Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?

Kommentit (176779)

Vierailija
93561/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokenttä juniin kannattaisi laittaa nyt maski pakot.

Niin työssä käyvät ihmiset voisivat suojassa käyttää junaa.

Kukaan ei kiellä sua käyttämästä hengityssuojainta junassa nytkään.

Mutta kun maskista on eniten hyötyä, kun se ulkomailta palaava oireeton/vähäoireinen matkustaja pitää sitä, jotta maski estää pätskeitä leviämästä muihin matkustajiin. Eniten hyötyä on siitä, että kaikki pitävät maskia julkisissa liikennevälineissä.

Vierailija
93562/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus: Koronavirukseen liittyvät neurologiset oireet luultua yleisempiä

Vakavat covid-19-oireet aivoissa saattavat olla yleisempiä kuin aluksi luultiin, brittitutkijat kertoivat keskiviikkona. Tällaisiin oireisiin kuuluu delirium eli sekavuustila, hermovauriot ja halvaukset. Asiasta kertoo uutistoimisto Reuters.

Entuudestaan tiedettiin, että vakavat covid-19-oireet saattavat vaarantaa potilaan neurologisille häiriöille, mutta University College Londonin (UCL) tutkimuksen mukaan tämänkaltaisia vakavia ongelmia voi olla myös niillä, joille sairaus aihetti lieviä oireita.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 43:n sairaalahoitoa vaatineen potilaan neurologisia oireita. Kaikilla oli todettu tai epäiltiin koronviruksen aiheuttamaa covid-19-tautia.

Tutkijat havaitsivat 10 tapauksessa tilapäisen aivohäiriön, 12 tapauksessa aivotulehduksen, kahdeksan aivohalvausta ja kahdeksassa tapauksessa hermovaurioita.

Useimmilla potilailla, joilla todettiin aivotulehdus, diagnosoitiin akuutti disseminoitunut enkefalomyeliitti (ADEM) eli tulehduksellinen aivosairaus. Se on hyvin harvinainen, ja sitä tavataan lähinnä lapsilla viruksen jälkitautina.

Brain-tiedejulkaisussa julkaistu tutkimus osoitti, ettei ADEM-diagnooseilla ei ollut yhteyttä covid-19:n hengitystieoireiden vakavuuteen.

"Tämä sairaus on ollut keskuudessamme vain muutaman kuukauden, joten emme välttämättä vielä tiedä, mitä pitkäaikainen covid-19 voi aiheuttaa", UCL:n tutkija Ross Paterson sanoo.

"Lääkärien tulee olla tietoisia mahdollisista neurologisista vaikutuksista, sillä varhainen diagnoosi parantaa hoitoennustetta."

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93563/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lockdownissa oleva Australia tekee listalla? Eikö nuo pehmeet yhtään seuraa mitä maailmalla tapahtuu?

Vierailija
93564/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopan maista liikenne avataan tämän hetkisen epidemiatilanteen perusteella Alankomaiden, Belgian, Italian, Itävallan, Kreikan, Maltaan, Saksan, Slovakian, Slovenian, Unkarin, Liechtensteinin, Sveitsin kanssa, kertoi sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) tiedotustilaisuudessa keskiviikkona.

Nämä rajoitukset poistuvat ensi maanantaina eli 13. heinäkuuta.

Lisäksi liikenne sallitaan ensi maanantaista alkaen rajoituksetta Suomen ja Kyproksen, Irlannin, Andorran, San Marinon ja Vatikaanin välillä.

Melkoinen lista. Suomen valmiustaso on kova ja jäljitystä tehdään "napsakoin ottein", sanoi Kiuru äsken. Aikamoista henkseleiden paukuttelua samaan aikaan, kun portit avataan...

Siis miten tämä nyt menee oikeasti, koska tuo YLEn juttu on tosi sekava ja siinä myös sanotaan näin:

"Rajoitukset säilyvät muun muassa Espanjaan, Ruotsiin, Iso-Britanniaan, Bulgariaan, Kroatiaan, Luxemburgiin, Portugaliin, Romaniaan, Monacoon, Puolaan ja Tsekkiin.

