Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Paljon suurempaa tuhoa on tehneet rajoitukset.
Itse tautia ei edelleenkään edes täällä itä Helsingin reunamilla pahemmin näe tai kuule.
Ironisella tavalla toisaalta hyvä, että nyt tuli tilannetta "kirittämään" nämä hiihtolomat. Saadaan nopeasti tartunnat nousuun oikein kunnolla, ja edetään kohti pakkoa laittaa se valmiuslaki taas voimaan. Siihen loppuu sitten lähikoulut jne.
Hiihtoloman eka päivä virallisesti huomenna, ja nyt jo IS uutisoi:
Ylläksellä mahdollisia korona-altistumisia baareissa ja ravintoloissa – katso ajat ja paikat
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007817830.html
Lingot käyntiin nyt vain... tervetuloa poikkeustila.
Lähden saastuneelta alueelta Lappiin mutten turistirysiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääkaupunkilaisena olen Vapaavuoren puolella.
Sillä ei ole mitään merkitystä. Siellä on lock down kahden viikon sisään. Saa olla ihan vaikka ilman mieltä kokonaan.
Ja tuo lockdown tulee ainoastaan Marinin hallituksen saamattomuuden takia.
https://yle.fi/uutiset/3-11212596
21.2. klo 19.54 Ylläksellä mahdollisia korona-altistumisia baareissa ja ravintoloissa
Hiljattain sairastuneet ovat Ylläsjärven mukaan lähinnä sellaisia paikkakuntalaisia, jotka työskentelevät matkailualalla. Kukaan heistä ei ole joutunut sairaalahoitoon.
– Ei tiedetä, mistä he ovat saaneet tartunnan, sanoo Ylläsjärvi.
Hänen mukaansa on mahdollista, että tartunnat tai osa niistä ovat peräisin matkailijoilta.
Vierailija kirjoitti:
Ironisella tavalla toisaalta hyvä, että nyt tuli tilannetta "kirittämään" nämä hiihtolomat. Saadaan nopeasti tartunnat nousuun oikein kunnolla, ja edetään kohti pakkoa laittaa se valmiuslaki taas voimaan. Siihen loppuu sitten lähikoulut jne.
Sehän täällä tuntuu toive olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En aio äänestää, jos kotonatilanne on tämä kuin nyt.
En ennakkoon enkä vaalipäivänä.
Pks
en äänestä jos maski pitää ottaa pois ffp2.
Mä vaan ihmettelen, miten äänestäessä saataisiin kaikki käyttämään maskia pakolla.
Luultavimmin ei tarvitse murehtia 1.3 alkavasta lähiopetuksesta, sillä muuntovirus nostaa tartuntaluvut sellaisiin lukemiin, että HUS-alueen sairaanhoitokapasiteetin turvaamiseksi valmiuslait otetaan jälleen käyttöön.
Vuoden aikana hallitus ei saanut riittäviä muutoksia tartuntatautilakiin, ei onnistunut järjestämään rajavalvontaa ja karanteenihotelleita vaan on tietoisesti tuonut maahan lisää virusta mm. kausityövoiman, rakennustyöntekijöiden ja huvimatkailun sallimisen seurauksena.
Marinia ei kiinnosta paskan vertaa Koronan hoito muutoin kuin millä tavoin sanansa asettelemalla saisi itselleen paremman näkökulman.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Lappiin menevät nuohoavat ne samat huoltoaseman vessat ja lounaspaikat pääteiden varsilla. Käytte kahvilla Viitasaarella joku ABC, Oulun Zeppeliinissä pikku pysähdys ja vähän shoppailua samalla. Ja täytyyhän Napapiirillä vähän pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä. Siellä on lock down kahden viikon sisään. Saa olla ihan vaikka ilman mieltä kokonaan.
Ja tuo lockdown tulee ainoastaan Marinin hallituksen saamattomuuden takia.
Jep. Tuo 2.aste on ollut etäopetuksessa tähän asti ja siltikään tartuntatilanne ei ole korjaantunut vaan ainoastaan pahenee.
Jos tartuntatilanne saataisiin sillä pysymään perustasolla niin silloin Helsinki ei olisi nyt leviämisvaiheessa.
