Corona-virus paljon huhuttua levittyneempi?
Kommentit (176779)
Vierailija kirjoitti:
Luulo-peelojen kanssa keskustellessa on hyvä huomioida, että heillä on hysteriaa ja veleuutisia levitellessä oma poliittinen agendansa. Se auttaa ymmärtämään tässäkin ketjussa olevia lukuisia hyviä esimerkkejä pelon lietsonnasta sekä erilaisten salaliittoteorioiden levittelystä.
Niin juuri. Ihan tavallisesta flunssasta on kyse. Oikeasti Italiassakin on vain muutama kuolonuhri. Joka muuta väittää, on Pietarin trolli!
</sarkasmi>
Vierailija kirjoitti:
Vaikka arki on muuttunut, kannattaa silti pitää kiinni rutiineista: nukkua riittävästi, nousta sängystä aamulla, syödä lounas, pitää yhteyttä muihin ihmisiin ja ulkoilla. Myös liikunta ja valo ovat tärkeitä. Arjen rutiinit lievittävät ahdistusta.
Eikä ole mitään häpeämistä siinä, että vessapaperipaalin kantaminen luo kantajalleen turvallisuuden tunnetta.
Kriisipuhelin on auki myös läpi yön, jos ahdistus valvottaa, mutta yöllä kannattaa pääsääntöisesti pyrkiä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa päättää, että käy esimerkiksi kolme kertaa päivässä katsomassa, mitä uutta aiheesta tiedetään. Luotettavia tietolähteitä ovat muun muassa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Maailman terveysjärjestö WHO.
THL:n ja WHO:n näkemykset ovat niin kaukana toisistaan, että molempien seuraaminen vain lisää ahdistusta. Ethän lue WHO:n hysteriaa lietsovia lausuntoja.
Kun sanotaan että suurin osa sairastaa taudin melko vähin oirein, niin mistä tietää jo sairastaneensa juuri tämän taudin? Ettei tarvitse enää stressata ja voi mennä rauhassa ihmisten ilmoille?
Nyt 10.10 tulee telkkarista ykköseltä koronan kysymyksiä ja vastauksia.
Yleisön kysymyksiin vasta Asko Järvinen. (Mikalla oli työeste ja perui)
Menkää katsomaan.
Mitä jos THL:n kirjeen postittaja on kipeänä laittamassa kirjeitä? Voisiko halukkaat lukea sen sähköisenä?
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa, mihin tämä maailma on menossa. Selviämmekö tästä?
Jos on terve, ainakaan akuuttia hätää ei ole. Voi olla varma, että juuri nyt Suomessa kaikki hoitoa tarvitsevat saavat sitä. Yhteiskunnassa ja koko maailmassa tehdään kaikki mahdollinen, että tilanteesta selvitään. Taistelemme yhdessä virusta vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa päättää, että käy esimerkiksi kolme kertaa päivässä katsomassa, mitä uutta aiheesta tiedetään. Luotettavia tietolähteitä ovat muun muassa Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja Maailman terveysjärjestö WHO.
THL:n ja WHO:n näkemykset ovat niin kaukana toisistaan, että molempien seuraaminen vain lisää ahdistusta. Ethän lue WHO:n hysteriaa lietsovia lausuntoja.
Who ei lietso. Se käskee testata mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Omaa altistustaan on tärkeää säädellä. Koko päivää ei pidä käyttää koronavirusuutisoinnin tai aihetta käsittelevän sosiaalisen median keskustelun seuraamiseen.
Tuo pitää paikkansa. Olen katsonut liikaa tätä keskustelua ja aika pois lähimältä. Nyt taukoa. Voimia kaikille. Olen vain niin äärettömän huolestunut lapsistani ja perheestäni kun itse vakavasti sairastunut, nyt kotihoidossa.
Olen eristyksissä tai kaukana kotoa. Se, ettei voi tehdä mitään, lamauttaa ja pelottaa. Mitä voi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengityskone kielletään hinnan vuoksi kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-5553136
Hengityskone kielletään hinnan vuoksi?
Ongelma on, etteivät läheskään kaikki hengityskonetta tarvitsevat saa sitä, sanoo Lihastautiliiton puheenjohtaja Liisa Rautanen.