Näistä maista saapuville hallitus suosittaa edelleen omaehtoista karanteenia."

Siis mitä tuo tarkoittaa? Esim. Ruotsista voi kuka vain saapua, kunhan menee omaehtoiseen karanteeniin? Ja kuitenkin rajoitukset säilyy?

Luulisin, että näistä maista saapuville suomalaisille suositellaan omaehtoista karanteenia, mutta esim. Saksasta saapuville ei. Olisi ainakin looginen tulkinta. Ruotsista ei voi saapua kuka vain.

Vierailija
93565/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että vihaan tätä maata tällä hetkellä. Olen todella pettynyt kaikkiin päättäjiin.

Vierailija
93566/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että vihaan tätä maata tällä hetkellä. Olen todella pettynyt kaikkiin päättäjiin.

Joo pettymys on kyllä päivän sana. Ja epäusko. Ei tää voi olla todellista.

Vierailija
93567/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lentokenttä juniin kannattaisi laittaa nyt maski pakot.

Niin työssä käyvät ihmiset voisivat suojassa käyttää junaa.

Kukaan ei kiellä sua käyttämästä hengityssuojainta junassa nytkään.

Mutta kun maskista on eniten hyötyä, kun se ulkomailta palaava oireeton/vähäoireinen matkustaja pitää sitä, jotta maski estää pätskeitä leviämästä muihin matkustajiin. Eniten hyötyä on siitä, että kaikki pitävät maskia julkisissa liikennevälineissä.

Miten junassa pystytään päättelemään, kuka on ulkomailta palaava? Ei kaikilla ole edes mitään isoja matkalaukkuja. Ja joku matkalaukun kassa lähijunaan tuleva on voinut tulla vaikka Kuopiosta. 

Vierailija
93568/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisää löylyä seuraavan kerran kun kurlaat saunassa Vodkalla kurkkua. Sillä lailla se ValkoVenäjälläkin menee hyvin. 70 000 tartuntaa ja 400 kjuollutta ja kaikki parantuneet ovat parantuneet jopa niinkin terveiksi että ovat terveempiä nyt kuin ovat ikinä olleet. Jos viina terva ja sauna ei auta niin artemisia uute kahvialkoholi plöröllä taltuttaa lepakkolentsun.

Jos rajalla olisi koronakoira tai muu luotettava testi tahi Valvottu karanteeni Vietnamin tapaan niin sitten tulisi heti maailmanloppu ja sitä ei voida siksi tehdä.

Jotkut tietää aina paremmin kuin muut ja jo alkuräjähdyksen aikaan on päätetty että Euroopan linja on koronan suhteen ValkoVenäjän linja.

Tämä tietää töitä välittömästi ainakin etanoli tislaajille (ei pelkkä käsidesi vaan myös laatuvodkat) ja saunanrakentajille.

Vierailija
93569/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos toinen aalto tulee niin ollaan taas neljän seinän sisällä . Itse lähden maaseudulle kuukaudeksi. 

Vierailija
93570/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut yllätys, että asiaa kommentoinut infektioylilääkäri Asko Järvinen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä ei ainakaan tällä erää vahvista näkemystä. ”Ei voida sanoa, että koronavirus laukaisisi kroonista väsymysoireyhtymää, sillä kokemus viruksesta on vielä kokonaisuudessaan niin lyhyt. Selkeää yhteyttä minkään viruksen ja väsymysoireyhtymän välillä ei ole kyetty toteamaan”, Järvinen sanoo.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006565293.html

Tämä A. Järvinen ei varmasti myönnä mitään vaikka tutkimusnäyttö olisi millainen tahansa. Totta kai hän tietää paremmin kuin sadat asiantuntijat maailmalla. Mitkä ovat hänen tieteelliset näyttönsä ja saavutuksensa? Myötähäpeää aiheuttava rap-video. Miksi häneltä ei saada lääkärinoikeuksia otettua pois? Syyllistynyt ainakin lääkärin etiikan loukkauksiin. Mahdollisesti myös rikoksiin tartuntalakia vastaan laumasuoja-ajatteluineen. Milloin alkaa rikostutkinta?

mulla väsyttää, menen nukkumaan puolenyön jälkeen ja nukun kymmeneen. Ulkoilen ja fillaroin paljon. En mene testeihin. 