Sanna Marinille on ilmeisesti täysin ok, että helsinkiläisnuoret on etäopetuksessa vaikka ikuisesti ja pk-seudulla pysytään yhtä ikuisesti kiihtyvässä leviämisvaiheessa, koska mitään muita ja tehokkaampia rajoituksia hallitus ei ole sallinut.
Marinin hallitushan ei sallinut THL:n edes suosittaa, ettei pk-seudulta lähdettäisi lomailemaan Lappiin tai muualle Suomeen. Siitä nousi ihan samalla tavalla rähäkkä jossa Marinin hallitus uhriutui ja alkoi syytellä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki Lappiin menevät nuohoavat ne samat huoltoaseman vessat ja lounaspaikat pääteiden varsilla. Käytte kahvilla Viitasaarella joku ABC, Oulun Zeppeliinissä pikku pysähdys ja vähän shoppailua samalla. Ja täytyyhän Napapiirillä vähän pysähtyä.
En pysähdy. Junalla. Tullaan hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole pk-seutulainen, mutta 2. asteen opiskelijan vanhempana kannatan hänen ajatuksiaan. Ne ei ole helppoja ratkaisua ja silti hän on valmis ottamaan loat päälleen. Arvostan. Meidän lukiolainen haluaa lähikouluun, mutta etä käy silloin tällöin, ei jatkuvana opetuksena.
Hengityssuojaimista voi olla Euroopan alueella enemmänkin hyötyä pian
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007817413.html
"Saharan hiekkaa voi alkuviikolla kulkeutua Suomeen asti ilmavirtauksen mukana
Ennustekartan mukaan hiekkapölyä saapuisi Suomeen etenkin tiistaina. Ilmatieteen laitoksen meteorologi arvioi, ettei hiekkapölyllä olisi vaikutusta ilmanlaatuun Suomessa."
"Parringtonin mukaan suuret määrät pölyä voivat aiheuttaa terveyshaittoja hiekkapölyn vaikutusalueella olevien ihmisten hengityselimistölle. Hiekkapölyn odotetaan lisäävän ilmassa olevien pienhiukkasten määrää"
Hallituksen ”hybridistrategiaksi” kutsuttu testaa, jäljitä, eristä, hoida -malli ei ole mikään strategia vaan pelkkä unelma https://www.verkkouutiset.fi/ylilaakari-synkkana-suomen-hybridistrategi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on. Mietipä, paljonko täällä asuu ihmisiä ja kuinka moni heistä on sellainen, joka ei voi tehdä etätöitä. Mieti, miten Kela ja työttömyyskassat ruuhkautuisivat, jos yks kaks tulisi satoja tuhansia hakemuksia lisää. Jos yhteiskunta kieltää kansalaisilta työssäkäynnin, yhteiskunnan tulee huolehtia, että kansalaisilla on kuitenkin rahaa ruokaan, lääkkeisiin ja laskujen maksuun. Joku kälynen ulkonaliikkumiskielto välillä 23:00-05:00 saattaisi vielä tullakin, mutta ei lockdownia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin on. Mietipä, paljonko täällä asuu ihmisiä ja kuinka moni heistä on sellainen, joka ei voi tehdä etätöitä. Mieti, miten Kela ja työttömyyskassat ruuhkautuisivat, jos yks kaks tulisi satoja tuhansia hakemuksia lisää. Jos yhteiskunta kieltää kansalaisilta työssäkäynnin, yhteiskunnan tulee huolehtia, että kansalaisilla on kuitenkin rahaa ruokaan, lääkkeisiin ja laskujen maksuun. Joku kälynen ulkonaliikkumiskielto välillä 23:00-05:00 saattaisi vielä tullakin, mutta ei lockdownia.
Monessa firmassa Helsingissäkin tehdään edelleen vuorottelua, eli vain osittaista etätyötä, vaikka työtehtävät hoituisi kokonaankin etänä. Tottakai sote-henkilökunta, raksamiehet, poliisit, palokunta, kaupan kassat yms. menevät edelleen lockdownin aikana töihin, mutta kyllä muiden kotiin määräämisessä olisi itua ja varmasti saataisiin tartuntoja sillä jonkun verran alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääministeri siis sanoi haastattelutunnilla, että toisen asteen koulujen avaaminen oli vastuutonta. Pääministeri on tosin viimeksi sanonut, että virus pitäisi ehkä tukahduttaa...
