Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HPV-rokote aikuiselle?

Vierailija
26.01.2020 |

"Yli 30-vuotiaille rokotteesta ei ole juurikaan enää hyötyä, sillä tuohon ikään mennessä valtaosa papilloomavirustartunnoista on jo saatu."

Olen nelikymppinen, mutta kumppaneita on ollut melko vähän (4).
Nyt kun olen sinkkuuntunut, niin kiinnostaisi ottaa HPV-rokote tulevan varalle.

Kumppanit:
1. kondomi käytössä, ei suuseksiä (oli niin kokemattoman oloinen, että epäilen että oli neitsyt)
2. kondomi käytössä, lisäksi suuseksiä saavana osapuolena
3. muutaman kerran ilman kondomia (neitsyt, ei syytä epäillä etteikö olisi ollut)
4. muutaman kerran ilman kondomia, suuseksiä saavana ja antavana osapuolena (tällä ollut neljä kumppania, joista kertomansa mukaan yhden kanssa oli ollut ilman kondomia)

Kaikki edellä mainitut suhteet on aloitettu 90-luvulla, joka selittää nuo melko kokemattomat kumppanit (olimme teini-ikäisiä silloin).
Neljännen kumppanin kanssa oli pitkä suhde, joka loppui jonkin aikaa sitten.

Ottaisitteko HPV-rokotteen?
Voiko siitä olla mitään haittaa jos rokotteen ottaisi omin kustannuksin "kaiken varalta"?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Molempien rokotteiden vaikutus kohdistuu HPV-tyyppejä 16 ja 18 vastaan ja toisen rokotteen vaikutus lisäksi pienen riskin virustyyppejä 6 ja 11 vastaan.

Uusimmassa rokotteessa vaikutus kohdistuu yhdeksään virustyyppiin.

HPV-tyypit 16 ja 18 aiheuttavat noin 70 % kohdunkaulasyövistä" - Terveyskirjasto

Vierailija
2/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi

Vierailija
4/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä haittaakaan mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole. Kysyisin lääkäriltä mitä mieltä on.

Vierailija
5/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin papaseulonnassa tehdään virustesti. Suuren riskin viruksia ei löytynyt. Miten tässä tilanteessa?

Vierailija
7/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin papaseulonnassa tehdään virustesti. Suuren riskin viruksia ei löytynyt. Miten tässä tilanteessa?

Olen käynyt vain niissä seulonnoissa mihin tulee kutsu viiden vuoden välein. 

Tähän mennessä kirjeessä ei ole ollut mitään huolestuttavaa eli ns. puhtaat paperit. 

En muista millä sanamuodolla se ilmaistaan, mutta ilmeisesti ei ole ollut noita suuren riskin viruksia tai ainakaan niistä johtuneita solumuutoksia. 

Tämä varmaan voisi puoltaa sitä rokotteen ottamista vielä tälläkin iällä. 

Vierailija
8/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota vaan. Voit sitten huoletta levitellä jalkojasi.

No tuskin täysin huoletta, kun HPV huolestuttaa, mutta olisi sitten edes yksi huoli vähempänä,

jos joskus vielä kohtaa sellaisen henkilön, jonka kanssa kiinnostaa levitellä niitä jalkoja. 

Vierailija
9/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolitsuteja on aika paljon muitakin kuin hpv. Kondomi käyttöön joka tapauksessa.

Vierailija
10/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukupuolitsuteja on aika paljon muitakin kuin hpv. Kondomi käyttöön joka tapauksessa.

Minulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy, niin kondomi on siitäkin syystä. 

Mutta kun nuohan tarttuvat suuseksissäkin.

Tämä on vielä teoreettista pohdintaa, kun ketään ei edes tapailla, mutta jos mietin uutta suhdetta,

niin siinä se suuseksikin menee luontevasti suojattuna.

Suhteen pitkittyessä alkaa ehkä tuntua liioittelulta? Ja siinähän ne virukset sitten pääsevät tarttumaan... 

Vierailija
11/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole mitään ongelmaa käydä sukupuolitautitesteissä ja varmaankin sitten jos sitä suuseksiä on tarkoitus harrastaa ilman suojaa, niin täytyisi vaatia kumppaniakin käymään.

Nettikeskusteluista on kyllä tullut luettua näitä ensin molemmille sukupuolitautitestit -kommentteja, 

mutta en ole omasta tuttavapiiristä kuullut, että kukaan tapaileva pari olisi käynyt (voi toki olla, että eivät ole vain maininneet).

Ne henkilöt joiden tiedän käyneen, ovat epäilleet tartuntaa. 

Vierailija
12/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun nuohan tarttuvat suuseksissäkin.

Niin tarttuu kaikki muutkin, tai kupasta en ole varma.

Vierailija
13/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kaikissa kaupungeissa tutkita vielä viruksia.

Vierailija
14/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo HPV voi tarttua myös käsien välityksellä, ei tarvita edes välitöntä limakalvokontaktia.

Vierailija
15/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin, vain yhdeltä hoitajalta sain noottia että yli kolmikymppisten turha ottaa. Itse sain kaamean kammon kun päädyin katselemaan kondyloomasyyliä ja ajattelin että 600e on pieni vakuutus. :D

Muista ap että jos haluat suojan myös syyliltä niin rokote on gardasil, vain hieman kalliimpi kuin se millä koululaiset rokotetaan.

Vierailija
16/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 20 ja pian saan toisen annoksen rokotetta. Maksaahan se paljon, mutta kivempi elää, kun on immuniteettia eri vaivoille.

Jonkun tieteellisen havainnon mukaan jos virus löytyy jo elimistöstä ennen rokotetta, solumuutosten riski voi lisääntyä rokottautumisen myötä. Se riski on nyt otettava. Viruksen voi tosiaan huonolla tuurilla saada myös muuten kuin sukupuoliteitse.

Vierailija
17/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karseaa...  

Hirveän korkea kynnys ylipäätään siirtyä "markkinoille", siten että edes lähtisi tapailemaan ketään, niin vielä siihen intiimiasiat ja nämä terveysjutut... 

Ei minulla ole mitään ongelmaa olla ilman miestä tai toisen henkilön kanssa harrastettua seksiä,

mutta joskus kuitenkin kaipaa halailevaa syliä, niin tulee pohdittua asiaa.

Ja jos jonkun miehen kanssa on niin läheinen, että halailee hänen kanssaan tämän tästä, niin... eiköhän se siitä sitten jossain vaiheessa oletettavasti etene muuhunkin. 

Ehkä parempi suosiolla jatkaa askeesissa elämistä niin kauan, että jossain mahdollisesti törmää henkilöön, jonka seurassa järjellinen ajattelu unohtuu. 

:D

Vierailija
18/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain kaamean kammon kun päädyin katselemaan kondyloomasyyliä ja ajattelin että 600e on pieni vakuutus. :D

Itse olen alle keskitulon tienaava, mutta todellakin mieluummin maksaisin 600,00 €, kuin ottaisin itseeni kondyloomasyyliä. 

Vierailija
19/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kaikissa kaupungeissa tutkita vielä viruksia.

No nyt kun muistelen, niin ne seulontakutsut ovat olleet aina Papa. 

Toisin sanoen, ei ole varmaan viruksia tutkittu ikinä, vain solumuutokset. 

Vierailija
20/34 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo HPV voi tarttua myös käsien välityksellä, ei tarvita edes välitöntä limakalvokontaktia.

No niin... tieto lisää tuskaa... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi