Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Hyvä, että tulee tiukat karanteenit ja laitetaan palaavat kuriin. Ei tule muuten mitään. kiitos tästä! Hyvä päätös! ERITTÄIN oikea päätös! 🙏🌹
Mitä nyt taas? Kumma juttu, kun mä luin ettei mitään vielä päätetty! Luulet vaan.
Koska muuten luulette että alkaa ulista ne, jotka on jo loman varanneet ja olivat ajatelleet lusmuilla omaehtoisen karanteenin ja mennä esim. töihin. Tai ne joiden lomakohde muuttuukin riskimaaksi ennen loman alkua, vaikka se varausta tehdessä oli turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykääs katsomassa ECDC:n piirtämää tartuntapylväiden aaltoa, jossa näkyy Euroopan maiden kokonaistartunnat. Hyvin näkyy ensimmäisen aallon päättyminen Euroopassa kesäkuun alussa ja toisen aallon alku heinäkuun puolivälissä. Uutta aaltoa ollaan siis kivuttu jo kohta kuukausi, mikä näkyy jo aika korkeana etäisyytenä aallonpohjasta.
Ensimmäinen aalto siis kesti 3 kk, minkä jälkeen suvantovaihe 1.5 kk, ja sen jälkeen alkoi tämä toinen aalto. Tai metsäpalon pesäke (en puutu semantiikkaan).
Mielenkiintoista on myös katsoa jatkossa, nouseeko tartuntapylväät korkeammalle kuin ensimmäisessä aallossa (itse veikkaan näin, koska lockdown:it ei taida olla monenkaan maan listalla enää valitettavasti).
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Samalla sivulla on muuten ne taulukot, joista Suomenkin hallitus nappaa luvut matkustusrajoituksiinsa.
Aika tiheään tulee siis aallot ja suvantovaiheet. Jos olisi sama tahti jatkossakin niin kesään mennessä tulisi tämän nykyisen lisäksi kaksi muutakin aaltoa ja niiden välissä lyhyet suvantovaiheet.
Sepä vaan, että ainoastaan suomessa korona ei ole vielä kunnolla alkanutkaan ja pahoin pelkään että meillä on nyt edessä muiden maiden esim espanjan pahin kausi
Vierailija kirjoitti:
Vihdoin saatiin päätöksiä (tai lupauksia niistä) aikaan.
Kysymys vain kuuluu, tuliko tämä liian myöhään?
Se on siinä ja siinä, kymmeniätuhansiako (?) On palaillut ulkomailta, vai mikä liene luku?
Hurja tilanne kyllä.
Kännyt ristiin, omaa tyhmyyttä tämä on, onneksi Jumala auttaa myös meitä, jotka tyritään asioita ja hommia ihan itse. ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Kyllä nyt viimeistään alkaa jo kovasti hirvittämään tätä lukion opea. Opetan pk-seudulla ja heti ensimmäisessä jaksossa kursseja on niin, että pelkästään omien oppilaiden kautta tulee ahtaissa luokkatiloissa yli 150 eri kontaktia (ja tietty käytävillä vielä lisää kontakteja niistä opiskelijoista, jotka eivät omille kursseille osallistu). Päälle vielä kollegat ja koulun muu henkilökunta, joita ei hurjemmin voi vältellä ahtaassa koulussa, jossa ei todellakaan ole opettajille omia luokkia tai opehuoneissa edes omia pöytiä.
1 -2 metrin turvavälit ovat utopiaa 30-40 oppilaan ryhmien kanssa. Tuollaisille turvaväleillä luokkiin mahtuisi max. 10 oppilasta.
Onneksi en sentään itse kuulu riskiryhmään.
Lapseni lukiosta (Helsinki) tuli Wilma viesti korona ajan turvajärjestelyistä koulussa. Viestissä myös mainittiin että esim. Riskiryhmäläis vanhemman lapsi saa opiskella 'etänä'.
