Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Irtisanouduin, nyt karenssi ja sitten työttömyystuki

Vierailija
26.01.2020 |

Lähdin 12 vuoden työsuhteesta. Syynä erittäin voimakas ihastuminen työkaveriin. Itse olen naimisissa ja on lapsia. Ihastuksen kohde lisäsi vain vettä myllyyn, vaikka tiesi minut perheelliseksi. Minulle perhe on tärkeämpi kuin tämä työ ja lopulta tein tämän ratkaisun, jolla pääsen pois päivittäisestä kontaktista. En ole koskaan saanut työttömyystukea, miten de käytännössä tapahtuu? Ensin ei saa yhtään mitään muutamaan kuukauteen ja sitten saa, mutta paljonko ja onko sen saamisen ehtona käydä jotain kursseja, luentoja, mitä? Onko mikä tahansa työ otettava vastaan? Voidaanko insinöörille tarjota siivoojan töitä tai lakimiehelle vaikka henkilökohtaisen avustajan töitä? Jos näistä kieltäytyy, lähteekö tuki? Tämä työttömyystuki on itselleni täysin vieras, avatkaa kiitos vähän, että miten prosessi etenee.

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh ei suomessa kukaan täysin rahattomaksi jää vaikka saisikin tuota karenssia. Sitten vaan hakemaan toimeentulotukea onhan se aika vmäistä täytellä ja lähetellä tiliotteita ym joka kuukausi mutta 🤷🏻‍♀️ Ja ihan vaan vinkkinä jos työkkäri yrittää pakottaa työkokeiluihin ym orjatöihin ottakaa yhteyttä kaupungin uraohjaajaan ja tehkää hänen kanssaan suunnitelma tuo uraohjaaja voi tarvittaessa myös olla yhteydessä työkkäriin ja saada peruttua noita höpöhöpö kursseja ym

Uraohjaaja toimii pitkäaikaistyöttömien kanssa eli hänen tehtävänsä on huolehtia siitä, että mahdollisimman moni pitkäaikaistyötön on joko jossain valmennuksessa, koulutuksessa tai kokeilussa tai kuntouttavassa työtoiminnassa. Suunnitelma hyväksytetään te-toimistossa. Jos haluaa kuntouttavaan pajalle eikä työkokeiluun, niin se kyllä onnistuu.

Eikö uraohjaajasta löydy tietoa minkään kunnan sivuilla? Miten saavat asiakkaita?

Ei näitä ole kunnilla. Mitähän iloa "pingviini" sai valehtelusta ja muiden turhasta haukkumisesta?

Vierailija
82/86 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko 400 pv. ansiosidonnaista niin että lasketaan vaan arkipäivät vai kuluuko nitä 30 pvä/kk?  Eli kuinka kauan voi olla ansiosidonnaisella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kaupungissa on urasuunnittelija, jonka kanssa voi pohtia sitä, mikä kunnan palveluista / työpaikoista (kuntouttavasta / työkokeilupaikoista) olisi sopivin.

Vierailija
84/86 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko 400 pv. ansiosidonnaista niin että lasketaan vaan arkipäivät vai kuluuko nitä 30 pvä/kk?  Eli kuinka kauan voi olla ansiosidonnaisella?

No viikonlopuista ei makseta eli arkipäivät kuluvat.

Vierailija
85/86 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä irtisanouduin vakituisesta työsuhteesta reilu vuosi sitten, olin töissä tammikuun loppuun. Syynä uupumus ja paha ahdistus joka ei olisi poistunut pelkällä sairaslomalla (olin esimiehenä pienessä yksikössä), koin ettei ollut muuta vaihtoehtoa ja tämä vuosi on kyllä näyttänyt sen että päätös oli enemmän kuin oikea. Mutta siis, karenssi alkoi helmikuun alusta ja kesti 3kk, sen jälkeen meni kuukausi jotta voi ensimmäistä ansiosidonnaista hakea eli ekan hakemuksen laitoin toukokuun lopussa (YTK). Tästä vähennettiin omavastuu osuus, en muista oliko 10 päivää vai vähän alle. Eli ekat rahst mitkä tuli oli aika pienet ja muistaakseni ne tuli maksuun 8.6. Ensimmäinen täysi ansiosidonnainen tuli kesäkuun lopulla. Eli kauan menee ennen kuin raha asiat saa kuntoon.

Kyynisempi saattaisi epäillä, että karenssin aikana ansiosidonnaisen päivät rullaa kuitenkin normaaliin tahtiin, jos menee heti seuraavana päivänä oven paukkumisesta ilmoittautumaan työkkäriin?

Ansiosidonnainen kuluu maksetuista päivistä vaikka olisi kuinka kyyninen.

Vierailija
86/86 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kaupungissa on urasuunnittelija, jonka kanssa voi pohtia sitä, mikä kunnan palveluista / työpaikoista (kuntouttavasta / työkokeilupaikoista) olisi sopivin.

No urasuunnittelija löytyy Raision kunnalta, tätäkö se yksi jankkaaja tarkotti eikä uraohjaajaa? Ainakin jankkaaja hiljeni...