Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huvittavat terveysruokavillitykset, esimerkkinä lehtikaali

Vierailija
26.01.2020 |

Olen monipuolisen ja ravitsemussuosituksia noudattavan ruokavalion kannattaja. Kaikenlaiset ismit vähän epäilyttävä: yleensä niiden taustalla on ravitsemutiedettä parhaimmillaankin vain harrastelevien amatööriblogistien vouhotusta, jonka todellinen tarkoitus on myydä harrastelijaa suurelle yleisölle.

Otetaan esimerkiksi viime vuosina paljon hehkutettu lehtikaali. Olette varmaan näitä nähneet: "Lehtikaali on oikea voimavihannes. Siinä on esimerkiksi kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Se sisältää myös paljon rautaa, kalsiumia ja proteiinia."

https://www.ts.fi/ruoka/1283472856/Lehtikaali+on+monikayttoinen+terveys…

Eihän se tietenkään olekaan epäterveellistä, eikä haittaa yhtään, jos joku siitä tykkää. Mutta onko se oikeasti YLIVOIMAINEN? No ei. Rautaa siinä on itse asiassa vain noin 40 % siitä, mitä pinaatissa - lehtikaalissa on rautaa 0,7 mg sadassa grammassa, eli jos sillä yrittäisi tyydyttää päivän raudan tarpeen, sitä pitäisi popsia 2,2 KILOA.
C-vitamiinia on 65,8 mg sadassa grammassa lehtikaalia. Appelsiinissa on 51 mg, ei siis puolta (toisin kuin tuossa lehtijutussa väitetään). Kokeilkaapa syödä sata grammaa sitä ja sata grammaa appelsiinia, väitän, että jälkimmäinen uppoaa helpommin kuin kitkerä ja sitkeälehtinen lehtikaali.

Katsokaa Finelistä, älkää uskoko minua, älkääkä kaikenmaailman nettiguruja. Fineli on loistava, THL:n ylläpitämä ruoka-ainesten koostumustietopankki. Tutkittua tietoa mutun sijasta.

https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet/326

Minullahan ei sinänsä ole mitään lehtikaalia vastaan, join sitä itsekin tänään smoothien joukossa. Mutta ei se nyt mitenkään erityisen huippu-superterveellinen aines ole, ja itse asiassa aika pahan makuinen, jos rehellisiä ollaan.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiaa. Olen yrittänyt tunkea sitä erilaisiin ruokiin, enkä ole vielä keksinyt reseptiä, jossa se olisi hyvää. Salaatissa sellaisenaan aivan liian kitkerää ja tosiaan sitkeää jyystettävää. Padoissakaan sen lehdet eivät menetä sitkeyttään. Ja smoothiessakin se jää semmoiseksi sitkeäksi hiutalemössöksi, joka pitää erikseen pureskella. Vähän toivoton ape itse asiassa.

Mun mielestä lehtikaali on hyvää keitossa. Pinaatti menee sellaiseksi vihreäksi limaksi, mutta lehtikaalissa pysyy sen rakenne. Se pitää vaan leikata tarpeeksi pieniksi paloiksi. Nytkin syön tofu-papukeittoa, jossa on lehtikaalia. :)

Vierailija
42/46 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että lehtikaalia myydään hienonnettuna pakasteena? Tiesittekö että (etenkin talvisin) pakastevihanneksissa, -marjoissa ja -hedelmissä on enemmän vitamiineja kuin tuoreissa?

Tuo hienonnettu pakastelehtikaali on paras keksintö ikknä. Työnnän sitä löhes joka ruokaan, keittoihin, kastikkeisiin yms. Ei maistu ollenkaan ja on hitsin helppo. Lapsetkaan ei protestoi yhtään. Otan pussista aina muutaman kuution (pakastettu kuutioina) ja työnnän ruokiin. Lisäksi laitan sitä smoothieisiin. Niihin laitan ne ihan jäisinä tai hetken huoneenlämmössä sulatettuina. Onnkuin olisi jäähippuja smoothiessa.

Ap:lle vielä. Olet oikeassa että ravinnerikkaampiakin ruoka-aineita on olemassa mutta kokonaisuushan ratkaisee joten lehtikaalista monipuolisen ruokavalion yhteydessä on jäätävän suuri terveyshyöty. Eihän olekkaan tarkoitus kilokaupalla vetää lehtikaalia.

Missasit pointtini. Koska lehtikaalissa itse asiassa EI edes ole kovin paljon rautaa tai c-vitamiinia, sitä on turha tunkea joka paikkaan, jos ei nyt ihan vartavasiten pidä siitä mausta ja sitkeistä kaalipalasista ruuassa.

Sitä pitäisi siis tosiaan kiskoa yli kaksi kiloa saadakseen esimerkiksi päivän rautatarpeensa tyydytettyä. C-vitamiinitarpeeseenkin sitä pitäisi kiskoa melkein pari sataa grammaa, mikä on kevyen lehtivihanneksen kohdalla jäätävä määrä. Vastaa yli puolta hervottomasta pussillisesta tuoretta lehtikaalta.

Toisin sanoen sen lisäileminen sellaisiin ruokiin, joihin se ei edes kuulu eikä anna lisäarvoa maun suhteen on anteeksi vaan ihan järjetöntä.

Syötävyys ja makukin kun ovat tärkeitä tekijöitä. Jos lapsillesi ei maistu vaikkapa aivan tavallinen sekasalaatti, laita niihin ruokiin mieluummin vaikkapa pinaattiakin, siinä on reippaasti enemmän rautaa ja melkein yhtä paljon c-vitamiinia kuin lehtikaalissa, mutta se ei jää sitkeiksi hitusiksi. Ja sitäkin saa pakasteena ja halvemmallakin jopa kuin tuota pakastelehtikaalta.

Ap

Mua taas ärsyttää se, että otetaan joku yksi ruoka-aine, kuten tässä tapauksessa lehtikaali, ja sitten pohditaan miten paljon sitä pitäisi syödä, että saa kaiken tarvitsemansa raudan/c-vitamiinin/magnesiumin tästä yhdestä ruoka-aineesta. Varmaan kukaan ei pyri saamaan kaikkea vitamiinia/hivenainetta yhdestä lähteestä, joten tuollainen vertailu on turhaa.

Lisäksi se on mielestäni jopa siinä mielessä haitallista, että sitä voi saada sellaisen kuvan, että ei edes kannata syödä terveellisesti. Järkevästä määrästä lehtikaalia tai mitä tahansa saa yleensä vain suhteellisen pienen annoksen sitä haluttua vitamiinia tai muuta. Minulle on ainakin näistä vertailuista tullut joskus olo, että kai voin sitten vaan syödä jonkun hampparin, kun se lehtikaali on ihan turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei varmaankaan syö lehtikaalia vain raudan tai C-vitamiinin takia. Itse asiassa pinaatissakin on surkean vähän rautaa, joka lisäksi imeytyy huonosti ja mustaherukassa  on monin verroin enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa. Mutta nekin ovat silti suositeltavaa syötävää. Ylipäätään vihreitä vihanneksia kannattaa suosia. Eikä jättää hommaa siihenkään, vaan syödä monipuolisesti erivärisiä kasviksia ja hedelmiä.

Vierailija
44/46 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/04/19/miksi-smoothiella-ei-lahde-nal…

Tottahan tuolla aiemmin kirjoitettiin. Neste- ja sosemaiset ravintoaineet nostavat sokeripiikin nopeammin, kuin kiinteä/karkea ruoka. Ihmiselimistöä ei myöskään tunnista nestemäistä ravintoa samalla tavalla kuin kiinteä, joten viesti nälkäkeskukseen ei toimi samalla vahvuudella

Ottamatta mitenkään muuten kanta smoothieihin, itseä ei voisi vähempää kiinnostaa, mitä muut syövät tai ovat syömättä 

Vierailija
45/46 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko villitys. Mutta jostain joskus luin, että avocadon siemen on myös syötävä ja superterveellinen. Maku on vaan aivan karmea. Raastinraudalla vaan raasteeksi ja sitten smoothien sekaan tms.  

Vierailija
46/46 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothiessa ei saa hedelmien ja vihannesten kuituhyötyä, koska soseuttaminen rikkoo pitkät kuiturakenteet. Toisaalta juodessa suun entsyymit ei ehdi työstää massaa. Jymähtää vatsaan sellaisenaan, siinä on vatsahapot kovilla