Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko, miten viime viikolla meillä oli vasta tartuntoina se Milanosta palannut nainen, joka tartutti kaverinsa ja se toinen Milanosta palannut nainen, joka tartutti perheensä.
Nyt sitten ollaan jo menty 200 todetun tartunnan yli tällä vähäiselle testaamisella ja tuokin luku perustuu eilen saatuihin testituloksiin.
Tärkeintä on nyt testata sairaaloiden henkilökunta. Sitten vasta ruumiita tulee kun em henkilökunta sairastaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetytti eilen kaupassa, että ihmiset hulluna hamstrasi ruokaa ja samalla nuolaisivat sormiaan kun avasivat hedelmäpusseja. Tuolla tavalla se korona leviää ja itse saa tartunnan, kun sormia nuolee kaupassa. Muutenkin ällöttävä tapa tehdä noin.
Minun ei ole ikinä tarvinnut nuolla sormiani avatakseni hedelmäpussin. Eihän se aina helposti avaudu, mutta sormien nuoleminen ei ole tullut mieleenikään.
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan hyvä, että tauti saadaan kohtuullisen nopeassa aikataulussa läpi koko kansan, niin ei tarvitse enää miettiä. Ei tietenkään samanlainen rysäys kuin Italiassa ole hyvä, mutta mitä useampi saa sairastettua tuon nopeasti sitä nopeammin pääsemme takaisin normiarkeen koko Suomessa.
Olisiko Suomi noin juoni??
Hakee asemia. Eli kun hidastaneissa maissa tauti vielä jyllää, Suomessa se on jo ohi. Hallitus on laskenut että riittävän moni jää henkiin. Sitten Suomi houkuttelee kaikki investoinnit tänne kun olemme ensimmäisten joukossa tolpillaan. Kukaties nähdään jopa sodanjulistuksia esim. Viroa ja Ruotsia vastaan, jotka ovat vielä heikoilla kun Suomen armeija vyöryy päälle.
Espanjasta käännytetty brittikoneita takaisin kotiin, koska hätätila julistettu.
Eiköhän nyt olisi aika jo matkustella kotimaassa itse kenenkin.
Vierailija kirjoitti:
Tampereen yhteiskoulun lukio teki eilen päätöksen siirtyä etäopetukseen kahdeksi viikoksi. On myös yksityinen oppilaitos.
Eliittilasten 'gräddepeppu' lukio siis kyseessä, joten päätös ei yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa on kuollut niin vähän koronaan?
Vastahan tämä tällä viikolla lähti leviämään. Ei kaikki asiat tapahdu parissa päivässä.
Alettiin jo 3 viikkoa sitten toteamaan uusia tartuntoja täälläkin. Ei vieläkään kuolleita. Italiassahan alkoi samantien vanhukset tipahtelemaan.
nyt täytyy mennä vihreää viivaa. Olemassa punainen ja sininen viiva. Ottakaa selvää. Twitter THL
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen yhteiskoulun lukio teki eilen päätöksen siirtyä etäopetukseen kahdeksi viikoks. On myös yksityinen oppilaitos.
Kunnat voi päättää käydäänkö koulua vai ei. Jan Vapaavuori päätti että stadissa käydään koulua. Sitten on nk yksityisiä kuten syk ja pitävät ommoo lommoo.
Käsitykseni mukaan opiskelu jatkuu, mutta etänä. Kuka mitäkin "omilla lomillaan" harrastaa, harva kuitenkin koulutöiden parissa ahertaa.🤓
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulo-peelot jatkuvasti vastoin lääkärien pyyntöjä levittävät paniikkia ja väärää tietoa. Säälittävää ja vastenmielistä, mutta ei sinänsä yllättävää.
Näin on. Miksei THL:n luulo-peelot ryhdistäydy? Näiden tapa hoitaa tilannetta saa lietsotun paniikin muuttumaan kohta pakokauhuksi.
En löytänyt tästä peelo sanasta mitään tietoja, paitsi, kieltentutkimuskeskukselta, että varhaiset romanit ovat käyttäneet sitä penis sanan merkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa minua ymmärtämään tuon infektiolääkärin kommentti, kun hän sanoo, että koulujen sulkeminen tässä vaiheessa ei hyödytä eli on liian aikaista kyseiselle toimenpiteelle. Miten niin ei hyödytä, jos ne koulut vain pidetään kiinni riittävän pitkään eikä avata kesken kaiken?