Päivän paras uutinen! T. Riskiryhmäläis vanhempi
Hienoa, että Helsinki mahdollistaa tuon, mutta ymmärräthän, että tämä syksyn yksittäisten opiskelijoiden etäopetus tulee olemaan hyvin erillaista kuin kevään koko ryhmien etäopetus? Luultavasti käytännössä itsenäistä opiskelua, jossa opiskelija palauttaa ehkä jotain tehtäviä ja tekee lopuksi kokeen.
Jos opettaja opettaa muuta ryhmää lähinä, niin hän ei pysty repeämään samalla laadukkaaseen etäopetukseen (eikä häneltä mielestäni voi vaatiakaan kahden työn tekemistä yhtäaikaa), jossa esim. pitäisi oppitunteja tai keskusteluyhteyttä oppilaaseen yllä videopuhelujen välityksellä tms.
Juuri riskiryhmäläisten kannalta olisi parasta, jos koko lukio-opetus siirtyisi toistaiseksi etäksi, vaikka ongelmansa siinäkin tietysti on.
Vierailija kirjoitti:
Maskit hyvä tietää. Tuli taas tapaus Fb ulkomailta. Nuori terve nainen töissä apteekissa käytti 9t maskia pv ja alkoi voida todella huonosti yhtäkkiä tuupertui, ensiapuun ja sairaalaan. Syy oli hengittänyt kauan hiilidioksidia sisään ei saanut puhdasta ilmaa hengitettäessä ja tämä aiheutti ilmarinnan,toinen keuhko painui kasaan,ei saanut hengitettyä kunnolla ja oli käydä huonosti. Lakimieheltä pyysivät apua kun vanhempia ei päästetty 2 pv katsomaan huonosti voivaa tytärtään, hoidossa oli laiminlyöntejä.
Ihminen hengittää sisään happea ja ulos hiilidioksidia. Maskiin kertyy myös paljon kosteutta kun on puhetyössä asiakaspalvelijana. Lisää tarunta vaaraa.
Toinen haitta maskista. Hammaslääkäri kertoo huomanneensa että hammasterveys heikkenee,ientulehduksia potilailla kun pitää koko ajan maskia. Tästä maskin käytön huonoista puolista on kirjoitettu täällä aikaisemmin mutta eiväthän maski pakkomielteiset sitä ymmärtäneet.
Jännä että esim. kirurgit ja hoitajatkin pitää suu-nenäsuojainta kasvoilla päivittäin pitkien leikkausten ajan eikä tällaisesta puhu kukaan (muu kuin sinä muka niin ovela fake news trolli... jos yrität tarinoita kertoa niin laita edes linkit liitteeksi).
91 PSALMI.
Korkeimman suojelus.
Joka Korkeimman suojassa istuu
ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy,
se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani,
hän on minun Jumalani, johon minä turvaan".
Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta,
turmiollisesta rutosta.
Sulillansa hän sinua suojaa,
ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla;
hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.
Et sinä pelkää yön kauhuja,
et päivällä lentävää nuolta,
et ruttoa, joka pimeässä kulkee,
et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee.
vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi,
kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi,
ei se sinuun satu.
Sinun silmäsi saavat vain katsella
ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. —
Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani". —
Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi.
Ei kohtaa sinua onnettomuus,
eikä vitsaus lähesty sinun majaasi.
Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn
varjella sinua kaikilla teilläsi.
He kantavat sinua käsillänsä,
ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.
Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse,
sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. —
”Koska hän riippuu minussa kiinni,
niin minä hänet pelastan;
minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
Hän huutaa minua avuksensa,
ja minä vastaan hänelle,
minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus,
minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
Minä ravitsen hänet pitkällä iällä
ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."
