Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä tää juttu on ettei testata? Koko ajanhan noita uusia caseja tuntuu tipahtelevan. Ja hyvä niin, WHO:lta ohjeistus että TESTATKAA, ei Suomi saa tässä asiassa alkaa sooloilemaan.
Useasta tiedotteesta ja sairaanhoitopiirien edustajien kommenttisitaateista saa rivien välistä sen käsityksen, että vähäinen testien määrä ja/tai heikko testauskapasiteetti olisi syynä tähän linjaan.
Asiantuntijat ovat kuukausitolkulla jankuttaneet, että ollaan varauduttu. Kukaan ei sitten ole edes tarkistanut, että ollanko oikeasti varauduttu ja hoitanut niitä asioita. Kunhan haastattelut hoidetaan vakuuttavasti, niin hyvin pyyhkii. Edelleen sama. Milloin siirrytään siihen, että tiedotetaan siitä mikä se tilanne tässä fyysisessä todellisuudessa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulo-peelot jatkuvasti vastoin lääkärien pyyntöjä levittävät paniikkia ja väärää tietoa. Säälittävää ja vastenmielistä, mutta ei sinänsä yllättävää.
Näin on. Miksei THL:n luulo-peelot ryhdistäydy? Näiden tapa hoitaa tilannetta saa lietsotun paniikin muuttumaan kohta pakokauhuksi.
Minulla menee varmaan kohta paniikin puolelle.
Viime päivinä olen katsonut elämää kuin se olisi elokuvaa. Kaikki vaikuttaa niin epätodelliselta, että tuntuu kuin oma aika kulkisi eri tahtiin kuin ympäristön aika.
Esimerkiksi torstaina kaupassa käydessä tuntui kuin kaikki ympärillä olisi pysähtynyt. Vaikka muut ihmiset liikkuivat siellä ihan normaalisti ja tekivät ostoksiaan, niin tuntui kuin olisi katsonut elokuvissa jotain hidastettua kohtausta, tai tilannetta jossa kaikki ovat jähmettyneet paikoilleen ja vain joku aikaa hallitseva pystyy liikkumaan. Se oli todella outoa.
Ostokset sain tehtyä ihan normaalisti oudosta tunteesta huolimatta.Varmaan tuo on vaan joku defenssimekanismi, ja jos se pettää niin seuraava taso on paniikki. Tai ehkä olen sekoamassa.
Mulla on myös ollut tämä tunne, että elämäni on muuttunut elokuvaksi. Komediaksi tosin. Nauran kipprassa THL sedän räkä vieolle. On niin kauhea asia, ettei voi muuta kuin nauraa. kai joku defenssi menossa. Sen nähtyäni olin aluksi niin vihainen, etten kyennyt setää katsomaan, vana kuuntelin tilaisuuen katsomatta ruutua. Tämän jälkeen tuli tämä hohotus räkätys vaihe, koska tilanne on ihan absurdi.
Olen muutaman kerran aiemmin ollut elämässä jokseenkin tiukassa tilanteessa, että aluksi on kauhuissaan ja itkettää, kunnes hoksaa, että pohja on saavutettu. Murehtiminen tai suru ei auta. Voi olla ja iloita ja toimia, koska alemmas ei voi mennä. Mitään pahempaa ei enää voi sattua. Asiat on niin tolaltaan, että ei jaksa edes murehtia. Se vapauttaa kyllä tunnemaailmaa.
Mulla vähän sama fiilinki, alkaa tosiaan jo naurattamaan. Olen ollut vihainen ja voimaton tähän touhuun, kun olen jo tammikuun lopusta seurannut Wuhanin ja Italian tilannetta. Nyt on sellainen absurdiuden huipentuma saavutettu, että antaa mennä vaan, mitäpä tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti tässä ketjussa:
"Oma isäni 40v työura erikoislääkärinä julkisessa terveydenhuollossa ja eläkkeellä, sydänsairas.
Eristi itsensä käytännössä jo kolme viikkoa sitten. Pidin hänen näkemyksiään synkkänä ja omia ajatuksiaan hänen selviämismahdollisuuksistaan liioitteluna. Hän on kuitenkin ollut työelämässä vielä edellisten pandemioin aikaan ja nähnyt monia influenssa epidemioita.Vasta nyt muutaman päivän aikana olen ymmärtänyt, miksi hän on toiminut miten on toiminut. Hän ei ole luonut hysteriaa lapsiin tai lapsenlapsiin, mutta kahteen viikkoon hän ei ole ottanut meitä enää vastaan. Sittenminhän tuli ihan suositus asiasta ettei vierailla riskiryhmien luona."
Voisiko isäsi esiintyä mediassa? Nyt nimittäin tarvittaisiin esikuvia ikäihmisille, että olisivat motivoituneita ja rohkaistuisivat eristykseen. Voisitko ehdottaa?
Ei hän missään nimessä suostuisi - koska hän ei halua että muut lääkärikollegat yms pitävät häntä liioittelevana. Lääkäriliitto ei ole alkanut uhmaamaan näitä nykyisiä pandemian hoitokeinoja. Toki mediaan olisi hyvä saada esimerkki karanteenin asettuneesta eläkeläisestä! Se olisi aivan mahtava. Mutta isäni ei siihen ryhdy hän kun sanoo että ”kaikki hänet tuntee ” .
Hienoa, että on ymmärrystä. Meillä isovanhemmat luottavat THL:n tietoihin. Kysyin, mitä ne ovat. Kuulema ei ole flunssaa kummempi, ja oireet ovat lievät. Lisäksi kuulema virus Suomessa ei ehkä edes leviä ja on pian ohi. Käsiään eivät aio sen kummemmin pestä tai liikkumistaan rajoittaa.
Monisairaita, iäkkäitä molemmat. Yritin kertoa, että tilanne on vakavampi. Totesivat, että Suomessa ei ole yhtään kuollutta! 🤦♂️
Mä oon kertonut äidilleni kaiken alusta asti mitä oon koronasta saanut tietää ja hän on ottanut tosissaan ja ymmärtää tilanteen.
On miehensä kanssa hommannut ruoat ym ja luvanneet pysyä kotona.
Äitini vain on sellainen joka jaksaa välillä olla järkeäv ja normaali, sitten jossain kohtaa se lyö hanskat tiskiin.
Tuli yksikin päivä yhtäkkiä pihaan halaamaan lapsia vaikka on sovittu ettei nähdä enää.
Se on sellanen "no mä vähän vaan kävin" ja odotan kauhulla koska se on taas oven takana jonkun ruokakassin tms. kanssa että "mä kävin vaan siellä ja siellä ihan hetken vaan ja nopeesti tässä teillä vaan käyn. Kyllä mä tiedän että pitää varoa".
En avaa ovea. Jonkun meistä sairaista pitää jäädä henkiin lasten takia.
Omat vanhempani laittoivat päät puskaan ja kertoivat minulle, että mitä turhaa murehdit ja ettei asiaa tarvitse ajatella. Ja että onhan sitä muutakin flunssaa.. Ja isäni lähti nenä niiskuttaen kauppaan ja kaupassa oli ilman minkäänlaisia käsineitä tai suojaa. Äidilläni oli käsinee, mutta otti ne sitten aina välillä pois ja kosketteli kaikkea... Ja sitten omia kasvoja.
Kummatkin riskiryhmässä. Laitoin itse hanskat tiskiin heidän kanssa ja odottelen nyt kuukauden sisällä puhelua, että jompikumpi (todennäköisesti isäni) on sairaalassa eikä saa henkeä.
Joo, suuret ikäluokat on tosi kovapäisiä ja itsekkäitä (suurin osa ainakin).
Omassa lähipiirissä yksi monisairas ihminen lähti juuri syntynyttä lastenlasta moikkaamaan Pohjois-Suomeen. Lensi siis Helsingistä sinne. Teki näin, koska "pitäähän sitä päästä omaa lastenlasta näkemään".
Vähän aikaa sitten oli vielä itse HUS:ssa hoidossa. Ei taida olla ottanut influenssarokotustakaan, pneumoniapiikistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Sanna Marin lentää palliltaan. Hänestä ei ole pääministeriksi! Ei uskalla tehdä päätöksiä ja tilanne on tämä!
Kyllä noin. Kun vertaa vaikka D Trumpiin niin hän osaa ja uskaltaa tehdä konkreettisia päätöksiä.
Entäs muut Pohjoismaat? Tanskassakin tehty radikaaleja päätöksiä.Samoin Norjassa. Ja niin Tanskassa kuin Norjassakin on naispääministerit kuten Suomessa eli toimeen voi mainiosti tarttua sukupuolesta riippumatta. Sanna Marin sen sijaan ei halua ja/tai uskalla tehdä päätöksiä.
Ei se Marin ole mikään ongelma, suomessa on KAIKKI virat täytetty jonkun nepotismin yms. perusteella ja suomi on TÄYNNÄ epäpäteviä ihmisiä tärkeissä viroissa.
Nyt se vaan näkyy, esim. thl tilanne.
Nuo pitää saada pois ja niiden tilalle ihmisiä, joilla on jotain oikeaa osaamista. Virat pitää jakaa jonkun muun perusteella kuin nepotismin, puolueen jne.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta on kuollut Suomessa?
0 vielä. Ehkä ei kuolekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sveitsissä jo 13 kuolemantapausta. Nuoren, 32-vuotiaan naisen oikeudenkäyntiin johtaneesta tapauksesta on kerrottu sen verran lisää, että hänen kolme koronatestiään ennen menehtymistä olivat negatiivisia.
Tämä on ensimmäinen Suomen kannalta huolestuttava uutinen koko pandemian aikana.
Svetisi on selvinnyt maailmansivun kaikesta naarmuitta, jopa maailmansodasta. Ja on lisäksi hyvin valkoinen maa! Italialaista (arabi) perimää siellä toki lienee jonkin verran.
Sveitsissä on toinenkin nuori, 26-vuotias mies, tehohoidossa yliopistollisessa sairaalassa. Myös hänen koronatestinsä oli negatiivinen, kunnes kunto romahti vakavaksi. Mies siirrettiin isosta yksityissairaalasta.
Onko näitä mitenkään varmistettu koronaksi? Linkkiä myös olisiko?
On nimittäin tosi huolestuttavan kuuloista... Onko virus voinut mutatoitua niin, ettei näy testeissä ja on noin tappava?
Eiköhän näistä juttua olisi medioissa jos pitäisivät paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Siis... Lahdessa tartunta eikä kytköksiä Italiaan? Mites se nyt yhtäkkiä on Lahteen pompannut, kun suurin osa tartunnoista HUSin alueella?
Vai leviäiskö tämä sittenkin ilman matkustelua Italiaan, minkä piti suomessa olla mahdotonta.
Lahdessa on puoli kaupunkia sairaana. Ihan valehtelematta, ollut jo viikkoja. Köh köh kaikkialla ja moni todella pahan influenssan kourissa. Mutta kun testeihin ei pääse ilman Italiakytköksiä, niin siinä on sitten kaupunkilaiset vaan köhineet ja muhittaneet virusta. Täällähän oli isot Salppurin kisatkin jonka jälkeen tämä mystinen influenssa-aalto äityi pahaksi.
Veikkaan että jos Lahti alkaisi testaamaan asukkaitaan, niin voisi löytyä melkoinen tautipesäke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kuin viranomaiset ja terveydenhoitohenkilökunta (ihan tuntemiani hoitajia myöten) pystyisivät näkemään vain senhetkisen tilanteen ja olisivat täysin kykenemättömiä/haluttomia arvioimaan tulevaisuutta, vaikka tasan ainoa asia on varmaa ettei tämä parempaan suuntaan ole menossa ja tilanne kehittyy radikaalisti päivissä.
Verhot syttyivät tuleen, ei se tarkoita että koko talo palaa. Miksi yritätte evakuoitua talosta. No nyt näyttää keittiön pöytäkin palavan, mutta edelleenkään koko talo ei ole tulessa ja muissa huoneissa on turvallista! Tilannetta on hyvä tarkkailla, mutta sammutustöihin aletaan vasta kun talo on perustuksiaan myöten liekeissä.
Johtuu siitä, että sammutuskalustoa ei ole kuin pari ämpäriä. Sen takia pitää yrittää saada pysymään massat rauhallisina.
Ja pääpalomies on tulessa, huutaa että ei paloa eikä huolta ja juoksee läpi naapuritaloja huitoen tulta ympärilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulo-peelot jatkuvasti vastoin lääkärien pyyntöjä levittävät paniikkia ja väärää tietoa. Säälittävää ja vastenmielistä, mutta ei sinänsä yllättävää.
Näin on. Miksei THL:n luulo-peelot ryhdistäydy? Näiden tapa hoitaa tilannetta saa lietsotun paniikin muuttumaan kohta pakokauhuksi.
Viime päivinä olen katsonut elämää kuin se olisi elokuvaa. Kaikki vaikuttaa niin epätodelliselta, että tuntuu kuin oma aika kulkisi eri tahtiin kuin ympäristön aika.
Esimerkiksi torstaina kaupassa käydessä tuntui kuin kaikki ympärillä olisi pysähtynyt. Vaikka muut ihmiset liikkuivat siellä ihan normaalisti ja tekivät ostoksiaan, niin tuntui kuin olisi katsonut elokuvissa jotain hidastettua kohtausta, tai tilannetta jossa kaikki ovat jähmettyneet paikoilleen ja vain joku aikaa hallitseva pystyy liikkumaan. Se oli todella outoa.
Ostokset sain tehtyä ihan normaalisti oudosta tunteesta huolimatta.Varmaan tuo on vaan joku defenssimekanismi, ja jos se pettää niin seuraava taso on paniikki. Tai ehkä olen sekoamassa.
Mulla on myös ollut tämä tunne, että elämäni on muuttunut elokuvaksi. Komediaksi tosin. Nauran kipprassa THL sedän räkä vieolle. On niin kauhea asia, ettei voi muuta kuin nauraa. kai joku defenssi menossa. Sen nähtyäni olin aluksi niin vihainen, etten kyennyt setää katsomaan, vana kuuntelin tilaisuuen katsomatta ruutua. Tämän jälkeen tuli tämä hohotus räkätys vaihe, koska tilanne on ihan absurdi.
Olen muutaman kerran aiemmin ollut elämässä jokseenkin tiukassa tilanteessa, että aluksi on kauhuissaan ja itkettää, kunnes hoksaa, että pohja on saavutettu. Murehtiminen tai suru ei auta. Voi olla ja iloita ja toimia, koska alemmas ei voi mennä. Mitään pahempaa ei enää voi sattua. Asiat on niin tolaltaan, että ei jaksa edes murehtia. Se vapauttaa kyllä tunnemaailmaa.
Mulla vähän sama fiilinki, alkaa tosiaan jo naurattamaan. Olen ollut vihainen ja voimaton tähän touhuun, kun olen jo tammikuun lopusta seurannut Wuhanin ja Italian tilannetta. Nyt on sellainen absurdiuden huipentuma saavutettu, että antaa mennä vaan, mitäpä tässä.
Sama täällä. Vähän kun kolaroitu auto. Pakko vaan hyväksyä se todellisuus ja nielaista, että ei se niin vakavaa ole. Onnettomuus on tapahtunut, eli mitä tässä enää itkemään. Nyt vaan kärsitään seuraamukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis... Lahdessa tartunta eikä kytköksiä Italiaan? Mites se nyt yhtäkkiä on Lahteen pompannut, kun suurin osa tartunnoista HUSin alueella?
Vai leviäiskö tämä sittenkin ilman matkustelua Italiaan, minkä piti suomessa olla mahdotonta.
Lahdessa on puoli kaupunkia sairaana. Ihan valehtelematta, ollut jo viikkoja. Köh köh kaikkialla ja moni todella pahan influenssan kourissa. Mutta kun testeihin ei pääse ilman Italiakytköksiä, niin siinä on sitten kaupunkilaiset vaan köhineet ja muhittaneet virusta. Täällähän oli isot Salppurin kisatkin jonka jälkeen tämä mystinen influenssa-aalto äityi pahaksi.
Veikkaan että jos Lahti alkaisi testaamaan asukkaitaan, niin voisi löytyä melkoinen tautipesäke.
Joo, mies kävi Lahdessa ja kuulemma aika pahan oloinen tilanne siellä influenssan osalta. Siellähän on LAMK jo kieltänyt oppilaita tulemasta kouluun, jos heillä koronaoireita.
Tässä asettuu kieltämättä kyseenalaiseen valoon valtiovallan varautuminen muihinkaan katastrofeihin. Suomessa on esimerkiksi 5 ydinreaktoria. Miten niiden mahdolliseen tuhoutumiseen on varauduttu? Pystyykö Suomi oikeasti evakuoimaan vuorokauden sisällä Loviisan 20 000 ihmistä?
En usko.
Jos ei jumalauta näin rauhallisissa oloissa pääse terveyskekukseen koronatesteihin. 200 tapausta todettu hei! Ja homma on levinnyt käsiin.