Jos koulut kiinni niin hänen lukuisat alaiset jäävät sairaalatyön sijaan lasten kanssa kotiin. Tämä ukko ei välitä ihmishengistä vaan siitä että sairaalassa hänen alaiset toimii pillin mukaan ja kaikki näyttää hyvältä. Lukuisat vakavasti sairaat potilaat saavat hetimiten elvytyskiellon vastoin potilaiden ja omaisten tahtoa jolloin sairaalalle vastuuvapaus kävi miten kävi
Pitäisikö tuon hussin lääkärin jo erota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereen yhteiskoulun lukio teki eilen päätöksen siirtyä etäopetukseen kahdeksi viikoksi. On myös yksityinen oppilaitos.
Eliittilasten 'gräddepeppu' lukio siis kyseessä, joten päätös ei yllätä.
Stadissa SYK
WHO on näpäyttänyt Britanniaa samoista linjauksista, mitä Suomessa tehdään juuri nyt: ei testata muita, kuin vakavasti sairastuneita, kouluja ei suljettu jne. Hyssyttelylinjalla ihmiset eivät mene vain paniikkiin vaan ajetaan pakokauhuun. Paniikki ja pakokauhu ovat asioita, jotka vaikuttavat talouteen, jota täällä nyt niin kovasti yritetään varjella. Jos ihmisillä ei ole mitään väliä, niin tarttuisivat edes sen rakkaan talouden varjeluun.
Miten saamme WHO:n kääntämään hetkeksi katseensa Suomeen? Pieni maailmanlaajuinen uutisointi tekisi terää päättäjien päätöstentekoon, jos sitä ei muuten synny. Suomesta annetaan maailmalle kuvaa ihmemaana, jossa kaikki on vain glitteriä, sateenkaaria, sekä hattaraa...WHO saisi aikaiseksi siihen kiiltokuvaan finnin, josta pitää päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kirjoitti tässä ketjussa:
"Oma isäni 40v työura erikoislääkärinä julkisessa terveydenhuollossa ja eläkkeellä, sydänsairas.
Eristi itsensä käytännössä jo kolme viikkoa sitten. Pidin hänen näkemyksiään synkkänä ja omia ajatuksiaan hänen selviämismahdollisuuksistaan liioitteluna. Hän on kuitenkin ollut työelämässä vielä edellisten pandemioin aikaan ja nähnyt monia influenssa epidemioita.Vasta nyt muutaman päivän aikana olen ymmärtänyt, miksi hän on toiminut miten on toiminut. Hän ei ole luonut hysteriaa lapsiin tai lapsenlapsiin, mutta kahteen viikkoon hän ei ole ottanut meitä enää vastaan. Sittenminhän tuli ihan suositus asiasta ettei vierailla riskiryhmien luona."
Voisiko isäsi esiintyä mediassa? Nyt nimittäin tarvittaisiin esikuvia ikäihmisille, että olisivat motivoituneita ja rohkaistuisivat eristykseen. Voisitko ehdottaa?
Ei hän missään nimessä suostuisi - koska hän ei halua että muut lääkärikollegat yms pitävät häntä liioittelevana. Lääkäriliitto ei ole alkanut uhmaamaan näitä nykyisiä pandemian hoitokeinoja. Toki mediaan olisi hyvä saada esimerkki karanteenin asettuneesta eläkeläisestä! Se olisi aivan mahtava. Mutta isäni ei siihen ryhdy hän kun sanoo että ”kaikki hänet tuntee ” .
Hienoa, että on ymmärrystä. Meillä isovanhemmat luottavat THL:n tietoihin. Kysyin, mitä ne ovat. Kuulema ei ole flunssaa kummempi, ja oireet ovat lievät. Lisäksi kuulema virus Suomessa ei ehkä edes leviä ja on pian ohi. Käsiään eivät aio sen kummemmin pestä tai liikkumistaan rajoittaa.
Monisairaita, iäkkäitä molemmat. Yritin kertoa, että tilanne on vakavampi. Totesivat, että Suomessa ei ole yhtään kuollutta! 🤦♂️
Mä oon kertonut äidilleni kaiken alusta asti mitä oon koronasta saanut tietää ja hän on ottanut tosissaan ja ymmärtää tilanteen.
On miehensä kanssa hommannut ruoat ym ja luvanneet pysyä kotona.
Äitini vain on sellainen joka jaksaa välillä olla järkeäv ja normaali, sitten jossain kohtaa se lyö hanskat tiskiin.