Vierailija kirjoitti:
Tanska
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/denmark/
Alankomaat
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/netherlands/
Puola
Miksi Ruotsin kuolemat eivät päivity Worldometersiin? Tärkeä asia. Monesti kun olen seurannut parinkymmenen kuoleman päivä, mutta worldometers.info näyttää vain muutaman!! Nyt sitten maailmalla luullaan, että siellä on saavutettu laumasuoja... 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh. Kyllä nyt viimeistään alkaa jo kovasti hirvittämään tätä lukion opea. Opetan pk-seudulla ja heti ensimmäisessä jaksossa kursseja on niin, että pelkästään omien oppilaiden kautta tulee ahtaissa luokkatiloissa yli 150 eri kontaktia (ja tietty käytävillä vielä lisää kontakteja niistä opiskelijoista, jotka eivät omille kursseille osallistu). Päälle vielä kollegat ja koulun muu henkilökunta, joita ei hurjemmin voi vältellä ahtaassa koulussa, jossa ei todellakaan ole opettajille omia luokkia tai opehuoneissa edes omia pöytiä.
1 -2 metrin turvavälit ovat utopiaa 30-40 oppilaan ryhmien kanssa. Tuollaisille turvaväleillä luokkiin mahtuisi max. 10 oppilasta.
Onneksi en sentään itse kuulu riskiryhmään.
Lapseni lukiosta (Helsinki) tuli Wilma viesti korona ajan turvajärjestelyistä koulussa. Viestissä myös mainittiin että esim. Riskiryhmäläis vanhemman lapsi saa opiskella 'etänä'.
Päivän paras uutinen! T. Riskiryhmäläis vanhempi
Ja samalla Helsinki velvoittaa riskiryhmiin kuuluvat opettajat kuitenkin lähityöhön kouluille. Toivottavasti ei kovin moni opettaja näiden päätösten vuoksi menehdy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Hyvä, että tulee tiukat karanteenit ja laitetaan palaavat kuriin. Ei tule muuten mitään. kiitos tästä! Hyvä päätös! ERITTÄIN oikea päätös! 🙏🌹
Mitä nyt taas? Kumma juttu, kun mä luin ettei mitään vielä päätetty! Luulet vaan.
Voi olla. Arvelin, että jos se positiivinen palaute välillä auttaisi ja positiivinen odotus, josko nyt otettaisiin vakavasti..
Vierailija kirjoitti:
Maskit hyvä tietää. Tuli taas tapaus Fb ulkomailta. Nuori terve nainen töissä apteekissa käytti 9t maskia pv ja alkoi voida todella huonosti yhtäkkiä tuupertui, ensiapuun ja sairaalaan. Syy oli hengittänyt kauan hiilidioksidia sisään ei saanut puhdasta ilmaa hengitettäessä ja tämä aiheutti ilmarinnan,toinen keuhko painui kasaan,ei saanut hengitettyä kunnolla ja oli käydä huonosti. Lakimieheltä pyysivät apua kun vanhempia ei päästetty 2 pv katsomaan huonosti voivaa tytärtään, hoidossa oli laiminlyöntejä.
Ihminen hengittää sisään happea ja ulos hiilidioksidia. Maskiin kertyy myös paljon kosteutta kun on puhetyössä asiakaspalvelijana. Lisää tarunta vaaraa.
Toinen haitta maskista. Hammaslääkäri kertoo huomanneensa että hammasterveys heikkenee,ientulehduksia potilailla kun pitää koko ajan maskia. Tästä maskin käytön huonoista puolista on kirjoitettu täällä aikaisemmin mutta eiväthän maski pakkomielteiset sitä ymmärtäneet.
Hammaslääkärit? Eivätkö he pidä maskia ihan normaalistikin?
Minkähänlaisista maskeista oli kyse? Kyllä tuollainen ihan tavallinen kirurginmaski voi olla riittävä suoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykääs katsomassa ECDC:n piirtämää tartuntapylväiden aaltoa, jossa näkyy Euroopan maiden kokonaistartunnat. Hyvin näkyy ensimmäisen aallon päättyminen Euroopassa kesäkuun alussa ja toisen aallon alku heinäkuun puolivälissä. Uutta aaltoa ollaan siis kivuttu jo kohta kuukausi, mikä näkyy jo aika korkeana etäisyytenä aallonpohjasta.
