä. Toki tosi piheilijä pärjää jollain satasen perus-androidilla eikä osta uusinta iPhonea.

Vierailija
79/79 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan nyt sitten, etten kuluta mihinkään turhuuksiin. Olen karsinut ylimääräiset. Mutta tällä palstalla kirjoitetaan jatkuvasti, kuinka säästetään jostain toimeentulotuesta suunnileen 2000€ kuussa. Eli odotan nyt, että viisaammat kertovat, että mistä he säästävät, kun kerran säästetään esim. lomarahat vuoden mittaan mistään olennaisesta luopumatta.

Ei minun tuloillani ja menoillani ole mitään tekemistä säästövinkkien kanssa. Joko ihminen osaa säästää ja kertoo ne vinkkinsä tai on sitten yhtä persaukinen kuin allekirjoittanut.

No itse kylmästi siirrän joka kuu (siirtyy tililtä automaattisesti) yht. 200€ sijoituksiin ja säästötilille. Sitten on vaan tultava toimeen niillä lopuilla. Näin olen tehnyt vuosikaudet. Me ollaan pienipalkkaisia molemmat, mulla netto 1600€ ja miehellä pari sataa enemmän. Asumiseen menee hirveästi, 1200€/kk. Autoon myös ja lasten harrastukset on myös iso rahareikä johon menee tuhansia vuodessa. Minä ja mies ei sitten harrastetakaan yhtään mitään mihin menee rahaa. Mies myös siirtää joka kuu suoraan nordnetiin vähän isomman summan kuin itse siirrän. Minä ratkaisin säästämisen näin, voithan siirtää pienemmän summan kunhan teet sen joka kk. Siitä kertyy vähitellen sitten ihan mukava vararahasto.