20 000 on pirusti enemmän. Niille pitäs jotain majapaikkaakin olla katottuna jos on vaikka talvi.
Paperitiikereitä paljastuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin käyttää tuon kauhistelusta vapautuneet energiat siihen, että alan vaikuttaa asioihin ja toimimaan tilanteen eteen.
Ilmeisetsi ihmiset säikähtää ensin, kun tilanne on mikä on, sitten tulee vapautuminen toimintaa.
Kun tämä corona epidemia Suomessa loppuu niin osa nykyisistä johtajista (THL jne..) ja päättäjistä joutunee muuttamaan maasta pois, tai sitten liikkuvat aseistetun sotilasjoukon suojaamana.
Apua olo on kuin rutto alueella, kaupoissa on oikeasti monet hyllyt tyhjillään. En enää tiedä mihin mennä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mies kävi Lahdessa ja kuulemma aika pahan oloinen tilanne siellä influenssan osalta. Siellähän on LAMK jo kieltänyt oppilaita tulemasta kouluun, jos heillä koronaoireita.
LAMK on siirtynyt toistaiseksi täysin etäopetukseen. Kampukset ovat auki, mutta luentoja eikä tunteja järjestetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LAMK on siirtynyt toistaiseksi täysin etäopetukseen. Kampukset ovat auki, mutta luentoja eikä tunteja järjestetä.
Täh? Miksi tästä ei ole uutisoitu missään?
Vierailija kirjoitti:
Apua olo on kuin rutto alueella, kaupoissa on oikeasti monet hyllyt tyhjillään. En enää tiedä mihin mennä...
Se on vaan flunssa, josta mainostettu enemmän. Ei huolta. Noudetaan ohjeistusta, niin hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu kuin viranomaiset ja terveydenhoitohenkilökunta (ihan tuntemiani hoitajia myöten) pystyisivät näkemään vain senhetkisen tilanteen ja olisivat täysin kykenemättömiä/haluttomia arvioimaan tulevaisuutta, vaikka tasan ainoa asia on varmaa ettei tämä parempaan suuntaan ole menossa ja tilanne kehittyy radikaalisti päivissä.
Verhot syttyivät tuleen, ei se tarkoita että koko talo palaa. Miksi yritätte evakuoitua talosta. No nyt näyttää keittiön pöytäkin palavan, mutta edelleenkään koko talo ei ole tulessa ja muissa huoneissa on turvallista! Tilannetta on hyvä tarkkailla, mutta sammutustöihin aletaan vasta kun talo on perustuksiaan myöten liekeissä.
Johtuu siitä, että sammutuskalustoa ei ole kuin pari ämpäriä. Sen takia pitää yrittää saada pysymään massat rauhallisina.
Ei edes se, vaan pitää olla kunnon liekit, että joka pisara varmasti osuu liekkiin. Resurssit pitää käyttää tehokkaasti, ettei mene mitään sammutusresursseja hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Miksi tästä ei ole uutisoitu missään?
https://www.lab.fi/fi/uutiset/koronavirustiedotus
Etäopiskeluun ja -työskentelyyn siirtyminen ma 16.3.2020 alkaen
Maanantaista 16.3. lähtien siirrymme etäopiskeluun toistaiseksi. Etätöihin siirtyvät myös ne työntekijät, joiden tehtävät sen sallivat.
Kampuksia ei kuitenkaan suljeta, vaan työn ja opiskelun vaatiessa niille voi tulla kuten ennenkin. Vähentämällä kampuksella liikkuvien ihmisten määrää voimme osaltamme hidastaa koronaviruksen leviämistä Suomessa.
Pyrimme turvaamaan opintojen etenemisen etätoimista huolimatta.
Jokaisella on velvollisuus käydä läpi oman lähiesimiehensä kanssa työskentelytapaan liittyvät asiat. Yliopiston ja ammattikorkeakoulun kannalta kriittiset toiminnot jatkavat edelleen normaalisti.
Tämä testaamattomuus johtaa siihen, ettei enää voida jäljittää altistuneita eikä laittaa karanteeniin. Lähipiirissä työpaikalla epäily, mutta ei ilmeisesti testata, eikä ole muutenkaan kerrottu kenestä kyse, koska tietosuoja. Maanantaina kaikki töihin. Muutama päivä sitten olisi vielä testattu tapaus, jossa yhteys Italiaan, ja karanteenissa olisi moni.