Ensimmäinen aalto siis kesti 3 kk, minkä jälkeen suvantovaihe 1.5 kk, ja sen jälkeen alkoi tämä toinen aalto. Tai metsäpalon pesäke (en puutu semantiikkaan).
Mielenkiintoista on myös katsoa jatkossa, nouseeko tartuntapylväät korkeammalle kuin ensimmäisessä aallossa (itse veikkaan näin, koska lockdown:it ei taida olla monenkaan maan listalla enää valitettavasti).
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea
Samalla sivulla on muuten ne taulukot, joista Suomenkin hallitus nappaa luvut matkustusrajoituksiinsa.
Aika tiheään tulee siis aallot ja suvantovaiheet. Jos olisi sama tahti jatkossakin niin kesään mennessä tulisi tämän nykyisen lisäksi kaksi muutakin aaltoa ja niiden välissä lyhyet suvantovaiheet.
Sepä vaan, että ainoastaan suomessa korona ei ole vielä kunnolla alkanutkaan ja pahoin pelkään että meillä on nyt edessä muiden maiden esim espanjan pahin kausi
Se alkoi täällä jo kauan sitten. Täällä on kuule totuttu eristäytymään. Muutama kuukausi putkeen neljän seinänä sisällä ei ole suomalaiselle temppu eikä mikään.
Hyvvee yötä, Jeesus myötä, varjelkoon maatamme tänäkin yötä! Viisautta ja rohkeutta päättäjille ottaa niska peppu ote koronasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen haitta maskista. Hammaslääkäri kertoo huomanneensa että hammasterveys heikkenee,ientulehduksia potilailla kun pitää koko ajan maskia. Tästä maskin käytön huonoista puolista on kirjoitettu täällä aikaisemmin mutta eiväthän maski pakkomielteiset sitä ymmärtäneet.Jännä että esim. kirurgit ja hoitajatkin pitää suu-nenäsuojainta kasvoilla päivittäin pitkien leikkausten ajan eikä tällaisesta puhu kukaan (muu kuin sinä muka niin ovela fake news trolli... jos yrität tarinoita kertoa niin laita edes linkit liitteeksi).
Sanotaan, että suutarin lapsella ei ole kenkiä...
Linkit tosiaan aina mukaan ettei mene aivan hapatukseksi nämä uutisoinnit!
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen haitta maskista. Hammaslääkäri kertoo huomanneensa että hammasterveys heikkenee,ientulehduksia potilailla kun pitää koko ajan maskia. Tästä maskin käytön huonoista puolista on kirjoitettu täällä aikaisemmin mutta eiväthän maski pakkomielteiset sitä ymmärtäneet.Jännä että esim. kirurgit ja hoitajatkin pitää suu-nenäsuojainta kasvoilla päivittäin pitkien leikkausten ajan eikä tällaisesta puhu kukaan (muu kuin sinä muka niin ovela fake news trolli... jos yrität tarinoita kertoa niin laita edes linkit liitteeksi).
Kyllä tätä on raportoitu myös hoitajien toimesta Wuhanissa, kun oli tiukat maskit, tuli haavoja kasvoihin ym. Mutta ei maskin tarvitse olla niin tiukka, varsinkin jos nyt puhutaan vain ulkokäytössä ihmisellä, joka ei työskentele terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koomista, miten Suomen piti olla ihmisten testaukseen ja tartuntojen jäljittämiseen nojaavan strategian turvin hyvin varustautunut toisen aallon estämiseen. Miten kävikään? Todettuja tartuntoja on hippusellinen, oireilevia vähän enemmän ja nyt jo ollaan siinä pisteessä, että testaus monessa kaupungissa on sumpussa ja siten tehotonta epidemian hallinnan kannalta.