- Tiedän ihmisiä, jotka ovat menehtyneet pitkälliseen keuhkokuumeeseen kun heiltä oli otettu pois oikeus hengityskoneeseen, Rautanen sanoo.
Hänen mukaansa usein syynä hengityskoneen epäämiseen on laitteen ja sen käytön kalleus. Hengityshalvauspotilas tarvitsee hengityskoneen lisäksi avustajan.
Elämän ja kuoleman tuomariksi joutuvat hoitavat keuhkolääkärit. Hengityskonetta haluavien joukossa on pieniä lapsia, parikymppisiä nuoria ja lapsenlapsiensa varttumista odottavia isovanhempia.
Se isovanhempi voi olla reilu nelikymppinen niin kuin minä, ei me aina vanhuksia olla isovanhemmatkaan. Eli elämää olisi vielä jäljellä meilläkin, mutta miten se menee prioirisoimisessa.
Jos on omia pieniä lapsia, vaikka olisi pitkälle yli nelikymppinen, on luonnollisesti tärkeämpi ihminen kuin saman ikäinen ilman pieniä lapsia.
Vai olisiko yhteiskunnan edun mukaista orpojen elätettävien suuri määrä?
Minulla on sekä että, olen jo isovanhempi mutta nuorimmaiseni on vielä melko pieni. Miten tämä priorisointi toimii kohdallani?
Jos näin aletaan arvottamaan, niin mites sitten lapsettomat? Eikö heidän henkensä paina mitään äitien rinnalla?
Sitä sun pitää lääkäreiltä kysyä. He toimivat tuomareina ko. asiassa.
Lääkärien ohjeiden mukaan potilaat pisteytetään neljään eri ryhmään. Pisteytys tehdään oletettavissa olevan elinajan mukaan. Silloin katsotaan ihan puhtaasti ns hyötysuhde tulevaisuuden kannalta. 30v ilman todettuja sairauksia oleva ajaa 52v ikäisen monia sairrauksia omaavan edelle. Ja tämä 52v ajaa sitten taas 77v vastaavia sairauksia omaavan edelle.
Tässäkin ketjussa tämä asia on ollut linkitettynä jo aika monta kertaa.
Ok, kiitos. Tämä ketju on niin hurjan pitkä, etten millään jaksa lukea sitä kokonaan etsiäkseni vastauksia. No minulla on sitten ihan hyvät edellytykset priorisoinnissa kun olen perusterve pienen lapsen äiti vaikka olenkin myös jo pienen vauvan isoäiti. Hämää välillä kun isovanhemmista puhutaan aina niin kuin he olisivat jo toinen jalka haudassa vaikka meitä alle viisikymppisiä isovanhempiakin on.
Vierailija kirjoitti:
Olen eristyksissä tai kaukana kotoa. Se, ettei voi tehdä mitään, lamauttaa ja pelottaa. Mitä voi tehdä?
Luottamusta voi ylläpitää puhumalla asioista läheisten kanssa. Yhteydenpito viestein, puhelimella ja kuvayhteyden avulla on nykyisin yhä helpompaa.
Kyllä Suomen THL antaa vika tietoa koko ajan,,sairaita nyt jo yli 200...Hyvä päätäjien..
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta ON kuollut koronaan Suomessa?
19.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaiset järjestivät jopa yhteisiä juhlia nettiyhteyksien avulla. Siitä voi ottaa mallia, jos joutuu olemaan eristyksissä läheisistään. Pitää myös pyrkiä tekemään asioita, jotka tuottavat mielihyvää. Joillekin se on lemmikin kanssa ulkoilu, toiselle liikunta tai meneminen metsään. Voi myös katsoa mieleisiä elokuvia tai kuunnella musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa, mihin tämä maailma on menossa. Selviämmekö tästä?
Me selvitään tästä yhdessä. En tiedä missä olet, mutta täällä minä olen sinun puolella, ja me ollaan valmiina toimimaan viruksen voittamiseksi. Suojellaan meitä heikompia ja suhtaudutaan tähän vakavasti, ihan jokainen. Me selvitään tästä ja tämä opettaa meitä ymmärtämään, että meillä on aina toisemme tukena hädän hetkellä.
Jospa kaikilla on flunssa?