Vierailija
93571/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt korjataan koska äsken Tuusulassa 16 ja nyt merkitty Turun luvuksi ja Tuusula onkin nollilla. Kohta Hollolakin oikein. 

Ei hyvää päivää. Onko nämä tilastot joka päivä päin honkia? Kuinka ajan tasalla ne olivat pahimman epidemian aikaan, kun nyt ei muutamaa tartuntaa saada kohdilleen?

Voisiko hallitus perustaa jonkun työryhmän tekemään selvityksen siitä, voisiko perustaa jonkun työryhmän miettimään, voisiko perustaa jonkun työryhmän, jonka tehtävänä on listata tämän maan koronatartunnat?

Helpointa olisi lopettaa tartuntojen julkaiseminen. Kun ei silla tiedolla ole kayttoa taviksille kuitenkaan.

Vierailija
93572/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jos toinen aalto tulee niin ollaan taas neljän seinän sisällä . Itse lähden maaseudulle kuukaudeksi. 

Mä olen neljän seinän sisällä jokatapauksessa, kun kesä on ohi, illat pimenee ja ulkona on kylmää ja märkää. 

Vierailija
93573/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006528097.html

17 min. sitten Elina Nissinen, toimittaja

Matkustus sallittaisiin monista maista kriteereiden mukaan

Matkustus sallitaan hallituksen asettamien kriteereiden mukaan ainakin seuraavista maista: Saksa, Belgia, Italia, Itävalta, Kreikka, Sveitsi, Slovakia, Slovenia, Unkari, Liechestenstein, Kypros, Andorra, Vatikaanivaltio, San Marino, Malta, Alankomaat, Thaimaa, Algeria, Australia, Kiina, Ruanda, kertoo Maria Ohisalo.

Omaehtoista karanteenia suositellaan.

Matkustus siis sallitaan näistä edellä mainituista maista Suomeen.

Se ei vielä tarkoita että nämä maat luopuvat maahantulon rajoituksista suomalaisten kohdalla.

Vierailija
93574/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli nyt sellainen tunne, että kohta sattuu Suomessakin Juhaa leukaan.

Vierailija
93575/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi muuttaa ruotsiin.

Vierailija
93576/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuukaudeksi vain? mitä se auttaa?

Vierailija
93577/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi muuttaa ruotsiin.

Kohta sekään ei auta kun tulee olemaan tartunnat tasoissa.

Vierailija
93578/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut yllätys, että asiaa kommentoinut infektioylilääkäri Asko Järvinen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiristä ei ainakaan tällä erää vahvista näkemystä. ”Ei voida sanoa, että koronavirus laukaisisi kroonista väsymysoireyhtymää, sillä kokemus viruksesta on vielä kokonaisuudessaan niin lyhyt. Selkeää yhteyttä minkään viruksen ja väsymysoireyhtymän välillä ei ole kyetty toteamaan”, Järvinen sanoo.

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006565293.html

Tämä A. Järvinen ei varmasti myönnä mitään vaikka tutkimusnäyttö olisi millainen tahansa. Totta kai hän tietää paremmin kuin sadat asiantuntijat maailmalla. Mitkä ovat hänen tieteelliset näyttönsä ja saavutuksensa? Myötähäpeää aiheuttava rap-video. Miksi häneltä ei saada lääkärinoikeuksia otettua pois? Syyllistynyt ainakin lääkärin etiikan loukkauksiin. Mahdollisesti myös rikoksiin tartuntalakia vastaan laumasuoja-ajatteluineen. Milloin alkaa rikostutkinta?

mulla väsyttää, menen nukkumaan puolenyön jälkeen ja nukun kymmeneen. Ulkoilen ja fillaroin paljon. En mene testeihin. 