Mutta nyt siis on todettu, että Helsingin päätös oli vastuuton. Mitä tekevät helsinkiläiset vanhemmat?
Vapaavuori viittasi siihen, että sama linja on Vaasassa. Se on totta. Onko siis Vaasankin päätös vastuuton ja mitä siellä tehdään asian johdosta?
STM Varhila ennakoi, että Helsingin osalta julistetaan taso 2, jolloin STM alkaa ohjeistaa. Vapaavuori voi tähän todeta, että sama pitää koskea Vaasaa ja Satakuntaa. Se on totta myös.
Mutta summa summarum: ainakin toisen asteene etäkoululle leviämisvaiheessa on pääministerin tuki.
Totta kai on, mutta ei nyt vaan voi olla niin että leviämisvaiheessa ollaan pysyvästi ja ainoa luvallinen keino tartuntojen leviämisen estämiseen on 2.asteen etäopetus. Osa pk-seudun oppilaista on ollut etänä viime keväästä asti eikä pääministeri tee elettäkään sen eteen että tänne saada muita, tiukempia rajoituksia jotta tartunnat saadaan takaisin perustasolle. Tämä 2.asteen etäopetus (tai uimahallien/museoiden sulkeminen) kun ei tartuntoja vähennä vaan me pysytään täällä pk-seudulla niistä huolimatta leviämisvaiheessa ja tartuntamäärät vaan kasvaa ja kasvaa.
Se vaasalaislääkäri sanoi jo syksyllä, että hallituksen antama työkalupakki on turhan vaatimaton näin isoon remonttiin. Pääministeri Marinin on ihan turha syytellä siitä muita ja pistää tartuntojen leviämistä kuntapäättäjien syyksi ja haukkua toimivampia rajoituskeinoja vaativia vastuuttomiksi. Nämä pian jo vuoden etänä olleet nuoret on taatusti sen oman osansa vastuusta jo kantaneet ja nyt on jo Marinin vuoro kantaa vastuunsa ja tehdä päätöksiä muiden syyttelyn sijaan. Tai ainakin myöntää, että pääministerin saappaat on aivan liian suuret eikä oikein muutenkaan koko koronavirus kiinnosta.
Erittäin hyvin sanottu. Käsittämätöntä, että juuri 2000-luvun alussa syntyneet laitetaan kantamaan vastuu koronan hoidosta. Miten kukaan vastuullinen aikuinen voi kannattaa tällaista politiikkaa. Nuoret tekivät osansa. Nytkin palataan vain osittaiseen etäopetukseen, mutta edes tätäkään heille ei haluta sallia.
Tarkoitatko osittaiseen lähiopetukseen? Mutta kaikki nuoret eivät halua lähiopetukseen tällaisena aikana.
Tarkoitin. Ja jäätte kotiin sitten vaan. Se on teidän valintanne.
Olen eri mutta onneksi sulta ei kysytty. Kun noustaan tasolle 2 ja 3, lähiopetus loppuu.
Niin että ei tämä seuraavien viikkojen aikana ole enää mikään eipäs-juupas-asia.
Kysytty multa mitä? Ei mulla ole osaa siihen, että valtaosa vanhemmista PYYSI, että lukiolaiset saa lähiopetusta. Ei sitä muuta miksikään se, että tartunnat leviää ja sinä kiukuttelet, kun kaikki ei ollutkaan yhtä mieltä ylisuojelevan mamman kanssa. Kyllä paluu etään on pettymys kaikille. Sinä vaan tunnut toivovan pahempia tartuntoja, jotta saatte erityiskohtelua koululta teidän ainutlaatuiselle lumihiutaleelle. Jos kerran etäkoulu on niin helppoa teidän erityislahjakkuuksille, mihin he opetusta tarvitsevat edes vuoroviikoilla. Etsivät vaan tietoa netistä, niin helppoa se on, itsehän sitä täällä toistatte. Ei tartte tulla kouluun ollenkaan. Muilla on oikeus hybridiopetukseen.
Olen eri mutta onneksi sulta ei kysytty. Kun noustaan tasolle 2 ja 3, lähiopetus loppuu.
Niin että ei tämä seuraavien viikkojen aikana ole enää mikään eipäs-juupas-asia.