Olisi korkea aika ajatella muitakin keinoja. Jospa lähdettäisiin liikenteeseen ilmiselvästä eli kaikki turha liikenne rajoilla seis. Maskit käyttöön julkisilla paikoilla. Etätyösuositus ja myös lukiot, korkeakoulut ja ehkä yläasteetkin etäopetukseen. Pienet lapset tarvitsevat lähiopetusta eniten ja heidän vanhempansa mahdollisuuden työntekoon, joten heiltä sen veisin vasta viimeisenä keinona.
Harmittaa, että nyt syksylläkin ollaan näköjään väen väkisin suuntaamassa kohti yhteiskunnan täyttä sulkemista. On melkoisan voimaton olo, kun joutuu tätä touhua katselemaan sivusta, ja ainoana edes näennäisenä vaikuttamisen keinona näyttäisi olevan epätoivoinen avautuminen keskustelupalstoilla tai lehtien kommenttikentissä.
Etätyöt jatkuvat ja etäopiskelu jatkuu monissa paikoissa lokakuun puolelle asti, esim. yliopistoilla. On päätetty jo ennen kesää. Virkamiehet eivät tule vielä elokuussa myöskään, esim. työvoimatoimistoon ei tule virkailijat töihin. Tärkeitä yhteiskunnan toimintoja lamautetaan kiitos kusipäämatkustajien. He olivat lähestulkoon yksinomaan syypäitä myös ensimmäiseen aaltoon. Suomessa oli ihan hiljaista vielä tammikuussa, vain pari tapausta kiinalaisilla turisteilla. Ei niistä syntynyt merkittäviä tartuntaketjuja. Mutta sitten kun hiihtolomaturistit lähtivät laumoina Keski-Europpaan ja Italiaan ja Aasiaan, toivat tuliasina Suomeen. Samoin ne Espanjan turistit...
Tosin itse en ole pessimistinen, muuten kuin siinä pelossa että taas lockdown. Oikeusministeri Henriksson sanoi olevansa huolissaan perustuslaillisista oikeuksista, hyvä niin. Minä olen huolissani monien tapaan myös taloudesta ja käytännön arjen vaikeutumisesta mahdottomaksi. Lockdown vielä toiseen kertaan niin, ettei pääse muuhun terveydenhuoltoon ja kouluihin tai töihin tai työkkäriin, voi aiheuttaa maalle suuremman vahingon kuin koronavirus ikinä. Sori, mutta oli vain sanottava tämäkin. Kaikkea ei voi uhrata sen eteen, että olisi joku nollatartuntatilanne jatkuvasti.
On todella etsittävä tasa-painoa tässä asiassa. Pienilläkin toimilla tunnutaan saatavan hyviä tuloksia, kun ne kohdennetaan oikein. Hyvä esimerkki on meidän heinäkuumme, joillain paikkakunnilla oli nollatilanne, useimmilla tosi hiljainen. Heinäkuussa elettiin muuten vapaasti, mutta ei matkustettu juuri ulkomaille, eikä pidetty mitään megasuuria tilaisuuksia. Varsinkaan sisätiloissa.
Kiitti hyvästä kommentista. Tämä toivomasi kuvio toimisikin, jos testaaminen saataisiin toimimaan tehokkaasti ja matkustustamiseen tulisi loppu. Kun lentokentiltä lappaa koronapositiivisia ja testaaminen ontuu, joudutaan joko valitsemaan Ruotsin linja tai ottamaan lisää rajoituksia käyttöön. Se tässä riepookin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tätä on raportoitu myös hoitajien toimesta Wuhanissa, kun oli tiukat maskit, tuli haavoja kasvoihin ym. Mutta ei maskin tarvitse olla niin tiukka, varsinkin jos nyt puhutaan vain ulkokäytössä ihmisellä, joka ei työskentele terveydenhuollossa.
haavat tuli niistä laskettelu-/sukelluslaseista kylläkin
Mitä nyt taas? Ei kannata hötkyillä, korona on ja pysyy täällä.
Hello Finland. Winter is coming...
Oikeasti isot onnittelut! Hieno homma 👍