Tuli yksikin päivä yhtäkkiä pihaan halaamaan lapsia vaikka on sovittu ettei nähdä enää.
Se on sellanen "no mä vähän vaan kävin" ja odotan kauhulla koska se on taas oven takana jonkun ruokakassin tms. kanssa että "mä kävin vaan siellä ja siellä ihan hetken vaan ja nopeesti tässä teillä vaan käyn. Kyllä mä tiedän että pitää varoa".
En avaa ovea. Jonkun meistä sairaista pitää jäädä henkiin lasten takia.
Omat vanhempani laittoivat päät puskaan ja kertoivat minulle, että mitä turhaa murehdit ja ettei asiaa tarvitse ajatella. Ja että onhan sitä muutakin flunssaa.. Ja isäni lähti nenä niiskuttaen kauppaan ja kaupassa oli ilman minkäänlaisia käsineitä tai suojaa. Äidilläni oli käsinee, mutta otti ne sitten aina välillä pois ja kosketteli kaikkea... Ja sitten omia kasvoja.
Kummatkin riskiryhmässä. Laitoin itse hanskat tiskiin heidän kanssa ja odottelen nyt kuukauden sisällä puhelua, että jompikumpi (todennäköisesti isäni) on sairaalassa eikä saa henkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomessa on kuollut niin vähän koronaan?
Vastahan tämä tällä viikolla lähti leviämään. Ei kaikki asiat tapahdu parissa päivässä.
Alettiin jo 3 viikkoa sitten toteamaan uusia tartuntoja täälläkin. Ei vieläkään kuolleita. Italiassahan alkoi samantien vanhukset tipahtelemaan.
Italiassa pöpö oli ilmeisesti levinnyt tutkan alla jo tammikuun alusta lähtien ja epäonnisesti räjähti sen jälkeen käsiin nimenomaan sairaaloissa riskiryhmien keskuudessa.
Olen täysin tyrmistynyt tuosta hidastamisesta. Mitä hevonvittua! Suomen toivo lepää laumasuojassa tilanteessa, jossa vastassa on virus, johon joidenkin lähteiden mukaan ei immuniteettia edes kehity?! Mikä siinä oli, ettei voitu ajoissa toimia, vaikka kaikki tiesi millaisia päätöksiä olisi tullut tehdä!
Onko tämä taas joku sellainen "kaikkien pitää tehdä uhrauksia"-tilanne, johon nyt kuuluu menettää joku isovanhempi ja perussairaampi ystävä?
En ikinä enää luota näihin tahoihin. En ikinä.
Thaimaassa haluttu turistit, niin eikö iditootit sinne pyri viemään rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulo-peelot jatkuvasti vastoin lääkärien pyyntöjä levittävät paniikkia ja väärää tietoa. Säälittävää ja vastenmielistä, mutta ei sinänsä yllättävää.
Näin on. Miksei THL:n luulo-peelot ryhdistäydy? Näiden tapa hoitaa tilannetta saa lietsotun paniikin muuttumaan kohta pakokauhuksi.
Minulla menee varmaan kohta paniikin puolelle.
Viime päivinä olen katsonut elämää kuin se olisi elokuvaa. Kaikki vaikuttaa niin epätodelliselta, että tuntuu kuin oma aika kulkisi eri tahtiin kuin ympäristön aika.
Esimerkiksi torstaina kaupassa käydessä tuntui kuin kaikki ympärillä olisi pysähtynyt. Vaikka muut ihmiset liikkuivat siellä ihan normaalisti ja tekivät ostoksiaan, niin tuntui kuin olisi katsonut elokuvissa jotain hidastettua kohtausta, tai tilannetta jossa kaikki ovat jähmettyneet paikoilleen ja vain joku aikaa hallitseva pystyy liikkumaan. Se oli todella outoa.
Ostokset sain tehtyä ihan normaalisti oudosta tunteesta huolimatta.
Varmaan tuo on vaan joku defenssimekanismi, ja jos se pettää niin seuraava taso on paniikki. Tai ehkä olen sekoamassa.
Ne kaupan hedelmäpussit saa auki takuuvarmasti, kun vetää hieman sangoista kiinni pitäen niitä vastakkaisiin suuntiin. EI TARVITSE NUOLLA SORMENPÄÄTÄ.
Siinäpä linjattiin fantastisella tavalla THL:n asenne pandemian ”hillitsemiseksi”.