Oikea muoto on minua

Vierailija
93579/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisistä riippuu saadaanko/tuleeko toinen aalto syksyllä. Nyt on hyvä tilanne. 

Vierailija
93580/176779 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä lopu. Menee pari vuotta ainakin siihen että rokotukset saadaan toteutettua kattavasti maailmanlaajuisesti. Ehkä kolme, neljäkin vuotta. Se on hirmuinen logistinen operaatio. Ja edellyttää tietysti myös sitä että itse rokote kehitetään ennätysajassa ja että se ylipäänsä edes toimii. Itse aion keskittyä vain siihen että saan viettää aikaa ikääntyneiden läheisten kanssa. Matkailut, massatapahtumat, kuntosalit, konsertit jne. saa jäädä. Ei me palata normaaliin vielä vuosiin, jos koskaan.

Onpas täällä taas näitä maailmanlopun ennustajia. Eiköhän jonkinlainen normaali elämä jossain vaiheessa palaa, vaikka aikaa toki korona vie. Ja luuletko, että korona on ainut pandemia mikä maapallolle vielä tulee?

Olen sekä sun että tuon edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Nimenomaan "jonkinlainen normaali" palaa. On itseasiassa palannut jo. Mutta palaako sellainen normaali, jossa ei ole mitään pelkoa maailmanlaajuisesta pandemiasta? Kuka tavallinen suomalainen olisi vuosi sitten voinut kuvitella, millainen kevät meillekin tuli? En minä ainakaan. Eikä takuulla kukaan tutuistanikaan. Kun Uusimaa suljettiin 28.3., tajusin ensimmäistä kertaa koko lähes 60-vuotisen elämäni aikana, että tällainen on ihan oikeasti mahdollista. Että näin voi tapahtua. Meillä Suomessakin.  Nythän tämän kanssa on opittu jo elämään. Ja opitaan elämään seuraavienkin pandemioiden kanssa. "Uusi normaali" on kuitenkin jotain muuta kuin "vanha normaali". 

Muuten samaa mieltä, mutta valitettavan moni ei tosiaan ole oppinut elämään tämän kanssa, vaan jopa niinkin yksinkertainen ja tavallinen asia kuin kaupassakäynti on näille mahdotonta suorittaa uuden normaalin ja suositusten mukaan. Kaupassa pitää edelleen asioida yksin (ei siis koko perhettä sinne pyörimään) ja sinne (tai mihinkään muuallekaan) ei ole mitään asiaa, jos on minkäänlaisia oireita ja/tai ei tunne oloaan terveeksi. Ihan sama pärskiikö "vain" heinänuhan takia, koska se heinänuhakaan ei suojele koronavirukselta eikä poista tartunnan mahdollisuutta.

Toinen mistä lipsutaan ihan liikaa on nuo turvavälit. Tietenkin on paikkoja jossa niitä ei edes voi pitää (esim julkiset kulkuneuvot), mutta ihan kaikkialla muualla missä sitä voi pitää (esim kaupat/kävelytiet) niin yhä edelleen niistä pitää jokaisen omalta osaltaan huolehtia ja ainakin kunnioittaa muiden halua pysyä tarpeeksi etäällä. Nyt tuntuu, että pitäisi kiivetä lähimpään lyhtypylvääseen saadakseen etäisyyttä kun ihmiset koukkaa yht'äkkiä tien toiselta puolelta just siihen sun eteen/viereen..

Nämä on just niitä asioita ja toimintamalleja jotka pitää jokaisen opetella nyt, ettei tartuntamäärät myöskään jatkossa kasva. 

Ketju on lukittu.